|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-04-09, 19:38 | #1 |
Medlem
|
Diskusion: Pengarna på SVTTL.
Här tänkte jag att vi skulle få lite ideér hur pengarna skall användas inom SVTTL när det gäller inköp av fordon och annat.
Grunden från min sida var att man skulle ha 4 olika system: 1. Kontantköp. De rika köper t ex ett lok för dagspriset och det är sedan deras lok. 2. Hyra är ett dyrt sätt att använda fordon. Dock är det bra om man t ex under en kort period vill köra ett godståg och inte vill köpa vagnarna som behövs. 3. Avbetalning är det 'normala' sättet att köpa sitt material på. Man har en avbetalningsplan på 52 veckor och sedan är fordonen ditt. Detta lån använder 5 års-räntan som är den dyra räntan av de två jag använder. 4. Kort-lån är till för att täcka kortsiktiga förluster för den egna ekonomin i första hand. Den använder 3 månaders räntan som är den billigare räntan av de två jag använder. I andra hand kan man få låna pengar här om man är med i en budgivning på t ex ett lok eller en rutt. Detta kortlån betalas tillbaks så fort som möjligt automatiskt när jag uppdaterar siffrorna under helgerna. Så hade jag tänkt mig från början. Nu har ju flera märkt att det skulle bli billigare om man tar ett lån och sedan kontantköper ett fordon. Frågan är då, skall vi tillåta detta (efter sedvanlig kreditkontroll)[8] Personligen så anser jag inte det men jag vill gärna veta vad ni tycker. M v h /Pursche www.svttl.se |
|
2004-04-09, 20:21 | #2 |
Medlem
|
Tycker som följer.
Det är bra som det är. Tycker inte att lån till ett sånt ändamål skall beviljas. O. Kjelstad http://sgtk.cjb.net |
2004-04-09, 20:29 | #3 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
|
2004-04-09, 21:25 | #4 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Tänk på att inte ha för stor tag. Enligt forumreglerna bör den vara max 400 pixlar lång och 60 pixlar hög och helst under 10Kb. Din nuvarande är lite för stor, 248 pixlar lång och 158 pixlar hög, 15Kb. Rogges heta tips: Vill du slippa ladda upp din tag varje gång du postar ett meddelande så går du enklast in i din Profil och lägger in bilden där. Då infogas din tag i varje meddelande du skriver helt automatiskt. Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
|
2004-04-09, 23:51 | #5 |
Senior Member
|
En annan sak som har med ekonomin att göra är att ekonomin i allmänhet och beläggningen i synnerhet på något sätt borde ta hänsyn till tågets standard. Eller tågets standard behöver man i och för sig inte bry sig om genrellt eftersom snabbare tåg = kortare restid = tåget kan användas mer effektivt.
MEN det är en direkt förlust att köra 1.klassvagnar som det är idag. Detta eftersom dom tar färre betalande passagerare än motsvarande 2.klassvagnar. Kan man på något sätt få in en "kompensation" i systemet om man kör med 1.klassvagnar. Jag kan exempelvis tänka mig så enkla åtgärder som att sittplatserna i första klass mulitpliceras med 1.4 för att göra det hela rättvist. Alltså, i en vagn som tar 10 1.klasspassagerare får man betalt som för 14 2.klasspassagerare. Hmm, förstår ni? [8] Detta var bara ett förslag på lösning, finns säkert bättre både fler och bättre förslag från er andra, så fram med dom! [)] http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
2004-04-09, 23:51 | #6 |
Medlem
|
Loggan är på väg att fixas.
Tack rogge för upplysningen om profil sidan. Olis ska bara fixa loggan. SGTK... |
2004-04-10, 00:35 | #7 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
Förekommer det inte samtrafik med andra länder i den virtuella världen? Kunden "Johanssons Jättekokosbollar AB" importerar sina kokosbollar i kylvagnar från Tyskland, tyska kylvagnar... Jag antar att operatören som råkar dra tåget den svenska biten inte måste köpa vagnarna var gång dom passerar gränsen... Kunden "Pelles brevduvor och frukostkorv HB" har egna privata vagnar, dom har han ingen lust att sälja alls... Det ekonomiska spelet borde bli ändå intressantare - och tyvärr krångligare - om man tar med "andras vagnar" i sina tåg, givetvis mot betalning. Något att fundera på, eller har jag missat något väsentligt i hur det fungerar nu? /Bosse |
|
2004-04-10, 10:02 | #8 | |
Medlem
|
Citat:
Alltså, att det typ står: "Pris per km 2 Klass: xx.xx Pris per km 1 Klass: yy.yy" Jag kan allstå tänka mig t.ex att jag vill ha 1 kr. per km i andra klass samt 1 kr. o 50 öre för 1 klass. Vad tycker folk om det? MVH Daniel VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
|
2004-04-10, 10:37 | #9 |
Medlem
|
"MEN det är en direkt förlust att köra 1.klassvagnar som det är idag. Detta eftersom dom tar färre betalande passagerare än motsvarande 2.klassvagnar."
Detta är precis som i verkligheten faktiskt. även om förstklassen är något dyrare så uppväger det inte 'merkostnaden' för de färre platserna. Restaurangvagnarna skall vi inte prata om. Men ärligt, vad kostar en förstaklassvagn att hyra i vecckan? Än så länge så är den inte dyrare än en andraklassvagn. Fler kommentarer tack. M v h /Pursche www.svttl.se |
2004-04-10, 12:26 | #10 |
Senior Member
|
Varför uppväger inte 1.klassen merkostnaden för de färre platserna? Ärligt, det är ju 95% dyrare att åka i 1.klass jämfört med en normalbiljett i 2.klass. Och då talar vi normalbiljetten, dessutom finns ju div rabaterade biljetter i 2.klass. Och om detta verkligen är fallet, varför är bolagen så måna om att locka till sig just affärsresenärerna?
