Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Lindfors-Bosjöns Järnväg (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30678)

lan 2011-08-24 20:51

Nu tänkte jag avika från att ägna mig åt OOT (vilket är kul) och återvända till huvudspåret:
Med timmervagnen uppstod ett nytt problem, när vagnen är lastad med timmer bör timret ge en skugga på marken, men icke sa Nicke, trots att lasten har en skugga kan jag inte få den att visas, verkar som laster inte stödjer shadows? Nån som vet nåt, hör av er!

lan 2011-08-24 21:10

1914 års Personvagn

1 bifogad(e) fil(er)
Med första typen av fjädrande boggier utan förbindningslänk och med en rejält tilltagen postlåda i framänden börjar ta form. Som ni ser modellerar jag bara enstaka saker som sen skall textureras innan dom speglas och mångfaldigas. Väldigt "egen" liten vagn detta!?

ekankal 2011-08-24 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 244180)
Väldigt "egen" liten vagn detta!?

Jaa, det kan man hålla med om.
I det "skick" den är på bilden, påminner den nästan om nått' lådbilsbygge man höll på med när man var en liten "snoris" själv, hehe ;):).

spyfrog 2011-08-24 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 244180)
Med första typen av fjädrande boggier utan förbindningslänk och med en rejält tilltagen postlåda i framänden börjar ta form. Som ni ser modellerar jag bara enstaka saker som sen skall textureras innan dom speglas och mångfaldigas. Väldigt "egen" liten vagn detta!?

Ser lite ut som en gammaldags diligiens... skall folk sitta i själva hytten? Eller där framme?

lan 2011-08-25 12:38

110825 "Lådbilsdilligensen"

1 bifogad(e) fil(er)
Bosjöbanans första personvagn 1914, byggd av virke från egna sågen och av folket på egna snickerifabriken och medfölja fick man på egen risk!

lenfas 2011-08-25 16:33

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 244213)
Bosjöbanans första personvagn 1914, byggd av virke från egna sågen och av folket på egna snickerifabriken och medfölja fick man på egen risk!

En riktigt söt liten vagn.

bjornl 2011-08-25 16:55

Hej LAn

Den ser verkligen ovanlig ut, som ett litet lok med sin lilla låda fram.

det går snabbt fram med dina modeller och snygga blir dom.

En undring, vad var det för industerier som betjändes,
var det bara skog och sågverk?

MVH / BL

lan 2011-08-25 17:08

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 244221)
Hej LAn

Den ser verkligen ovanlig ut, som ett litet lok med sin lilla låda fram.

det går snabbt fram med dina modeller och snygga blir dom.

En undring, vad var det för industerier som betjändes,
var det bara skog och sågverk?

MVH / BL

Bosjöbanan byggdes för att transportera timmer till sågar, sågat virke för utlastning i Lindfors, liksom massaved och träkol från milorna i skogarna. Grus till vägar var också en frekvent produkt. Jordbruktsprodukter både till och från gårdarna i byggderna längs banan. Persontrafiken var också omfattande, biljetterna var billiga och man kunde sitta var man ville, ofta på flakvagnarna med benen dinglande över kanten. Friåkningen kortare sträckor var säkert vanligt förkommande, med 10 km/h kunde man ju hoppa på och av i farten.

lan 2011-08-25 20:03

110825 Personvagn 1917

1 bifogad(e) fil(er)
Den första personvagnen 1914, utan kamin och dörrar var väl ingen höjdare att åka i på vintern, vargskinnspälsar delades ut i Bosjön och vagnen kallades i folkmun "Skôjern". Bot och bättring nåddes 1917 med en plattformsvagn med sluten kupé och kamin. Genom åren hade LBJ inalles 4 personvagnar.

lan 2011-08-26 11:47

110826 Rättat till vagnar

1 bifogad(e) fil(er)
Har justerat upp hittills byggda vagnar idag. På bilden lastat tåg mot Lindfors.

spyfrog 2011-08-26 12:30

Jag gillar det här tåget - det har en söt storlek! Är även loket av din produktion?

alex 2011-08-26 13:05

Riktigt härliga vagnar du gör lan! :applad:

lan 2011-08-26 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 244257)
Jag gillar det här tåget - det har en söt storlek! Är även loket av din produktion?

