Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-25, 23:45   #16
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
...har jag fått lida mycket kritik, speciellt av målarbröderna Bengan och Ekan. Om man inte lägger märkningen på vagnsidetexturen utan som separata fält så vinner man två fördelar, om vagnarna är lika på båda sidor:

Man behöver bara en vagnsida på texturen.
Man sparar utrymme till annat, som t.ex. en märkning som man ser om man råkar hamna nästan under vagnen

Enda nackdelen är att det kostar 4 polygoner extra.

Döm själva!
Du glömde den tredje fördelen, nu ser man ju t.o.m vad som står där.
På orginalen är/var ju ytan så liten, att man nätt och jämt kunde tyda själva vagnslittrat ens en gång, resten av märkningen är ju nått grummligt vitt bara.

Och dom 4 extra polygonenerna tror jag till och med att vår käre kamrat spyfrog står ut med, hehe .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 09:02   #17
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Ser betydligt mycket bättre ut, med denna märkning.
Tog en titt på texturen och det blir nog inga problem att få bort den väldigt tydliga färgskillnaden mellan märkningen och själva ramen, för mig och ekan. Så det fixar vi nog, så att det smälter bättre in i varandra.

Angående taket.
Ser naket ut, kommer du att lägga på lite detaljer där tro?

Sen skickar jag över en boll till korvtiger, för utredning här i tråden. Så att folk kanske mer förstår, vad det är som hela tiden bromsas upp av oss och sinkar dina byggen och ombyggnader.

Bollen till korven nu, angående märkningen.
Går dessa två olika SJ-loggor ihop?
Kan märkningen på ramen, ha sett annorlunda ut när vagnen hade köttstämpeln, så att köttstämpeln även satt vid märkningen eller att loggan helt saknades här då.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120725_0001.jpg (266.6 KB, 177 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 09:23   #18
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Utmärkt Bengan, texturförlagan är gjord som massa objekt och är lätt att ändra. Jag är inte ens säker på att det skall vara ett SJ-"frimärke" på balken. DFo33, som är den enda ritning jag har, har det inte och på orginaltexturen kan man möjligen gissa vad där står. Hittar inga närbilder på märkningen på webben, så vi behöver HJÄLP !

Detta är vad jag lyckats göra för DFo33, övre halvan från ritningen, undre alla de objekt jag tillverkat.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg dfo33 märkning.jpg (51.9 KB, 162 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-07-26 klockan 11:42. Anledning: DFo33
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 11:52   #19
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Jag har 0 koll på detta då det är lååångt utom min intressesfär, men jag har gjort lite research och kommit fram till detta:
40-talsvagnarna levererades fram till 1952 och samtliga dessa fick SJ märke i emalj (futura-snittet) och bara i få undantagsfall som när de byggdes om väldigt kraftigt fick de ny märkning. Dock togs emaljmärkningen bort efter 1954 verkar det som och dessa vagnar gick omärkta.
Vagnar levererade från 1954 fick den gula runda märkningen och 40-talarna som byggdes om kraftigt som jag nämnde fick samma märkning, men de var väldigt ovanliga. 1966 införde man köttstämpeln, frimärket, eller vad ni nu vill kalla den vita märkningen i en kvadrat. Den fick alla nybyggda vagnar och de äldre vagnarna fick oftast behålla sin gamla märkning. Dock verkar det som om det förekom att vagnar som målades om som hade haft gul målad märkning märktes om.
Runt 1980 bestämde sig i alla fall SJ för att alla vagnar skulle få köttstämpeln/frimärket och då fick de 40-talare som inte hade haft någon märkning alls sedan 1954 en märkning igen.

Mer detaljer i denna tråd:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=23699

Så gulmärket på 40-talare är egentligen helt fel, förutsatt att vagnstypen inte byggdes om (så kraftigt att den litterades om) under 1954-1965.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 15:29   #20
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack, Korvtiger, för detta uttömmande svar. Köttstämpeln är det gula runda och frimärket det fyrkantiga vita. Om du hjälper till med skriptningen av propertyrutan sedan så skall jag fixa texturer för alla tre märkningarna, även emaljvarianten, så kommer vi ju i alla fall i yttre kanten av din intressehorisont !?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 17:44   #21
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Äventyret går vidare...

