Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Nu ger jag upp! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28189)

citrohn 2010-11-14 00:14

Viljan finns...

Ekankal: Alltså, jag vet att du har rätt, jag menar inte att bara klaga men det är så frustrerande att det blir som det blivit....
Att byta till en annan simulator är inget alternativ eftersom att den största anledningen till att jag håller på med detta över huvud taget är att man får tillgång till det material som du och dina kollegor skapar.
Jag vill verkligen lära mig och fortsätta skapa... Kan du eller någon annan som har så pass stora kunskaper i spelet som du uppenbarligen har upplysa mig om vad det är som går snett är jag er evigt tacksamma, tro mig. Just nu är det bara så att jag inte vet var jag ska leta. Är det spelet eller datorn som är källan till felet? Som jag sa tidigare så är det inte bara min senaste save som är konstigt utan alla. Alltså, sparade filer som fungerat felfritt vid uppladdning massor av gånger tidigare har helt plötsligt blivit skadade. Vad tror ni? Videoinställningar, grafikkort, komponenter som försvunnit??? Jag har ingen aning...
MYCKET tacksam för svar.
Deppig Citrohn

Hobo 2010-11-14 02:50

Eftersom allt du gjort plötsligt strular, undrar jag om du inte ska ta och avinstallera Trainz och installera om?

ekankal 2010-11-14 08:13

Citat:

Ursprungligen postat av citrohn (Inlägg 222832)
Ekankal: Alltså, jag vet att du har rätt, jag menar inte att bara klaga men det är så frustrerande att det blir som det blivit....
Att byta till en annan simulator är inget alternativ eftersom att den största anledningen till att jag håller på med detta över huvud taget är att man får tillgång till det material som du och dina kollegor skapar.
Jag vill verkligen lära mig och fortsätta skapa... Kan du eller någon annan som har så pass stora kunskaper i spelet som du uppenbarligen har upplysa mig om vad det är som går snett är jag er evigt tacksamma, tro mig. Just nu är det bara så att jag inte vet var jag ska leta. Är det spelet eller datorn som är källan till felet? Som jag sa tidigare så är det inte bara min senaste save som är konstigt utan alla. Alltså, sparade filer som fungerat felfritt vid uppladdning massor av gånger tidigare har helt plötsligt blivit skadade. Vad tror ni? Videoinställningar, grafikkort, komponenter som försvunnit??? Jag har ingen aning...
MYCKET tacksam för svar.
Deppig Citrohn

Hej du :).
Vill bara klargöra till att börja med, att jag menar inget illa med mitt inlägg.
Om det lät lite giftigt, beror det kanske på att det till vissa delar var lite gliringar ;):D till Hawk, som tipsar på dom "genialiska" lösningarna att kasta Trainz i papperskorgen, eller att gå över till RW.

Tyvärr så har jag ingen patentlösning på vad det är som har hänt/händer med ditt Trainz, eftersom jag inte har hört någon som råkat ut för allt det du beskriver på en och samma gång.

Verkar inte som det är något "vanligt" fel, det närmaste jag kan gämföra med, är när min bredbandsanslutng kråglade för en tid sedan (kopplade ned utan förvarning, och utan synbar anledning [det hade med yttre källor att göra dessutom]).
Om det hände när jag hade spelet igång, så gick det inte att stänga ner, annat än via aktivitetshanteraren.
När jag sen startade upp det nästa gång, så startade database repair först, och när den väl var genomförd, och jag kunde börja spela igen, så hade mängder med "Sessions" försvunnit (tack och lov inga banor), och sedan hade mängder av objekt fått "Author unknown" med nya kuidnr -2:XXXXX om man kollade i CM (Content").
Kan lova att det tog tid innan jag kom på vad som hade hänt, och vad som var upphovet.

Ett standardtips, är att gå igenom och kolla, så att du har alla dom senaste drivrutinerna inst. på din dator, framför allt till grafikkortet.

Annars så ligger väl en total ominstall. närmast till hands att rekomendera, om ingen annan känner igen sej i det du beskriver.
I.s.f, om du är osäker på hur du går till väga, för att spara allt material som du har inst, banor du har byggt, mm, så använd gärna sökfunktionen, finns massor med frågor och svar redan i det ämnet.
Annars får du fråga här i tråden, så hjälper vi dej med det :).

Hawk 2010-11-14 19:56

:)
Hej
Jag menar inget illa med att föreslå att du kanske skall prova RW2.
(slänga Trainz i papperskorgen var ju bara mer på skämt)

Jag har lämnat MSTS efter mycket protester.( det tog tre år innan jag "bytte")
Jag har inte börjat bygga rutter än, men allt har sin tid.
Man kommer in i spelet mer och mer, lär sig lite mer för varje dag

Låt Trainz vila ett tag.

Jag har låtit MSTS vila nu. Får se framöver, men jag föredrar editorn i RW
MSTS är mer realistiskt, men med "sämre" grafik, jag kan inte komma på vad som gör att grafiken i RW är trevligare, men något är det (den känns modernare), även om RW har sina brister jämfört med MSTS.

Trainz har jag lagt på hyllan för länge sen (har nog alla versioner upp till 2010), orkade inte med dessa ständiga uppdateringar, som inte var kompatibla med tidigare version.
Kändes som det bara handlade om att blåsa folk på pengar.....
För övrigt så är Trainz mer en modelljärnvägs-simulator, det är helt OK om man gillar det.

