Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Jag blev inspirerad.. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29107)

Marcus Gustavsson 2011-02-14 23:06

Jag blev inspirerad..
 
Av Tp tråden, och skakade fram ritningar på T23 loken, och började under kvällen att bygga på loket.
Kom en bit, och hittills ser det helt okej ut.

Kommer dock behöva en del hjälp från lite mer erfaret folk med att göra boggiern för det här loket.

http://i185.photobucket.com/albums/x...an92/T23-4.jpg

rely 2011-02-14 23:13

najs!
 
GRYMT! :D:D

Om du färdigställer den så skulle det nästan vara värt att sätta upp en normal spårs bana på min lista om routes som jag vill bygga.

Lycka till!

Marcus Gustavsson 2011-02-15 15:01

Arbetet fortskrider!
Mycket kvar att fixa, men det ska nog lösa sig! ;)

http://i185.photobucket.com/albums/x...an92/T23-5.jpg

spyfrog 2011-02-16 09:43

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 229908)
Arbetet fortskrider!
Mycket kvar att fixa, men det ska nog lösa sig! ;)

http://i185.photobucket.com/albums/x...an92/T23-5.jpg

Skulle du vilja lägga upp en wireframe?
Jag är lite intresserad av hur du gjort runt fönstren - jag själv har problem med att göra hål i objekt... det blir aldrig bra.

Rasmus96 2011-02-16 10:01

Mycket snyggt :)

Marcus Gustavsson 2011-02-16 10:16

Runt fönstret, lägg märket till att jag försöker hålla mig till fyrkanter istället för trekanter när det gäller mina faces.
http://i185.photobucket.com/albums/x...92/T23wire.jpg

Wireframen för hela loket.
http://i185.photobucket.com/albums/x...2/T23wire2.jpg

spyfrog 2011-02-16 10:33

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 229979)
Runt fönstret, lägg märket till att jag försöker hålla mig till fyrkanter istället för trekanter när det gäller mina faces.

Jag tog mig friheten att måla en fråga på din fina bild - funkar det med att ha "fritt" liggande vertexar som du har i ramarna där? Dvs sådana som inte är anslutna till en annan vertex mha ytterligare en vertex?
På en annan del av fönstret så är de ju liksom anslutna - du kanske förstår min fråga när du ser bilden? :)

Bifogad fil 40460

Marcus Gustavsson 2011-02-16 10:49

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 229982)
Jag tog mig friheten att måla en fråga på din fina bild - funkar det med att ha "fritt" liggande vertexar som du har i ramarna där? Dvs sådana som inte är anslutna till en annan vertex mha ytterligare en vertex?
På en annan del av fönstret så är de ju liksom anslutna - du kanske förstår min fråga när du ser bilden? :)

Bifogad fil 40460

Jodå, ingen fara!
har missat att ansluta några stycken, tack för att du uppmärksammade det!

Anledningen till att jag låter vissa av dom vara fristående är att jag har fått lära mig att man helst ska se till att varje face har 4 hörn, så för att uppnå det resultatet så kan jag likväl låta dom vara fristående, istället för att skapa en massa extra verticer i onödan.

leoj 2011-02-16 11:00

(blir lite svengelsaka av detta)
Vertex = punkter för att skapa polygoner
Polygoner = trekantiga bitar som allt i 3d är uppbyggd av. Är ytan fyrkantigt, innehåller den 2 st polygoner
Face = (detta är en gissning) Är en yta, som är platt, kan bestå av olika många polygoner. Tex så har en kub 6 faces men 12 polygoner. Vidare skulle då en åttsidig tärning ha 8 face, men 6 polygoner/face dvs totalt 48 st

Vertex kommer aldig vidare ut i genereringen till trainz, du kan ha ett överflöd av sådana, som inte är ansluta till något, dessa kommer då inte heller visa något.
Sätter du ihop tre stycken så får du då en polygon, så då syns den faktiskt :)

Vidare så kan du antingen bara låta en vertex ha två anslutna "linjer" (kanter i polygonen) så blir den en platt. Har du tre skulle de kunna vara en fyrkant. Tror det inte finns någon begränsning på hur många "linjer" en vertex kan ha

Dom vertexar du har inringade är anslutna till saker och ting.

