Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Virtuella Tågbolag

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-13, 21:59   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard Ekonomin på SVTTL del 2

Ekonomin fungerar faktiskt hyfsat just nu på SVTTL. Ett problem är dock att operatörerna inte ser skillnaden mellan veckorna för de olika inkomst och utgiftsposterna. Jag tänkte visa på hur det ser ut innan jag ändrar alla siffror på följande sätt:

http://www.svttl.se/ekonomi.htm
Jag har lagt in de siffror som gäller för vecka 7 på ovanstående länk. De aktuella siffrorna ser ni i den vita raden. Börsen har gått upp, räntorna och dollarn har minskat.

http://www.svttl.se/Kalkylen.htm
på denna länk ser ni ett av företagen i ekonomin. Det blå fältet visar de nya siffrorna för de olika posterna. Det vita fältet visar siffrorna för förra veckan.
- Om man på t ex STAB jämför 'avb lån 1' förra veckan och 'lån 1' denna vecka så ser ni att amorteringen är billigare denna vecka beroende på lägre räntor.
- 'Inkomst kontrakt' förra veckan och 'Kontrakt' denna vecka går också åt rätt håll. STAB tjänar 5000 kronor mer denna vecka pga högre beläggning på tågen (börsen har stigit)

Ni kan under lördagen jämföra siffrorna om ni är intresserade. På söndag förmiddag så ändrar jag det sista, dvs flyttar över siffrorna i blå fältet till det vita fältet och vips ser man saldot fram til vecka 7 istället för vecka 6.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-02-16, 10:10   #2
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Ekonomin blomstrar och de allra flesta tjänar grova pengar. Däremot går det inte lika bra för virtuella Sverige.
- Ökade utgifter gör att virtuella staten ser sig tvingade att öka skatten på intjänade pengar från dagens 33% till 40%. Det kommer att öka med 2% varje vecka fram tills vi uppnår siffran 40%. Detta gäller för hela SVTTL

- En annan konsekvens blir att taket på nuvarande max 2 kr per personkilometer kommer att minskas till 1.50 kr per personkilometer. Detta gäller för alla nya och förnyade kontrakt på SWE och NEJ. Detta kommer ni dock inte att märka av eftersom ingen idag har mer än 1.50:- i sina kontrakt på dessa sträckor.

KMJ och VHJ har tills vidare kvar sina tak på 2kr per personkilometer.



M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-17, 13:17   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

VHJ har kommit på ett mycket intressant sätt att räkna ut inkomsterna på resandetåg. Idag så finns det en beläggning baserad på börsens utveckling.

Det innebär att alla tåg har tex 85% belägging oavsett om biljetterna kostar 50 öre eller 1,50 kr per kilometer och person. Detta är naturligtvis inte bra eftersom höga biljettpriser skall minska beläggningen och låga biljettpriser skall öka beläggningen upp till max antal resande (100%). Anders Rosén har hittat på ett sätt att räkna ut detta []

Först räknas en grundbeläggning ut precis som förut. Sedan så har jag som försök lagt in följande formel:

Grundbeläggning*(maxpris-biljettpris). Jag har testat detta med tre olika scenarion enligt följande (Maxpriset är satt till 1.50kr):

1.
Börsen går som idag grundbeläggningen 88%

Biljettpris Belägging Inkomstpervecka
0,2 kr 119% 2848kr
0,4 kr 101% 4855kr
0,8 kr 66% 6348kr
1,20kr 31% 4477kr
1,40kr 14% 2281kr


2.
Börsen går dåligt, grundbeläggningen 75%

Biljettpris Belägging Inkomstpervecka
0,2 kr 102% 2441kr
0,4 kr 87% 4162kr
0,8 kr 57% 5441kr
1,20kr 27% 3838kr
1,40kr 12% 1955kr

3.
Börsen går väldigt bra, grundbeläggningen 100%

Biljettpris Belägging Inkomstpervecka
0,2 kr 136% 3255kr
0,4 kr 116% 5549kr
0,8 kr 76% 7255kr
1,20kr 36% 5117kr
1,40kr 16% 2606kr


Alla dessa uträkningar går helt automatiskt i Excel och det enda jag behöver veta är operatörens pris per personkilomter. Den kan alltså variera steglöst mellan 0.00kr och 1,50kr.

Detta fungerar bra till 90%. Nu behöver jag hjälp av en expert. Kan man tala om för en cell i excel att den skall räkna upp till 100% och inte gå över denna siffra? I exemplet ovanför så får man betalt för överfulla tåg (stående resenärer) när beläggningen är mer än 100% jag vill att den räknar 110% som 100%. Då har vi en riktigt bra uträkning när det gäller persontrafiken.










