Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-05, 15:31   #1
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard Bromskraft

Hej! jag har ändrat i Eng och wag-filerna på ett 6-vagnarståg och när jag testade att bromsa från 30 km/h så gick det 90 meter och jag hade 20 psi i bromskraft.
Är detta verklighetstroget? På en sida, kommer inte ihåg vad den heter, så kan man skriva in retardation tilläggstid och hastighet för att få ut bromssträckan och när jag skrev in tillläggstid retardation för ett persontåg och hastigheten 30 km/h så fick jag ca 90 meter och det är ju ungefär samma som i msts förutom att tåget i msts knappt har någon tilläggstid?

Tack på förhand!
Dash 9
gec44-9w besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 18:20   #2
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Så det finns ingen här som vet någonting?
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 19:28   #3
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Det finns det säkert, men du vet inte om att det är Trettondagen idag?

Sen kan du inte räkna med svar över ett dygn, och Tydal.nu så är det ju så... Förstår egentligen inte riktigt frågan heller, vad är det du vill ha reda på?

Mvh. Daniel Odlander, UBOPGE.



Turn on your headlights
If you don't like what you see - Turn them off!
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 20:13   #4
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Om du läser så lyder frågan: är bromssträcka på 90 meter från 30 km/h verklighetstroget.
Läs noggrannare nästa gång innan du bröjar klaga på mina meningar[}]
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 20:58   #5
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev gec44-9w

Om du läser så lyder frågan: är bromssträcka på 90 meter från 30 km/h verklighetstroget.
Läs noggrannare nästa gång innan du bröjar klaga på mina meningar[}]
Om du [}] lär dig att lägga in radbrytningarna [}] på ett korrekt sätt,
så blir det lättare att läsa [8)] dina inlägg.
Jag måste läsa ditt första inlägg ett par gånger [8] innan jag hittade kärnpunkten[8].
[8)][8)]
Skriv & redigera lite noggrannare [:0] nästa gång så att du inte
behöver klaga på andras inlägg angående dina meningar;
Ty dessa erfordras icke då.

Moving Steel on Land and Under Water
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 22:40   #6
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Själva frågan kommer ju först och om man inte kan läsa den så kanske man ska få hjälp med sin dyslexi.
De andra raderna är ytterlig information. Och det där skitsnacket om att du behövde läsa om de flera gånger kan du ju skippa för att om du inte förstår det så är det nog inte mina meningar det e fel på.

PS Jag kanske skrev lite slarvig eftersom jag hade bråttom men man kan ju inte ha svårigheter med att läsa det. DS

Edit: Raderna trycks ihop efter att man har skrivit de (i alla fall för mig) och därför så går inte radbrytningar att kontrollera.
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 22:49   #7
Mulle
Lokförare
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Nässjö, Sweden.
Inlägg: 480
Skicka ett meddelande via ICQ till Mulle
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev gec44-9w

Själva frågan kommer ju först och om man inte kan läsa den så kanske man ska få hjälp med sin dyslexi.
De andra raderna är ytterlig information. Och det där skitsnacket om att du behövde läsa om de flera gånger kan du ju skippa för att om du inte förstår det så är det nog inte mina meningar det e fel på.

PS Jag kanske skrev lite slarvig eftersom jag hade bråttom men man kan ju inte ha svårigheter med att läsa det. DS

Edit: Raderna trycks ihop efter att man har skrivit de (i alla fall för mig) och därför så går inte radbrytningar att kontrollera.
*Hrm*...tagga ner lite granna va?!......

Mvh//Christoffer...oxå lokförare


Mulle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 23:01   #8
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
quote: är bromssträcka på 90 meter från 30 km/h verklighetstroget.
Det är en verklighetstrogen bromssträcka för ett tåg på med inställning 200 meter, tillsättning 6 sekunder och bromstal på ca 130-140 (ger en retardation på 0.98-1.04 m/s^2) i ATC:n. 90 meter är några meter längre än i verkligheten, men bra nära.

Det tar tid att bromsa ett tåg i verkligheten. Jag kör på pendeln i Stockholm och där har vi bra broms på våra fordon. Vi ställer ATC:n på 111 i retardation (1.11 m/s^2), men i verkligheten bromsar många tåg 1.3 m/s^s. Detta ger en bromsträcka på 77 meter från 30 km/h.


Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 23:25   #9
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Tack så mycket för ditt mycket givande och [u]TREVLIGA</u>[}] svar
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 00:15   #10
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev gec44-9w

Själva frågan kommer ju först och om man inte kan läsa den så kanske man ska få hjälp med sin dyslexi.
De andra raderna är ytterlig information. Och det där skitsnacket om att du behövde läsa om de flera gånger kan du ju skippa för att om du inte förstår det så är det nog inte mina meningar det e fel på.
Nu tusan har du gått för lång. Det här var väl skitsnack om något. Hur kan du äns tänka tanken att skriva ett så fjantigt, klumpigt och dumt inlägg.

Man kan tolerera mycket skit i världen, men när du börjar klanka ner på Dson mfl. och anser att dessa ska kolla sin dysilexi. Då är gränsen nådd. Jag hoppas innerligt att detta inte upprepas, för jag personligen tycker inte det är acceptabelt med sådana påhopp om påstådda handikapp mm.

Erik Götborg, VD för RTS Trafik

GYLLENE REGELN;
Så som du vill bli behandlad, skall du också behandla dem.
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 00:26   #11
DJ Clinton
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
Standard

Dumt sagt, jävligt dumt sagt för att vara mer exaxt. Dyslexi är ett handikapp, det kan tränas bort. Men det ger dig fortfarande inte rätt att hoppa på någon som du nu har gjort.

Jag vill inte sjunka ner till din nivå genom att säga att om någon nu har dyslexi så är det du. Som Erik påpekade med den gyllene regeln, behandla andra såsom du själv vill bli behandlad.

Då du inte behandlat andra så värst snällt så antar jag att vi har rätt att behandla dig på samma vis.

/Mohammad, Scandinavian International

Dagens lunch består utav inlagd bäverpung med råttmos...
DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 18:00   #12
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Orkar inte äns diskutera!
Vill bara säga att [u]OM</u>någon inte kan förstå mina meningar där så är det den det är fel på och inte min grammatik.
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 18:30   #13
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev DJ Clinton

Dumt sagt, jävligt dumt sagt för att vara mer exaxt. Dyslexi är ett handikapp, det kan tränas bort. Men det ger dig fortfarande inte rätt att hoppa på någon som du nu har gjort.

Jag vill inte sjunka ner till din nivå genom att säga att om någon nu har dyslexi så är det du. Som Erik påpekade med den gyllene regeln, behandla andra såsom du själv vill bli behandlad.

Då du inte behandlat andra så värst snällt så antar jag att vi har rätt att behandla dig på samma vis.

/Mohammad, Scandinavian International

Dagens lunch består utav inlagd bäverpung med råttmos...
Egentligen dumt att fortsätta diskutera![:I]
Men rätt att behandla honom illa för att han behandlat dig illa är väl inte så bra?(skapar problem när folk "ger igen")

Innan Dash 9 hade ändrat sitt inlägg så var det inte punkt och sånt utsatt ordentligt, och då är det lätt att misstolka saker vilket inte har något med dyslexi att göra![xx(]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 18:31   #14
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev gec44-9w

Vill bara säga att [u]OM</u>någon inte kan förstå mina meningar där så är det den det är fel på och inte min grammatik.
Ja, det är ju också ett sätt att se det hela på. [|)]

gec44-9w, om har du samma attityd också i det verkliga livet och inte bara framför tangentbordet, dvs "jag-gör-inte-fel-det-är-minnsan-ni-som-gör-fel" så önskar jag dig all lycka. Du lär nämligen behöva den där ute! (Hörde du sarkasmen i det hela?)

När det gäller rad/styckebrytningar så fungerar tangenten Enter alldeles utmärkt.


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 20:09   #15
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Okej det var omoget att använda ordet dyslexi och mina menigar kanske var lite grammataiskt felaktiga. Men jag skriver såhär därför att jag inte orkar skriva bättre, det är ju trots allt bara ett forum jag gör inte nationella proven. däremot är det fasktistk som jag skrev i min edit, det trycks ihop för mig och blir helt annorlunda. Jag förstod mina meninga men om det var så svårt så att förstå så kan jag skriva bättre för jag har ändå MVG[8D] i svenska.

Förlåt för skryt, vill bara inte att ni ska tro att jag är en sopa.

Men det verkar i alla fall som att Rojje fattade det.

Däremot tycker jag det är dåligt att en moderator medverkar till att göra denna tråd helt OT. Men jag klandrar inte honom, om man inte har ett liv så kanske man får för sig att göra sådana patetiska saker bara för att få tiden att gå.
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bromskraft och X2 gec44-9w Trainz - Allmänt om Trainz 6 2004-11-02 07:23



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009