![]() |
Vad transporterade man främst på LBJ? Var det virke? Varför så många koltendrar? Eller var det snarare många versioner?
|
Nu saknas ju sidovyer för ritningarna, men om jag minnsboken rätt så hade vagnarna beroende på tillverkningsår lite olika bredd, titta i texten så bör det framgå där.
Vad gäller tendrarana så var det flera generationer mer eller mindre lyckade tendrar till de två loken. Däremot fraktades det en del träkol, i särskilda kolskymmen dvs trälådor som man ställde på flakvagnarna. |
110824 1912 års långtimmervagnar i stöpsleven
1 bifogad(e) fil(er)
Jobbar kronlogiskt. Dessa 10 vagnar var de första timmervagnar för 9 meters långtimmer som skulle dras ur skogarna till sågverk. Dessa vagnar med ofjädrade boggier blev ju ett bekymmer för Albert Bergström, de ständiga axelbrotten ledde till konstruktionen av de fjädrande AB-boggierna.
|
Citat:
Jag nästan känner doften av trä och lite olja samt rökdoften från loket. När får vi doft kort? :grin: |
Doftkort
Citat:
|
Citat:
Nu åkte jag ut ur sovrummet, med dator och allt. Gumman är rosenrasande på mig.:rolleyes::Fnissa: |
Citat:
|
110824 Olastad timmervagn 1912
1 bifogad(e) fil(er)
"Glömde" bilden på den olastade timmervagnen med sin kraftiga "föreningsbalk", inte Föreningsbank denna gång. Balken är 5,2 m lång och av 8''x8'' prima kärnvirke med ändbeslag för hopkoppling. Det var inte grejer "made in China" på den tiden inte!
|
Citat:
|
Citat:
|
Nu tänkte jag avika från att ägna mig åt OOT (vilket är kul) och återvända till huvudspåret:
Med timmervagnen uppstod ett nytt problem, när vagnen är lastad med timmer bör timret ge en skugga på marken, men icke sa Nicke, trots att lasten har en skugga kan jag inte få den att visas, verkar som laster inte stödjer shadows? Nån som vet nåt, hör av er! |
1914 års Personvagn
1 bifogad(e) fil(er)
Med första typen av fjädrande boggier utan förbindningslänk och med en rejält tilltagen postlåda i framänden börjar ta form. Som ni ser modellerar jag bara enstaka saker som sen skall textureras innan dom speglas och mångfaldigas. Väldigt "egen" liten vagn detta!?
|
Citat:
I det "skick" den är på bilden, påminner den nästan om nått' lådbilsbygge man höll på med när man var en liten "snoris" själv, hehe ;):). |
Citat:
|
110825 "Lådbilsdilligensen"
1 bifogad(e) fil(er)
Bosjöbanans första personvagn 1914, byggd av virke från egna sågen och av folket på egna snickerifabriken och medfölja fick man på egen risk!
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:46. |