|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2012-03-17, 20:48 | #1 | ||
Medlem
|
RRT2 - Hela Sverige
Även om Railroad Tycoon 2 inte direkt kan anses vara en tågsimulator så var det här det bästa stället att skriva det här.
Citat:
Efter några års spelande (årtionde?) blir man ju lätt trött på att köra runt boskap i mellanvästern eller ull på Irland och söker något mer hemmavant. Den utmärkta och välskriptade kartan "Scandinavia" och den förbättrade "Real Scandinavia" finns ju visserligen och simulerar vår ekonomi genom tiderna rätt bra... Men jag söker bättre geografisk korrekthet och framförallt mer realistisk fördelning av industrier och varor. Därför är det nu dags att ge sig in i editorn och åtgärda detta Tanken är helt enkelt att bygga hela Sverige, sätta upp ett scenario som sträcker sig från ca 1870 till början av detta sekel. Med de orter som gör att man kan bygga stora delar av det svenska järnvägsnätet om man vill. (Vissa förenklingar måste göras på grund av spelets ålder och begränsningar i skala på kartan. Man kan exempelvis inte ta två orter som ligger för nära varandra utan man får ta och prioritera lite grann) Kartan status är för närvarande att Terrängen (baserad på DEM-data) är klar. Alla älvar och större sjöar är ditmålade för hand och texturna funkar hyfsat. De flesta städer jag tänkt ha med är på plats, men de behöver alla justeras så att rätt typ av industrier och passagerarmängder dyker upp på rätt ställen vid rätt tidpunkter. Här tar jag gärna emot förslag och kommentarer ifall ni tycker att jag prioriterat fel eller om ni vet något om vad olika orter haft som främsta produkter under de senaste två århundraden. Här följer en lista på vilka orter som finns med och vad jag hittills kommit fram till för produktion: Citat:
Jomen-jo-just-ja, beklagar att korrektheten är mer noggrann på den här sidan Dalälven, men vad gör man Och nu bilder:
UVW = Usch, Vilket Wansinne Senast redigerad av sealpower den 2012-03-18 klockan 02:29. |
||
|
2012-03-17, 20:58 | #2 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
Trevligt! Men varför inte RRT3?
2012-03-17, 21:07 | #3 |
Medlem
|
Mest personliga preferenser som har några underliggande anledningar:
1. Jag finner att den ekonomiska simuleringen i 2:an är klart bättre och djupare än i 3:an 2. Grafiken. Jag tar snygg tidlös 2d över halvdan tidig 3d (som inte funkar något vidare på moderna nvidia kort) varje dag som helst. 3. Man kan spela rrt2 med touchpad. Klart najs på bussen... eller tåget. Annars är 3:an ett sjukt bra spel det med, ska nog göra samma sak för det när jag får min gamla "rigg" funktionsduglig igen
2012-03-17, 21:14 | #4 |
Veteran
|
Låter ju bra hur som helst, har du någon aning om var man kan få tag på 2:an? Den säljs väl knappast längre...?
2012-03-17, 21:49 | #5 |
Medlem
|
Wow! Vilket projekt, grymt som tusan.
Men känner att du missat en ort som - enligt mig - har haft och har en rätt stor betydelse för Sverige och dess järnväg, nämligen Östersund. Förvisso finns ingen typisk industri i staden med tydlig järnvägsanknytning, men den har ändå haft en viktig funktion, framförallt för att den knyter samman Inlandsbanan och Mittbanan (som går från Sundsvall till Storlien och vidare till Trondheim), två järnvägar som ju hade en väldigt viktig roll under andra världskriget, exempelvis. Bara en liten tanke
2012-03-17, 22:00 | #6 |
Medlem
|
@Dson
Aha, självklar miss från min sida, dock bara i listan. Orten ligger där den ska i spelet, den och Åre (Eftersom Åreskutan gick urskilja trots den låga upplösningen på DEM-datan ) Tack för att du påpekar saken dock, ska redigera @Bönan som jag skrev 50 riksdaler på Steam
UVW = Usch, Vilket Wansinne Senast redigerad av sealpower den 2012-03-17 klockan 22:06. |
2012-03-17, 22:10 | #7 |
Veteran
|
Aha, det missade jag... 50 spän, det var inte farligt. Köpt och klart, då har man något att roa sig med under kvällen!
2012-03-17, 23:53 | #8 | |
Medlem
|
Citat:
Åre (station) har ju faktiskt också en rätt viktig roll i det svenska järnvägsnätet, men framförallt för turismen i västra Jämtland.
2012-03-18, 00:34 | #9 | |
Medlem
|
Citat:
Av liknande anledningar fick man ju avprioritera sin egen hemort till fördel för hålan Hällnäs som tyvärr har högre järnvägshistoriskt värde och ligger alldeles för nära för att klämma in två stationer i spelet. Ack, vilka offer Nåväl. Utbudet av Svenska orter utökat med Storlien Trondheim sluter sig till Narvik och Oslo som de tillgängliga norska orterna.
2012-03-21, 17:58 | #10 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
Hej, har några kommentarer....
För det första, det gäller alla städer som har "kol" - det finns såvitt jag vet inget kol i Sverige. Kanske man kan ha detta som en import via hamnar istället? Skellefteå .Papper, stål - finns koppar? bör vara här isf Östersund - militär Gävle - mat, hamn, papper Avesta - stål Kalmar - hamn, militär //Mvh Mathias |
2012-03-21, 20:49 | #11 | |
Medlem
|
Citat:
Koppar, guld eller andra metaller finns ej utan jag låter hela gruvbrytningsindustrin representeras av järn och aluminium
2012-03-26, 01:37 | #12 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
Wow!
Detta väcker en hel del gamla minnen. Jag minns när jag köpte Railroad Tycoon (orginalet då) på Stor och Liten i gallerian i Stockholm 1990 eller däromkring. Jag spelade det natt som dag på min IBM Pc med "100% original PC speed", 4.77 MHz om jag minns rätt. Fyrfärgers CGA grafik var det med. Det står fortfarande i bokhyllan här intill mig. Men tillbaka till ämnet. Jag antar att du valt Falun pga BJ och GDJ. Jag antar också att Borlänge ligger för nära för att få vara med. Annars så är just Borlänge en stor industriort med Domnarvets järnverk (SSAB) och Kvarnsvedens pappersbruk. Svårt val det där. Faluns historiska betydelse mot Borlänges tunga industri. Personligen så skulle jag nog hellre se Borlänge, men, men ... Vad gäller kolet så användes väl mycket träkol vid järnframställningen. Bl.a. runt Siljan så fanns det många kolmilor vars kol skeppades på pråmar till Insjön (där jag bor) för vidare transport på järnväg till just Borlänge. Så kolet kanske kan representera träkol istället för stenkol(?). Så ett par förslag: Mora .Timmer, Flis Rättvik .Kalk Lycka till med fortsättningen. Jag kommer att med glädje följa detta projekt. mvh .... Mats Senast redigerad av MatsH den 2012-03-26 klockan 01:38. |