Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-13, 14:27   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Lindfors-Bosjöns Järnväg

Satt och bläddrade i Staffan Mörlings bok Skogsbana, och läste om de fjädrande boggier som Albert Bergström konstruerade (sid. 52 ff). Satt mig och snickrade ihop en sådan, med animerad fjädrande gång (lura ögat - rälsen är ju plan). Funderar på lite vagnar och ev. lok ur boken - vi får väl se framöver?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (53.3 KB, 335 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 15:47   #2
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAn

Det är en mycket snygg för att inte säga delikat boggie.

Hur lurar du ögat emd fjädringen tro?

MVH / BjornL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 16:00   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Satt och bläddrade i Staffan Mörlings bok Skogsbana, och läste om de fjädrande boggier som Albert Bergström konstruerade (sid. 52 ff). Satt mig och snickrade ihop en sådan, med animerad fjädrande gång (lura ögat - rälsen är ju plan). Funderar på lite vagnar och ev. lok ur boken - vi får väl se framöver?
Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej LAn

Det är en mycket snygg för att inte säga delikat boggie.

Hur lurar du ögat emd fjädringen tro?

MVH / BjornL
Det är bl.a. sån't här som är så härligt med Trainz! Om man saknar något, en funktion - visuell eller inte, så gör man det själv. Auran har gett oss verktygen och det är upp till oss att använda dom. I det här fallet kan man utveckla det vidare och känna av förändringar på spårlutning (skarvar (splinepoints)) i ett skript och få vagnen att gunga/fjädra efter hur terrängen ser ut.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-13 klockan 16:02.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 19:26   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Det är bl.a. sån't här som är så härligt med Trainz! Om man saknar något, en funktion - visuell eller inte, så gör man det själv. Auran har gett oss verktygen och det är upp till oss att använda dom. I det här fallet kan man utveckla det vidare och känna av förändringar på spårlutning (skarvar (splinepoints)) i ett skript och få vagnen att gunga/fjädra efter hur terrängen ser ut.
Kul att jag lyckades "animera" dig också Svenolov! Jag trodde bara du såg signaler numera och inga tåg, inte så konstigt förresten efter den prestation ni gjort.

Många spännande projekt väntar under kommande vinter(vintrar)?

Snubblade över några intressanta "Taggar" i CCP när jag jobbade med SWE Track (se bild).
Speciellt den sista "Use super elevation" gör att spåret följer terrängen även i sidled. Hur man sen får tåget att följa spåret vet vi inget om än. Men det kommer säkert!?

Som Svenolov säger, det finns där, det är upp till oss att upptäcka det!!!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg cmp.jpg (74.8 KB, 326 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 20:03   #5
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Kul när det dyker upp saker som står på önske, och att göra listan utan att man säger ett knyst.

Stort tack Lennart, det här var jätteväkommet.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 08:25   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 718
Standard

Det finns ett kinesiskt (tror jag att det är) lok inbyggt som har "fjädring". Man har helt enkelt fått boggien att gunga med i hjulens rotationsanimation, så att de rör sig samtidigt som loket rör sig. På det sättet behövs inga externa script, allt finns ju redan färdigt, bara att animera.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 15:34   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking Krängande gång!

Experimentet med fjädrande boggier och vagn med krängande gång löste jag på följande sätt:

själva vagnen är en pytteliten svart kub placerad så att den döljs under vagngolvet, Kuben tillsammans med alla attachmentpunkter(som måste döpas till t.ex. a.r.shake/a.bog0)) är sedan länkade till b.r.shake mitt i vagnen och som är animerad över 30 frames där allt vickar mycket lite i x- och y-led.

Det som är f.d. bodyn är nu en boggi som är animerad p.s.s. Denna är sen fäst i a.bog2 i origo. Även dess shadow är animerad p.s.s.

Obs att denna boggi har anim-dist satt till 6 ggr mer än de riktiga boggierna. Detta kan man variera för att få önskade gångegenskaper.

Sen fattas ett bra slamrande gnisslande ljud som grädde på moset.

Jag laddar upp detta här eftersom det är experimentversionen, så kan ni själva utforska det hela!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg flak_shake.jpg (103.3 KB, 321 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp 600mmShake Assets.cdp (1.50 MB, 63 visningar)
Filtyp: cdp 600mm Fjädrande Boggi 345mm LBJ.cdp (430.7 KB, 61 visningar)
Filtyp: cdp 600mmShakeBoggi Flakvagn 1914 LBJ.cdp (658.2 KB, 63 visningar)
Filtyp: cdp 600 mmShake Flakvagn LBJ obromsad 1914.cdp (951.9 KB, 60 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 22:59   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Är kommentarer överflödiga???

