|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2012-05-10, 15:07 | #121 |
Medlem
|
Testa Vällingy/ Råcksta! Där kanske man med telezoom kan komma nära nog, och alla växelvisarna är utomhus!
I depon där menar jag /edit |
2012-05-10, 15:40 | #122 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
Skyddsnisch eller inte skyddsnisch ....
... det är frågan. Skyltarna är klara och sitter så att dom skall passa mina tunnlar, om och när de blir klarna, men genom att justera trackside-taggen kan ni nog få dom att passa på perongkant eller tunnelvägg.
2012-05-11, 13:24 | #123 |
Medlem
|
Sketsnyggt Lennart!
|
2012-05-11, 18:01 | #124 |
Veteran
|
"As time goes by...." och...
... jag har lyckats tillverka en Perrongklocka som fungerar och har nattbelyst urtavla. Man måste lägga till "Clock Rule" i Edit Session - Add.
Genom att studera några enkla skript, och anpassa dom, har jag lyckats få klockan att fungera perfekt. Detta är ett sceneryobject som heter "Tunnelbana Perrongklocka" och jag rekomenderar att ni sätter ut den en bit från en station och vrider den rätt och justerar höjden innan ni drar den på plats (och släpp inte "LeftMouseButton" förrän den är där ni vill ha den för sen är den svår att fokusera eftersom själva stationen brukar hamna i fokus.
2012-05-11, 18:16 | #125 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Lite bilder från Högdalens depå, tyvärr inte lika stiliga som klockan p.g.a staket och avstånd. Men kanske något matnyttigt, på någon av bilderna. Bilderna ligger i länken nedan på min Dropbox. http://dl.dropbox.com/u/24531880/H%C...0dep%C3%A5.rar
2012-05-11, 18:44 | #126 | |
Veteran
|
Tack Bengan!
Nu var Telia så bästa humör, 60 MB på 15 sekunder, så du kan ta bort den nu! Skall leta "nyttigheter" bland bilderna! Tydligen ser dom moderna riktningsvisarna ut som i Högdalen, får se om det blir sådana också ??? L Citat:
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn Senast redigerad av lan den 2012-05-11 klockan 23:04. Anledning: Så ser det ut ? |
|
2012-05-12, 11:08 | #127 |
Veteran
|
Riktningsvisare modell Högdalen
När jag sätt och rättade config till riktningsvisarna fick jag lust att göra de i Högdalen efter Bengans fina bilder. De blev som på bilderna nedan.
De gamla tillrättade laddar jag också upp strax: Upptäckte just att sig_nr "försvann" i mörker p.g.a. att de var mörkgrå, det är ändrat till svart och coronorna är "orangare". Se sista bild som visar de nya coronorna och det gamla sign_nr !
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn Senast redigerad av lan den 2012-05-12 klockan 13:02. Anledning: Ny sign_nr och "orangare" coronor |
2012-05-12, 12:05 | #128 |
|
Kul att något kom till användning iaf.
Men skulle gärna se pilarna i lite mer åt det gul-oranga hållet, dom ser lite bleka ut nu.
2012-05-13, 16:20 | #129 |
Veteran
|
Jag ser ljuset i slutet av tunneln ...
... och en massa signaler och tavlor passar i tunnelprofilen som jag fstslagit (andra inte men skall justeras). Lite bilder från dagens resa i underjorden:
2012-05-13, 21:26 | #130 |
Veteran
|
Tunnlar med Istrack =1 som Stichted Track....
...medför en del fördelar vid utsättning och justering. Det blir snygga jämna krökningar, alla trackside-object följer snällt med i svängarna och många andra bekymmer slipper man:
2012-05-14, 00:01 | #132 |
Medlem
|
Underbart Lennart!!!
|
2012-05-16, 16:45 | #133 |
Veteran
|
Kan man göra ALLT med 14 tunnlar ??? ...
vi får väl se ?
Eftersom "Stitched track bara tillåter enkelspår får man ta lite omvägar för att göra dubbel-, multipelspår, korsningsväxlar mm. Men det flyter på "rätt" bra. Detta blir ju modulärt och ställer krav på ruttbyggarna för att det skall bli snyggt - noggrann passning är A och O. Visar lite bilder på dagens eskapader, tågmöte med spårbyte "down under" - tänk på att jag är en erkänt urusel ruttbyggare, jag försöker bara leverera verktygen till dom som kan !
2012-05-18, 00:19 | #134 |
Veteran
|
Vad gör man inte för att tennispubliken skall slippa...
scrolla i sidled Nå jag får väl ta mödan att resampla till 1200x675 så att "småbildsproletariatet" slipper scrolla !
Till saken: Tunnlarna har fått tunnelmynningar i vardera änden. Det fiffiga med "stitched track" är att dessa "end-cap" inte visas i skarvarna på ett spår av samma typ utan endast i ändarna, men om man ansluter ett annat spår så visas dom. Detta öppnar oändliga möjligheter att gestalata ett tunnelbanenät. Man kan lägga många tunnlar i bredd och göra trovärdiga övergångar mellan olika spårtyper. Bifogar några "nedresamplade" bilder:
2012-05-18, 09:01 | #135 |
|
Ser lovande ut, Lennart.
Gillar att dom inte snäpper fast i rutnätet, så att man blir lite låst vid tunneldragning. OK, blir lite pyssel med att göra öppningar/hål för tunnlarna och sedan puzzla igen dom springor som blir, men hellre på detta sättet.
|
|