Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-04-25, 17:36   #1
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard problem med att skapa aktiviter, får stopp signal?

Hej!
hur gör jag en aktivitet, där jag ska hämta upp och lämna av vagnar på olika spår, på JBJ. men det funkar inte när jag gör det. att lämna av vagnar på ett tomt sidospår, men att hämta upp vagnar går inte! jag får bara röd signal, så jag kan inte växla in på det spåret. varför? jag har gjort en workorder som man ska, där det står att jag ska hämta upp vagnarna, och jag har gjort en kort (ca 300 m) path, för de har gjort i orginlarutten Marias Pass växlingsaktiviteter, för det går ju inte att göra en path för hela aktiviteten, det blir ju ett himla jobb, med alla pick ups och växlingar, och då kan man ju inte bestämma var man ska köra heller.
hur löser jag problemet?
hoppas ni förstår mitt problem.

om det är någon som har gjort några roliga godstågsaktiviteter eller växlingsaktiviteter till JBJ eller KMJ så kan ni väll skicka dem till mig, vore jättekul.


MVH /Fredrik
fregge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-25, 18:19   #2
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Originally posted by fregge


jag har gjort en kort (ca 300 m) path, för de har gjort i orginlarutten Marias Pass växlingsaktiviteter, för det går ju inte att göra en path för hela aktiviteten


MVH /Fredrik

- Jo, det är just en path för hela aktiviteten man måste göra.

Mao, vill du köra tåget i 10km så måste path:en vara lika lång eller längre. Det blir alltså lite pillande i Activity Editorn men när man väl är klar så..... [:0]

Ett annat tips kan ju vara att trycka på TAB-tangenten och hoppas att du får tillstånd av MSTS´s inbyggda tågklarerare att passera signalen som visar stopp. Om du får tillstånd att passera hörs en röst som säger: "Permission granted" medans samma röst säger "Permisson denied" om du inte får tillstånd att passera.


Lycka till!


Mvh R o g e ®

Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-25, 18:25   #3
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

"Route Editorn"?

Du menar väl "Activity editorn"!?

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-25, 18:28   #4
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Originally posted by vr98olli

"Route Editorn"?

Du menar väl "Activity editorn"!?

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
- Javisst är det Activity editorn jag menar. Jag förväxlade dom visst... [:I]


Mvh R o g e ®

Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-26, 10:16   #5
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

men det går ju självklart inte att göra en path för hela aktiviteten. för det första så är det ju inget kul då, om man inte får välja själv var man ska åka, vilka växlar man ska lägga om m.m. och om ni tittar på en av de sista aktiviteterna till marias pass så ser ni hur de har gjort. för meningen med en växlingsaktivitet är ju att man själv ska få bestämma hur man ska köra.
hoppas någon vet hur man ska göra, tänker inte göra en path för hela aktiviteten i alla fall.

en annan fråga, ska rutan "player drivable path?" vara ikryssad när man gör en path? vad betyder det?

finns det någon som har gjort en snygg och bra aktivitet så säg till, skulle gärna vilja ha några nya, bra och fungerande aktiviteter.


/Fredrik
fregge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-26, 11:08   #6
Nicke_123
Senior Member
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Sthlm,Vällingby/ESSB, Sweden.
Inlägg: 661
Skicka ett meddelande via ICQ till Nicke_123 Skicka ett meddelande via MSN till Nicke_123
Standard

Citat:
quote:Originally posted by fregge

men det går ju självklart inte att göra en path för hela aktiviteten. för det första så är det ju inget kul då, om man inte får välja själv var man ska åka, vilka växlar man ska lägga om m.m. och om ni tittar på en av de sista aktiviteterna till marias pass så ser ni hur de har gjort. för meningen med en växlingsaktivitet är ju att man själv ska få bestämma hur man ska köra.
hoppas någon vet hur man ska göra, tänker inte göra en path för hela aktiviteten i alla fall.

en annan fråga, ska rutan "player drivable path?" vara ikryssad när man gör en path? vad betyder det?

finns det någon som har gjort en snygg och bra aktivitet så säg till, skulle gärna vilja ha några nya, bra och fungerande aktiviteter.


/Fredrik
Hej fregge!

player drivable path ska va ikryssat för den som är ikryssad är nämligen den/det pathen som du kommer att köra sen när aktiviteten är kör bara men den brukar va ikryssad från början. Rätt mig om jag skulle ha fel nu.

Är det nån gods aktivitet du vill ha ??
Jag har en på G till KMJ men jag vet inte när den blir klar efter som MSTS inte är insallerat [:I][:I]

M.V.H Nicke!
Nicke_123 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-28, 15:20   #7
Jolin
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Linköping, , .
Inlägg: 141
Standard

JBJ har signaler överallt. Då måste det finnas en path. I de aktiviteter som följer med MSTS, är det rangering där signaler saknas, med handomlagda växlar. Då kan man skippa path för växlingsdragen. Det kan t.o.m vara nödvändigt att inte ha någon path...

Det är nog inte möjligt att göra svenska signaler, där det finns sidospår och tågspår och det inte går att lägga tågväg till sidospår. Men det kanske skulle vara idé att ha sidospår utan signaler?






Jolin
Jolin besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-28, 18:55   #8
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
quote:

en annan fråga, ska rutan "player drivable path?" vara ikryssad när man gör en path? vad betyder det?


/Fredrik
Jag fick för mig att rutan skulle vara ikryssad om man ville att pathen ska kunna vara körbar, alltså att du själv ska kunna köra enligt den rutten.

____________________


/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
 
Gammal 2003-04-29, 00:21   #9
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
quote:en annan fråga, ska rutan "player drivable path?" vara ikryssad när man gör en path? vad betyder det?
Kan det inte vara så att ifall rutan är ikryssad så är denna path valbar i "Explore route", alltså ett sätt att välja bort alla AI-paths från "Explore route"-listan.

mvh .... Mats
MatsH besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Signal problem mr_magnell Trainz - Allmänt om Trainz 1 2004-07-05 23:37



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009