Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-08, 21:58   #16
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Är det inte så här..

När man är med i ett forum.. vill man ju ha kommunikation.. och kanske lite svar och förhoppningsvis uppmuntran.. på sina inlägg.. kanske det är där "knuten".. ligger.. så är det i alla fall för mig...
Dessutom.. som jag i denna tråd.. kan utläsa.. så finns det ju många andra intressen/förpliktelser som kräver sin tid och sitt engagemang.. därför kanske det blir lite "ups and downs".. för många här..
Jag personligen.. hinner inte med.. och har för tillfället inte den rätta inspirationen att bygga.. men den kommer.. när jag själv bestämmer/känner för det..
Så ni kreatörer av jättefina objekt.. för "oss med tummen mitt i handen".. fortsätt gärna vara kreativa o lägg ut.. sen måste vi som har denna tumme bli bättre på att "heja på"...
Hoppas på bättring av mig själv.. och alla andra på detta jättefina forum!!
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!

Senast redigerad av stina den 2013-02-08 klockan 22:03.
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-08, 22:18   #17
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Väldig bra skrivet, Lan!
Vi byggare av objekt och rutter behöver inspiration. Ibland får man vänta länge på inspiration och då blir det en svacka.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-08, 22:31   #18
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... var nödvändiga på ånglok och är kanske nödvändiga på Forummedlemmar också!? Jag tänker ibland som Ekan när responsen utblir och skriver något överilat. Jag tycker Trainz är så kul och stimulerande att jag inte kan sluta med det. Vi "gamla gnällspikar" som varit med i över 10 år kan ibland gå till överdrift när responsen uteblir, men det brukar gå över.

Sen tänker jag på alla nya medlemmar, som väl får "skrämselhicka" när dom ser våra gnälliga inlägg. Jag har idag lovat mig själv att sluta med sådant. Jag skall försöka bättra mig när det gäller att berömma och kommentera andras byggen, bilder och inlägg! Vi måste ju tänka positivt istället för att gnälla!

Känsloutbrott skall jag försöka begränsa till när jag bygger saker (då jag svär och lever rövare när det inte går som jag vill).

Svenska 3D Tåg fyller en viktig uppgift både här hemma och utomlands!
Låt oss gemensamt värna om att det skall finnas kvar.

Nu kör vi vidare !!!!!!
Hallå där LAn! Jag har inte sett några gnälliga inlägg, Dina brukar vara faktagrundade. Och fakta är viktigt, Vad jag läst och förstått har Ekan - denne hjälpsamme medlem - aldrig skrivit ut tankar om att hoppa av. Der är andra som har gjort det.

Vi hörs, Ekan.

I övrigt; läs och lev enligt sista meningen i LAn inlägg ovan.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 00:20   #19
steffe80
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 83
Standard

Det känns väldigt skönt att höra Lan.
Jag skulle bli otroligt ledsen om ni slutar, det får inte hända.

Jag känner mig väldigt skyldig till den situation som blivit då jag varit väldigt passiv under väldigt lång tid. Och med passiv menar jag bristen av att visa uppskattning för andras arbete.
Både objektbyggare, scriptare och banbyggare.

Det har inte varit sjyst mot er alls, jag har fått mig en rejäl tankeställare och har lovat mig själv att aldrig mer sitta tyst och bara ta.

Jag skulle vilja be om ursäkt till er alla, och hoppas att framtiden kommer bli bra för forumet.
Jag kommer försöka dra mitt strå till staken, det lovar jag.
En ny Stefan har anlänt, den gamla tysta och passiva är bortrest med en enkelbiljett.
Kommer aldrig tillbaka igen.
steffe80 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 03:31   #20
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

Jag tycker verkligen vi ska ha kvar detta forum! Vi får jobba mot att forumet blir mera aktivt, att fler visar upp vad det sysslar med i Trainz.
Tråkigt om om några känner att den/de vill lämna forumet. Hoppas ni väljer stanna! Det vore tråkigt annars.

Jag försöker bidra med vad jag kan till forumet. Just nu är det ruttbygg som gäller för mig. Jag började ju lite med 3D-design för nåt år sedan, kanske skulle jag ta och öppna Blender igen..