Jag inbillar mig att jag gör ett ganska hyfsat jobb med det jag gör, men responsen är inte den bästa. Kan bero på det "Bautastenstunga" Signal och säkerhetssystem som nyss ramlat ner i Downloads. Jag får väl förmoda att det är där alla är just nu?

Har fått bra respons från alla i Tyskland som jag har kontakt med, så jag kanske emigrerar rätt vad det är!? Det är en betydligt större, och mer positiv, marknad än den svenska!

En bild, som kanske blir den sista?

Bosjöbanans förtsta grusvagn, 1912. Grusskrov var av nöden tvungna när man anlade en ny järnväg, om än så liten och smal som LBJ:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110814_0000.jpg (108.0 KB, 300 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 23:29   #9
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Mycket snyggt LAn! Jag prövade Flakvagnen och måste säga att det såg mycket häftigt ut. Jag älskar "skrutt banor" detta gör ju så att man måste sätta sig och bygga en! :O
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 07:25   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 370
Standard

Får skylla på mitt FCT, som har sinkat mig. Då nedladdningen har gått i snigelfart, så att man inte har kunnat använda Trainz och som har gjort, att man ligger efter med tester av det nya signalpaketet.
Men det är ingen bra ursäkta, för att responden har varit låg. Då man ändå har följt tråden, utan att skriva något. Har i vart fall, redan laddat ner vagnen, men inte installerat än. Så man är lite nyfiken på, vad du nu har hittat på.

Kul att responden finns i Tyskland iallafall och skam vore annars. Förr i mina ögon, så är det väl världens mest tågtokiga land.

Nyfiken. Vilket forum är du på och skriver i Tyskland?
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 12:22   #11
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAn

Nu har även jag hunnit provköra vagnarna.

Det blir en helt annan känsla när de inte glider fram, mycket snyggt!


MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 16:56   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110816 Testlok och testvagnar

Fick lite tid idag till mitt lilla Bosjöprojekt, som är det enda jag håller lite igång så att jag inte tappar hantverksgreppet helt. Utgående från Stefan Jungs Henschel-lok Fabia tänkte jag experimentera med krängande gång då och då för att få erfarenheter inför det mycket avlägsna bygget av Petter och Lotta som ju var O&K-lok med axelföljd C, för att inte belasta de klena 8 kg's rälerna. Den mellersta axeln saknade hjulflänsar för att förbättra kurvtagningen men ändå behålla god adhesion. Bosjöbanan är en tekniskt mycket intressant liten järnväg tack vara den framsynte Ing. Albert Bergström.

Rekomenderar varmt boken Skogsbana av Staffan Mörling!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110816_0000.jpg (96.1 KB, 233 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110816_0001.jpg (68.9 KB, 231 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 17:35   #13
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Det är bra att du inte har lämnat oss helt åt vårt öde, Lennart.

Bosjöbanan? Är det en bana som du håller på med? I så fall så är det mycket välkommet, om du tänker ladda upp den så småningom. Jag vet att det är många som bygger bra banor, men att det sällan laddas upp bra banor. Ja, jag låter som alla andra, egoistisk och krävande, men jag saknar bra svenska banor som är "färdiga".

Var får man tag på boken Skogsbana av Staffan Mörling?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 18:25   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Det är bra att du inte har lämnat oss helt åt vårt öde, Lennart.

Bosjöbanan? Är det en bana som du håller på med? I så fall så är det mycket välkommet, om du tänker ladda upp den så småningom. Jag vet att det är många som bygger bra banor, men att det sällan laddas upp bra banor. Ja, jag låter som alla andra, egoistisk och krävande, men jag saknar bra svenska banor som är "färdiga".

Var får man tag på boken Skogsbana av Staffan Mörling?
Det är en SJK-bok, vet inte om den finns kvar, men ISBN 91-85098-22-1 kan hjälpa?

Helt lägga av med Trainz går inte men att gå ner på ett projekt som får ta den tid det tar passar nog mig bra just nu. Du, Svenolov, är ju bra på att ha en boll i taget i luften, inte som jag som försöker bolla 50-boll, det går inte! Några av mina förfäder jobbade på cirkus så det ligger kanske i blodet???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 18:38   #15
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Ser mycket fint ut! Du gör rätt i att bara ha ett prjekt igång nu.
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009