![]() |
Ingen som har ett förslag på hur man löser det problemet ?
Det enda jag hittar som har med det att göra, är att det är en korrupt .Im fil, eller så är det ett fel i materialen, men jag har redan kontrollerat det, och hittar inget. |
Citat:
Citat:
Så, har du namngett alla material rätt?? |
Citat:
Jodå, det är rätt namngivet. |
använder du dig av LOD? -prova utan.
|
Citat:
Men jag gjorde ett helt nytt försök, helt från grunden, och det gav resultat, och den nya versionen av modellen är inne och rullar i Trainz. Tack för assistansen! |
Mysko, felet ska bara uppstå vid LOD om man läser här:
http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...ing.htm#Red008 rätt bra sida för att hitta förklaringar till fel ingen fara, lycka till :D |
Citat:
Skönt att höra, att det löste sig.:tumme_upp: Här sitter man helt maktlöst och fattar knappt någonting om 3D-bygge, så att man kan hjälpa till. |
Jag har en liten tankeställare gällande kopplen på loket!
Som ni ser på följande bild, så sticker plogarna ut en bit framför själva buffert balken, och bromsslangarna går in bakom, och hänger i en kedja. http://www.jarnvag.net/images/bild/l...000MBlstor.jpg Men i Trainz, om jag utrustar loket med STL koppel, så går dessa rakt igenom själva plogarna, och jag är inte riktigt säker på hur jag ska lösa det på ett bra sätt.. så jag vill veta vad ni tycker, ska jag modelera om plogarna, eller kanske rentav plocka väck dom och bara köra gardjärn? eller ska jag modelera egna bromsslangar, fast utan funktion ? http://i185.photobucket.com/albums/x...8-57-55-78.jpg |
Jag är inte så insatt i deras script, men om man tänker lite så borde det gå att lägga till en egen bromsslang, så får scriptet använda sig av den istället för dess inbyggda.
Genom att du bara lägger till en attachmentpoint där slangen ska sitta, sen i config-filen så länkar du just den punkten till en mesh av en bromsslang. Det finns en guide någonstans på forumet, nu hittar jag den inte. Där är det beskrivet hur man gör med exempelvis egna bryggor osv, det borde gå att tillämpa mot en bromsslang också |
Tack för tipset, ska undersöka saken! :D
|
Det är fullt möjligt att modellera och animera egna bromsslangar och koppla ihop dem via STL-koppel. Ta kontakt med Lan för mer information om hur många frames, och hur de skall kopplas i höjd och sidled, så att de passar ihop med STLs standardslangar. Kasta också gärna ett öga i min guide om det hela som Leoj snackar om, den ligger i downloadtråden i samma tråd som STL-koppel (den är fästad högst upp på sidan om jag inte missminner mig.)
|
2 bifogad(e) fil(er)
Liten lägesrapport från verkmästare D.Yngve & Co.
Låter meddela att arbetet framskrider i sakta mak. Notera att det är både målade å riktiga ledstänger här å där. Dom målade ska flyttas (och en hel massa annat ;)), och ersättas med diffusa skuggor, och används bara som "riktmärken" just nu. Å lite toning på rutorna har det blivit :). Som synes, så är det MYCKET jobb kvar än, men det går framåt i.a.f. :). |
Ser bra ut!
Värt att notera är att det inte finns någon ventialtion på b-huven så där ska vara helt slätt på kortsidan. ;) Som synes här: http://olaviahokas.com/trainstuff/t23120/21.jpg Glömde säga det, skickar snart en ny version, antagligen under kvällen, den innehåller alla detaljer som ska vara med på loket, som fanns på alla lok, det gäller då stegar och ledstänger. ;) |
Citat:
Jo'rå, har full koll på det här med ventilationen, har bara inte hunnit "ta bort" den på B-huven än. Både front och bakdel ska såklart fototextureras dom med :). |
T23 Gõrsnygg !!!
Ser prima ut, men ett litet påpek: Mer speglad himmel i fönstren (kolla Y6 Ekan). Jag vet att du gillar grått men jag tror? lite spegling av himlen á là vår nyuppfunna metod gör underverk!?
"Vart har ni fått boggin från"? Ser bra ut !-} |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Men efter att ha använt lite dynamit, och frätande syror, så gick det att få bort dom gammla rutorna, och montera in nya :D:D. Boggien, ja, den kommer väl från någon göteborgsk rälsbussfirma tror jag ;):D. ------------------------ Dalle: Hehe, det tänkte jag inte ens på när jag skrev. ------------------------ Ny mesh från Marcus, med bland annat bromsdetaljer på, så att man slipper köra in i nån stoppbock för att få hejd på kärran :D. (åsså lite SMÄRRE förändringar på texturen, på tok för mycket "solblänk" bl.a. i den förra) |
Ser riktigt bra ut! :D
|
Vilken läckerbit och fantastiskt roligt att följa med i textur och modellevolutionen, snyggt jobbat Marcus och Ekan! :drool::ber:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Ibland kan det bli lite baklänges när man håller på (undrar om man kan bli "bakis"!!?? utan att dricka, kanske? :D).
