Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-05, 09:43   #31
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 298
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Efter installationen av 69426 kommer det upp en ruta med bl a Settings. Klickar jag på Settings får jag en varning "Stadtask_repair_engine_startup_failied". Därefter släcks TANE ner. Fallet hanteras av TANE.

Nisse
Verkar vara ett grundläggande fel då du inte får igång TANE "motorn". Undrar om problemet ligger i ditt grafik kort???
TANE har då verkligen MYCKET att ta hänsyn till.

Annars så har jag blivit positivt överraskad då mina FPS (FramesPerSecond)
värden har förbättrats AVSEVÄRT. När jag låter ett tåg köra och har kameran en bit ifrån själva tåget så blir värdet 46.
Flyttar jag dock kameran NÄRA tåget så sjunker värdet en hel del.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 21:50   #32
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Även jag...

Även jag har stigit in i pre-betans värld numera.
Jag skall erkänna att jag gillar vad jag ser ur grafikväg. Jag tycker också prestandan är bättre än i gamla Trainz grafikmotor.
Jag tror detta beror på tre saker:
* jag har ett ganska bra grafikkort
* jag har mycket minne
* jag har en quad core processor

Detta var inget som gamla Trainz grafikmotor tog någon större hänsyn till. Alltså misstänker jag att personer med datorer med sämre grafikkort, kanske bara dual core och mindre minne kommer att få en sämre upplevelse med Tane. Övriga för en bättre eftersom grafikmotorn verkar utnyttja resurserna som finns bättre. Förut kunde man i princip slänga på hur mkt hårdvara som helst i Trainz utan att få ut mkt mera av det än enklare hårdvara - den tiden tycks vara över.

I mitt fall finns det dock ett stort problem - Tane är otroligt instabilt på min dator. Det kraschar frekvent. Dessutom på det lömska sättet "hela programmet fryser sig" - så det blir ingen kraschdata och debuginfo till N3V av det... tvångsavslutning av processen är enda utvägen.
Hoppas att detta är något som löses..
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-06, 17:48   #33
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 298
Standard Mina ånglok och TANE

Testningen fortsätter och följer man TANE anvisningarna till punkt och pricka, så fungerar det för mig!
Inga krascher och FPS värdena är riktigt bra. En test gick ut på att placera MÅNGA Speedtree (80 st) och därefter notera värdet. Lekte med att zooma in/ut. Gick bra.
MEN: Ändra inte fönster storleken, för då händer INGET mer. Utväg: Döda TANE processen.

Har också lagt in ett av mina ånglok i TANE.
Problem:
1. HYTTEN! Min hytt (config filen hittades inte av TANE, men jag ser den) och många andra kund hytter
fungerar heller inte. Dock hittade jag en till slut(Engelsk).
2. STL har jag tagit bort => Inga koppel.
m.m. och m.m.!!!!

Se bild och skuggan!

Köra gick INTE! => Script (eller config) problem.

Vet inte om jag skall lägga ned mer tid på TANE och mina ånglok. För många faktorer att ta hänsyn till.
Har ju nästan blivit ett jobb, vilket INTE är min tanke. Hobby skall det vara.
Det går åt en AVSEVÄRD tid, bl.a hytt problematiken.
Och hur långt har TANE kommit????
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-06, 18:02   #34
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Intressant att höra lite rapporter för oss som inte deltar i TANE-racet!
Huruvida N3V tar till sig era påpek är väl en öppen fråga?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-07, 08:50   #35
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 298
Standard

Jo, det finns ett TANE forum där man kan ta upp sina problem.
Själv deltar jag i ett ångloks tillägg. Vet att N3v kollar, då de
svarat på nåt inlägg.
Men jag har nu fått veta att andra ångloks konstruktörer ligger lågt och
väntar på ny version.
Mina hytter fungerar inte beroende på "Missing config file", men
den jag ju se med egna ögon!

Så, bäst att ta det lugnt närmaste tiden.
Ny Beta version ges ut nästa vecka.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-10, 17:01   #36
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard Hittar inte

Var kan jag ladda hem beta TANE?
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-23, 16:21   #37
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Var kan jag ladda hem beta TANE?
Pröva den här länken:

http://anewera.trainzportal.com/TANE...php#Collectors

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-23, 16:47   #38
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Illavarslande

N3v Games har i dagarna epost ut informasion till T:ANE-medlemmar. Jag har saxat en bit illavarslande text.

