Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-22, 17:15   #436
Trainsmith
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
Standard Nyfiken....

...minst sagt.
Trainsmith besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 16:38   #437
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Auguari Pasquali är ett av dagens bidrag i Fotum. Glad påsk handlar det om - men inte för oss på Nynäsbanan. Vi hade tänkt att göra en rejäl djupdykning i sällskap med JVS-signalerna under helgen. Förutsättningarna för detta verkar inte bra.

Jag gjorde en hast-test i dag med anledning av den nya STL-sidan. Det blev inte bra. När jag klickade med ?-tecknet på en av signalerna fick jag svaret; Scriptfel.

Sedan gick jag in i Tane Content. Allt var OK, inget rött m a o. Därefter koll på errors och warnings - och där fick jag napp. I vanlig ordning begriper jag inget. Går det att göra något?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 16:40   #438
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

--- och så bilden jag alltid glömmer:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg JVS-signal.jpg (132.1 KB, 139 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 17:12   #439
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det där är inga fel, bara varningar!!!!!
Öppna och submitta igen!!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 17:18   #440
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Har du laddat ned STL Source från hemsidan och skrivit över allt gammalt?
Vilken/vilka signaler gäller det (ge mig ett kuid-nummer på en signal som inte fungerar)
Om du skapar en helt ny bana och sätter ut en sådan signal, får du samma fel då?
Vad är det för script-fel du får i spelet?

Bilden du skickar visar bara varningar. Inget att bry sig om och de har definitivt inte med detta problemet att göra.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 17:23   #441
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Verkar OK - bara jag kunde komma ihåg hur man blåmarkerar en hel sida.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 23:29   #442
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nisse:
Tyvärr är det inte mycket att göra åt detta. Frågan är hur det över huvud taget kan ha fungerat ens i TS2010? Det måste innebära att du inte har uppdaterat STL Source på tre år sedan uppdateringen kom till STL 3.1 Svenska Järnvägstavlor som gjorde att trackside-signaler inte fungerar längre.
...
Svaret handlar om första stycket som är riktat till mig. Använder STL Signal Source 3.12.3 allt sedan det lades ut. Bifogas samtliga banor jag lägger ut. Att trackside-signalerna därmed inte fungerar nämns inget om, vad en halvblind jag kan se. Dock fungerar trackside-signalerna som trackside i 2010.

Men hur är det nu med JVS-X ljussignaler?

Nisse
[Konversationen flyttad från STLs hemside-tråd]

Först och främst ska du aldrig bifoga Signal Source med de banor du lägger ut! Det är väl förlåtligt med tanke på röran på forumet, men hädan efter ska du referera till STLs hemsida! Detta för att folk inte ska riskera att installera en gammal version av scriptet och plötsligt så slutar saker att fungera.

Men nu till de mystiska sakerna. Jag var inaktiv under tiden för STL31 och Svenska Järnvägstavlor togs fram så vi skulle behöva räta ut ett par räler här.

Vilken var den senaste versionen av STL Source innan jag blandade mig i? Det jag hittar här på forumet är 3.12.3 vilken är den som Nisse har. Men i den fungerar både Svenska Järnvägstavlor och STLs tracksidesignaler?
Jockes hävdar dock att tracksidesignalerna slutade att fungera när STL31 kom in i bilden. Vilken version av Signal Source har du?
När jag fixade scripten för TANE så gav jag dem av någon anledning versionsnumret 3.12.5 för att jag hittade någon version 3.12.4 någonstans. Men är det bara jag som förvirrat ihop saker, eller existerar det en version 3.12.4? Är det så att 3.12.4 är den versionen där stöd för Svenska Järnvägstavlorna lades till?

Nisse, skulle du kunna maila mig den versionen av STL Source (Signal Source, Common Source, Mastrar, SMs...) som du använder i TS2010 tillsammans med en eller ett par av tracksidesignalerna som fungerar där så ska jag kika på varför detta fungerar hos dig, fastän det inte borde det.

(Samma sak med JVS-signalerna. De som är trackside fungerar inte i TANE just nu, de som är scenery fungerar utmärkt.)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-31, 20:52   #443
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 825
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
[Konversationen flyttad från STLs hemside-tråd]

Först och främst ska du aldrig bifoga Signal Source med de banor du lägger ut! Det är väl förlåtligt med tanke på röran på forumet, men hädan efter ska du referera till STLs hemsida! Detta för att folk inte ska riskera att installera en gammal version av scriptet och plötsligt så slutar saker att fungera.

Men nu till de mystiska sakerna. Jag var inaktiv under tiden för STL31 och Svenska Järnvägstavlor togs fram så vi skulle behöva räta ut ett par räler här.

