Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-03-05, 13:22   #1
Avslutat konto
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Narvik, Norway
Inlägg: 148
Skicka ett meddelande via MSN till Avslutat konto
Standard Malmbanan

ingen som har tenkt å lage denne ???
den er jo noe med den mest kjente jernbanan i sverige, burdte ha den.

Jørn .........
Avslutat konto besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-03-05, 14:05   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej Jørn!

Är nog många som tänkt på Malmbanan!? Men den lär vi aldrig få se! Varför?

Jo, svenskarna har tyvärr ganska svårt för att samarbeta. Det finns även något som heter: Den svenska avundsjukan. Den ställer också till en jäkla massa elände....

Samarbete är (enlig mig!) ett måste för en stor verklig rutt, om rutten inte ska ta "hundra år" att slutföra.

Men Mazz håller ju på med en påhittad rutt (LLJ), som vi kan köra malmtåg på. Den ser man fram emot!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-05, 15:19   #3
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Om några samarbetar för att göra till exempel malmbanan tror jag knappast att det blir särskilt verkligt. Bättre då att göra en imitation som Mazz gör med LLJ.

/Viktor

Min hemsida med tågbilder: http://w1.500.telia.com/~u50025335/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-05, 16:48   #4
Avslutat konto
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Narvik, Norway
Inlägg: 148
Skicka ett meddelande via MSN till Avslutat konto
Standard

hva er så vanskelig med Malmbanan da ?????
sikkert ikke vanskeligere denn å få realistisk enn andre rutter.

Jørn .........
Avslutat konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-05, 19:26   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej igen!

Problemet gäller inte bara Malmbanan. Att göra en verklig rutt som ska se realistisk ut, kräver "demat" landskap och för oss svenskar, finns ingen sån data gratis att få. Den kostar otroligt mycket!

Sen behövs spårplaner, för att få spåren som dom ska vara. Bilder i massor behövs också. En video från förarhytten vore också fint! Vidare behövs nån/några som kan bygga objekten efter rutten samt den/dom som bygger rutten.

Visst kan du göra en rutt själv utan "verkligt" landskap och utan dom objekt som borde vara med, men då är den ju inte speciellt realistisk, eller hur?

Jag kan tänka mig att man bygger en verklig svensk rutt, efter dessa principer:

1. Spåren ska stämma
2. Vägar ska stämma
3. Objekten närmast spåren ska stämma (t.ex. stationer)
4. Landskap så bra det går utan dem-data

Men det är hur jag vill ha det! Har man dock inga krav på realism, så skulle man kunna döpa om stationerna på Marias Pass och få en "Malmbanan"....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-06, 02:21   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Håller med om "sidorna" här att bygga en verklig rutt... Men, det är ju precis som Pierre säger, det beror ju på vad man vill... Och, i den här hobbyn så finns ju inget rätt eller fel i vad just du gör... Huvudsaken man har ett nöje under vägen man bygger...

Som kuriosa: I LLJ så har jag ju byggt EN malmbana, men inte Malmbanan med stort M... Problemet är lite granna som berörts här och tidigare, det är knepigt med underlag. Jag skulle väldans gärna ha DEM-data om jag skulle bygga en verklig rutt, då skulle det gå lite smidigare.
Nåväl, lite granna kan man kanske göra ändå... Nedanstående bilder är från Dandret på LLJ. Denna spårplan är dock så gott som identisk som en av malmterminalerna i verklighetens Malmbana. Här har jag gått efter bilder på MTAB-sidan, och för att få längder på spår så har jag räknat antalet gantrysar gånger 60m. Ingen exakt återgivning, således, men jag tror att jag just i den här spårplanen fått lite av "själen" i bangården ändå. Tanken är att göra motsvarande på nya malmhamnen i Luleå, i LLJ associerat som Leleå...
Men, det har varit möjligt just för att jag hittat bra bilder, tagna från luften... Annars hade det varit svårt om man inte har en bangårdsritning...







Som synes en hel del miljö kvar att göra, förmodligen placerar jag bara ut diverse "godtyckliga" byggnader, då jag själv inte har tid att bygga de byggnader som finns med på bilden... I en senare release kanske man kan byta ut dom...

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-06, 10:45   #7
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Hej, om man hade dem data så hade ju allt varit enkelt på den punkten men jobbet hade ju varit att bygga husen till banan![8D]

Jag kan bygga lite hus åt LLJ om du vill Mats då det verkligen är kul att få hjälpa till med rutten![8D]

PS. Man är halvt galen efter bildena fortfarande![]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-06, 11:08   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev vr98olli


Jag kan bygga lite hus åt LLJ om du vill Mats då det verkligen är kul att få hjälpa till med rutten![8D]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
OT:
Ja, det vore mumma det.... []

Tyvärr har jag ju inget underlag mer än de bilder man kan komma åt via nätet... Har sina sidor att bygga bana långt ifrån... [B)]

Bra bilder att bygga efter hittar man dock här:

http://lkab.bildbasen.se/


Man får försöka jämföra med objekt som har en någorlunda känt mått, för att försöka få rätt storlek. Texturer får man väl försöka skapa så gott man kan.