How much of old Trainz content will work with TANE?
We expect most TS12 content to work with T:ANE. Much of the TS12 content is already included in T:ANE, and most of the remaining TS12 content will be uploaded to the DLS

För ett år sedan, om jag minns rätt, lovade N3v att man skulle försöka att på något sätt rädda över äldre objekten.

Om löftet inte infrias blir det problem för alla som exempelvis bygger svenskt. För närvarande finns bara Vovvens ånglok och en Rc3 i DLS som fungerar i 2012.

Här finns det läge att påverka.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-23, 19:26   #39
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

blir det så att svenskt material inte fungera i tane så kommer jag nog hålla kvar vid 2010 iaf...för mitt intresse i trainz ligger i att bygga svenskt .... hade ju vart en sak om de kunde komma fram med en slaggs omvandlare som kunde "göra om" grejorna till rätt form för tane...
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-24, 15:58   #40
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 298
Standard

Har testat ångloket TGOJ M3b i nya bygget (bygge 70186). Bättre och bättre.
1. Ljudet fungerar okay.
2. Hytten fungerar inte.
3. Röken uppför sig oväntat. Verkar som problem med script metoden SetPFXEmitterxxx().
4. Eldaren är "död".
5. Plog på/av fungerar ej på loket men på tendern OK!
6. Ställa av/på loket fungerar med undantag av punkterna 3 och 4 ovan. Oväntat bra!
7. STL koppel syns, men fungerar dåligt. STL biblioteket innehåller mycket röd text:






Sway tekniken fungerar inte. Se bild där jag laddat in lok med/utan Sway teknik =>
Lok resp tender kroppen lyfts högt upp över hjulen:

vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-25, 16:21   #41
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 298
Standard

Har varit på TANEs forum och tagit upp mina problem.
Rådet blev: Ligg lågt tills CE versionen släpps i december.
En annan ångloks konstruktör har slutat att testa sina ånglok utan avvaktar december releasen.


Men jag har faktiskt lyckats ladda in ånglokshytten i TANE nu genom att importera den i CDP format och INTE via "Content Folder" där jag av nån anledning får "Missing config file".

Kolla bilden inifrån hytten där man kan se hur solen skiner in på golvet och blänker lite i nedre delen av ett fönster.
MEN:
Reglagen är DÖDA. Går inte att aktivera.


vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-25, 16:44   #42
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 298
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Har varit på TANEs forum och tagit upp mina problem.
Rådet blev: Ligg lågt tills CE versionen släpps i december.
En annan ångloks konstruktör har slutat att testa sina ånglok utan avvaktar december releasen.


Men jag har faktiskt lyckats ladda in ånglokshytten i TANE nu genom att importera den i CDP format och INTE via "Content Folder" där jag av nån anledning får "Missing config file".

Kolla bilden inifrån hytten där man kan se hur solen skiner in på golvet och blänker lite i nedre delen av ett fönster.
MEN:
Reglagen är DÖDA. Går inte att aktivera.


Ett litet klargörande:
Reglagen rör sig icke via mus tryckningar, men om du använder tangentbordet
fungerar det!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-26, 11:24   #43
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Men där kostar de ju pengar. Jag borde kunna ladda ner den gratis någonstans.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-07, 14:56   #44
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Eftersom man kan säga att utvecklingen av TANE är av allmänt intresse tar jag mig friheten att publicera TANE:s info för ett tag sedan. Håll till godo:




#40
Questions and Answers


Posted by N3V Games

We are receiving a number of questions about the status of pre-orders, "T:ANE" and "Community Edition" - so today's update will focus on answering these questions and helping everyone understand the process over the coming few months. If you have any further questions, please use the Comments option here and we will monitor these over the coming days to add further information as required.

Q. I have backed T:ANE on Kickstarter - do I still need to pre-order?
A. Probably not - check your reward tier on the main campaign page to see if your reward includes "T:ANE" or not. If you pledged at Track Crew ($25) or above, your reward includes a version of T:ANE which will be made available to you (either digital or boxed) when T:ANE is released in 2015.