M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-21, 07:27   #4
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Excel är ett mycket intressant program att jobba i. Jag har Office 2000 standard svensk release och jag har haft en liten aning om hur jag skall få ovansående värden att stanna på 100%. Nämligen genom att anända en OM-sats Enligt hjälpen så ser den ut på följande sätt:

OM(G5>100,100,G5). Detta betyder att om cell G5 är större än 100(%) så skall den vara 100(%) annars skall det vara värdet i cell G5. Enkelt och kristallklart och detta står också i excels hjälp om man söker på OM. Men detta har inte fungerat och jag har kliat mig i huvudet och frågat allehanda experter om detta.

Nu har jag kommit på lösningen Kommateknet skall bytas ut mot semikolon. Det skall alltså se ut enligt följande:

OM(G5>100;100;G5). Vips så fungerar allt jättebra och man får en beläggning på max 100%.



Hur i hela ... kan man i hjälpen ha så fullständigt fel???? [8]


Detta innebär att alla nya och förlängda avtal kommer att använda denna nya uträkning. Detta innebär också att jag kommer att göra lite upphandlingsförfaranden precis som KMJ och VHJ gör. Det innebär också att ni fortfarande får köra det ni vill köra.


Ett upphndlingsförarande kommer att bli löjligt enkelt och kan se ut enligt nedanstående exempel.


EXEMPEL

Vi på SVTTL beöver utveckla persontrafiken, den regionala, mellan station A och B. Följande tåg vill vi få igång:

Från A till B, Avgång 08:00
Från B till A, Avgång 10:00
Från A till B, Avgång 12:00
Från B till A, Avgång 14:00

- Dessa tåg går 5 dagar i veckan.
- Det behövs 1 tågsätt och arbetstiden är 30 timmar i veckan.
- kontraktet gäller tio veckor med start vecka 12.


Två av följande tre frågor skall du, som är intresserad av att trafikera detta svara på:


1a. Hur mycket skall biljetten kosta per personkilometer? (0,1 till 1,50 kr/personkilometer)
eller
1b. Hur stor beläggning vill du ha på dina tåg (50%-100%)?

2. Vad vill du köra med för tåg (Valfritt)?


Detta är allt. Naturligtvis så finns det nu små frågor.

* För högt pris minskar beläggingen på tåget så tänk dig för. Beroende på börsens utveckling så är ca 0.7 kr ett rimligt pris.

* Beläggningen kan jag sätta till t ex 95%. Då får du ut ungefär de ultimata inkokmsterna på tåget. Om börsen går upp kraftigt så kan du dock slå i taket och få 100% och då börjar du snart förlora pengar. Om börsen går ned kraftigt så kan beläggingen minska till 75% och då kan du också förlora pengar

* Du får köra med vad som helst men kom ihåg att du, om utgifterna är större än inkomsterna för tåget, kanske måste köra egen kompleterade trafik för att få ekonomin att gå ihop.








M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-24, 20:38   #5
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

PRESSMEDDEKANDE!!!

SVTTL har kommit överrens med de styrande i kommunen Lennep om att köpa och anlägga en fabrik. Fabriken kostar ca 1,6 miljoner och kommer att göra Cement.
"Skälet till att vi anlägger fabriken just i Lennep är närheter till järnvägen och de stickspår som kommer att behövas."

Redan idag kör SVTTL cement i liten skala från Lennep och det har fungerat så bra att man nu vill Expandera. När allt är byggt så kommer man att kunna sälja 12000 ton i veckan, naturligtvis beroende på hur världsmarknaden ser ut.

" Nu när spåren mellan Gruiten och Oberbarmen har fått svenska signaler så slipper vi all växling som vi gjort förut i Gerresheim. Nu kan vi köra tåg direkt till KMJ, Neuss Hafen, Danmark, LLJ och VHJ vilket är tidsbesparande."

Vecka 12 beräknas fabriken stå klar och sedan kommer det att lämnas olika anbud för de transporter som kommer att bli.

"Om ingen är intresserad så kör vi själv tågen" säger ägaren Hans Pursche och ser positivt på framtiden.




M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-24, 21:48   #6
andreasrosen
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 383
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

Haha, kul att även du har börjat göra uttalanden som citeras

Tyvärr kör STAB endast passagerare, annars är det ett intressant upplägg! [8D]



http://www.seaside.se/~sea1712d/
andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-28, 13:28   #7
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

PRESSMEDDELANDE 28/2 -04

Vi på SVTTL har märkt en stor bugg i ekonomin som gör att vissa bolag kan tjäna en miljon i veckan. Bakgrunden är att operatörer kan hyra lok och vagnar billigt och lägga ett dyrt kontrakt för att tjäna de stora pengarna under några veckor och sedan kunna köpa fordonen kontant.

