Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   DTG - Train Sim World - Allmänt (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=63)
-   -   Utvärdering av TSW (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36499)

jorgen3 2017-03-17 06:48

Utvärdering av TSW
 
Körde igår i 3-4 timmar och gick igenom alla tutorials och lite växling på bangården och ett scenario då man körde ett tåg på linjen.

Ett av scenarion skulle man köra ut lok till tågen till väntande lokförare.
Men en av förarna var lite missnöjd för loket jag kom med var felvänt (sd40) så han fick köra baklänges......
-------------------------------------------------------------
I stort är det en jättebra produkt men känns inte riktigt klar.

Jag gillar 90 % av simulatorn. Man känner sig om en lokförare verkligen.
Man går på marken med ficklampa och får ibland starta upp loket och köra den till tåget och köra väg med tåget.

Plus är så mycket så det går ju inte att ta upp.

Men frameraten är en stor potatis på nätet nu. Mycket refunds nu på forumen.
Jag är rätt nöjd ändå. Jag kör på max på alla inställningar och har då i skogen mellan 20-30 i framerate
(beroende på min dators inställningar green mode or sport mode) Har jag 20-30 så störs jag inte så mycket.
Men när det kommer under 15-10 eller under då blir det ett stort problem.
(Har Geforce GTS 980M I7-6820 2,7 Gz 16 Gb minne)


Minus
Vill säga att fysiken är fel på vissa delar.
1a: Tågen rullar bra vad jag kan känna i nerförsbackar
1b: Tågen bromsar mycket bättre än betan men jag tror ändå inte tillräckligt bra, måste gräva lite djupare här.
3a Men loken kraft är helt fel. Körläge 1 då ska inte hastigheten fastna på 10 mph eller körläge 2 fastnar den på 18 mph.
Så var ju betan också.
1c: Sedan är det kraften när man fått upp hastigheten. Jag hade ett 60 vagnars tåg med 4 lok och jag hade körläge 4 fastän lutningarna skiftade mycket.
när det är 15 promille och 60 vagnar ska man inte kunna köra 40 mph på bara körläge 4. Helt omöjligt


2: Ljusen på loken är helt borta på 200m eller mer när man tittar på sitt eget tåg. Det är jättesnyggt på nära håll men inte på långt håll.
Det är ju ett problem med många tågsimulatorer. Run8 är här jättebra.
Man kan se på ett tåg på 2000 meter avstånd utan problem på natten

Men har inte testat något natt mode än så länge i TSW.

3: Saknas många grejer på loket som fanns på betan.
Glömt vad den heter men det ska finnas en anordning på sista vagnen som skickar in lufttrycket till loket. Det verkar vara borttaget nu.

4: Även när man gör nödbroms ska en larmgrej gå till som gör att man måste vänta i 1 minut innan man återställer bromsen etc (även glömt vad den heter)

5: Ljudet i hytten var högt ibland fastän fönstren var stängda måste vara en bugg.

6: Ljudet på tåget ska höras på ett längre avstånd än det gör nu.
Står jag på en kilometers avstånd så ska tåget höras.

7: Tangent kommandon saknas på återtagning tågbroms (kan saknas även andra grejer)

Ska göra en ny utvärdering om x antal dagar då man testat mera.

jorgen3 2017-03-17 13:12

Manual till TSW
 
Manual till Train sim world med info Simulatorn och om loken vagnar kortkommandon tidtabeller etc
Länk

Har man åsikter om TSW kan man skriva här (buggar etc)
https://forums.dovetailgames.com/forums/train-sim-world-csx-heavy-haul.21/

Även submit a ticket är en modell. (jag har tagit upp här loken som stannar upp vid 10 mph och att på svenska tangentbord går det inte att ta tillbaka autobrake)
Fick tillbaka svar på autobromsen We have a potential fix for this issue that will be released over the coming days.

