Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Problem med svenska objekt till Trainz Simulator 2 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35125)

DerbyCounty 2014-07-03 16:23

Problem med svenska objekt till Trainz Simulator 2
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hallå, jag har letat efter svaret på frågan i flera trådar men inte riktigt förstått hur jag ska göra. Så jag startar en ny tråd. Hoppas det är ok.

Jag spelar Trainz Simulator 2 till Mac och har problem att få ner STWs objekt till spelet. En del har funkat utan problem men många går inte att använda. I surveyor är texten på objekten röd och de går ej att placera ut. Och i Content Manager står det "Open for edit, faulty". Är detta för att de äldre objekten inte fungerar med nyare versioner av Trainz?

Jag tror jag har förstått det som att jag kan gå in i config-filen och ändra på något sätt? Skulle vara väldigt tacksam om någon vänlig själ kunde förklara utförligt hur jag ska göra. Tack på förhand!

Nils Blid 2014-07-03 20:27

Att ändra i config är nog lite för knepigt.Svenska Tåg-objekten fungerar inte i versioner efter 2010. Pröenolovs/LAns Svenska järnvägstavlor. Dom lär nog fungera.

Nisse

DerbyCounty 2014-07-04 09:46

Okej, tack för svar. Jag testade detta, men grejerna kommer inte in i spelet. Det fortsätter stå "Open for edit, faulty" och "Modified, faulty dependencies". Vad gör jag när det står så i CM? Är det något som går att lösa? Vill minnas någon "commit" från TS2006. Går det fortfarande? Isåfall hur?

Nils Blid 2014-07-04 20:43

Det finns en hel del saker som måste installeras för att annat skall fungera. Har du installerat allt som finns i följande två trådar under Downloads;

Post 2: Viktigt. STL Source...

Post 4: Svenska Järnvägs...

Rapportera gärna.

Nisse

DerbyCounty 2014-07-04 21:11

1 bifogad(e) fil(er)
Ja allt det där ska vara nedladdat, flera gånger om. Men i content manager ser det ändå ut såhär... :)

Nils Blid 2014-07-05 00:44

Den cdp:n du använder fungerar inte längre. Den har f ö om jag minns rätt 13 år på nacken. I Svenska järnvägstavlor (post 4 i Download) finns både hastighetsstolpe modern och äldre. Tror att de ligger i I-paketet. I Svenska järnvägstavlor finns allt du behöver.

Fungerar det inte så återkom.

Nisse

DerbyCounty 2014-07-06 15:33

1 bifogad(e) fil(er)
Jag har laddat ner allt i den tråden. Men får fortfarande "missing dependencies" på STL-grejerna.

lan 2014-07-06 15:52

1 bifogad(e) fil(er)
Jag har obekant med Traiz2's gränssnitt, men de dependencies som hastighetstavlan har är de på bilden:

DerbyCounty 2014-07-06 16:05

Okej! Jag skrev in alla kuidnummer var och en för sig. På en del står det "modified" och en del "Modified, Faulty". Finns det något jag kan göra? Jag har ju laddat ned mycket svenskt material som fungerar felfritt, signaler, lok, hus osv. Då känns det ju som att allting borde fungera tänker jag :)

lan 2014-07-06 18:12

Vilken Trainz-build har Trainz2 ? Kan ha med det att göra ?


Citat:

Ursprungligen postat av DerbyCounty (Inlägg 288825)
Okej! Jag skrev in alla kuidnummer var och en för sig. På en del står det "modified" och en del "Modified, Faulty". Finns det något jag kan göra? Jag har ju laddat ned mycket svenskt material som fungerar felfritt, signaler, lok, hus osv. Då känns det ju som att allting borde fungera tänker jag :)


DerbyCounty 2014-07-06 19:39

Build 65333.

lan 2014-07-06 20:38

När du committar nåt i CM så får det en version typ 3.3, 3.4, 3.6 eller nåt. Jag bygger i vers. 3.3 t.ex. men när jag committar nåt nytt får det vers. 2.9, sen ändrar jag i config till 3.3 - inga problem. TS2012 har väl 3.6 ? Jag tror detta kan ha en viss inverkan på alla "kompabilitetsproblem" vi brottas med.