Senaste tiden har jag inte varit jätteaktiv här, genom inlägg, men jag har loggat in ofta och tittat till Trainz-delen! Jag är ibland dålig på att skriva inlägg och tacka för grejer jag får ta del av. Men jag uppskattar det ni "objektskapare" gör och jag får se till att jag blir bättre på att skriva tack för allt det jag får ta det av. Också bli bättre på att skriva beröm till alla duktiga rutt-byggare vi har här.

Jag har inte sagt så mycket vad jag bygger på heller. Men nu, ska jag visa upp mina två aktiva rutt projekt som jag har just nu. Jag har ju inte visat så mycket bilder från dessa, men dags för ändring. Håll utkik!
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 10:07   #21
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Ni får ju alltid så jävla massa respons på sånt som majoriteten är intresserad av? Måste ni verkligen ha en kommentar från vartenda medlem för att bli nöjda?
Lägg ned mer era konstanta "avhoppshot", det börjar nog vi alla tröttna på. Publiken finns, de som inte har något att tillägga håller sig bara tysta. Saker som intresserar folk får uppmärksamhet, saker inte lika många bryr sig om drar ingen uppmärksamhet.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 10:26   #22
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GBSF Visa inlägg
Ni får ju alltid så jävla massa respons på sånt som majoriteten är intresserad av? Måste ni verkligen ha en kommentar från vartenda medlem för att bli nöjda?
Lägg ned mer era konstanta "avhoppshot", det börjar nog vi alla tröttna på. Publiken finns, de som inte har något att tillägga håller sig bara tysta. Saker som intresserar folk får uppmärksamhet, saker inte lika många bryr sig om drar ingen uppmärksamhet.
Väl sagt, om än väl aggressivt formulerat.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 12:05   #23
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GBSF Visa inlägg
Ni får ju alltid så jävla massa respons på sånt som majoriteten är intresserad av? Måste ni verkligen ha en kommentar från vartenda medlem för att bli nöjda?
Lägg ned mer era konstanta "avhoppshot", det börjar nog vi alla tröttna på. Publiken finns, de som inte har något att tillägga håller sig bara tysta. Saker som intresserar folk får uppmärksamhet, saker inte lika många bryr sig om drar ingen uppmärksamhet.
Håller med... Väl sagt, om än väl aggressivt formulerat.

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Väl sagt, om än väl aggressivt formulerat.
Nej vi behöver verkligen INTE positiva kommentarer bara för sakens skull, från varenda medlem, för att hålla vårt humör uppe. Det handlar väl mer om konstruktiv kritik och ide'er för att Trainz ska utvecklas vidare. T.ex. om ni tycker att ett objekt är onödigt eller att en funktion är onödig, och att det är ingenting ni vill ha så kan ni skriva det. Om man ser det från min sida, så skulle det också vara väldigt positivt.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-02-09 klockan 12:09.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 12:41   #24
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Konstrutiv kritik kontra i motsats till bara beröm ...

... är nog det vi som bygger vill att ni deltar i !!!
Det är inte "Åh vad snyggt..."-kommenarer jag är ute efter.

Din kritik, GBSF, av vårt beteende och våra ""hot" är helt berättigad!

Ett utmärkt exempel på bra deltagande och kritik är denna post och framåt:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....7&postcount=29

hade inte Jockes påpekat att detta motviktssystem redan finns, och Bengan hjälp mig hitta det, hade jag väl, i min enfald, fortsatt att bygga och undrat över den uteblivna responsen, blivit sur och hotat hoppa av "tåget"


