Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-18, 14:14   #1
SJman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Standard CW-loket

Hej jag undrar lite hur det kommer sig att cw-loket har en massa målningar till railworks men inte till trainz? Är det någon som vet hur det går att lösa kanske eller så?

tack på förhand
SJman besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-08-18, 14:57   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Har för mig att anledningen är att man måste mappa om loket (så saker som finns i texurfilen hamnar på rätt ställe). Då ingen gjort detta så har man inte velat skicka ut nya texturer då något är fel på dessa.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-18, 18:42   #3
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Nja det är inte hela sanningen det är rätt lätt att måla om men det är inte lätt att lägga till fler valmöjligheter än de fyra som är ... Men att måla om de fyra e lätt... Kanske något för ekankal med flera som har mer kunskap än mig att sätta tänderna i? Typ 5-6 fler lok till cw-rc? ;-)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-18, 21:28   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Lätt å lätt, det vet jag inte .
Det beror ju på, målar man om dom enligt minimapp-principen, och använder en enda blå/grön/svart- eller vad det nu är för färg, och målar rubbet som ska vara i respektive färg, i en och samma färgton, då är det ganska enkelt, men resultatet blir ju därefter oxå, platt å slätstruket, där man till exempel inte ser röken av detaljer som pressveck, ledstänger, fördjupningar till fotstegen, mm, mm, mm, i vissa vinklar.
Har man lite större krav på resultatet, krävs det MYCKET finlir och förbättringar på texturerna för respektive lok och färgschema .

Sen är det inga problem att fylla på den befintliga texturegruppen till loket med fler texturer, jag har fyllt vissa av mina med upp till 8 olika lok.
Problemet däremot är att takventilerna tillhör själva loket, alltså får alla lok, oavsett målning, samma färg på ventilerna, och det funkar inte så bra.

T.ex. så måste mn klona ett lok, och måla ventilerna mörkblå, om man gör BlueX versioner, det helgröna "Kermit", som det bara finns ett av, måste alltså ha ett eget klonat lok, alla SJ-svarta behöver ett eget lok, sen om man har vädrade målningar, så ser det bedrövligt ut med ventiler i nyskick, alltså fler klonor, osv, osv.

Detsamma gäller även vissa andra delar, vissa lok ska ha gula fotsteg fram, vissa ska ha grå, andra svarta, osv, osv.
Men det är ju ganska lätt att fixa i och för sej.

Däremot är, precis som leoj säger, mappningen av loket det stora problemet, och det är anledningen till att jag, även om jag har en klase mer eller mindre färdiga texturer (ett litet axplock på bilderna, det finns fler oxå), inte har erbjudit mina texturer till Trainz version av loket, eftersom det är div. detaljer som inte blir som det ska vara (blir fel färg på div. prylar bl.a).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg unnamed_20120818_0003.jpg (168.6 KB, 147 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20120818_0004.jpg (277.3 KB, 149 visningar)
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2012-08-18 klockan 21:32.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-18, 23:21   #5
rock
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 106
Standard

rock besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-19, 19:39   #6
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

De ser jätte bra ut tycker jag iaf ekan finns det nån chans att du släpper dem?
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-20, 21:05   #7
SJman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Standard

Ja enkankal dina lok ser verkligen jättefina ut det vore jätteskoj om du bestämmde dig för att släppte dem som du är mest nöjd med eller så. Vill man köra det svarta rc-loket är ju din version 100 gånger roligare än den snea banbyggarna-versionen. Tror de flesta skulle ha överseende med små detaljer som inte är exakta. För med dina fina 80-tals vagnar är det bedrövligt med banbyggarna-Rc loket. Baserat på dina tidigare släpp så tror jag ingen( iallafall inte jag) skulle få till nya målningar till Cw-loket så bra som det ser ut på bilderna ovan. Just sayin
SJman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 07:57   #8
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Och alla har Phantograher
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009