Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-07, 17:57   #1
rock
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 106
Standard google earth

Kanske en dum fråga, men vilken skala är en baseboard i trainz 2009 t ex 1:35 och så där.

Kan man då ställa in rätt skala i google earth programmet som jag laddat ner och sen på någe vis föra in bilden på statioen på kartan. Så blir ju spårläggningen vips lite enklare.

Ursäkta dom dumma frågorna är ju en noob på och lägga räls men man kan inte låta bli och börja när man fått benkegbg´s hog kartor
rock besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 19:50   #2
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Tja... en sådann ruta (Gul) ska vara 10 meter... men det är väl bli skiljnad när man fixar en karta...
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 20:30   #3
rock
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 106
Standard

Hittade ett linjal verktyg i google earth. Så om en ruta är 10 meter så är de nu lite lättare och reda ut stationerna. De blir samma antal meter oavsett hur högt eller lågt man tittar på kartan på google earth programmet. Så

De är dock synd att de är gamla kartor på vissa ställen (2006-2007) dom är sämre kvalitet på än dom från 2009. De är ju klart bättre kvalitet på dom nya, inte så suddiga när man går nära. Där går de till och med och se bra hur malmö central´s spår ligger även på ganska nära nivå på kartan.

Får hoppas dom uppdaterar de efterhand, men nu har jag i alla fall hyffsade verktyg genom google earth programmet för och få till hyffsade stationer. En karta och en liten inbyggd linjal

Fast de svåra blir nog och få till dom plattformar som är lite annat än raka om man säger så

Man inser ju mer och mer vilket jobb de är och bygga projekt göteborg eller järnväg i söder men jag tänker inte gräva ner mig för denna lilla motgången. Nu har jag ju hyffsade verktyg för och få till stationerna och kan även följa spåren och se där de är mötesspår och sådär och kan lägga ut dom hyffsat rätt på benkegbg´s hog kartor
rock besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009