Vilken var den senaste versionen av STL Source innan jag blandade mig i? Det jag hittar här på forumet är 3.12.3 vilken är den som Nisse har. Men i den fungerar både Svenska Järnvägstavlor och STLs tracksidesignaler?
Jockes hävdar dock att tracksidesignalerna slutade att fungera när STL31 kom in i bilden. Vilken version av Signal Source har du?
När jag fixade scripten för TANE så gav jag dem av någon anledning versionsnumret 3.12.5 för att jag hittade någon version 3.12.4 någonstans. Men är det bara jag som förvirrat ihop saker, eller existerar det en version 3.12.4? Är det så att 3.12.4 är den versionen där stöd för Svenska Järnvägstavlorna lades till?

Nisse, skulle du kunna maila mig den versionen av STL Source (Signal Source, Common Source, Mastrar, SMs...) som du använder i TS2010 tillsammans med en eller ett par av tracksidesignalerna som fungerar där så ska jag kika på varför detta fungerar hos dig, fastän det inte borde det.

(Samma sak med JVS-signalerna. De som är trackside fungerar inte i TANE just nu, de som är scenery fungerar utmärkt.)
Ja, detta är mycket märkligt. Men, jag vet inte riktigt hur allt funkar. Mina vägskydd tycks funka med STL Signal source 3.12.3 och STL-vägskydden. Jag använder enbart scenery-signaler.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-31, 21:57   #444
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Den jag har installerad, är STL Signal Source 3.12.3 med kuid2:177292:209010:2 och trainz-build 3.1.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-31, 22:33   #445
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det här är en riktig dubbelbottnad fråga, som kan ställa till hur mycket huvudvärk som helst.

Frågan handlar om dels Vägskydd, dels JVS ljussignaler, dels med SignalSource som gemensam nämnare, dels med 2010 och dels med Tane - en nästintill osannolik soppa.

Det är kanske lönt att titta bakåt i tiden.

När det gällde vägskydden använde vi oss sent i tiden av STW:s svs-vägskydd Sen kom Svenolov och Korvtiger med en ny variant i vilkens mastern användes. Namngivningen blev annorlunda.För inte fullt ett par år sedan serverade Svenolov STL-X xxxb3 trackside - ett strömlinjeformat enkelt vägskyddspaket. Fungerar mycket bra - i 2010.

För drygt ett år sedan fick jag i samband med ett manual-uppdrag tillgång till nya JVS-X b3 trackside ljussignaler. Dessförinnan använde vi oss av STW och senare kom en tidig JVS-X-version. Varje signal hade tre möjligheter; L, R och S. S bör ha stått för scenery. Svenolov varnade oss bestämt från att använda S-versionen.

JVS-X b3 trackside fungerar förträffligt ävan om det inte var fullt betatestat och har några mindre fel.

Sen kom Tane och därmed återgång till senery och dess värden, positiva som negativa. För min del innebär det att jag skall bygga en ny bana på gammal plattform; spåren och byggnaderna finns ju, men inget annat.

Hur långt sträcker sig lusten?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-31, 22:57   #446
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
För drygt ett år sedan fick jag i samband med ett manual-uppdrag tillgång till nya JVS-X b3 trackside ljussignaler. Dessförinnan använde vi oss av STW och senare kom en tidig JVS-X-version. Varje signal hade tre möjligheter; L, R och S. S bör ha stått för scenery. Svenolov varnade oss bestämt från att använda S-versionen.

JVS-X b3 trackside fungerar förträffligt ävan om det inte var fullt betatestat och har några mindre fel.

Nisse
Vad jag minns, så avrådde SvenO alla från att använda JVS TRACKSIDE-signaler, eftersom dom aldrig har funkat 100% riktigt.
Dom blev väl inte mer än bara beta-objekt heller, har jag för mej.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 00:41   #447
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Tror jag börjar förstå mysteriet med 3.12.4 i alla fall. Har hittat flera posts här på forumet där Bengan laddat upp STL Script Library och STL Trainz Monitor med versionerna 3.12.4.b3 respektive b6. (http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=29358&page=2) Detta är alltså enbart en uppdatering av STL-koppel och STL Hytt-delen av STL Source, Signaldelen har fortfarande senaste versionsnummer 3.12.3. Men när jag kikar i Svenolovs script så hittar jag inget som tyder på att något är ändrat i dessa filer. Det enda som är bytt är att STL Script Library har fått versionsnumret 3.12.4, allt annat är 3.12.3.
Vet du varför du har en annan version av sakerna Bengan?

Men detta betyder alltså att de scripten som jag kompilerade upp och fick att fungera med TANE ska ha samma version i grunden som till TS2010, alltså 3.12.3 (även om jag kallar dem 3.12.5). Men signalerna som Nisse skickade fungerar i TS2010 men jag får scriptfel i TANE, så något skiljer sig någonstans, eller så är det inte en fullständig utgåva av STL Source 3.12.3 som Nisse har installerad.