Att göra som Marcus gör, är rätt stort slöseri på polygoner, kan visa en bild sedan

Marcus Gustavsson 2011-02-16 11:32

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 229984)
(blir lite svengelsaka av detta)
Vertex = punkter för att skapa polygoner
Polygoner = trekantiga bitar som allt i 3d är uppbyggd av. Är ytan fyrkantigt, innehåller den 2 st polygoner
Face = (detta är en gissning) Är en yta, som är platt, kan bestå av olika många polygoner. Tex så har en kub 6 faces men 12 polygoner. Vidare skulle då en åttsidig tärning ha 8 face, men 6 polygoner/face dvs totalt 48 st

Vertex kommer aldig vidare ut i genereringen till trainz, du kan ha ett överflöd av sådana, som inte är ansluta till något, dessa kommer då inte heller visa något.
Sätter du ihop tre stycken så får du då en polygon, så då syns den faktiskt :)

Vidare så kan du antingen bara låta en vertex ha två anslutna "linjer" (kanter i polygonen) så blir den en platt. Har du tre skulle de kunna vara en fyrkant. Tror det inte finns någon begränsning på hur många "linjer" en vertex kan ha

Dom vertexar du har inringade är anslutna till saker och ting.

Att göra som Marcus gör, är rätt stort slöseri på polygoner, kan visa en bild sedan

Jaja, så min lärare, som studerat digital grafik vid SOFE, han har alltså fel ? För det är han som sagt åt mig, att jag ska försöka hålla mina faces till att ha 4 hörn när det är möjligt.
Och inte för att vara sån, men jag tänker nog stå fast vid det, för jag provade det du försöker lära ut där, och det ledde till att jag fick en högre polycount.

Hur som helst så kan saker rensas upp i efterhand, om behovet finns, och något som är väldigt viktigt, är att få en bra topologi, vilket jag försöker arbeta fram runt fönsterna för tillfället, för att kunna få ett snyggare resultat, för i slutändan så är det just den regionen som kommer kräva flest polygoner för ett snyggt resultat, på just detta loket.
Och det är värt att lägga fler polygoner i ett visst område, för att uppnå ett snyggare resultat, om det kommer synas tydligt, för att senare snåla på ett annat ställe, där det inte kommer att synas.

leoj 2011-02-16 12:08

1 bifogad(e) fil(er)
Smaken är som baken..
Det är ingen kritik riktad mot dig, detta är mer som ett tips till spyfrog

Mitt sätt nedan kanske inte ens går att göra, men jag tolkar bilden nu på ett sätt så att det går. Detta för att visa för spyfrog hur man kan bygga ett plant fönster.

Antal polygoner som står i bilderna är räknade innom den rosa rutan (samma ruta på båda bilder, ritad bara på ena)

Det röda på den vänstra bilden visar bara att en fyrkant är delad i två. (ej ritade på alla)
Det ljusgröna, är täntka fyrkanter (så det är fyrkanter överallt)
Det röda/gula/blå sträcken är ritade (längst ner till vänster) för att markera hur det blir i visas program, man får 2 extra polygoner som man inte vill ha

Längst ner visar jag sidan på en åttkantig cylinder, den får 8 polygoner när man skapar den, det går att få 6 om man gör om den. Så man kan jaga polygoner överallt!

Om man bygger med fyrkanter till vänster, trianglar åt höger.

spyfrog 2011-02-16 12:36

Tack båda två för svaren och jag ber om ursäkt för att jag kidnappade tråden!