... med möjlighet att välja "Epok" och vulst- eller dragspelsbälgar. Stackars Korvtiger får väl ta hästjobbet att försöka koda detta (själv är jag värdelös på skript).

Bild på tre epoker på samma textur:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg A3 märkningX.jpg (100.9 KB, 150 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 19:45   #22
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post

Hej lan, ska man kunna ändra nummer på vagnarna eller kommer alla vagnarna ha samma nummer?
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz

Senast redigerad av legotrainzman den 2012-07-26 klockan 19:45. Anledning: Stavfel...
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 20:13   #23
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Hej lan, ska man kunna ändra nummer på vagnarna eller kommer alla vagnarna ha samma nummer?
Nu satt du foten på en öm punkt, SÅ långt har vi inte kommit än, men det ger vissa idéer. Borde gå att ordna med nummerbyte. Bra att du yttrar dig!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 21:09   #24
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Nu blir jag orolig.
Har du tänkt dig, en egen texture för märkningen.
Hur kommer det att fungera tillsammans med en texture-grupp?
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 21:30   #25
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Nu satt du foten på en öm punkt, SÅ långt har vi inte kommit än, men det ger vissa idéer. Borde gå att ordna med nummerbyte. Bra att du yttrar dig!
Det är nog den enda saken som är dålig med dina modeller (ABSLUT INGET ILLA MENAT). Det är ju bara en detalj, men det gör ändå lite.
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 21:59   #26
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Det är nog den enda saken som är dålig med dina modeller (ABSLUT INGET ILLA MENAT). Det är ju bara en detalj, men det gör ändå lite.
Olika nummer är på G till texture-grupperna, men Lennart håller ett så högt tempo, att man inte hinner med i svängarna.

t.ex.

Da 790-800 + fler senare på G.

Ds 101-110 + fler senare på G.

En av korvens vagnar, som har blivit nerskitade i flera olika varianter (där nya nummer måste sättas in).

m.m. finns ett flertal påbörjade texture-grupper som är långt ifrån klart, för att man inte hinner med.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20120726_0002.jpg (138.7 KB, 131 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 22:14   #27
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Olika nummer är på G till texture-grupperna, men Lennart håller ett så högt tempo, att man inte hinner med i svängarna.

t.ex.

Da 790-800 + fler senare på G.

Ds 101-110 + fler senare på G.

En av korvens vagnar, som har blivit nerskitade i flera olika varianter (där nya nummer måste sättas in).

m.m. finns ett flertal påbörjade texture-grupper som är långt ifrån klart, för att man inte hinner med.
Jag är imponerad av att ni hinner med och orkar allt. Det jag skrev var bara ett tips om ni hade tid över
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 19:51   #28
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Smile Bra idéer...

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Det är nog den enda saken som är dålig med dina modeller (ABSLUT INGET ILLA MENAT). Det är ju bara en detalj, men det gör ändå lite.
tack för det, men vi jobbar med detta. Bengan har samma uppfattning som du, så vi får se vad vi kan göra åt detta framöver!?

Under tiden som info droppar in har jag karvat ut ännu en vagn, nämligen DFo33, med lite extra excesser som ni väl blir varse när den släpps !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120727_0000.jpg (158.1 KB, 96 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 20:12   #29
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
tack för det, men vi jobbar med detta. Bengan har samma uppfattning som du, så vi får se vad vi kan göra åt detta framöver!?

Under tiden som info droppar in har jag karvat ut ännu en vagn, nämligen DFo33, med lite extra excesser som ni väl blir varse när den släpps !
Det ska verkligen kul att se när vagnarna blir klara
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 22:54   #30
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Riktigt fint lan!
__________________
Mvh Alexander
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009