Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-12, 18:02   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard Var är jag?

Som sagt, från vilken rutt har jag tagit bilden, var är det någonstans och vilka loktyper ser ni?
Bilden blev lite stor men det behövs om ni skall se de olika loktyperna.


Fler bilder kommer snart.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg RailWorks 2013-06-12 14-49-01-23.jpg (185.5 KB, 104 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 19:25   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 794
Standard

Hej!
Vacker bild!
Det måste vara en av engelska rutter. Svenska ånglok saknar vi.

Senast redigerad av Totte den 2013-06-12 klockan 19:26.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 22:14   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Helt rätt, året är 1948. Platsen heter Stranraer och ligger i sydvästra Scotland. Rutten heter 'Western Lines of Scotland'. Europa slickar fortfarande såren efter andra världskriget och lider stor brist på arbetskraft. De enda som klarat sig riktigt bra är Svenskarna som sin vana trogen både ville ha kakan och äta upp den på samma gång.
Denna linje är nedläggningshotad eftersom det är dålig beläggning på banan och det av flera orsaker. De har frågat efter kunniga experter från Sverige för att få det att rulla och vi har tackat ja. under tre år skall trafiken igång och efter det så finns det arbetskraft igen inhemskt i Storbrittanien så vi skall besätta denna bana under tiden. Till vårt förfogande har vi tillgång till ett 20-lok i olika modeller, vagnar verkstäder osv osv.

Det första loket jag tänkte visa är en gammal class 21 (aspinall) byggd ca år 1897. Ett litet växellok som idag endast används för att lära sig köra ånglok. Den är inte besiktad för att dra vagnar med, ännu......

Vi har 6 industrier efter banan som vill ha igång trafiken så fort som möjligt. Den kanske viktigaste trafiken att få igång är koltransporterna från Willowholme utanför Carlisle och för dessa transporter så krävs det lite större lok.......
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Class 0-4-0 21 Aspinall_small.jpg (111.8 KB, 86 visningar)
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2013-06-12 klockan 22:42.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 22:25   #4
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Class 8k är ett starkt lok som drar tunga tåg men med låg fart. Vi har två st till förfogande varav den ena är driftduglig. Dessa byggdes 1911 och vi kommer också att få tre stycken Class 7F som är en 15 år nyare version av loket.

Som ni ser så har den hjulkonfigureringen 2-8-0 vilket betyder en axel ledhjul eller vad det kallas och hela fyra dragande hjulaxlar och inget ledhjul i slutet. Diametern på hjulen är små vilket innebär att den är stark men lågt växlad. Maxfarten är ca 45mph (drygt 70km/timmen) men det är med tomma vagnar. Med fulla kolvagnar så är nog 35mph (55km/tim) en lämpligare fart. Tester kommer att påbörjas med hur tunga tåg vi klarar av att köra på banan. Dragkraften är 139kN.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Class 2-8-0 8K (O4)_small.jpg (109.1 KB, 84 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 22:41   #5
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Class 3F Fowler är en annan loktyp som vi kommer att använda. Vi har 10 st till förfogande men bara 2 st är körbara just nu.

Dessa små och smidiga lok byggdes 1924 och används i växlingstjänst och små lokaltåg, både med gods och passagerare, så kallade mjölktåg. Dessa kommer vi inledningsvis att använda för att få igång persontrafiken och godstrafiken efter linjen och vartefter vi behöver fler vagnar så kommer loken att bytas ut mot starkare lok. Vi har blivit lovade 5 st stora persontågslok för persontrafiken inom ett halvår. Då kan vi köra snabbtåg ned till Carlisle.

Hastigheten är ca 40mph men den går att skrämma upp till drygt 55mph om det skulle behövas. Det är dock inget att rekommendera då loket endast har tre st drivande axlar och inga ledhjul vilket gör att dessa lok går ostabilt på spåret.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Class 0-6-0T 3F Fowler_small.jpg (167.4 KB, 84 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 23:18   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 794
Standard

Va trevligt! Var hämtar man rutten ifrån? Payware?

Senast redigerad av Totte den 2013-06-12 klockan 23:20.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 07:24   #7
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Ja tyvärr kostar den pengar och finns på Steam för 29,99Euro. Dessutom kostar alla de lok ni sett fram tills nu också ca 100 SEK per styck. Jag återkommer med info så fort jag får se extrapris på dessa om någon skulle vara intresserad av att köpa. Just nu får ni se detta som en historia och vad man kan göra med denna hobby.

