![]() |
Hej LAn
Det går minsan undan och snyggt blir det som alltid:tumme_upp:. När jag ser namnet Ahrtur Koppel så svär jag. Jag har en bekännelse att göra som inte kommer att gå hem i detta sammanhang. När jag var lite och dum för sisådär 20 år sedan så hade jag på något sett fått en reproduktiktion av en priskurant från firma Ahrtur Koppel för ducaville spår och vagnar för det mest skilda slag (jag mins transportvagn för sockertoppar än idag). Orginalet var nog från 1890 talet. Men när jag flyttade så sorterade jag bort denna och den är nu för evigt borta:-( Hade jag haft den så hade jag kunnat scanna fina bilder som hade fungerat som ritningar Sa"#¤%&/(n också. MVH / BjornL |
BjörnL,
utrensningar leder till sådant, jag har själv slängt negativ (ett 100-tal) för 40 år sedan (ung och korkad!), från Säröbanan från 40-talet! Jag svär fortfarande ve och fbnnelse över min idioti, men ibland blir man väl övernitisk i sitt städande!? |
Citat:
Har du inte märkt att det var 26 grader varm och skönt idag? ;) |
Citat:
|
110828 Letat hela dan!
5 bifogad(e) fil(er)
Har tillbringat dagen med att leta efter lokförarna till Lotta och Petter. Till slut hittade jag dom, dom låg och sov, på magen, i vattentanken och eftersom dom saknar fotsuler såg jag dom inte! Så går det när man kopierar a.smoke0 som a.fahrer, a.cabfront, a.cabback, outsideview0 och 1, utan att vrida dom rätt!!! Hela världen blir felvänd 90 grader och lär sig gör man ju aldrig av sina misstag, eller hur?
1914 års "kollåda" eller tender på rikssvengelska har fått lite olika laster. Stenkol var ju lokförarnas favorit, 0,25 kubikmeter räckte för resan Bosjön-Lindfors t.o.r. Träkol, ved eller träspån krävde upp till 10-dubbla mängden för samma resa, med det var krigstid och stenkol var en bristvara så eldaren fick jobba hårt. Stanna ofta och fylla lokets kolskymme från tendern, så vidare några km och så om igen. Lokens texturer är i embryostadiet som ni ser? |
SNYGGT!!!!!!!!!!!!:applad::tumupp:
|
110829 Lokförarjobb
2 bifogad(e) fil(er)
Har snidat till två av huvudpersonerna på Bosjöbanan, Lokförare Gustaf Lindqvist på Petter, Lindqvist hade varit i Sydamerika och gör honnör för den svenska flaggan eller fåren i Västerud;-), och hans bromsare och efterträdare, den skicklige Gustav Bengtsson på Lotta:
|
Jag är en "smygare" här på forumet, tittar mest och njuter av vad ni andra bygger. Det är ngt speciellt med ångtåg, det kommer man inte ifrån. Det är ett trevligt projekt du håller på med, hoppas att lokförarna inte springer och gömmer sig för dig mer... De borde väl vilja behålla sina jobb? Eller är järnvägsingenjör lan en arbetsgivare som tillåter detta?
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Citat:
Jag har t.ex. försökt få tag i "från inlandet till kusten" av Rolf Sten - en bok som beskriver DONJ. Helt omöjligt - får nöja mig med att låna den.... Önskar att vissa sådana här böcker kunde ges ut igen - kanske som e-böcker om det är för dyrt med tryck? |
110830 Glädjande besked
Har just fått Stefan Jungs tillstånd att använda hans välbyggda Henchellok Fabia som bas vid bygget av Petter och Lotta. Det blir många konverteringar och justeringar men lättare än att bygga från scratch.
|
Citat:
Vad använder du för övrigt för program för att ändra i IM filer? :grin: |
110831 Omstöpta lok
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Har stöpt om Petter och Lotta från Henchel till O&K, så nu stämmer storlek och form, återstår boggier och bättre texturer. |
Boggiproblematiken
2 bifogad(e) fil(er)
Aldrig stämmer allt första gången, vevstakarna ligger ute i terrängen men det är väl bara att göra om, detta eviga unlink, reset X-form, link, look_at_constraint, bustråkigt!
Första bilden visar storleksskillnaden mellan Lotta och Henchelloket. |
Snyggt LAn! Jag känner mig mer hemma ibland dessa lite mindre maskiner.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:14. |