Marcus, vilket program använder du till det här? Ifall det är Blender så vore det intressant att få lite information kring hur man gör med animationen för koppelstängerna när du kommer till den punkten. :grin:

Själv lutar jag åt att försöka mig på DONJs diesellok 1-4, vilket har likadana fönster - därav frågan. Gudskelov koppelstångslöst dock! ;)

Marcus Gustavsson 2011-02-16 12:46

Jag använder mig av en studentlicens för Autodesk Maya, som är ett väldigt vanligt 3D program innom spel och filmvärlden.
samt att jag använder 3Ds max för att få in mina modeller i Trainz.

http://i185.photobucket.com/albums/x...an92/T23-6.jpg

lan 2011-02-16 13:49

Marcus,
om du skickar ritningen till mig skall jag se om jag får tid att få till en boggi, jag har ju massa delar over från V3 m. fl.

korvtiger 2011-02-16 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 229986)
Jaja, så min lärare, som studerat digital grafik vid SOFE, han har alltså fel ? För det är han som sagt åt mig, att jag ska försöka hålla mina faces till att ha 4 hörn när det är möjligt.

Att du gör alla polygoner med fyra hörn ger dig bara ett lägre polyconunt när du räknar just polygoner, men eftersom Trainz, vad jag vet, bara klarar att rendera triangles, så kommer du inte att tjäna på att göra fyrhörniga polygoner. Många 3D-program klarar dock av att rendera 4-sidiga polygoner, därav så har din lärare rätt. Men då man ser allt som trianglar, som Trainz gör så kommer du att som leoj påstår slösa med triangles, då det blir fler trianglar vid quad-modellering än triangelmodellering. Dock så tycker jag detta inte är något att bry sig om, jag tror att våra datorer kan hantera de 10-tal extra polygoner som kan uppkomma.
Dock så är det vanligast att 3D-program räknar triangles även om det står polycount, Blender räknar dock polygoner.
Sedan lite besserwissrande:
Vertex (pl. vertecies) = en punkt (0-dimensionell)
Edge = Streck som binder ihop vertices (1-dimensionell)
Triangle = Triangel av tre vertices och tre edges som bildar en 2-dimensionell yta (2-dimensionell)
Polygon = Flera trianglar som bildar en 2-dimensionell yta (2-dimensionell)
inom geometrin: en flerhörning (poly= fler, gon = hörn)
Face = Inom geometri ett annat namn för polygon, vilket används i Blender, istället för polygon.

Spyfrog: Behöver du hjälp med koppelstänger i Blender, så kolla in sista delen av min guide. Väldigt simpelt faktiskt.

lan 2011-02-16 16:55

Marcus,
en länk till lite detaljbilder:

http://olaviahokas.com/trainstuff/t23120.html

Marcus Gustavsson 2011-02-16 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 230012)
Marcus,
en länk till lite detaljbilder:

http://olaviahokas.com/trainstuff/t23120.html

Ser man på! man tackar så mycket! satt och letade efter bra detalj bilder så det passar ju perfekt! :D

spyfrog 2011-02-17 08:42

Är denna underliga sak hastighetsmätaren?
Länk till bilden istället

Totte 2011-02-17 09:23

Har du frågat om lov att du fick publicera bilden?

spyfrog 2011-02-17 09:50

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 230067)
Har du frågat om lov att du fick publicera bilden?

Förlåt? Det är en länk till bilden - är det inte tillåtet enligt reglerna?
Isf skall jag genast ta bort den.

Totte 2011-02-17 09:53

Bra! Då är det riktigt.

lan 2011-02-17 11:24

T23 Boggi klar
 
3 bifogad(e) fil(er)
Gjort en boggi till T23 som Marcus bad mig (eller snarare jag erbjöd mig). Jag laddar upp den här. [b.r.main liger i origo rakt under vevaxeln]. (kuid:67375:100171).

Om intresse finns är det en "smal" sak att göra en 891 mm variant till Tp23.