Nej,
det är ett tyskt lok som man får använda som man vill bara man anger konstruktör och licencen anges. Jag har bara målat om det så länge tills Petter och Lotta blir klara.

lan 2011-08-26 19:21

110826 Personvagn 1917 tar form.

2 bifogad(e) fil(er)
Den "ombonade" personvagnen från 1917 är snart klar, försedd med korg med stuk som de stora förebilderna och grindar och konduktörskupé (vad man nu skulle med det till?) - en bättre benämning vore väl "kamineldarkupé" för kaminen satt i väggen till passagerarkupeén. Dörren till "konduktörskupén" användes väl mest för att lassa in ved och ett och annat skrymmande gods!? Passagerarkupén hade bänkar utefter långsidorna.

lan 2011-08-26 19:43

Lastproblematik!

2 bifogad(e) fil(er)
Det stora jobbet att göra laster till vagnar är mödosamt. Första bilden visar en grusvagn med en sk. "Bulklast" dvs antingen är den där eller inte. Jag jobbar på att få till en sk generativ last, dvs en animerad last som under rök, damm och ljud lastar och lossar, t.ex. grus. Flakvagnar skall få fler lastpunkter är också en sak som skall fixas.
Timmerlastning går att ordna generativt (finns redan ett embryo i Trainz, men inte särskilt naturtroget). Men jösses vad tid detta tar!!!

ekankal 2011-08-26 20:00

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 244274)
Men jösses vad tid detta tar!!!

Man undrar lite smått hur herrn' definierar "tar tid"?
Tycker allt verkar gå i en rasande fart, och bra blir det dessutom (precis som vanligt m.a.o. ;):)).

lan 2011-08-26 20:52

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 244277)
Man undrar lite smått hur herrn' definierar "tar tid"?
Tycker allt verkar gå i en rasande fart, och bra blir det dessutom (precis som vanligt m.a.o. ;):)).

Ekan, du vet hur otålig jag blir när det inte flyter på, jag är dessvärre sån, till stort förtret för min omgivning ibland, men jag får väl stå för mina olater!

lan 2011-08-27 11:16

Persontrafiken igång.

2 bifogad(e) fil(er)
1914 års personvagn. Ni ser hur man satt, konduktörn tycks inte ha något att invända, man åkte ju "på egen risk"!

1917 års Kupévagn, ombonad och kaminutrustad.

Nästa byggen blir väl 1925 års personvagn, Borrs vagn, med mycket låg tyngdpunkt,
och sedan 1937 års korta personvagn, Kristofferssons vagn.

alex 2011-08-27 15:57

Mycket fina vagnar, man blir ju lite sugen på att bygga en 600mm bana när man ser dom! :)

lan 2011-08-27 17:51

110827 Lotta och Petter

3 bifogad(e) fil(er)
De två O&K-loken börjar ta form, bygger på Stefan Jungs Lok Fabia, som var ett Henchel-lok, men mycket lika. De 3-axliga boggierna var lite olika men dom kommer väl dom med!?

bjornl 2011-08-27 20:57

Hej LAn

Det går minsan undan och snyggt blir det som alltid:tumme_upp:.

När jag ser namnet Ahrtur Koppel så svär jag.

Jag har en bekännelse att göra som inte kommer att gå hem i detta sammanhang.

När jag var lite och dum för sisådär 20 år sedan så hade jag på något sett fått en reproduktiktion av en priskurant från firma Ahrtur Koppel för ducaville spår och vagnar för det mest skilda slag (jag mins transportvagn för sockertoppar än idag).

Orginalet var nog från 1890 talet.

Men när jag flyttade så sorterade jag bort denna och den är nu för evigt borta:-(

Hade jag haft den så hade jag kunnat scanna fina bilder som hade fungerat som ritningar Sa"#¤%&/(n också.