Har gjort klar en texturegroup, fast ingen av texturerna är klar än på långa, långa vägar ;):D:D. Men den funkar i.a.f, så nu är risken stor att mitt "älskade" Gullfiber-lok oxå slinker med i den :). |
Ser väldigt bra ut!
Vill bara påpeka det, att varken 122 eller 119 har stegen på fram huven, som du har målat dit, kan endast komma på ett lok som har den faktiskt, bara så att du vet. ;) |
Citat:
|
3 bifogad(e) fil(er)
Har hänt LITE mer på textureringsfronten, även om det går betydligt långsammare än vad det var tänkt.
Ny front, buffertar, lite piller på boggierna, mm. mm. Ska försöka sparka målarkluddarna (= mej själv ;):D) i ändalykten, så att det händer nått' :D. PS. 111 är taget "ur luften", har inte kollat om den fanns på riktigt, men det är ju en baggis att ändra i.s.f. :). |
Det där ser mycket bra ut!
Vi skall icke glömma fönstret till B-huven, ska snickra till en "ram" som du kan texturera i. För övrigt så sträckte sig den ursprungliga nummerserien från 113-127, kan vara värt att veta! ;) |
Sjutton ekankal och Marcus!
Det här kan bli ett av de snyggaste loken till Trainz - i världen! :tumme_upp: |
Tack spyfrog :).
Det är inte så svårt att få till det, när man "jobbar" åt Marcus, han är ett föredömme när det gäller mappningen på loket. Jag tror banne mej att varenda millimeter finns specifierad, å stämmer 100% på UV-kartorna han skickar med. OBS!!!! Inte menat som en pik till någon annan. Marcus: Tack för infon om nummren. Det blir ju en texture-group till loket oxå, så att det blir minst 4 olika, unika, individer, så nu behöver man ju inte bekymra sej om att dom blir "felmärkta" heller :). |
Citat:
|
Snyggt! fast 111 är en T21:a.
/æ |
Fantastiskt snyggt blir fantastiskt snyggare(superlativbrist)! Inte för att det är direkt överraskande när herrar Marcus och Ekan slår sina påsar ihop :drool::tumme_upp:
|
2 bifogad(e) fil(er)
P.g.a div anledningar ;) har det gått ovanligt långsamt med måleriet, men nu har det börjat ta fart igen :).
Har väl inte hänt några direkta underverk än (återstår MYCKET fortfarande), men LITE ;) smått å gott har blivit gjort i.a.f., bl.a stämmt av alla färger, det vill säga i princip målat om hela loket :):D. Finns fler bilder här för dom som är intresserad http://www.e-buzz.se/forum/showpost....postcount=5081. |
Ser väldigt bra ut!
Du kan kolla din mail, det kommer att ramla in en ny version av loket om ett par minuter, det har tillkommit ett par detaljer som jag lagt till efter helgens eskapader med T23 119. //Marcus |
Sjutton vad snyggt!
Hatten av till er båda. :tumme_upp: |
6 bifogad(e) fil(er)
Efter lite strul med mitt Trainz, och en massa annat som har hindrat måleriet stup i ett, så tror jag i alla fall att det börjar likna nått' så smått :).
T23:an är ju inte direkt rik på detaljer och lull-lull precis, så det gäller att ta tillvara på dom få som finns, och försöka få dom att framträda dessto tydligare istället :). |
HÄRLIGT HÄRLIGT Det ser mycket bra ut! :tumupp:
|
Snyggt jobb!!
|
Ser riktigt bra ut!
Jag har några småsaker jag hade tänkt att lägga till, samt fixa som redan finns på loket, men det gör jag nästan smidigast sedan när jag har din textur att kolla på, så att jag lättare mappar in dom detaljerna. Sen angående "plattan" för tågvärmen så skulle jag vilja påstå att den ska vara i samma färg som kanten på gångbordet, fast kanske något smutsigare. //Marcus |
Snyggt Marcus och ekan! Man undrar ju ibland om ekan inte bara har gått ut och fotat en riktig T23:a och säger att det är Trainz. ;)
|
4 bifogad(e) fil(er)
Har precis skickat lite nytt material till Marcus.
Lite riktigare bromsdetaljer, mm, mm. |
Otroligt vacker! :ber::applad:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:07. |