Detta blev mest svammel.:oskyldig:

Edit:
Jag gillar verkligen MJ, men då skall man kunna ta på grejorna ;)

svenolov 2010-11-14 20:51

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 222878)
:)
Hej
Jag menar inget illa med att föreslå att du kanske skall prova RW2.
(slänga Trainz i papperskorgen var ju bara mer på skämt)

.....

För övrigt så är Trainz mer en modelljärnvägs-simulator, det är helt OK om man gillar det.

Detta blev mest svammel.:oskyldig:

Nej, Trainz är en tågsimulator (jag kommer med bevis efter nästa signalsläpp), medan RW är en scenerysimulator. ;)

Hawk 2010-11-14 22:31

OBS
Jag har inte lagt ner planerna på att releasa KMJ delux.inkl. Mazz signaler.

Kanske eventuellt en "lite skarpare version" av JBJ 2, men det får bli när det blir

KMJ har förtur ;)

Jag skrev att
"Jag har låtit MSTS vila nu", det betyder att jag har inte lagt ner MSTS :)

citrohn 2010-11-15 10:44

Nästa problem...

Ominstallation verkar vara det som gäller. Då är problemet att jag köpte spelet online och laddade ner det från Auran. Fråga: Är det ngn som vet vägen till en eventuell ominstallation på Aurans ganska röriga hemsida, eller ska jag ta första bästa DVD-version jag lyckas få tag i och sedan använda de koder jag fick vid nedladdning? Vill ju inte bli av med CM konto, DS etc.
Undrar en fortsatt trött och förvirrad Citrohn:vetej:

svenolov 2010-11-15 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av citrohn (Inlägg 222917)
Ominstallation verkar vara det som gäller. Då är problemet att jag köpte spelet online och laddade ner det från Auran. Fråga: Är det ngn som vet vägen till en eventuell ominstallation på Aurans ganska röriga hemsida, eller ska jag ta första bästa DVD-version jag lyckas få tag i och sedan använda de koder jag fick vid nedladdning? Vill ju inte bli av med CM konto, DS etc.
Undrar en fortsatt trött och förvirrad Citrohn:vetej:

Men har du inte sparat undan det du laddade hem från Auran, för framtida bruk???

Du kan gå till PlanetAuran och din profil. Där ser du vad du har köpt och där har du även möjlighet att ladda hem det igen.

Hawk 2010-11-15 14:12

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 222881)
RW är en scenerysimulator. ;)

Hej:)
Ja det är otroligt snyggt landskap i RW(2), nästa otroligt snyggt...., man häpnar.:tumupp:
Med animerade himlar mm, och nu även ljus på loken.
Roligt att se lite rörliga människor också, som inte ser ut som streckgubbar, ja där är mycket godis i RW, underbart ljud mm
Jag kör allt på max, så man inte missar något ;)
Har märkt att det gäller att bygga rutterna "rätt", annars blir det som en Fransk rutt jag testade, hack och dålig frames (Route Paris- Maubeuge)
Den kan jag INTE rekommendera, tråkig också, bara rakt fram hela tiden och datorn gick på knäna.....
Inte ens värd att ta några skärmdumpar på

Det är ju landskap som jag gillar mest. :)

Totte 2010-11-15 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 222881)
RW är en scenerysimulator. ;)

Har du MSTS? Hur ser du den, som riktig simm eller?

Bombardier Train 2010-11-15 16:00

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 222940)
Har du MSTS? Hur ser du den, som riktig simm eller?

Tror Svenolov skämtar lite där?
Svenolov har MSTS enligt hans profil. Jag tycker trotts allt att MSTS är den bästa simulatorn om man vill köra, den har bäst körkänsla, trotts att den är ganska gammal! :)

Måste säga att jag (också) tycker att Trainz känns som en modelljärnvägssimulator, jämfört med de andra simulatorerna, men den behöver ju inte vara dålig för det.

Totte 2010-11-15 16:08

Skämt? Jag vet inte. Få se hur svenolof svarar. :visslar:

svenolov 2010-11-15 17:03

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 222943)
Tror Svenolov skämtar lite där?
Svenolov har MSTS enligt hans profil. Jag tycker trotts allt att MSTS är den bästa simulatorn om man vill köra, den har bäst körkänsla, trotts att den är ganska gammal! :)

Måste säga att jag (också) tycker att Trainz känns som en modelljärnvägssimulator, jämfört med de andra simulatorerna, men den behöver ju inte vara dålig för det.

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 222944)
Skämt? Jag vet inte. Få se hur svenolof svarar. :visslar:

Jodå, jag har alla simulatorer (MSTS, RW och Trainz). Alla tre har sina fördelar, beroende på vad man mest är intresserad av.

Ibland startar jag MSTS för att bara sitta och köra. Håller med dig lite grand där, Bombardier. Men Trainz har kommit ifatt.

Mitt intresse är simulering och logistik. Då blir det mycket programmering, det som jag tycker mest om. När det gäller detta är det ingen utav de andra som slår Traniz på fingrarna.

Totte 2010-11-15 20:04

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 222947)
Jodå, jag har alla simulatorer (MSTS, RW och Trainz). Alla tre har sina fördelar, beroende på vad man mest är intresserad av.

Ibland startar jag MSTS för att bara sitta och köra. Håller med dig lite grand där, Bombardier. Men Trainz har kommit ifatt.

Mitt intresse är simulering och logistik. Då blir det mycket programmering, det som jag tycker mest om. När det gäller detta är det ingen utav de andra som slår Traniz på fingrarna.

Fullt acceptabelt!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:42.