![]() |
Jag har då inte tröttnat på något. Men härlig...då håller man uppe detta lite och hoppas någon som kan bygga rutter försöker göra nåt bra av den grunden du nu har byggt.
|
Nu kommer vi lite OT m,en jag måste bara kommenter detta.
"Att använda samma stationshus gång efter gång, kanske med ny färg möjligtvis är inte det roligaste." Det är inte alls icke verklighets troget att använda samma station flera gånger. Tvärt om finns det många banor som hade olika standardstationshus. Tycker man inte det räcker är det ju bara att bestämma att banan hade en Tysk/Amerikansk/Engelsk inspererad arkitekt soch vips har väldigt många fler stationer. Till sist nej jag har inte tröttnat på LLJ rutten, dessvärre mistöänker jag att jag kommer att få svårt att köra på den då jag inte har någon särskilt bra dator. mvh Magnus |
Oki, ja det har du faktiskt rätt i, Magnus... Jag behöver bara gå till den närmaste banan jag har här, Nynäsbanan, så är det samma stil i Ösmo som Nynäshamn, även om det inte alls är samma hus. Samma arkitekt är det nog iallafall. Det är ju gynnsamt och trevligt när man bygger, då kan man ju alltid lägga till o dra ifrån lite granna, så har man väldigt enkelt ett till stationshus.
Bra vinkling, tack! :) fast, fortfarande är det inte så speciellt många svenska stationshus vi har än till MSTS... Men, det går ju o ändra på... |
Låter väl bra det där :)
En sak om LLJ, jag tror inte någon har helt tröttnat på den, när den släpps kommer säkert dom som Har tröttnat vilja ha den ändå. Så, lite trötta på att vänta= Ja (ingen press på dig Mats ;)). Tröttnat på rutten= Nej! Det är nog glasklart för _alla_ att det tar tid och tid finns det inte tillräckligt mycket av. :) |
Tror precis som Basse att ingen är trött på LLJ, men lite trötta av den långa väntan. Men det tar tid att bygga en rutt, speciellt om man är själv och rutten är stor! Detta vet man om man byggt en rutt, men alla har ju inte det...
Jag tycker du gör helt rätt i att släppa GDSJ-rutten nu. Det är ju en gör-det-självare och du har gjort mer på den, än vad som egentligen behövs...för ett släpp. Nära till Nynäsbanan säger du! Du har inte vart sugen på att bygga den? Jag tror den skulle bli bra i en äldre version (när det gick lok-tåg där!)!? |
Jo, Nynäsbanan har ju definitivt funnits i tankebanorna, inhandlade boken om banan för en tid sedan. Men, det är ju ett stort projekt det med, så man får besinna sig lite granna i allt kul man vill göra... :D LLJ går trots allt före... Men, om nån annan får för sig att bygga den, hjälper jag mer än gärna till i så fall... det är ju en ur komplexitets-synpunkt väldigt realistisk rutt att ge sig på, tycker jag.
Tack för stödet vad gäller LLJ! :) Det är lite av ett dilemma när man jobbar med ett sånt stort projekt som LLJ är, det går åt år innan det är klart... Å ena sidan vill man genom bilder visa att det lever och jobbas på, man vill med bilder kunna dela med sig av ideer o funderingar, men sen å andra sidan så föder det ju förväntningar, som sen går över till en groende besvikelse då den aldrig blir klar... Jag har ju i en iver att göra den klar flertalet gånger sagt allt för optimistiska planer på release-tidpunkt, bygget genom åren har varit kantat av motgångar då rutten trilskats och stora områden av tiles har behövts kastas för att operera bort de sjuka delarna. Så, det är klart att det blir blandade känslor från er, det får man förstå. Så, man kan väl säga lite granna att GDSJ är en frukt av att LLJ har tagit och tar för lång tid och att jag också vill få ut lite saker, inte bara posta bilder... :) Sen har ju GDSJ tagit för lång tid oxå, men är man obotlig optimist och mångsysslare, så är man... :D |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Den är inte riktigt klar än, jag ska göra fps-test på den, med lite jämförelser på de tankar o ideer jag haft senaste tiden. precis som lutningsvisaren, ska jag lodda ner den och använda lägre upplösning på den andra lod-nivåerna. är mycket nyfiken om det i praktiken kommer att ge något. En stuga är ju ett litet tillskott i allafall, sånt behövs det mycket av... Ska se till att göra några varianter på den här, sen står andra byggnader på tur efetr det och efter att GDSJ är ute. :) |
Hej Mazz.