Lite småkul video (han går ur loket han kör och går till bakre loket och sedan fortsätter han att gå i tåget fastän det går i 60 mph)

ADDE 2017-03-17 20:46

Jag kanske är naiv eller så men hade förbeställt spelet genom DTGs 20%-rabatt. Men med tanke på att jag har hört om alla fel, samt det faktum att min PCs grafikkort är alldeles för svag (Den överhettar i TS utan hjälp av extern kylning i form av en bordsfläkt, samt har laggat enormt mycket i Watch Dogs & Wolfenstein när de kom ut 2013) så har jag nu begärt en återbetalning av spelet! Jag må fatta fel beslut i impulsköp och lockpriser, men jag borde hålla vad jag har lovat mig själv: att vänta till att köpa spelet tills en route editor och mer content släpps ut till TSW, och att jag har en bättre PC. Tills dess så stannar jag hos TS för det är ruttbygge jag gör. Har dessutom noll intresse för amerikanskt järnväg!

Totte 2017-03-18 17:03

Hej!
Nu har jag provat.
Det känns mer som spel än tågkörning.:visslar:
I stora bangården med massor av vagnar så blev röd FPS, det belastar grafikkortet mycket tyvärr. Ute i naturen visar grön 30 i FPS.
Jag tycker bättre om TS20xx.
Lite besviken faktiskt.
Jag låter framtiden utvisa, så får vi se.

Totte 2017-03-18 17:52

En sak till, TSW kräver dyra snabba datorer tycker jag är synd för de som har knapert med ekonomi. :tumner:

Fippe 2017-03-18 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 306312)
En sak till, TSW kräver dyra snabba datorer tycker jag är synd för de som har knapert med ekonomi. :tumner:

ah, men för tillfället så flyter det inte på så bra för oss med hyfsat starka datorer heller :(

jorgen3 2017-03-18 22:21

Detta med fps är ju lite svårt. Vi vill ha fina lok vagnar (mycket polygons) och fin natur och svajande träd etc och tågen ska vara realistiska (går åt en del datakraft för detta) och vi vill ha bra fps på våra datorer.

Går ju inte ihop detta. Men kör man Run8 med den naturen (eller brist på den)
så har man 100 i fps.
Vet när Railworks kom då hade jag mellan 1-5 i fps på min dator och jag kunde inte köra den på flera år tills jag köpte en ny dator. Då var det ju MSTS som vi använde oss av och den var "lättkörd"

Det är ju samma här som jag ser det att ska utvecklingen gå framåt måste vi hänga på med ny hårdvara.
Men sen går det kanske att otimera den mera men om dovetail gör det genom att göra simulatorn sämre tycker jag det inte är värt det. För om några år så har vi kommit kapp den hårdvara mässigt ändå.
Men sen förstår jag inte folk som vill ha 60 fps, tittar man på tv är det 25 fps tror jag.

Fippe 2017-03-18 22:30

Citat:

Ursprungligen postat av jorgen3 (Inlägg 306319)
Detta med fps är ju lite svårt. Vi vill ha fina lok vagnar (mycket polygons) och fin natur och svajande träd etc och tågen ska vara realistiska (går åt en del datakraft för detta) och vi vill ha bra fps på våra datorer.

Går ju inte ihop detta. Men kör man Run8 med den naturen (eller brist på den)
så har man 100 i fps.
Vet när Railworks kom då hade jag mellan 1-5 i fps på min dator och jag kunde inte köra den på flera år tills jag köpte en ny dator. Då var det ju MSTS som vi använde oss av och den var "lättkörd"

Det är ju samma här som jag ser det att ska utvecklingen gå framåt måste vi hänga på med ny hårdvara.
Men sen går det kanske att otimera den mera men om dovetail gör det genom att göra simulatorn sämre tycker jag det inte är värt det. För om några år så har vi kommit kapp den hårdvara mässigt ändå.
Men sen förstår jag inte folk som vill ha 60 fps, tittar man på tv är det 25 fps tror jag.

