![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Har jobbat lite granna med en parantes vad gäller RE-arbete... Började egentligen som testpplattform för ScaleRail när den kom, sedan finns det en projektide runt omkring rutten, men den ideen ruvvar jag på lite granna...
Vadå, Gör det Själv? ![]()
Väljer du att behålla tdb, så är det de statiska objekten du har o göra med då. Inget, förutom ovan sagda, finns placerat i rutten. Hela rutten är tillgänglig att utan särskilt tillstånd förädla till just din version av rutten och lägga upp för nedladdning. Ruttens ide: En bibana nånstans i Sverige som sammanlänkar ett industrisamhälle, med något slags producerat jox, du bestämmer. I banans andra ändstation, finns en hamn, naturligtvis tänkbar som slutdestination för din transportuppgift. I mitten korsas GDSJ av en enkelspårig SJ-linje, naturligtvis bereder det möjlighet att om du så tycker, slutdestinationen för dina varor är ute i stora världen, via SJ. Utmed Sj-linjen finns även ett större industriområde, där kan du kanske hitta inspiritation från nån större stads industriområde med järnvägsanslutnming. Du bestämmer, spåren finns där. Trafiken och aktiviteterna kommer ju då att kretsa runt trafik-uppgifterna på bibanan, inklusive växling. Tågen på SJ-linjen göre sig nog bäst som AI-tåg, då körsträckan annars (sth 130) inte blir så väldigt lång... Eftersom det handlar om enkelspåriga linjer, så blir det såklart inte 50 tågrörelser samtidigt, men ett o annat tåg ska man kunna möta, det finns några små mötestationer utmed sträckan. vad återstår? Bifogat är då en bild på banorna och spårläggningen ska färdigställas fram til dess två slutstationer, samt hamnen. Tar inte så lång tid. I vanlig ordning, så blir det ju skarpa kanter när RE gör skärningar eller banvallar i terrängen... Dessa ska mjukas till, eller förses med bergstextur. Denna operation kan nog ta lite tid. Signalsättning och andra markers. Rutten är ju väldigt liten, räkna med kanske 3-4 mils körsträcka på bibanan, så signalsättningen ska nog inte ta så jättelång tid. Så, att få ut den i april kan kanske vara optimistiskt, men under maj bör kunna klaras hoppas jag. Huvudsyftet med rutten är dels att få användning av sånt jag ändå hade i datorn, bäst att det kanske kommer til nytta... Andra syftet är att kunna erbjuda ett alternativ för dom som kanske inte tycker att spårläggning och signalsättning är det allra mest festligaste att roa sig med... Här är det gjort redan. Liten rutt, men tror ändå att den kan erbjuda lite kul körningsmöjligheter... Möjligtvis är X2 inte rätt tåg för den här banan, vad vet jag.. det bestämmer du... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Tycker detta låter som en jättebra idé. Här finns ju alla möjligheter till en massa olika sorters banor. Perfekt för oss som inte är så haja på det här med spårläggning och signaler. MVH Kenneth
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() ![]() Låter ju kul. Men om man nu vill ha lite vägar på rutten, så torskar ju TDB... ![]()
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Järnvägsövergångarna är ju som dom är, där måste jag lägga vägarna eftersom det hör till signalering till dessa. Så, förmodligen lägger jag in ett grundkit av vägar, som man kan nöja sig med om man vill... Eller oxå tar man det negativa att tdb ändras... Vägar gör ju ganska mycket på identiteten av rutten likaväl, så det blir ju ett val man får göra... Bra kommentar, tack! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
Låter mycket bra!
Skoj för många nybörjare (eller alla) eftersom det inte är så jätte mycket som ska göras för att få en egen rutt, dom som vill kan ju alltid lägga om spåren som sagt? Så kanske man kan få se allas varianter av rutten senare också ![]()
![]() |
#6 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
Det låter mycket bra
![]()
![]() |
#7 |
Tidigare mrdaddydj
|
![]()
Bästa idén jag har hört på länge.
Det skulle vara verkligen till stor hjälp, för de som är nyfikna på RE... ![]() ![]()
![]() |
#8 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Hej!
![]() Jag ger verkligen denna iden tummen upp, kommer börja bygga så snart denna plattform släpps och det är efterlängtat! ![]() Gillar verkligen att man kan ge banan sin egna look vilket gör att den kan bli varierad trots samma spårplan! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
|
![]()
Detta är en verkligt bra idé och jag hoppas alla som haft problem med spårläggning, nu tar chansen och testar att bygga en rutt! Kommer bli väldigt skoj att testa dom olika versionerna....
Mazz: Om du har lust och tid, så kanske du kunde göra en GDSJ-smalspår efter denna? Det vore inte heller dumt!
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]() Citat:
![]() När jag började med en smalspårsrutt tänkte jag ha scale-rail men efter att ha upptäckt att det inte finns många spår till smalspår än så la jag ner det. Om man inte gör i vanligt spår dårå ![]()
![]() |
![]() |
#11 |
Hedersmedlem
|
![]()
Tack för alla inspirerande kommentarer!
![]() Angående smalspår, så med tanke på de fina smalspårsfordon som börjar fylla på i MSTS, så hade det varit kul om jag tänkt på att lägga in smalspår i rutten... Men, när jag kollar, så blir det inte bra i den här versionen, det skulle bli för mycket spår då... Möjligtvis skulle man kunna tänka sig nått litet, för atmosfärens skull... Men, räkna inte med det... Men, faller det väl ut det här, så kan man ju alltid göra en motsvarighet, fast med smalspår... Har dock inte inventerat SRNG-spåren än, får göra det... Arbetet har gått vidare med den södra delen, som nu är nästan framme vid sin slutstation. Va lite trickigt där, med för stora backar i den första tänkte sträckningen, så det blev en del backa innan det blev bra. Bilder kommer senare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hedersmedlem
|
![]()
Hur går det Mazz?
Det var ett tag sen vi hörde om denna rutt...
![]() |
#13 |
Hedersmedlem
|
![]()
Jodå, det går framåt, även om det va LLJ som fick mina begränsade RE-timmar senaste tiden... Banan är nu dock lagd fram till den ena sista ändstationen, den andra grenen återstår. Fokus för mig nu är 3D-bygge och GDSJ. Mycket för att det är närmast inom räckhåll att bli klart, LLJ får vila sig lite nu. (Om inte nån ide dyker upp som behöver in i LLJ.. jaja, man är som man är..)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Hej Mazz
![]() Har jag fattat rätt,kan man pynta rutten med buskar,träd och lite blommor t.ex?? Eller palmer ![]() Ser i övrigt framemot utgivningen av rutten. Ta det lugnt,känn dig inte pressad. Väntar gärna ![]() ![]() (Psst Trevlig sommar) Mvh. bengt |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Hedersmedlem
|
![]()
Japp, helt rätt!
Pyntning av träd, palmer och vad man vill ha gör man efter eget tycke o ideer. Samma sak med byggnader, förståss. I den mån det kommer att vara några objekt i rutten, så kommer dom antingen vara egenhändigt gjorda eller med från upphovsmannen tillstånd att re-distrubiera. Tanken är ju att rutten ska vara helt fri att bygga vidare på, utan att behöva nått tillstånd eller nått. Bara o tuta o köra som om rutten va din egen. Ska ta några rejäla tag på rutten tänkte jag, så den blir färdig snart. Å andra sidan så är det ju sommar o sol snart, så då sitter ni väl ändå inte o bygger i RE? ![]() |
![]() |
![]() |