![]() |
Hej, jo precis så brukar det funka för mig som du beskriver. Men inte nu.
Nu så slår en en blocksignal om innan tåget har passerat, och samtidigt som den slår om slår alla blocksignaler om tills en station med mer än ett spår. För där är ju signalerna utplacerade så att dom skyddar en växel, och inte bara utplacerade som block. Så dessa signaler funkar precis som dom ska. De signaler som krånglar är H2 (som blocksignal), H4 & H5. När dom är placerade som blocksignaler. Annars funkar dom som dom ska. |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag testade nu att göra en teststräcka som bara var rak och sen ett mötesspår. Här funkade alla signalerna som dom skulle, och då testade jag att gå in på min rutt och testa igen, funkade fortfarande inte där.
Dock hade jag inte placerat ut signaler åt andra hållet här, ska testa detta nu och se. Bifogar en snabb screen från testet. EDIT: Testade med signaler åt båda håll, fungerade korrekt. Vad tusan kan då vara problemet? Jag tror jag kan ha funnit ett problem, mina downloads. Kan det vara så att det stör signalerna? För i testrutten är endast News saker aktiverade och där funkar det.. Dock behöver jag ju mina downloads, eller jag vet inte exakt vilka som finns med i rutten förutom de svenska grejerna.. Kanske är problemet i news rutt? |
Tagit bort väldigt långsam dubbelpostning, då förhandsvisning låg kvar och lurade mig.
/æ |
Det där skrev du ju där uppe :o
|
Andra downloads ska inte vara några problem så länge du inte försöker blanda in andra typer av signaler.
Svenska signalerna är inte kompatibla med tyska, engelska osv. Mycket möjligt att vi släpper norska signaler eftersom de skulle behövas ner till Narvik och de skulle då fungera med svenska. Andra saker som hus osv påverkar inte alls och kilometerstolpar eller lutningsvisare påverkar inte heller. För att jag ska kunna kolla något mer måste du ange ett scenario där det konsekvent inträffar när du gör på ett visst sätt. Att det ibland händer på alla scenarion i en rutt är inte bra nog som beskrivning. Någonting skiljer det som lyckas från det som misslyckas. /æ |
Citat:
Skulle det hjälpa att ta bort alla signaler och sen placera ut dom igen? Fast det förklarar ju inte varför det inte funkar på News rutt heller :/ |
Du missar fortfarande att notera det viktiga.
Att det sker på alla scenarior du testar när det väl har börjat är av underordnad betydelse och ger mig ingenting att jobba med. Viktiga frågor är vad du har gjort precis INNAN det sker? Är RS nystartat eller har du kört något scenario innan eller jobbat med en rutt? Har du t.ex. sparat just innan det inträffar? När det har inträffat på din rutt sker det då också om du byter rutt? Fortsätter det ske om du startar om RS? Och snälla, ge mig ett namn på det scenario du kör när det sker första gången efter du startat upp RS. Så svårt är det inte att plita ned även om du tycker det saknar betydelse. /Anders |
Okej.
Det har ingen betydelse om jag går in i rutten efter att ha kört en annan eller om jag går in direkt. Det inträffar i alla scenarion (ska testa att inte starta från slutstationen utan att starta någonstans mitt på sträckan). Det händer endast blocksignaler. Det sker inte bara på min rutt utan även på Swens, dock fungerar alla övriga rutter utan svenska signaler bra. Signalerna funkar som dom ska om man kör mot andra hållet, Problemet uppstår även om jag startar spelet och går direkt in i rutten, samt om jag varit inne och byggt och sen ska testa. Det fortsätter ske även om jag startar om RS. Varje dag, varje gång jag startar fungerar det inte. Har varit så i kanske en vecka nu. Något annat du behöver veta? :) |
Konstigt att News inte säger nå´t om signalproblem på hans egen rutt. Kan det vara strul på nå´t sätt i din dator?
|
Citat:
Men jag gör ju inget fel med min rutt eftersom det händer på News rutt också.. :confused: |
Pröva med att flytta din rutt till säkert ställe och testa sen newS rutt så får vi ser hur newS rutt fungerar.
|
När jag flyttat Bergslagsbanan (sparat den i rpk fil) och raderat "ersebanan" så funkade News rutt, ska nu testa att spela bergslagsbanan och se om ersebanan var boven i dramat.
När jag installerade rutten igen nu, så funkade det inte, dock funkade news rutt nu... Så vad kan problemet vara :o |
Jag tycker du ska studera newS rutt hur han placerade ut signalerna och jämför med din rutt. Du kanske måste ha placerat felaktigt.
Jag vet ingenting om RW, det kommer jag att lära mig i framtiden. |
Jag har en fråga till KMW bara..
När man placerar blocksignaler, måste dom sitta på samma ställe åt båda riktningar? Eller spelar det ingen roll hur de placeras. För i så fall kan det vara ett problem? EDIT: nu har jag testat att ta bort alla blocksignaler på hela sträckan (båda hållen) och satt ut två ny i början, men utan resultat. slår fortfarande om :( |
Nej hur blocksignalerna i olika riktning sitter spelar ingen roll.
De reagerar på när tåget passerar länken samt meddelanden från signaler längre bort i samma riktning. Signalerna har ingen kunskap om avstånden mellan signalerna eller om en signal riktad åt andra hållet finns i närheten. Hur gick det med att packa rutten utan några objekt så att jag kan titta på den? Bara du får ihop en eller flera zip-filer som du klarar av att maila kan du skicka dom till mig. Jag har ingen begränsning på hur mycket jag kan ta emot. /Anders |
Citat:
|
Hej, nu har jag undersökt rutten och problemet. Uppstår även för mig då jag ger mig ut på linjen.