Sedan till signalerna. Scenery-signalerna har alltid varit officiella och fungerat. Men Svenolov har mycket riktigt avrått från att använda trackside-signalerna eftersom de inte var ens i närheten av färdiga. De trackside-signalerna som du skickade, den så kallade "b3" av JVS trackside signaler borde aldrig ha spritts för att användas i verkliga projekt. Betydelsen av "beta" är att den inte är färdig och med största sannolikhet kommer att ändras i framtiden. Något sådant bör alltså inte användas i skarpa situationer och verkligen inte spridas vidare av någon som inte har skapat den!

JVS b3-tracksidesignalerna har inte ens den funktionaliteten som scenerysignalerna har där man kan byta vilken montering man skall ha och jag tror att Svenolov har övergivit detta projekt sedan länge. Enligt scripten är dessa gjorda för version 3.11, alltså minst 3 år gamla!
När jag letade bland Svenolovs grejer så hittade jag en projektmapp med alla JVS signaler där signalerna påbörjat uppdatering för att passa STL31-systemet, alltså samma system som Svenska Järnvägstavlor. Detta betyder att man bara behöver en signal som man kan välja vilken sida av spåret den ska stå på istället för en för höger och en för vänster sida av spåret. Dessa signaler har samma kuidnummer som b3-tracksidesignalerna, men kuidnummren tillhör andra signaltyper än de i b3 eftersom man bara behöver ha hälften så många assets när samma signa kan stå på båda sidor om spåret. Så den kuiden som är en HSI3 i b3-systemet är en FSI i STL31-systemet.

Jag testade att installera en av dessa signaler och de fungerar utmärkt i TANE utan scriptfel. Dock har Svenolov inte hunnit implementera de olika monteringmöjligheterna än. (vilket ju inte var fixat i b3-signalerna heller) Så om STL i framtiden kommer att släppa tracksidesignaler så måste de vara kompatibla med STL31 och kommer alltså därför att vara de signaler som finns i Svens arbetsmapp. Detta betyder också att de b3-signalerna som du använde Nisse kommer att ställa till med massor av konflikter då de har samma kuider, men för olika signaler. Men eftersom jag inte är Svenolov så kan jag bara använda de kuider som Svenolov redan allokerat för trackside-signalerna och alltså kommer jag vara tvungen att släppa STL31-signalerna med de kuider som de redan har, och ersätta b3-signalerna.

Detta betyder tyvärr Nisse att du inte har något val, förr eller senare så måste du byta ut dina kära tracksidesignaler om du vill kunna dela med dig av dina banor. Jag skall så fort jag får tid försöka att färdigställa Svenolovs tracksidesignaler anpassade för STL31-systemet så att vi kan ersätta de här b3-signalerna en gång för alla. Detta gäller vare sig du ämnar fortsätta med TS2010 eller TANE, då STL31-tracksidesignalerna kommer att vara kompatibla med båda simulatorerna.

Jag är ledsen över att du måste göra om massor av jobb, Nisse, men jag kan inte göra något åt detta. Om du inte släpper b3-signalerna så riskerar du att göra detta förvirrande ämne ännu mer förvirrande, rent kaosartat med olika versioner av signaler som är helt olika signaltyper.

Råd för er som bygger banor med Svenolovs signalsystem:
* Om ni har trackside-signaler ur b3-utgåvan, avinstallera dessa genast. Namnet på dessa är "JVS *** L b3" eller "JVS *** R b3". Samma sak gäller de tracksidesignalerna till vägskyddssystemet som börjar med "STL-X *** L" respektive "R".
* Se till att ni har senaste versionen av STL Source och Scenery signalerna nedladdade från hemsidan. Scenerysignalerna kan ni alltid använda utan att behöva oroa er.
* På banor där ni använt trackside-signaler: kör en Delete Missing Assets efter att ni avinstallerat signalerna så kommer alla spår av trackside signalerna att försvinna. Sedan kan ni börja arbetet med att ersätta dem med Scenery signaler eller vänta på att vi släpper STL31-signalerna.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 04:53   #448
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Nej, har ingen aning.

Har laddat ner det härifrån på Forumet och har aldrig varit med och Beta-testa signalerna, vad jag kan minnas.


Edit: Den versionen jag talar om, det är den som jag hade installerad i TS2010. Har inte tänkt på, om den heter något annat i Tane. Den som följer med på den nya hemsidan.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2016-04-01 klockan 05:00.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 13:48   #449
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det här är ett svar på Korvtigers utmärkta inlägg ovan:

Konsekvensen måste då bli att Nynäsbanan Mod inte kan läggas ut i Forum eftersom den bygger på JVS-X b3-signalerna. Sett lite vidare betyder det att samtliga JVS-banorna måste dras in.

Rätt uppfattat?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 18:54   #450
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Ja, antingen det, eller att du tar bort alla b3-signaler och ersätter dem med scenery och/eller de kommande STL31-tracksidesignalerna. Jag rekommenderar fortfarande att du ersätter signalerna eftersom det annars innebär att du inte kommer att kunna uppdatera STL Source, då b3-signalerna kommer att sluta fungera så fort du gör detta.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009