Trött på att vänta på LLJ-rutten,Obsalut inte. Jag var inte så där intresserad av MSTS förrän jag råkade snubbla in på e-buzz-forumet. Läste era diskussioner om olika tåg och rutter och såg bilder från KMJ-rutten och inte minst du Mazz med ditt ruttskapande,givetvis alla andra ruttbyggare och tågskapare inom-utomlands. Mycket fin stuga du har knåpat ihop,det fodras ett tålamod för att skapa sådana objekt. Bra att kunna variera med ruttbygge och objektbygge, då blir man inte trött på det. Lycka till i fortsättningen. Mvh Traingoal |
Härlig kåk du snickrat ihop Mazz!
Ja, sånna kan man aldrig få för många av... |
What a beautiful house, have you seen this house? (Citat från Rat race :))
|
1 bifogad(e) fil(er)
En uppdaterad progresslista kan vara på sin plats... :)
|
Det närmar sig!:D
Sitter och längtar med Raildrivern i min hand!:rolleyes: |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Lysande Olaf, det glädjer mig... :D Så, bara några få moment kvar... Fick lite intressanta objekt från vår skicklige Tjalle, som bara måste med... Installerat o klart nu i GDSJ, provmonterat alla nya objekten... Ska göra färdigt hela station H1 med dessa, men de andra stationerna får ni pynta själva med dessa grejer... :) Ni ser säkert vad det är för nått... För mig som gillar lite detaljer o så, så va det här ett mycke välkommet tillskott... release-datum då? Njaaaaaaaaaaaee.... snart, jätte-snart... :D Jag tror vi pratar dagar äntligen... |
5 bifogad(e) fil(er)
Idag har man inte varit överdrivet social, inte... :rolleyes: Textur-fotografering 15 mil hemifrån på förmiddagen och färdigställning av GDSJ på eftermiddan... håhåjaja, man kanske ska vara lite social med familjen i kväll... :D
Nu är tanken att inte göra mer på GDSJ för min del, er tur nu... :) Packa ihop den är det som återstår, möjligtvis med lite mer optimering av storleken, är fortfarande lite stor zip tycker jag. För god ordnings skull ska den bara ut på leverans-test, så det inte är nått tok som jag själv inte upptäckt i den... Olaf har startat en bra tråd om lite grundläggande konst att lära sig bli vän och tycka om RE, här: http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=10355 Kommer mycket väl till pass för GDSJ. Nåra pix så länge: |
Härligt att det snart är släpp! Jag tror det är många som väntar...
Ja, dom där objekten är efterlängtade. Kommer Tjalle uppdatera gantry-paketet nu? Bra jobbat Mazz och Tjalle! |
Huga :eek: ! Vilket arbete Mazz har lagt ner på allt och förstår att det har tagit tid, både att själv utveckla och placera ut objekten mm (mycket pillergöra kan jag tänka mig).
Ett stort beröm till dig Mazz :D :tumupp: . Pierre: Jag har uppdaterat gantry-paketet och finns att hämta här. |
Citat:
Tack för detta Tjalle :) Var ute och åkte tåg i helgen och när jag kom till Hässleholms station så såg jag gantry med belysning....Tänkte då att det måste finnas något sätt att göra detta på, men så kommer man hem och ser detta.... Än en gång tack för ditt fina arbete :) MVH Kenneth |
Nu e de kört... :eek:
GDSJ släpps väldigt strax på en server nära dig... :D |
Jippie! Då var den nerladdad och "ready for action"
Tur att man inte har några läxor efter imorgon så kan man börja bygga lite/mycket. |
ScaleRail
Hej!
Nu har jag laddat hem rutten! Tyvärr saknar jag ScaleRail, så jag undrar varifrån får man tag på dem. Jag besökte 3DTrain hemsida och hittar inte. Tacksam för bra svar. |
Den finns här:
http://www.3dtrains.com/forums/index...ST&f=63&t=5777 Observera att du måste vara registrerad medlem för att nå sidan. :) |
Jag har loggat in innan jag klickade länken, så ser det ut.
|
Skumt.
Där det står "This meny has been disabeld", ska det stå ditt användarnamn. Sökvägen för download är: 3dtrains -- 3dtrains general discussion & support -- product downloads -- scalerail downloads Prova denna istället, klicka på ScaleRail Public Beta: http://www.3dtrains.com/forums/index.php?showforum=63 |
Skumt igen! Hittar inte product download.
|
Är det någon form av validering som ska göras av en ny medlem tro?