Krävde en del detektivarbete men jag har lyckats lokalisera problemet. Tittar man noga på översiktskartan så är det inte hela blocksträckan till nästa mötesstation som omfattas, infartssignalen är faktiskt grön! Strax efter hållplatsen Oturst så har du en signalerad järnvägsövergång och det är här det blir problem. Det är VF-signalerna på var sida som stör signalsystemet, tar jag bort dom så fungerar det. Är samma problem även med den andra järnvägsövergången som du placerat signaler för. Är troligen så att VF-signalen stoppar fel meddelanden längs spåret, något jag måste titta mer på. Ser ut som att du inte har senaste uppdateringen av signalerna, VF-signalen blir vänd åt fel håll för mig. Ladda ned både Swens och min installation på nytt antingen i downloads här eller hos banbyggarna. Sedan var det en del andra signaler som står lite konstigt till. T.ex. direkt när man lämnar första stationen så har du fyra växlar för att byta spår men signalerna står efter dessa växlar? Signalerna bör stå innan växlarna annars blockerar ett tåg som står still vid röd signal hela linjen. Det mötande tåget måste ju ha möjlighet att passera in på det andra spåret. Några andra ställen också på stationer där du förmodligen behöver komplettera med lite signaler. En station i bortre änden på linjen som visade två gröna när växeln var lagd för huvudspåret, förmodligen misstag på vilken länk som använts var. Slutligen, varför står det fem Rc-lok gömda inne i skogen? Nåväl nu borde du kunna fortsätta med rutten i alla fall så ska jag fixa med VF-signalen. /æ |
Citat:
Jag har laddat ner uppdateringen av signalpaketet men inte av bommarna m.m, är det den jag ska ladda ner? Men om jag tar bort VF signalerna så funkar väl inte bommarna? För det är väl länkarna till VF som sätter igång bommarna? Jag får se till att fixa alla signaler du nämnde var fel. Ang RC loken så var det där jag fotade min bild till förra "månadens simulatorbild" :p Dom kommer vara borta vid släppet av rutten ;) |
Citat:
Om du inte bryr dig om problemet så länge det blir rättat i framtiden kan du låta dom vara kvar. Angående uppdateringarna så lade jag märke till att du förmodligen har en gammal release av VF-signalen eftersom den hos mig pekade åt fel håll (själva signalhuvudet, inte länkarna). Det har skett lite justeringar av både objekt och skript sedan Swen lade ut den första versionen med testrutten. /æ |
Citat:
Vad tycker du om rutten i övrigt? Verkar allt rätt, ser det bra ut? |
Citat:
De har blivit vända ett halvt varv i senare version så att man ser framsidan först när man placerar dom. I övrigt, du har lite saker som flyger och tunneln före första mötesstationen skulle behöva ett större berg att gå genom. Det nuvarande ser inte realistiskt ut. Kanske lite mer kuperad terräng generellt, ser lite platt ut. Tips för vattendragen är att måla botten med en mörk textur så ser det bättre ut. Och på en del ställen skulle jag nog detaljera längre ut från spåret. Kanske också lägga till några industrier att växla. Det jag tycker ser mest fel ut är dock det stora kyltornet som inte ser svenskt ut. Ska bli kul att se den färdiga versionen. /æ |
Citat:
Sen terrängen är platt för att jag tycker att RS terrängverktyg är riktigt kassa, omöjligt att göra en banvall ju? ... |
Hej KMW, har du haft tid att kolla närmre på problemet med VF-signalen som stör blocksignalerna?
|
Citat:
Skicka mig din e-post adress (har tappat bort den) så får du skripten samt att jag har lite tips till banan också. /anders |
Så, pm skickat :)
|
Gräver upp denna tråd för en fråga om det vore möjligt att lägga till funktionen GetSignalState till signalerna så att man kan kolla upp nästkommande signal med GetNextSignalState från en fristående balisgrupp t.ex.?
|
Hej!
Nu har jag problem med signalerna igen. Det som är problemet är att signalerna slår om till rött när man närmar sig, liknande problem som tidigare. Jag misstänker att det har något med bommarna (blåvita?) att göra, eftersom blocksignalerna krånglar, eller iaf vissa. Det var en som funkade tidigare men nu när jag närmar mig så slår den om till rött. Det jag gjort sen den fungerade var att placera ut en övergång vid en station, två X-bommar och två VF-signaler precis som de ska vara. Tips på lösning? Bommarna fungerar som de ska och blocksignalen är inte placerad mellan VF-signalerna. Dessutom finns det fler blocksignaler efter den som krånglar (vet ej om dessa också krånglar men kan kolla upp det). |
1 bifogad(e) fil(er)
Försökte lösa problemet genom att installera scriptet i denna tråd http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=26367
Resultatet blev att jag slapp signaler som slog om till rött, men istället ser vissa dvärgar ut som de gör på bilden nedan, men vissa ser ut som de ska..? Dessutom fungerar inte vägkorsningen (med X21-signaler osv) felfritt som den gjorde innan installationen av nya scriptet. Hjälp!! |
Detta problemet hade jag också för ett tag sedan, det löste sig efter att jag installerade
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28661 Jag har också lagt till den ändringen du länkade efteråt, men som sagt, denna först. (jag vet inte vilka filer som överskrivs av respektive paket, men du kan ju alltid prova i den ordningen). |
Citat:
|
Men hur är det med kilometertavlorna då?
Mina fungerar inte alls? // McDOZ |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:23. |