Som sagt, detta är en fråga (jag förstår inte och vill veta [)]), inget ifrågasättande av det du skrev Pursche. http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
2004-04-10, 18:31 | #11 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
Fördelen med att locka affärsresenärerna är väl att man hoppas på att ha en fast kundgrupp som man vet återkommer. Sedan kanske man också inbillar sig att affärsresenärerna är mindre kostnadskänsliga, om det är sant eller inte kan man alltid diskutera. Men var kom siffran 95% ifrån? Är det något SJ själva påstår? Jag blev nämligen nyfiken och kollade 25 olika resor mellan 10 olika relationer... Min siffra är 67,8%, men det varierade från 26% dyrare till 122% dyrare... Alltihop är normalpriser om man får tro biljettförsäljningen på internet. Vem sa att det där med biljettpriser var enkelt? :-) /Bosse, också nyfiken |
|
2004-04-10, 19:43 | #12 |
Medlem
|
Det ultimata vore naturligtvis att uppväga detta men då bör man också göra inköpet av vagnen dyrare eftersom 1'a klass är lyxigare och hur gör vi med restaurangvagnen [8]
M v h /Pursche www.svttl.se |
2004-04-10, 20:07 | #13 |
Senior Member
|
Haha, 95% var en chansning eftersom det var skillnaden mellan 2.klass och 1.klass enligt SJs gamla taxa på sträckan Varberg - Göteborg (vilket är sträckan jag själv mest åker). Samma prisförhållande rådde även mellan normalbiljett 2-klass intercity och 2-klass Linx. (En 2.klass Linx kostade alltså lika mycket som 1.klass Intercity mellan Varberg-Göteborg).
I dagsläget är skillnaden större upptäckte jag precis när jag tittade på sj.se En 2.klass utan rabatter kostar 86kr och 2.klass Linx 201 kr på samma sträcka nuförtiden Intressant är ändå, om man ska se på beläggningen, att klockan 1940 går det Linxtåg från Varberg till Göteborg, 1945 går ett intercitytåg från Varberg till Göteborg. Tågen står inne på stationen samtidigt (eftersom IC-tåget släpper förbi Linx) MEN dom har ungefär lika många resenärer!!! Då menar jag totalt hur många som går på i Varberg, studien är givetvis inte empirisk men väl utstuderad av mig eftersom jag pendlade med det aktuella IC-tåget i ett års tid. Nu kan detta bero på att vi har de förskräckliga X31K som IC men vem sa att passagerare alltid väljer billigaste alternativet? Håller i övrigt med "Sibbmark" att biljettpriser är svårt.... --- Pursche; vi kanske skulle låta systemet vara som det är ändå. Anledningen till att jag tog upp ämnet var att jag börjat fundera på att köra nattåg och är är skillnaden mellan att koppla på en extra sittvagn och en extra sovvagn med dusch/wc i hytten enorm. Sittvagnen tar typ 70 pass och lyxsovvagnen max 22 pass. Men, som jag tidigare har sagt, vore bra om vi kunde lägga in ett "kvalitetstillägg" där man tar hänsyn till tågets standard. Fler personer åker X2000 än X9! Här skulle man även kunna väga in restaurangvagn. Ett annat alternativ är att låta restaurangvagnen "åka gratis", alltså inte räknas in i brttonkm-priset. http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
2004-04-12, 11:44 | #14 |
Medlem
|
Jag har ett förslag angående kort-lånet. Få se vad ni tycker om detta.
- Vi tar bort möjligheten att få ta ett kortlån helt. - Vi låter saldot på kontot pendla istället så att man kan ha både plus och minus i Saldot. - Vi lägger in en ränta på saldot istället för räntan på kortlånet. Detta innebär att på ett saldo som visar minus så får man betala ränta på pengarna. Om saldot visar plus så får man man ränta på dessa pengar precis som vi får på bankerna (låg ränta i och för sig) idag om vi har några på bankboken. Detta innebär också att man INTE får ta lån för att vara med på ett uppköp av t ex ett fordon som skall säljas utan att man endast får använda de pengar man äger inom företaget. På detta sätt så kan vi ev hålla nere siffrorna. Ett exempel är X-press AB som köpte SVTTL's X12. De har idag inget kontrakt (även om detta skall ordnas under veckan) utan företaget blöder lite. Vad tycker ni om idén? Detta kan börja gälla från t ex vecka 26 så vi har lite tid på oss att jobba med vårat saldo inom bolagen...[?] M v h /Pursche www.svttl.se |
2004-04-12, 13:09 | #15 |
Senior Member
|
Låter bra! Just att företag kan ligga på minus har jag faktiskt saknat lite! []
http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Nya SVTTL är här! | vl | Virtuella Tågbolag | 114 | 2005-05-21 15:42 |
SVTTL behöver en ny medarbetare. | Pursche | Virtuella Tågbolag | 12 | 2004-11-11 10:07 |
SVTTL är buggad!!! | Pursche | Virtuella Tågbolag | 1 | 2004-08-09 09:23 |
Nya Tider på SVTTL. | Pursche | Virtuella Tågbolag | 4 | 2004-03-23 18:43 |
Ekonomin rullar på SVTTL | Pursche | Virtuella Tågbolag | 50 | 2004-02-08 10:05 |