Citat:
Ursprungligen postat av GBSF Visa inlägg
Ni får ju alltid så jävla massa respons på sånt som majoriteten är intresserad av? Måste ni verkligen ha en kommentar från vartenda medlem för att bli nöjda?
Lägg ned mer era konstanta "avhoppshot", det börjar nog vi alla tröttna på. Publiken finns, de som inte har något att tillägga håller sig bara tysta. Saker som intresserar folk får uppmärksamhet, saker inte lika många bryr sig om drar ingen uppmärksamhet.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 13:22   #25
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Min syn på det hela..
Majoriteten av oss som bygger är inte ute efter rövslickeri eller kommentarer om att det ser bra ut.
Personligen så vill jag se relevanta inlägg som för något nytt till bordet, om modellen ser bra ut eller inte är jag fullt kapabel till att avgöra själv och släppee ibre vidare något som inte är bra.
Hela poängen är att 99% av den diskussion som förs med oss, oavsett om drt är pm eller en tråd, handlar om att folk vill att vi ska bygga saker på beställning.
Själv är jag jävligt less på just det och känner att det är en av sakerna som får mig att tappa intresset.
Och under årebs lopp har det försvunnit mycket folk på grund av osämja..
Både folk som blivit sura när dom blivit tillsagda och folk som bara tröttnat pä det eviga tjatet om "bygg det och bygg det"..
Så länge man inte har något att tillföra till en diskussion så behöver man inte heller delta enligt min mening, det finns många som deltar i det tysta.

Att jag valt att bygga tåg i 3D är bara en slump , och det är något jag gärna firtsätter med men folk måste börja inse att det är en lyx och inte en självklarhet att alla modeller släpps gratis då det nu för tiden krävs ett enormt arbete bakom modellerna i sig.
Personligen så har jag rätt lite nytta av 20 kommentarer som däger att modellen är snygg, kommentarerna jag har användning av är dom som påpekar detalj fel, annars hade jag inte visat upp något från första Början utan bara släppt när det var färdigt för det ultimata tillkännagivandet av ens arbete är när det används.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 16:40   #26
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Jag får väl också hoppa in i tråden och komma med diverse dåliga ursäkter. Är nog väldigt dålig på, att komma med beröm i t.ex. screenshotstråden. Där det ena efter det andra, är så utsökta bilder, så att man i många fall skulle kunna tro att det är fotografier på riktigt. En av mina dåliga anledningar, till att beröm ges så sällan i den tråden. Är att det är ca: 6 300 svar i denna tråd snart, men hur många av dessa inlägg är visningar utav fina bilder. Gissar på ca: 500 inlägg, resten bara beröm. Skulle jag börja, att titta på alla fina bilder därifrån från första inlägget. Så vet i katten, om jag skulle orka gå igenom allting, från sida 1 till sidan 419 med mina inställningar. Vad jag menar, så dränker också lite (mycket) beröm allt det fina som finns i själva tråden.

Uppskattar annars allt. Bilder som visas och material som ges ut av diverse folk. Ja, ni får heta folk. Så slipper jag gå in på namn och riskera att råka utebliva någon.

Händer ibland, att man laddar ner något och inte skriver tack eller visar sin uppskattning direkt. För att man i sin iver, vill installera och kolla på objektet direkt och tänker, jag kommer med berömet senare. Sen glömmer man bort det hela eller tror, att man har gett beröm eller tackat för det hela.

Så även om beröm och tack, uteblir ibland. Så uppskattas allt som ni gör. För utan allt erat material, som har gjorts under alla år. Så hade Trainz varit stendött för mig, för det är svenska tåg och då speciellt ånga och bruntåg som ligger mig närmast hjärtat.

Något avhopp från Forumet, finns inte i mina tankar. Har älskat tåg sen barnsben och det får nog följa mig i graven.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 21:00   #27
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Smile

Ett av problemen är kanske också att vi är uppdelade på olika simulatorer vi få som håller på med tågsimulatorer.
Vissa håller huvuddelen på med Trainz och vissa med Railworks och vissa med gamla Microsoft trainsimulator (eller Open rails) Run8 etc

Ser till mig själv att det är sällan man är in på Trainz forumet för jag kör inte trainz själv bla och då berör det ju inte mig det bra som görs där.

Så jag kan förstå att man söker sig till andra forum (bla usa) där kanske 1000 personer läser mitt inlägg istället för 20 personer i sverige.

Är dålig att skriva beröm när någon har gjort något bra. De som gör objekt Lok och rutter gör ett himla jobb. Utan dem så hade vi ju inte haft några svenska objekt överhuvudtaget.

