Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-03, 17:23   #1
DerbyCounty
Medlem

Reg.datum: Jun 2014
Standard Problem med svenska objekt till Trainz Simulator 2

Hallå, jag har letat efter svaret på frågan i flera trådar men inte riktigt förstått hur jag ska göra. Så jag startar en ny tråd. Hoppas det är ok.

Jag spelar Trainz Simulator 2 till Mac och har problem att få ner STWs objekt till spelet. En del har funkat utan problem men många går inte att använda. I surveyor är texten på objekten röd och de går ej att placera ut. Och i Content Manager står det "Open for edit, faulty". Är detta för att de äldre objekten inte fungerar med nyare versioner av Trainz?

Jag tror jag har förstått det som att jag kan gå in i config-filen och ändra på något sätt? Skulle vara väldigt tacksam om någon vänlig själ kunde förklara utförligt hur jag ska göra. Tack på förhand!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz.jpg (160.8 KB, 132 visningar)
DerbyCounty besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-07-03, 21:27   #2
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Att ändra i config är nog lite för knepigt.Svenska Tåg-objekten fungerar inte i versioner efter 2010. Pröenolovs/LAns Svenska järnvägstavlor. Dom lär nog fungera.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-04, 10:46   #3
DerbyCounty
Medlem

Standard

Okej, tack för svar. Jag testade detta, men grejerna kommer inte in i spelet. Det fortsätter stå "Open for edit, faulty" och "Modified, faulty dependencies". Vad gör jag när det står så i CM? Är det något som går att lösa? Vill minnas någon "commit" från TS2006. Går det fortfarande? Isåfall hur?
DerbyCounty besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-04, 21:43   #4
Nils Blid
Medlem

Standard

Det finns en hel del saker som måste installeras för att annat skall fungera. Har du installerat allt som finns i följande två trådar under Downloads;

Post 2: Viktigt. STL Source...

Post 4: Svenska Järnvägs...

Rapportera gärna.

Nisse
Gammal 2014-07-04, 22:11   #5
DerbyCounty
Medlem

Standard

Ja allt det där ska vara nedladdat, flera gånger om. Men i content manager ser det ändå ut såhär...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ts2.jpg (306.2 KB, 84 visningar)
Gammal 2014-07-05, 01:44   #6
Nils Blid
Medlem

Standard

Den cdp:n du använder fungerar inte längre. Den har f ö om jag minns rätt 13 år på nacken. I Svenska järnvägstavlor (post 4 i Download) finns både hastighetsstolpe modern och äldre. Tror att de ligger i I-paketet. I Svenska järnvägstavlor finns allt du behöver.

Fungerar det inte så återkom.

Nisse
Gammal 2014-07-06, 16:33   #7
DerbyCounty
Medlem

Standard

Jag har laddat ner allt i den tråden. Men får fortfarande "missing dependencies" på STL-grejerna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg MD trz.jpg (280.9 KB, 60 visningar)
Gammal 2014-07-06, 16:52   #8
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Jag har obekant med Traiz2's gränssnitt, men de dependencies som hastighetstavlan har är de på bilden:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg dep.jpg (91.8 KB, 58 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-06, 17:05   #9
DerbyCounty
Medlem

Standard

Okej! Jag skrev in alla kuidnummer var och en för sig. På en del står det "modified" och en del "Modified, Faulty". Finns det något jag kan göra? Jag har ju laddat ned mycket svenskt material som fungerar felfritt, signaler, lok, hus osv. Då känns det ju som att allting borde fungera tänker jag
Gammal 2014-07-06, 19:12   #10
lan
Veteran

Standard

Vilken Trainz-build har Trainz2 ? Kan ha med det att göra ?

Citat:
Ursprungligen postat av DerbyCounty Visa inlägg
Okej! Jag skrev in alla kuidnummer var och en för sig. På en del står det "modified" och en del "Modified, Faulty". Finns det något jag kan göra? Jag har ju laddat ned mycket svenskt material som fungerar felfritt, signaler, lok, hus osv. Då känns det ju som att allting borde fungera tänker jag

LAn
Gammal 2014-07-06, 20:39   #11
DerbyCounty
Medlem

Standard

Build 65333.
Gammal 2014-07-06, 21:38   #12
lan
Veteran

Standard

När du committar nåt i CM så får det en version typ 3.3, 3.4, 3.6 eller nåt. Jag bygger i vers. 3.3 t.ex. men när jag committar nåt nytt får det vers. 2.9, sen ändrar jag i config till 3.3 - inga problem. TS2012 har väl 3.6 ? Jag tror detta kan ha en viss inverkan på alla "kompabilitetsproblem" vi brottas med.

Citat:
Ursprungligen postat av DerbyCounty Visa inlägg
Build 65333.

LAn
Gammal 2014-07-06, 21:51   #13
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Vet tyvärr inte hur allt funkar, och ser ut i Trainz2, eller om det skiljer sej åt på många punkter från "vanliga" Win baserade versioner.

Men oavsett vilket Trainz man använder:

- Att det står att ett objekt är Modified behöver man inte bry sej om, har inget att göra med några fel.

Däremot, det som är relevant är när det står:

-Faulty: Betyder att objektet är felande, och funkar inte i spelet.

-Faulty dependencies (=tillbehör): Betyder att ett objekt (som i sej själv kan vara okey) har något/några felande tillbehör (t.ex ett lok kan ha felande boggier), och då funkar dom inte i spelet.

-Missing dependencies: Betyder att något saknas till ett objekt (t.ex om du har installerat ett lok, och glömt/missat att ladda ner boggier), och då funkar det/dom inte heller i spelet.

-Open for edit: Betyder att objektet är "öppet" för att kunna göra ändringar på, och allt som är "öppet" ska man köra "Commit" på innan man stänger Content manager och startar själva spelet.

Funkar det likadant i Trainz2 som i "vanliga" versioner, så kan du högerklicka på ett "faulty"-objekt i Content M och välja "View errors and warnings", då får du fram ett felmeddelande, och det som står i det mededelandet är sådant som vi måste få veta om vi ska kunna hjälpa dej, annars blir det bara "vilda gissningar".
Ta gärna en bild på det/dom meddelandena och bifoga när du behöver hjälp med något.

Samma sak när det gäller missing/faulty dependencies, högerklicka på objektet och välj "View dependencies", då får du reda på vilket/vilka kuidnummer tillbehören har, och det är sånt som vi också måste få veta om vi ska kunna hjälpa till.

Senast redigerad av ekankal den 2014-07-06 klockan 21:55.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 00:33   #14
DerbyCounty
Medlem

Standard

Här är hastighetstavlan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg H1.jpg (174.2 KB, 39 visningar)
Filtyp: jpg H4.jpg (207.0 KB, 38 visningar)
Gammal 2014-07-07, 00:40   #15
DerbyCounty
Medlem

Standard

Och dieselloket. Jag trycker "view missing dependencies" och ser då att det är STL-kopplet. Men hur jag än trycker kan jag inte ändra statusen från "faulty". Behöver jag ändra något pga build?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg HT44 2.jpg (197.1 KB, 39 visningar)
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:09.