Som sagts så kräver alla de ovanstående loken speciella licenser för att få köras (Payware) Vi har dock två loktyper som alla som klarat ånglokstestet kan köra på banan. Dessa är som följer:

Class 5 4-6-0 är arbetshästen på engelska järnvägar och började byggas 1934 och är känd som en "Do-Anything-Go-Anywhere" och i folkmun kallas denna för Black 5. Totalt har över 600st byggts och det finns fortfarande beställningar på helt nya lok i minst tre år till så minst 840st kommer att rulla i många år framöver. Vi har 5 stycken till vårt förfogande varav 3 st är körbara i olika skick. Dessa används i både persontrafik och godstrafik.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Class 4-6-0 Black 5_small.jpg (142.6 KB, 71 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 07:43   #8
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Om jag inte har helt fel så finns även Class 7F 2-8-0 med i Simulatorn när man köper den och då är detta vårt andra allroundlok på linjen som inte behöver speciell licens/utbildning för att köras.

Vi har tillgång till tre stycken av dessa och alla är byggda 1925. Dessa är, precis som class 8k, byggda för att dra tunga godstågslok i jämn men förhållandevis låg fart. det byggdes också ett antal redan 1914 men de har vi inte tillgång till idag. Med en dragkraft på 157kN så är dessa byggda för att klara branta backar och på vår linje har vi 1:82 backar så dessa behövs. De är dock dyra i drift då de slukar kol.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Class 2-8-0 7F_Small.jpg (118.3 KB, 71 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 10:02   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 794
Standard

Alltid trevligt att se bilder!
Synd att nästan allt är på payware.
Sen undrar jag vart tog alla de äldre forumister vägen. De dyker upp väldigt sällan har jag märkt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 10:27   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Fina bilder på en trevlig rutt. Ja, det är tyvärr mycket payware. Jobbigt för oss som inte badar i pengar...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 10:38   #11
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Linjekännedom är något som ibland behövs när man kör och med ånglok är det ännu viktigare eftersom man bl a vill veta var stigningarna finns så man hinner elda upp extra tryck i pannan.

Till detta har man en linjebok som talar om hur banan ser ut. En sådan jobbar vi på och kommer att finnas som PDF-fil för alla intresserade. Ett smakprov på hur den kommer att se ut har ni på nedanstående länk. Den är långt ifrån klar men man ser hur det kommer att se ut.

Jag kommer för övrigt att ha alla saker samlade i en dropboxmapp som kan delas ut till intresserade. Man skall inte behöva leta runt hela internet för att få tag i saker utan de skall finnas samlade på ett ställe.

Jag är väl medveten att folk inte kan eller vill lägga ut en massa pengar men för egen del är detta en del av min hobby och jag kan hitta på 50 olika hobbys som kostar mer än de hundralappar jag lagt ut de senaste året och jag hoppas att jag på det sättet bidrar till att det kommer ut fler saker till simulatorn.
Bifogade filer
Filtyp: pdf Western Lines Linjebok.pdf (469.3 KB, 14 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 10:49   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jo, det är sant Pursche. Alla hobbys kostar pengar. Men just RW verkar vara fullsmockad av payware och det verkar läggas mer kraft på att få ut ännu mer (än t.ex. patchar och uppdateringar av programmet). Allt för att tjäna pengar. Visst vill alla tjäna pengar, men här blir det ofta kvantitet före kvalitet dessvärre...fast denna rutt har jag bara läst bra om!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 10:57   #13
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

När det gäller persontrafiken så vill Scotland ha bra förbindelser och kommer att förse oss med tre stycken persontågslok så fort som möjligt. Den första har just anlänt och jag lyckades få en bild på Peppercorn A1 (Tornado är det interna arbetsnamnet). Detta är den första i sitt slag och kommer att börja byggas först nästa år, 1949. Vi blir testpiloter under tiden vi kör på banan.

Denna maskin kommer att kunna köra i upp till 100mph (160km/tim). Vi har dock max 90mph på bana upp mot Carlisle. Trafikstart väntas bli Augusti 1948 om alla tester går som förväntat.

Det ryktas att vi även skall få en 'Jubilee' och en Class A4 (Eisenhower) inlånad till oss.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Class 4-6-2 A1 Tornado_small.jpg (160.5 KB, 68 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 11:04   #14
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Helt rätt Pierre. Payware är på gott och ont. Det finns en del småsaker på banan som borde rättas till. Det viktigaste är att de borde använda en egengjord spak för att lägga om växlarna. RW har en egenhet att inte visa dom innan man skall lägga om själva växeln vilket gör det lite krångligt som ni skall få se på en liten trainspot-film som jag spelar in i självlärningssyfte för att se hur mycket man kan pressa AIn i spelet.

Det enda jag saknar från Trainz är samlad plats för att hitta freewarepaket. Som det är nu så får man leta överallt om man vill ha något.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 12:03   #15
boande
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Strängnäs, Sweden + Nerja, Spain (Vintertid)
Inlägg: 96
Smile Bra initiativ

Jag har själv banan som är mycket vacker och intressant med massor av spår. Föredrar att oftast köra med disellok och ibland även lite nyare motorvagnar. Lycka till med fortsättningen!
boande besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009