Resend vaildation email har inte jag i min sida. Testa o begär ett nytt validation email, medlemskapet kanske ska aktiveras, trots att man faktiskt är inloggad? |
Låter rimligt. Precis så är det på detta forum också.
1) Inte medlem 2) Väntande medlem - medlemsskap måste aktiveras 3) Fullvärdig medlem |
Hej!
Tack för hjälpen! Jag har aktiverat medlemskapet genom E-maillänken och har laddat hem Scalrail. Jag provkörde rutten. Den är bra rutt för många nybörjare att bygga med olika objekt. |
Någon som börjat bygga på GDSJ? Kanske t.o.m. kan visa några screenshots?
Själv har jag just börjat, men det är för tidigt med bilder än... |
2 bifogad(e) fil(er)
Hmm, jag har börjat lite smått, men inte jobbat med den på ett tag då jag har haft mycket annat för mig, men jag har testat runt en del.
Här följer 2st screens av vad jag lyckats åstadkomma. Inte alls klart på långa vägar men det ser väl hyfsat ut (?) |
Vad häftigt med transfers som grusväg.
|
Jättekul att se vad andra hittar på med rutten! :D Snyggt Basse! :tumupp:
|
Hej
Transfer som väg, är inte så fel, tänk bara på att göra tilsen i bioas, till 0.0, i stället för de defulta värdet på 1.0, annars kan de flimmra, rätt skapligt. Detta fixar även "problemet" med hoppande mark:) Tänk oxå på att transfers inte bör ligga omlott, de kan lätt bli fula flimmer då. Bara ett tips...............;) |
Fina bilder!
Kul att du kommit igång... |
Jag har börjat ochså lite grann men det är inte så mycket att se.
Men jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med vart man börjar, när man väljer GDSJ i RE. Man börjar någonstans mitt ute i "Bushen". Jag skulle gärna vilja börja bygg någonstan nära till spåren. Någon som förstår hur jag menar? ;) MVH |
I Route Geometry Extractor kan man välja i vilken tile man vill starta bygga i.
Men du börjar ganska nära stationen där bibanan och stambanan möts nu. När du öppnat GDSJ i RE, tryck ner Ctrl och använd piltangeterna, för att komma upp en bit i luften. Använd sedan musen (håll nere höger musknapp!) för att vrida dig åt dom olika hållen. Du bör nu se spår en bit bort. Flytta dig dit med piltangenterna! OBS! Håller du nere shift och använder piltangenterna, går förflyttningen snabbare! |
Citat:
Kul att du oxå börjat! :) Är inte riktigt säker på hur du menade, dock.. Du väljer ju själv vart du vill börja bygga, man har kanske funderat ut nått speciellt område där du vill börja. Att förflytta sig dit gör du ju lätt, genom at i RE knappa in de tiles-nummer som området har. Det menyfönstret heter ju Camera. Att se vilka tiles-nummer ett område har finns ju många sätt till, men en bra och enkel är att ta up rutten i Track Viewer, där rapporteras nere i meddelande-raden vilken tile markören är i. Hoppas jag svarade ungefär på din fråga iallafall´... :) |
Citat:
När du kommit till den plats du bygger, skriv upp siffrorna lat. och lon. på papper. Nästa gång du vill komma tillbaka så tryck tangenten "home" så visas display " enter Latitud/lontitud" och skriv av det nummer du har på pappret. |
Citat:
Har satt ut lite plattformar nu, och stationshus. Kanske att bilder kommer? ;) Tack än än gång, alla som svarat! :) MVH |
ny ScaleRail version
En ny version av ScaleRail har ju släppts nu. Jag har tagit hem den nya versionen, men inte överblickat än vad det innebär för GDSJ. Jag ska installera ScaleRail 1.61 nu och inventera vad det innebär för GDSJ.
Min förhoppning är att de "felande delarna", 2 korsningstyper finns med nu, så att Xtracks-kravet på GDSJ kan upphöra. Om det är så, så kommer jag ladda upp en version 1.1 av GDSJ, SAMT en instruktion för er som redan bygger i GDSJ hur man byter ut dessa delar. Återkommer när jag har testat den nya versionen i GDSJ. Att den nya versionen av SR kommit nu, innebär dock inga problem alls för er som nu bygger i GDSJ, det är bara att jag vill göra instruktionerna för migreringen till den nya så smidiga för er som möjligt. |
En liten fråga...
Är det fler än Basse, mrdaddydj och jag som börjat bygga på GDSJ? Skulle vara skoj med lite bygg-bilder... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:19. |