Q. What are the different versions of T:ANE?
A. In July we announced that there would be three versions of T:ANE available. Each version has the same core features but different content sets. Find out more about each version at:
http://anewera.trainzportal.com/TANE-Preorder.php
Q. Which edition of T:ANE will I be getting?
A. For Kickstarter backers, this depends on your reward tier:
Track Crew and Guard -> T:ANE Standard Edition
Trainz Crew and above* -> T:ANE Deluxe Edition
*except Engine Foreman and those who upgraded who, of course, get T:ANE Collector's Edition
For pre-order customers, you can check which version you ordered by logging in to SimulatorCentral.com and checking under My Account for your "processing pre-order".
Q. What is T:ANE - Community Edition?
A. As a special reward for our supporters and pre-order customers, we decided to provide early access to an exclusive "Community Edition" while waiting for T:ANE to be completed. This "Community Edition" pre-release version of T:ANE will give you a taste of the final product but will obviously still have a number of issues that require fixing and optimizing prior to release. A full list of known issues will be published on Dec 10.
Q. Who gets access to the Community Edition?
A. All Kickstarter backers (from Kickstarter.com and anewera.trainzportal.com) PLUS all pre-order customers from SimulatorCentral.com (and STEAM once that pre-order process commences later this year). It is not too late to pre-order, but our pre-order discount and bonus offer will be changing soon.
Q. How will I access Community Edition?

A. You will receive an email from us with full details regarding downloading and installing T:ANE Community Edition. This is currently planned for December 10, 2014. In this email we will inform you which Planet Auran/My Trainz username is authorized for access.
Q. Can I get Community Edition other than by downloading?
A. It is possible for you to get someone else to download the installer and copy it onto physical media (such as an external hard-drive) for you to copy onto your computer. As if your local Internet cafes provides this type of service. We will not be providing a physical option for Community Edition.
Q. Will I need to be online to play Community Edition?
A. You will need an Internet connection for the initial install. You will then have up to 30 days access before you need online access again.
Q. Will routes made in Community Edition import directly into T:ANE?
A. Yes, any content you create in Community Edition can be imported directly into T:ANE once it is released.
Q. Will Community Edition be available for Mac users?
A. We expect to have a Mac version of Community Edition shortly after the scheduled December 10 PC release.
Q. When will I get the full version of T:ANE?
A. The official release date for T:ANE has not yet been announced. It is expected that it will be ready for release in Q1, 2015. We anticipate there will be a patch option to update from CE to T:ANE although it may still be a large download depending on what content updates are required.
Q. What will be different in T:ANE versus Community Edition?
A. "CE" will be the latest version of T:ANE complete with all the Standard Edition content. We expect to offer the "Deluxe Edition" content by way of DLC download for "CE".
We then have a further two months or so development, bug-fixing and polish prior to the release of T:ANE so the product will improve noticeably. (Putting this into perspective, there has been 12 months development since the Kickstarter campaign closed).
This two month period will be used to complete some of the TS12 integration for features like Map Merge and Displacement Maps that are not yet fully implemented. Next, we expect new features like graphics shaders to greatly enhance the look of things such as water and distant views. We also expect optimisations of the core engine as we resolve bottlenecks in our render pipeline. And of course with thousands of people using "Community Edition", the feedback provided will help us identify any major issues that arise and work to resolve them.
Q. Does T:ANE replace Trainz Simulator 12?
TS12 will continue to exist, but T:ANE is a totally new product built with a new game engine. It provides practically everything that was in TS12 as well as loads of new features. The new “E2” engine has all the core infrastructure and systems complete and will be continue to be updated for many years to come.
We expect most Trainz 12 users will upgrade to T:ANE over time as we add more features and eye-candy to the initial foundations.
Q. How much of old Trainz content will work with TANE?
We expect most TS12 content to work with T:ANE. Much of the TS12 content is already included in T:ANE, and most of the remaining TS12 content will be uploaded to the DLS.
Q. Do I have to start with an empty board and rebuild routes?
A. No. You will be able to import your work-in-progress routes from TS12 and download any missing dependencies from the DLS.

Q. What if my question is asked/answered here?
A. Simply reply via the Comment option and we will respond as soon as we can.

M v h Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-08, 10:37   #45
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

OKEJ Nisse nu har jag läst detta också. Jag har helt glömt vad det var jag betalade för. Det jag kommer ihåg var att jag skall få en skiva sänd hem till mig. Vet du var jag kan hitta vilken status jag har?
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009