Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-27, 11:59   #1
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard Se upp för nytt säkerhetshål i InternetExplorer!

Det finns ett nytt hål i Internet Explorer (även webläsare som bygger på IE i grunden likt CrazyBrowser) som gör att om man besöker en webplats som blivit smittad av ett virus så kan vilken fil som helst laddas ner på ens dator vilket är en mycket stor säkerhetsrisk.

Ni kan själva testa om ni är sårbara genom att testa på Tomas Tydals utmärkta sida

http://www.tydal.nu/se/security/test06.php

Eftersom Microsoft ännu inte har någon fix till detta är det en stor risk man tar om man fortsätter med IE utan vidare.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-06-27, 12:46   #2
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard


Den webbläsare Thomas rekommenderar finns i en svensk version som kan hämtas här: http://82.182.34.124/~mozilla/paket/...p-0.9-svSE.exe

Fungerar bra och kan importera favoriter m.m från Internet Explorer. Fungerar tyvärr inte med vissa bankers internettjänster, t.ex Handelsbanken.


Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-27, 13:02   #3
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Jag (som också prenumererar på Tydals nyhetsbrev) har kört Firefox ett tag nu och kan rekommendera den till alla.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-27, 13:10   #4
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Precis som tidigare talare kör jag också Firefox och är nöjd. Finns någon enstaka funktion som jag saknar men i det hela så är det minst lika bra som IE, om inte bättre.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-27, 13:14   #5
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Precis som föregående talare tycker jag det är väldigt lite man saknar. Det jag gillar är att man kan ha flera sessioner öppna som "Tabbar" i browsern i stället för att ha flera browsers igång. Borde spara lite minne för dem som (liksom jag) brukar ha mints 5 sessioner öppna samtidigt.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-27, 20:57   #6
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

CrazyBrowser verkar vara en utbyggnad av IE då den kräver att IE finns installerat. Tyvärr finns säkerhetshålet även i CrazyBrowser.

I övrigt verkar det vara en okej webläsare men som sagt - Tänk på att samma säkerhetshål finns även där.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-27, 21:00   #7
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Måste faktiskt säga att Firefox va väldigt bra[8D]



Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 14:46   #8
wilburt
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Jag håller med, Mozillan är smidigare och kanske snabbare också.

Har någon testat deras emailclient Thunderbird ? Efter vad som skrivs verkar den lovande. Jag har testat ett par andra liknande med tveksamt resultat.

// wilburt [8D]

Dogs are never inhuman..

Tillägg:
Snacka inte, testa. Plockade hem Thunderbirden, installerade och förvånades positivt!!! Smaken är olika, men ni som gillar Firefoxen bör testa Thunderbirden! Import av adresser och brev från Outlook möjlig på enkelt sätt.
//wilburt again [8D]
  Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 18:15   #9
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Kör fortfarande med IE6 med servicePack 1, och var inne på Tydals sida, och försökte ladda ner textfilen, men här ser ni vad mitt virusprogram talade om, och satte stopp för det hela:

Date: 2004-06-28, Time: 18:03:54, xon x
The file
C:\Documents and Settings\x\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\XYNODNRS\exploit[1].htm
is infected with the Download.Ject virus.
Unable to repair this file.


Date: 2004-06-28, Time: 18:03:54, xon x
The file
C:\Documents and Settings\x\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\XYNODNRS\exploit[1].htm
is infected with the Download.Ject virus.
Access to the file was denied.


Date: 2004-06-28, Time: 18:03:56, x on x
The file
C:\Documents and Settings\x\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\8T27OXYR\shellscript[1].js
is infected with the Downloader.Trojan virus.
Unable to repair this file.


Date: 2004-06-28, Time: 18:03:56, x on x
The file
C:\Documents and Settings\x\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\8T27OXYR\shellscript[1].js
is infected with the Downloader.Trojan virus.
Access to the file was denied.

X är fiktivt för mig och min dator... och jag fick inget virus, men viruset "downloader.Trojan", är väldigt vanligt på sk "barnförbjudna" sidor (ni vet vad jag menar!)

  Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 19:21   #10
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Byggare Bob
...men viruset "downloader.Trojan", är väldigt vanligt på sk "barnförbjudna" sidor (ni vet vad jag menar!)

Hehe, är det något du har erfaranheter från eller?

____________________

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
  Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 19:32   #11
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Kanske var lite otydlig där, min definition av "barnförbjudet" omfattar även sidor för piratkopierade program etc, etc. Men visst har man varit på Internets baksida, ja[V]
Kan ju bara tala om att din sida på www.s-klass.cjb.net , vill att jag t ex installerar ett program på min dator...[:0] vilket jag inte gick med på
  Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 20:07   #12
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Byggare Bob

Kanske var lite otydlig där, min definition av "barnförbjudet" omfattar även sidor för piratkopierade program etc, etc. Men visst har man varit på Internets baksida, ja[V]
Kan ju bara tala om att din sida på www.s-klass.cjb.net , vill att jag t ex installerar ett program på min dator...[:0] vilket jag inte gick med på
Det är cjb-adressen som jäklas med en... Prova att skriva in http:/hem.passagen.se/s-klass/?noframe direkt - då ska du förhoppningsvis slippa Gator-sk*ten.

Har man inte varit på Internets bakgårdar så kommer man dit så småningom - vare sig man vill eller inte. [8D]

____________________

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
  Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 20:12   #13
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Byggare Bob, jag tror du är ute och cyklar lite beträffande ditt virusskydd. Om du läser på Tydals sida så beskriver han att eftersom inte virusprogramvarorna vet vad det är de träfar på så meddelar de att de hittat "något". Däremot är det INTE säkert att de förhindrar att Trojanen laddas ner. Jag skulle aldrig chansa på att köra IE, som ju är vidöppet för denna Trojan, när det finns en mycket säkrare klient att tillgå. Men var och en är sin egen lyckas smed...


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 20:19   #14
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

OK, jag är nog ute och cyklar, men den som lever får se

Byggare Bob

EDIT: Ftp servern på Mozilla, verkar vara hårt belastad, jag kommer inte in där[:X]

EDIT2: Använder nu också Firefox, den verkar vara snabbare än IE, någon som håller med???
  Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 21:08   #15
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Hejsan!!!

Fult fel i Firefox!!

Går inte att logga ut på tex forumet!



Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
På gång med nytt forum Fredrik Off-topic 22 2005-03-26 12:04
Nytt säkerhetshål i Windows XP Byggare Bob Off-topic 1 2004-07-14 00:01
Nya säkerhetshål hittade i RPC funktionen i Window JenzA Off-topic 2 2003-09-11 19:02
Nytt hus... mpo 3D-design - Trainz 2 2003-09-10 17:56
Nytt Europeiskt forum Mazz Off-topic 5 2002-07-02 17:00



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009