Fel animdist rättad.
891 mm varianten Tp

spyfrog 2011-02-17 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 230072)
Gjort en boggi till T23 som Marcus bad mig (eller snarare jag erbjöd mig). Jag laddar upp den här. [b.r.main liger i origo rakt under vevaxeln]. (kuid:67375:100171).

Om intresse finns är det en "smal" sak att göra en 891 mm variant till Tp23.

Jag anmäler intresse för Tp varianten. Vore verkligen fint att få ett riktigt driftslok i 891mm - hittils finns det väl bara Z4p (lokomotor) och Yp (motorvagn)? :ber:

korvtiger 2011-02-18 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 230065)
Är denna underliga sak hastighetsmätaren?
Länk till bilden istället

Ja, den är med stor sannolikhet till hastighetsmätaren. Fanns dock också liknande som var kopplade till smörjpumpar, men det var på ångloken det, tror inte att dieselloken hade det.

Marcus Gustavsson 2011-03-19 17:39

Det rör på sig!

http://i185.photobucket.com/albums/x...7-14-08-76.jpg

ekankal 2011-03-19 19:27

Mycket snyggt Marcus :).

Då kanske det börjar bli dags att planera lite för "Gullfiber"-loket ;):D.

lan 2011-03-19 19:51

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 232897)

Nånting vitt rör på sig och formen påminner starkt om T23-nånting :-)

Marcus Gustavsson 2011-03-19 19:54

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 232920)
Nånting vitt rör på sig och formen påminner starkt om T23-nånting :-)

Det kan hända att det är en T23 som just rullat ut ur en snöstorm! ;)

lan 2011-03-19 20:02

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 232921)
Det kan hända att det är en T23 som just rullat ut ur en snöstorm! ;)

Kan ge mig sjutton på att det kommer nåt väldigt vackert ur den "snöstormen"!

Marcus Gustavsson 2011-03-19 20:04

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 232922)
Kan ge mig sjutton på att det kommer nåt väldigt vackert ur den "snöstormen"!

Kan det hända att det är samma snöstorm som dina skapelser kommer från ? för då skulle det nog kunna hända!

Marcus Gustavsson 2011-03-19 22:28

Efter en dags effektivt arbete så skickar jag nu iväg första versionen till Ekan, som får ett blankt ark att arbeta på, det är några detaljer till som ska dit, men det är saker som jag utan problem kan arbeta in i efterhand, det viktigaste just nu är att få fram en textur som visar modellen i sin helhet.

http://i185.photobucket.com/albums/x...2-19-36-01.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x...2-19-51-60.jpg

//Marcus

spyfrog 2011-03-19 22:50

Snyggt, mycket snyggt.

ekankal 2011-03-23 12:55

1 bifogad(e) fil(er)
En bild på ett embryo (nätt å jämt :D) till en blivande texture.
Inte mycke' att hänga i julgran änsålänge ;).
Men man måste ju visa Marcus att man inte har "dött', hehe.

Jag har ju fått äran att sammarBETA!! :D med Marcus på det här projektet, med textureringen, så då kan väl jag oxå slänga in några bilder här lite då och då, som jag gjorde på T44:an.
Kanske kan vara kul får någon att se hur texturen växer fram till ett (förhoppningsvis) fotorealistiskt T23 119 (Marcus "eget" lok i verkligheten ;)).

spyfrog 2011-03-23 13:01

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 233303)
En bild på ett embryo (nätt å jämt :D) till en blivande texture.
Inte mycke' att hänga i julgran änsålänge ;).
Men man måste ju visa Marcus att man inte har "dött', hehe.

Jag har ju fått äran att sammarBETA!! :D med Marcus på det här projektet, med textureringen, så då kan väl jag oxå slänga in några bilder här lite då och då, som jag gjorde på T44:an.
Kanske kan vara kul får någon att se hur texturen växer fram till ett (förhoppningsvis) fotorealistiskt T23 119 (Marcus "eget" lok i verkligheten ;)).