Detta måste naturligtvis motverkas. Det är bara i Ryssland man kan köra med sådana fasoner.
Idag så är hyran för ett fordon inköpspriset delat med 104 veckor (två år)
Ändringen består i att hyran nu kommer att bli inköpspriset för ett fordon delat med 26 veckor (6 månader)


Detta innebär att alla nya och uppdaterade kontrakt som använder sig av nya hyran kommer att bli fyra gånger så dyra som idag.



Som kompensation så slipper de som hyr sina fordon att göra service på dessa när det läggs in i ekonomin.
De som hyr idag får frysta hyrpriser enligt denna veckas hyra tills kontraktet uppdateras eller avslutas.


Ännu en gång har virtuella staten varit innen ochs stramat år ekonomin.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-28, 14:09   #8
sibbmark
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 158
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pursche
Vi på SVTTL har märkt en stor bugg i ekonomin som gör att vissa bolag kan tjäna en miljon i veckan. Bakgrunden är att operatörer kan hyra lok och vagnar billigt och lägga ett dyrt kontrakt för att tjäna de stora pengarna under några veckor och sedan kunna köpa fordonen kontant.
Intressant att kalla överpriser för en bugg i systemet... Det skall jag försöka med att säga nästa gång jag tycker att det är för dyrt i min mataffär...

/Bosse
sibbmark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-14, 10:42   #9
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Ekonomin uppdaterad för vecka 11. Nu märks skillnaden på inkomster och utgifter när staten 'skinnat' oss på 40% istället för 35% moms. Nu får operatörerna tänka till lite.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-14, 10:56   #10
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Jag vill klaga på systemet med att anställa verkligt folk som kör tågen. Det funkar bra i början men nu när det finns många operatörer är det snudd på omöjligt att få tag på anställda. Att försöka få kompisar som inte har ett dugg med MSTS eller SVTTL att göra är också svårt eftersom ingen fattar vad det egentligen handlar om. Jag vill därför föreslå att SVTTL inför en arbetsmaknad där x antal påhittade personer är arbetslösa och man får anställa dem.

/Viktor

Min hemsida med tågbilder: http://w1.500.telia.com/~u50025335/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-14, 11:20   #11
andreasrosen
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 383
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

STAB tycker nuvarande sätt med personal fungerar bra....

"vl", kan du inte kontakta mig på MSN så kan du få lite rekryteringstips



http://www.seaside.se/~sea1712d/
andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-14, 15:23   #12
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev andreasrosen

STAB tycker nuvarande sätt med personal fungerar bra....

"vl", kan du inte kontakta mig på MSN så kan du få lite rekryteringstips



http://www.seaside.se/~sea1712d/
Måste kompisarna begripa? Det har inte jag sett i några regler och mina kompisar(2 just nu, kanske dax för fler när ekomomin blir bättre) är nog inte alltför msts kunniga även om de har spelet![:I][)]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-14, 17:50   #13
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag kan hålla med om att abetskraften skulle kunna förändras. Vad händer om vi skippar namnen och endast anställer antalet förare MEN att dessa då skall ha lön för 40 timmar per vecka oavsett hur många man anställer?

Alltså ett fast jobb där jag drar av timlönen * 40 timmar * antalet förare varje företag har från inkomsterna varje helg. Dessa pengar går tillbaks till banken och försvinner.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-14, 17:57   #14
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pursche

Jag kan hålla med om att abetskraften skulle kunna förändras. Vad händer om vi skippar namnen och endast anställer antalet förare MEN att dessa då skall ha lön för 40 timmar per vecka oavsett hur många man anställer?

Alltså ett fast jobb där jag drar av timlönen * 40 timmar * antalet förare varje företag har från inkomsterna varje helg. Dessa pengar går tillbaks till banken och försvinner.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Det låter mycket bra! Menar du att man då automatiskt anställer 4 förare om man har 120 timmar?

/Viktor

VD på NER
http://www.northeuropeanrailroad.tk/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-14, 18:53   #15
andreasrosen
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 383
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

Ett mycket intressant förslag... så slipper jag få en massa mail från arga feminister...



http://www.seaside.se/~sea1712d/
andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nya SVTTL är här! vl Virtuella Tågbolag 114 2005-05-21 14:42
Diskusion: Pengarna på SVTTL. Pursche Virtuella Tågbolag 16 2004-04-13 18:44
Nya Tider på SVTTL. Pursche Virtuella Tågbolag 4 2004-03-23 17:43
SVTTL söker betatestare.... Pursche Virtuella Tågbolag 5 2004-03-20 22:56
Ekonomin rullar på SVTTL Pursche Virtuella Tågbolag 50 2004-02-08 09:05



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009