Saknar en gilla knapp (som på facebook) hade en sådan funnits hade jag tryckt på den fler gånger än jag skriver om det.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 22:38   #28
jgloket
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Ljungby, Kronoberg, Sverige
Inlägg: 22
Standard

Jag kan inte bidra med några skapelser men hade en rutt som jag var nöjd med och funderade på att lägga ut men fick ett datorhaveri med efterföljande Trainzsvacka.
Nu har jag åter tagit tag i Trainz och läser det mesta, laddar ner allt och testar och bygger när jag får tid och lust. Och om arbetet tillåter.
Tillhör kategorin snyltare som njuter av era alster. Säger alldeles för sällan hur tacksam och nöjd jag är med ert arbete (ber om ursäkt för det)
Samtidigt är jag av den uppfattningen att om jag laddar ner något som inte fungerar så får jag väl lugna med och vänta tills det kommer en ny version. Jag kan inte annat än längta och hoppas, har inte rätt att kräva mer saker.
Jag vill helst ha svenska tåg 1980-tal och till idag och det är inte många av er som vill det så då får jag vara nöjd med det som finns och lägga in ett och annat ånglok som museikörning på min moderna järnväg.
Tack ALLA som bidrar även om jag bara bidrar i det tysta
jgloket besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 12:48   #29
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Varför gör vi det vi gör?

Jag har ett långt förflutet i en rad föreningar. Jag är i ett par av dem en drivande del sedan 25 år och jag har lärt mig att hantera detta med den frustration man ibland upplever.

Tillsammans har vi aktiva åstadkommit massor av otroliga saker och jag kan ju säga att långt ifrån alla utomstående har haft någon tro på att det vi företagit oss någonsin skulle bli verklighet. När jag plockade ner ett ånglok som 17 åring och satte igång restaureringen av loket som blev ett mångmiljonprojekt var det nog inte många som trodde på att det skulle bli något av den maskinen. 1997 var loket totalrenoverat och i nyskick. När vi sedan berättade att vi skulle anlägga en 4,5 km lång museijärnväg trodde inte heller någon på detta. Idag ligger den på plats och under 2013 kommer vi att nå även det målet.
Vi har gjort mycket annat också..Tillsammans

Under dessa 25 år är det inte ofta vi som slitit med detta fått någon uppskattning i form av berömmande ord (inte som jag kan erinra mig).

Däremot är tillfredställelsen över att veta att VI tillsammans har åstadkommit något som Ingen trodde var möjligt en mycket behaglig känsla.

Glädjen av att tillsammans stå där och göra det vi gör och faktiskt inse att vi gör det vi gör för vår egen skull och för varandra.

Jag tycker att en del av belöningen är att se någon komma och åka med vårt tåg och barnen är den riktigt stora behållningen. Att gå på stan en sommardag och plötsligt kommer det fram en liten knallhatt och säger, hej, jag åkte ånglok med dig i Galtström, det är RIKTIG belöning, det. Då vet man att det man gjort har betydelse för någon annan än sig själv.

Jag tycker att likheterna mellan det jag upplever och det ni upplever är ganska snarlika.

Efter att ha följt er utveckling här på forumet under de senaste åren kan jag bara säga att ni förtjänar den största respekt för ert arbete. Ni visar på enastående kreativitet, förmåga att lösa problem (jag fattar inte hur ni lyckas få till alla detaljer och texturer, scriptningar och annat), en känsla för detaljer som man sällan eller aldrig skådar. Ni ger er inte förrän ni själva anser att ni är klara och resultatet talar för sig själv.

Att jag skulle ge någon credit för att ha skitat ner något trodde jag inte, men EKAN, tack för de nerskitade malmtågsloken och alla andra ommålningar som du presenterat här på forumet. (Malmtågsloken är ändå häftigast hittills).

Jag hoppas att ni inte tappar intresset utan fortsätter i samma anda som tidigare. Jag har tre juniorer och två av dessa är Trainz-spelare och vem vet kanske det finns hopp om framtiden också när det gäller att utveckla saker för Trainz..äldsta grabben ritar Solidworks 3D och han skall få Blenderguiden när han blir äldre.

/Håkan
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 21:32   #30
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Tack Håkan ...

... för ett positivt, tänkvärt och uppmuntrande inlägg. Just det vi gamla "gnällspikar" behöver just nu. Det stärker oss mot vår skamfilade tro på framtiden!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009