Dessa objekt skulle ju vara användbara om någon skulle bygga den riktiga malmbanan oxå, så helt OT var det ju inte...

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-06, 13:29   #9
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Hej igen!

Man får väl ta och "regga" sig på den sidan då eftersom den ser ut att vara gratis till 100%![8D]

Det är ju inte bara till din bana hus och sånt kan användas men det är i nuläget din som är mest lik en malbana i msts och därav skrev jag om LLJ![8D][]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-06, 14:11   #10
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Jag tycker det är bra att det byggs hus med mera för det behövs verkligen. Är det någon som vill bygga så är det bara att hojta, för då kan vi ju hjälpas åt så att man kan få det man jagar. Tex kan man hjälpas åt med bilder, mått och vad det nu kan vara. Det gör ju detta så mycket roligáre om man verkligen kunde hjälpas åt för då kanske även vi här i Sverige kunna få en bana som liknar verkligheten. Visserligen byggs det en bana nu av Totte, men någon mer hade inte varit dumt.

MVH Kenneth
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-08, 09:38   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Kanske lät väldigt negativ i mina förra svar!?

Ingenting är ju omöjligt! Det mesta beror på vilka krav man har....

Ju mindre krav, desto lättare att bygga och ju större krav, desto svårare. Men med att kraven minskar, så minskar ju också realismen!

Att dom flesta väljer att bygga påhittade rutter, beror ju på att man kan använda vilka objekt man vill m.m. m.m. Det finns inget (eller ingen) som säger att man bygger fel då!!!!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-15, 12:38   #12
plf66
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 28
Standard

Jag filmade hela Kiruna-Narvik i förra veckan från förarhytt (i bägge riktningar).

Jag misstänker att det inte skulle vara allt för svårt att få fram spårplaner och linjeuppgifter från BV/JBV. Men frågan är om någon ändå mäktar med att bygga banan elektroniskt?

Hur fungerar det med tunnlar/snögallerier? Är det enkelt att få detaljer i dem invändigt?

Ned på norska sidan finns ju några "snötak" också, som saknar heltäckande väggar ned mot fjorden. Är det möjligt att bygga datamodeller av sådana?

När det gäller tunnlar etc så har vi ju stollarna in i Kirunavaara där man lastar malmvagnarna. http://www.jernbane.net/upload/P3110912-1024.jpg (Bild från lastningen i Kiruna).

Det är många olika stolptyper längs banan, från urgamla svenska kontaktledningsstolpar till nya norska.

Vilket är lättast? Snölandskap eller sommarlandskap?

plf66 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-17, 20:32   #13
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

plf66:

Din film vore ett ruskigt bra hjälpmedel för den/dom som vill bygga malmbanan.

Angående modeller, så kan en 3d-byggare svara på dom frågorna. Men så länge dom inte blir för detaljerade och man har ritningar och/eller bra bilder är inget omöjligt att bygga....

Jag tror inte det skiljer nått speciellt mellan att bygga sommar eller vinterlandskap???? Det är ju bara olika texturer, landskapet är ju likadant! Man vill ju också att rutten ska kunna köras både sommar och vinter....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-17, 21:56   #14
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Ja, din film skulle vara väldigt bra hjälpmedel även för mig i min fiktiva malmbana-bygge... Har tyvärr inte kunnat bygga särskilt bra malmbana, just för att jag saknar underlag och själv bor alldeles för långt bort från den... Men, om man hade underlag, vore det en kittlande tanke att bygga den riktiga, i synnerhet om man kan börja få fram lite typiska byggnader...

Angående spårplaner, jag fick underlag från banverket på malmbanan, men det var inget att bygga efter, då det bara var schematiska skisser, vilket jag inte nöjer mig med. Men, om man har bilder/film som komplement skulle saken bli annorlunda...

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Malmbanan del 2 anders_qw Landskapsdesign - Trainz 42 2005-04-02 21:27
Om du bygger Malmbanan Rojje Allmänt om tågsimulatorer 1 2003-08-18 20:29
Föredrag Kalle Lj Off-topic 4 2002-12-29 11:29
Nya bilder från malmbanan Tomas Landskapsdesign - Trainz 2 2002-12-28 23:26
Malmbanan samt Dm3 med Uno Tomas Landskapsdesign - Trainz 15 2002-12-19 12:00



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009