Mycket snyggt. Kommer man genom att använda Lans andra hjulsats kunna konvertera denna till en Tp eller behövs det mera "bantning" för det?

Marcus Gustavsson 2011-03-23 13:40

Ser bra ut, jag hade faktiskt funderat på att färgkoda lokets mappning åt dig, men glömde fråga, men det var ju smidigt att du tänkte på det ;)
Finns en lite nyare version av loket av det kan vara av intresse, det är lite fler detaljer, och en annan nyans på fönsterna.

Förresten så är 119 nu för tiden märkt LJM på sidan, och har texten Oljiga olga på framänden, men ska försöka fixa bilder på detta!

Gällande Tp: Tp loken hade lite andra detaljer, kring hjulen, och en smalare hytt, samt annan uppbyggnad av "gångborden" runt loken, men det är relativt lätt åtgärdat, Om någon känner för att göra ett Tp lok så får dom gärna utgå från min Mesh, bistår med den om intresse finns.
För min del så är jag osäker på om jag kan skrapa ihop tid för att fixa det.

spyfrog 2011-03-23 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 233306)
Ser bra ut, jag hade faktiskt funderat på att färgkoda lokets mappning åt dig, men glömde fråga, men det var ju smidigt att du tänkte på det ;)
Finns en lite nyare version av loket av det kan vara av intresse, det är lite fler detaljer, och en annan nyans på fönsterna.

Förresten så är 119 nu för tiden märkt LJM på sidan, och har texten Oljiga olga på framänden, men ska försöka fixa bilder på detta!

Gällande Tp: Tp loken hade lite andra detaljer, kring hjulen, och en smalare hytt, samt annan uppbyggnad av "gångborden" runt loken, men det är relativt lätt åtgärdat, Om någon känner för att göra ett Tp lok så får dom gärna utgå från min Mesh, bistår med den om intresse finns.
För min del så är jag osäker på om jag kan skrapa ihop tid för att fixa det.

Ok, jag anmäler mitt intresse här. ;)
För övrigt - saknas det inte skugga på T23:an? Verkar som att hjulen har det men inte själva kroppen?

Marcus Gustavsson 2011-03-23 13:51

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 233308)
Ok, jag anmäler mitt intresse här. ;)
För övrigt - saknas det inte skugga på T23:an? Verkar som att hjulen har det men inte själva kroppen?

Jag har inte gjort själva skuggan ännu, den gör jag när jag är nöjd med modellen i sig.

Skickat ett PM till mig med en Mail och önskat filformat för 3d filen så skickar jag den när loket är färdigt.

spyfrog 2011-03-23 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 233309)
Jag har inte gjort själva skuggan ännu, den gör jag när jag är nöjd med modellen i sig.

Skickat ett PM till mig med en Mail och önskat filformat för 3d filen så skickar jag den när loket är färdigt.

Ok, kommer med ett PM.
En fråga angående skuggan - är det typ ett plane bara eller hur funkar det?

Marcus Gustavsson 2011-03-23 17:20

Har ett mycket irreterande fel som jag inte riktigt lyckas lösa..
Jag skulle byta ut .Im filen för loket, och gjorde detta, med resultatet att jag får följande medelande: Error: Unable to load indexed mesh 'T23.im'

Och hur jag än gör så fungerar det inte med den nya .Im filen, inte ens om jag skulle göra det i ett nytt lok, med en ny Kuid, utan den vägrar läsa filen, jag har provat att exportera en ny version av filen, med samma resultat... Några förslag ?

Mawkish 2011-03-23 19:34

Har helt missat detta projekt(skyller väl på att jag undviker att titta in i detta forum för ofta för att inte drabbas av depression pga hur mycket snygga objekt som skapas till Trainz) men ett garanterat bokmärke från och med nu och ska bli jäkligt intressant att följa. Ser fantastiskt bra ut redan! :tumme_upp:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:57.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009