MVH / BjornL

lan 2011-08-27 21:15

BjörnL,
utrensningar leder till sådant, jag har själv slängt negativ (ett 100-tal) för 40 år sedan (ung och korkad!), från Säröbanan från 40-talet! Jag svär fortfarande ve och fbnnelse över min idioti, men ibland blir man väl övernitisk i sitt städande!?

spyfrog 2011-08-27 23:48

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 244329)
De två O&K-loken börjar ta form, bygger på Stefan Jungs Lok Fabia, som var ett Henchel-lok, men mycket lika. De 3-axliga boggierna var lite olika men dom kommer väl dom med!?

Loken ser snygga ut Lan. Men hur sjutton hinner du med??
Har du inte märkt att det var 26 grader varm och skönt idag? ;)

lan 2011-08-28 08:13

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 244357)
Loken ser snygga ut Lan. Men hur sjutton hinner du med??
Har du inte märkt att det var 26 grader varm och skönt idag? ;)

Nä, det har regnat och åskat hela dagen här på västkusten och att jag bygger fort beror på att delarna redan finns på loken, det är bara att flytta, skala och slica element, polygoner och vertex, med konstruktörens tillstånd naturligtvis!

lan 2011-08-28 16:55

110828 Letat hela dan!

5 bifogad(e) fil(er)
Har tillbringat dagen med att leta efter lokförarna till Lotta och Petter. Till slut hittade jag dom, dom låg och sov, på magen, i vattentanken och eftersom dom saknar fotsuler såg jag dom inte! Så går det när man kopierar a.smoke0 som a.fahrer, a.cabfront, a.cabback, outsideview0 och 1, utan att vrida dom rätt!!! Hela världen blir felvänd 90 grader och lär sig gör man ju aldrig av sina misstag, eller hur?

1914 års "kollåda" eller tender på rikssvengelska har fått lite olika laster. Stenkol var ju lokförarnas favorit, 0,25 kubikmeter räckte för resan Bosjön-Lindfors t.o.r. Träkol, ved eller träspån krävde upp till 10-dubbla mängden för samma resa, med det var krigstid och stenkol var en bristvara så eldaren fick jobba hårt. Stanna ofta och fylla lokets kolskymme från tendern, så vidare några km och så om igen.

Lokens texturer är i embryostadiet som ni ser?

marmar 2011-08-29 16:07

SNYGGT!!!!!!!!!!!!:applad::tumupp:

lan 2011-08-29 16:22

110829 Lokförarjobb

2 bifogad(e) fil(er)
Har snidat till två av huvudpersonerna på Bosjöbanan, Lokförare Gustaf Lindqvist på Petter, Lindqvist hade varit i Sydamerika och gör honnör för den svenska flaggan eller fåren i Västerud;-), och hans bromsare och efterträdare, den skicklige Gustav Bengtsson på Lotta:

henke327 2011-08-29 16:35

Jag är en "smygare" här på forumet, tittar mest och njuter av vad ni andra bygger. Det är ngt speciellt med ångtåg, det kommer man inte ifrån. Det är ett trevligt projekt du håller på med, hoppas att lokförarna inte springer och gömmer sig för dig mer... De borde väl vilja behålla sina jobb? Eller är järnvägsingenjör lan en arbetsgivare som tillåter detta?

lan 2011-08-29 16:48

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av henke327 (Inlägg 244463)
Jag är en "smygare" här på forumet, tittar mest och njuter av vad ni andra bygger. Det är ngt speciellt med ångtåg, det kommer man inte ifrån. Det är ett trevligt projekt du håller på med, hoppas att lokförarna inte springer och gömmer sig för dig mer... De borde väl vilja behålla sina jobb? Eller är järnvägsingenjör lan en arbetsgivare som tillåter detta?