Citat:

Ursprungligen postat av DerbyCounty (Inlägg 288836)
Build 65333.


ekankal 2014-07-06 20:51

Vet tyvärr inte hur allt funkar, och ser ut i Trainz2, eller om det skiljer sej åt på många punkter från "vanliga" Win baserade versioner.

Men oavsett vilket Trainz man använder:

- Att det står att ett objekt är Modified behöver man inte bry sej om, har inget att göra med några fel.

Däremot, det som är relevant är när det står:

-Faulty: Betyder att objektet är felande, och funkar inte i spelet.

-Faulty dependencies (=tillbehör): Betyder att ett objekt (som i sej själv kan vara okey) har något/några felande tillbehör (t.ex ett lok kan ha felande boggier), och då funkar dom inte i spelet.

-Missing dependencies: Betyder att något saknas till ett objekt (t.ex om du har installerat ett lok, och glömt/missat att ladda ner boggier), och då funkar det/dom inte heller i spelet.

-Open for edit: Betyder att objektet är "öppet" för att kunna göra ändringar på, och allt som är "öppet" ska man köra "Commit" på innan man stänger Content manager och startar själva spelet.

Funkar det likadant i Trainz2 som i "vanliga" versioner, så kan du högerklicka på ett "faulty"-objekt i Content M och välja "View errors and warnings", då får du fram ett felmeddelande, och det som står i det mededelandet är sådant som vi måste få veta om vi ska kunna hjälpa dej, annars blir det bara "vilda gissningar".
Ta gärna en bild på det/dom meddelandena och bifoga när du behöver hjälp med något.

Samma sak när det gäller missing/faulty dependencies, högerklicka på objektet och välj "View dependencies", då får du reda på vilket/vilka kuidnummer tillbehören har, och det är sånt som vi också måste få veta om vi ska kunna hjälpa till.

DerbyCounty 2014-07-06 23:33

2 bifogad(e) fil(er)
Här är hastighetstavlan.

DerbyCounty 2014-07-06 23:40

1 bifogad(e) fil(er)
Och dieselloket. Jag trycker "view missing dependencies" och ser då att det är STL-kopplet. Men hur jag än trycker kan jag inte ändra statusen från "faulty". Behöver jag ändra något pga build?

DerbyCounty 2014-07-06 23:44

Nu fick jag in kopplet efter att ha tryckt samma sak åtta gånger på raken. Download - submit changes - download - submit changes... Väldigt konstigt. De kanske de andra objekten också kan trilla in i spelet. Tack för att ni försökt hjälpa till! Det uppskattas :)

DerbyCounty 2014-07-07 00:03

T44'an var det enda som funkade tillslut. Men alltså, jag har ett objekt. Trycker "view dependencies". Jag får då upp något tillhörande objekt med statusen "modified, faulty dependencies" alternativt "open for edit, faulty". Betyder det då att objektet är skapat i ett Trainz som inte är kompatibelt med mitt?

Väldigt klantigt av Auran isåfall och respektlöst mot personer som lägger ner massvis med tid och energi på att skapa objekt :vetej:

lan 2014-07-07 08:44

Av dina bilder verkar det som det är Svenolovs skript som orsakar felen. Skripten är gjorda för vers. 3.3 och fungerar uppenbarligen inte i den version som Trainz2 har. N3V har väl missat bakåtkompatibiliteten igen i sin iver att göra Trainz för pekskärm. Detta bör du nog påpeka för dom !?

DerbyCounty 2014-07-07 21:36

Okej då vet jag! Har mailat och klagat lite ;)

Men det finns inget sätt för mig att ändra i scriptet?

lan 2014-07-07 22:10

Knappast!
Svenolov slet i sitt anletes svett för att få sina skript att fungera till 3.3 och hade problem med anpassningen till 3.6 (TS2012). Svenolov sätter nog just nu sitt hopp till TANE. Vi andra dödliga får väl stilla avvakta och använda det som fungerar i resp. versioner.



Citat:

Ursprungligen postat av DerbyCounty (Inlägg 288857)
Okej då vet jag! Har mailat och klagat lite ;)

Men det finns inget sätt för mig att ändra i scriptet?



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:32.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009