![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#121 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
|
![]()
Har tagit hjälp av YOYTUB för att beskriva problemen.
När jag bygger ser det ut så här. http://www.youtube.com/watch?v=corB4OJE5BM När jag kör i drive ser det ut så här. Lägg märke till att att jag har gönt uppe till höger i rutan. http://www.youtube.com/watch?v=F-JtfQ_WLAc Vad har jag nu gjort för fel igen. (Brukar få höra detta av mina snälla "kompisar").
![]() |
#122 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#123 |
Medlem
|
![]()
Här kommer felmedelandena. Tack för detta viste inte att man kunde klicka på knappen.
Då det inte går att skicka för stora bilder har jag förstorat översta raden. Mvh Göran.
![]() |
#124 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Det var till synes många fel, men källan är ett och samma fel. Så här kommer några följdfrågor som jag vill att du svarar på. 1. Vilken Trainz Version använder du? 3.1, 3.2 ...? 2. Hur många signaler har du utplacerade på din bana? 3. Har du mastersignaler utan namn och/eller har du mastersignaler som inte är kopplade till någon scenerysignal på din bana? EDIT: Du kan också trycka på knappen More, för ytterligare information om felet.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-10-25 klockan 16:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Medlem
|
![]()
Det är väl jag som slarvat som vanligt. Är inte färdig med byte av alla signaler, det rör sig om ca 1000 då det är en väldigt stor bana. Bara dubelspåren är över 4 mil och sedan tilkommer bangårdar och bibanor.
Trots att jag har hållit på i så många år med Trainz viste jag inte om infon man kan få via röda knappen, det kommer att hjälpa. Versionen är 3.3 Build 44088. Skall göra allt färdig först och det lär ta sin lilla tid. Har en liten fråga. Skall växlarna namnges på något särskilt sätt? Jag vill saktidigt tacka för det jätte jobb som lägger ner.
![]() |
#126 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
De bör numreras enl. Signatur VxNummer(a/b) eller Signatur xNummer(a/b)
Ex. Bkb Vx22 Läs manualet i det andra inlägget så ser du hur allt ska namnges =)
![]() |
#127 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Exempelbanorna är bra. använd dem.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Medlem
|
![]()
Har läst igenom detta.
Trainz ruta 2. Klareraren i signalsystemet kan ställa blockriktningen för blocksträckor. Om riktningen ställs för udda tågriktning så sätts alla jämna blocksignaler på sträckan till stopp och låses i det läget, och vice versa om riktningen ställs jämn. Funktionen blir som en dynamisk ”Track Direction Marker” och hela blocksträckan, inklusive delsträckor, fungerar som en enhet. Om man inte ställer riktningen för en blocksträcka så kommer mellanblocksignaler (mblsi) alltid att ge beskedet ”kör 40” i båda riktnigarna, även om alla delblock är fria från hinder. Ett tåg måste då hålla så låg hatighet att det hinner stanna om ett möte skulle uppstå ute på linjen. Ursäkta en dumskalle, men hur och var sätter jag klareraren?
![]() |
#129 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Funktionen testas just nu, och kommer förmodligen med vid nästa uppdatering av systemet.
![]() |
![]() |
#130 |
Medlem
|
![]()
En nödvändig förändring har gjorts i skripten, som kommer att påverka STWs vägskydd.
Om man i fortsättningen vill använda STWs vägskydd, så måste STWs v-signaler uppdateras. Jag har redan gjort denna uppdatering och den kommer att vara tillgänglig när nästa version av signalsystemet släpps. Fem objekt är uppdaterade till trainz-build 2.9 i STWs vägskydd (inga gula utropstecken längre) Denna uppdatering påverkar inte vägskyddets funktion på något sätt. Följande gäller för "standardsignaler" tillsammans med signalsystemet. 1. Om det är en nyare (trainz-build >= 2.8) "standardsignal" som använder den senaste tekniken och taggen distant, eller taggen repeater, har värdet 1 (ett), så ses signalen som en ”icke huvudsignal”. 2. Om man lägger till en tagg (signaltype) i extensions containern så kommer signalsystemet att se den som om det vore en svensk signal av den typen. Exempel (config.txt). Kod:
. . trainz-build 2.9 extensions { signaltype 17 } . . 3. Om varken punkt 1 eller punkt 2 uppfylls, så ses "standardsignalen" som en huvudsignal. Om "standardsignalen" är en huvudsignal, så finns förutsättningen att det kan fungera.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-11-03 klockan 01:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Har upptäckt att STW:s osynlig växelomläggare (av Thomas N, chakz0r) tillsammans med hans animerade växlar inom en TPL kan störa det nya signalpaketet. Särskilt om signalerna sätts som infartssignal eller första mellanblocksignal på linjen (egentligen en utfartsblocksignal) kan funktionaliteten för dessa signalerupphöra. Byter man växelomläggare inom TPL till exempel invisible junction eller liknande fungerar de nya signalsystemet mycket bra. Kan det ligga något min observation? Har Trainz 10.
![]() |
#132 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Han har väl bara producerat två st växlar?
Har du döpt växlarna till typ Bkb Vx01 (signatur VxNR)?
![]() |
#133 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Jag rekommenderar att du använder andra osynliga växelomläggare än STW's, då dessa ger upphov till många problem då de var skapade för TRS2006 och har taggen surveyor only, vilket på den tiden tog bort de stora röd/gröna pilarna som talade om hur växeln var lagd i drivern, men i TS2010 fungerar detta inte alls.
Dock har jag svårt att tro att det skall på något sätt störa signalpaketet, det skulle vara om du byggt fel på det osynliga grenspåret eller har namngett något galet. Hur menar du med att funktionaliteten upphör? Blir de utan signalbild, eller visar de envist rött?
![]() |
#134 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Tack för goda råd!
Om man är i surveyor-läge och använder STW:s osynliga växelomläggare på en växel inom TPL och försöker sig på att sätta ut en utfartsblocksignal (som jag förstår ännu ej supportas, därför görs den om till en mellanblocksignal) med tillhörande master så inträffar det att signalen får sina rätta beteckning, ex "Ryd L1" men alla lampor fortsätter att lysa blinkande och någon förändrad signalbild, ex enbart "Röd" visas ej. När man sedan kör i "Session" fortsätter signalen med alla lampor tända och blinkande. Tar man och ersätter STW:s osynliga växelomläggare med någon inbyggd invisible växelomläggare får man däremot utfartsignalerna att fungera. En annan observation är att Rule "TPL21", MSL Trafikplatser 3.11 inte hittar några trafikplatser om man bl.a. har STW:s osynliga växelomläggare på något base-board. En annan fråga: finns det en övre gräns för hur många signaler man kan ha på en bana?
![]() |
#135 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Det låter som om det är den där taggen som ställer till trassel, så jag rekommenderar återigen att du använder andra osynliga växelomläggare.
Det finns ingen övre gräns för hur många signaler du kan ha på en bana, men det finns en övre gräns för hur många du kan ha på en station(siffrorna räcker inte till efter ett tag), men om du skulle råka ut för det problemet så går det att lösa genom att dela upp trafikplatsen i flera mindre trafikplatser, som om de vore styrda ifrån olika ställverk. (fast nuförtiden kanske allt styrs från ett ställe, måste medge att jag har ingen som helst koll på hur det fungerar nu för tiden)