"Järnvägsingenjör LAn" tillåter det mesta bara det gagnar vår hobby! Allt bakgrundsmatrial jag använder finns i 1977 års andra upplaga av SJK-boken SKOGSBANA (den första kom redan 1963). Om den fortfarande finns att få tag i så rekomenderar jag den varmt, det är ett stycke svensk järnvägshistoria som är både välskriven och underhållande - rekomenderas!

spyfrog 2011-08-29 21:28

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 244464)
"Järnvägsingenjör LAn" tillåter det mesta bara det gagnar vår hobby! Allt bakgrundsmatrial jag använder finns i 1977 års andra upplaga av SJK-boken SKOGSBANA (den första kom redan 1963). Om den fortfarande finns att få tag i så rekomenderar jag den varmt, det är ett stycke svensk järnvägshistoria som är både välskriven och underhållande - rekomenderas!

Det är nog svårt att få tag i den - håll hårt i ditt ex!
Jag har t.ex. försökt få tag i "från inlandet till kusten" av Rolf Sten - en bok som beskriver DONJ. Helt omöjligt - får nöja mig med att låna den....
Önskar att vissa sådana här böcker kunde ges ut igen - kanske som e-böcker om det är för dyrt med tryck?

lan 2011-08-30 19:56

110830 Glädjande besked

Har just fått Stefan Jungs tillstånd att använda hans välbyggda Henchellok Fabia som bas vid bygget av Petter och Lotta. Det blir många konverteringar och justeringar men lättare än att bygga från scratch.

spyfrog 2011-08-30 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 244550)
Har just fått Stefan Jungs tillstånd att använda hans välbyggda Henchellok Fabia som bas vid bygget av Petter och Lotta. Det blir många konverteringar och justeringar men lättare än att bygga från scratch.

Är han svensk eller tysk?

Vad använder du för övrigt för program för att ändra i IM filer? :grin:

lan 2011-08-31 11:10

110831 Omstöpta lok

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 244551)
Är han svensk eller tysk?

Vad använder du för övrigt för program för att ändra i IM filer? :grin:

Stefan är tysk och har gjort en hel del smalspår till Trainz, är en duktig byggare med alias sssjung. Man kan ju utbyta filer i gmax-format också!

Har stöpt om Petter och Lotta från Henchel till O&K, så nu stämmer storlek och form, återstår boggier och bättre texturer.

lan 2011-08-31 20:11

Boggiproblematiken

2 bifogad(e) fil(er)
Aldrig stämmer allt första gången, vevstakarna ligger ute i terrängen men det är väl bara att göra om, detta eviga unlink, reset X-form, link, look_at_constraint, bustråkigt!
Första bilden visar storleksskillnaden mellan Lotta och Henchelloket.

rely 2011-08-31 22:14

Snyggt LAn! Jag känner mig mer hemma ibland dessa lite mindre maskiner.

lan 2011-09-01 10:51

110901 Boggier och Texturer

2 bifogad(e) fil(er)
Boggierna till Petter och Lotta är klara, och sluttextureringen har böjat med Petter.

ekankal 2011-09-01 21:56

Snyggt jobbat :).
Innan det här är klart, så blir man väl tvungen att bygga lite mer smalspår oxå :).

lan 2011-09-01 22:13

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 244673)
Snyggt jobbat :).
Innan det här är klart, så blir man väl tvungen att bygga lite mer smalspår oxå :).

Börja du projektera, Ekan! 600mm smalspår är en utmaning, man kan utelämmna en del som man inte kan i normalspår. Just nu bygger jag utan skuggor, groundplane och sway, men dessa är ett måste i smalspår! Väntar på att PEV får till ett bra sway för detta. Med det nya "stiched track" kan man bygga riktigt hackigt och ojämnt spår med korta bitar.

Har just lagt "senaste" handen vid Petter och Lottas texturer och börjar känna mig relativt nöjd med dessa.

bjornl 2011-09-01 22:41

Hej LAn

Jättesnyggt som vanligt. Jag tycker särskilt om Petters höga skorsten :tumme_upp:

MVH / BjörnL

Jockes 2011-09-01 23:15

Woow! Som vanligt ett kanonarbete, du kan verkligen detta med 3D, Lennart! :):)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:42.