Sen är det förvisso del en annan sak att kolla på tv i 25fps än att spela ett spel med 25fps, själv så tycker jag att allt under 60fps känns hackit och laggit... (TSW tycker jag flyter på hyfsat fint vid 30 fps men men, klagar inte om jag får högre)

Det stora problemet med optimeringen just nu är när man har en stor consist, kör du ett lok ute i skogen så får jag lätt 50 - 60 fps men direkt du drar på några vagnar som är 1km långt så går fps direkt ner till 15 - 20...

Dom kommer troligtvis att fixa optimering osv i framtiden utan att folk med ''Värsting datorer'' nu ska behöva uppgradera för att kunna spela det....

jorgen3 2017-03-18 22:53

Citat:

Ursprungligen postat av Fippe (Inlägg 306320)
Det stora problemet med optimeringen just nu är när man har en stor consist, kör du ett lok ute i skogen så får jag lätt 50 - 60 fps men direkt du drar på några vagnar som är 1km långt så går fps direkt ner till 15 - 20...

Det är nog en delförklaring att det är nästan viktigare med en bra CPU än bra grafikkort i TSW. Detta kanske förklarar att det inte ändras så mycket för en del när de sätter low i inställningarna i TSW.
Cpu räknar väl på vagnarna hur de bromsar och hur de rullar i ner och uppförsbackar.
Såg att även en annan skrev om detta i Trainsim.com

Rogge 2017-03-19 15:46

Citat:

Ursprungligen postat av jorgen3 (Inlägg 306321)
Det är nog en delförklaring att det är nästan viktigare med en bra CPU än bra grafikkort i TSW.

Frågan är hur mycket sanning respektive myt det ligger i det, dvs att "kör med en maxad CPU och använd ett mediokert grafikkort är bra."

När det gäller TS har jag läst just precis det i alla år, dvs det viktigaste är CPU medans man kommer undan med en billig GPU då dess betydelse anses mer eller mindre sekundär i sammanhanget. Av en helt annan anledning köpte jag ett Nvidia Titan X (Pascal) och plockade ur mitt gamla GTX980. Då kunde jag konstatera att med samma CPU som tidigare men nu med ett nytt grafikkort så var skillnaden i fps väääldigt stor mellan dom två korten.

Vad jag kom fram till var att "CPU är viktigare än GPU" är mer en myt än sanning och att den myten fortfarande lever och många vägrar att släppa den.

Sanningen är att CPU och GPU har betydelse. Det är lätt att lockas av att köpa en bra CPU och snåla med GPU:n då myten säger så, men då skjuter man sig själv i foten.

Jag skrev om det på UKTS men det blev pajkastning på en gång och jag blev ifrågasatt hur jag kunde vara så fräck att skryta om grafikkortet. Jag skröt aldrig utan ifrågasatte sanningshalten i myten.

Marcus Gustavsson 2017-03-19 17:45

Dom senaste dagarna har jag funderat väldigt mycket kring vad problemet kan bestå utav.
Och i yttersta ändå så finns det inte sådär super mycket saker som det kan bero på.
Jag använder på daglig basis spel gjorda i UE4, och kör dom på högsta inställningarna, med riktigt bra FPS.
Det är också AAA-titlar, med mycket högre polycount än vad jag kan tänka mig att TSW har.
Så därför kan jag enbart dra slutsatsen att den dåliga FPS:en beror på dålig kodning ifrån DTG:s sida.

Synd att dom kompilerat en sådan skit kod, nu får dom ju sätta sig och gå igenom kod rad för kod rad, för att hitta felet.
Har vi otur så kan det ta ett par månader för dom, beroende på hur stort kodteamet är.

Nä, jag är faktiskt riktigt besviken på att dom släppte det i det här skicket, med kvarvarande buggar ifrån betan, och så oerhört dålig FPS.
Grafiken och fysiken är jag nöjd med, och ser potential för utveckling.

Men jag hade högre förväntningar för produkten.

lukas 2017-03-19 18:02

Jeg har fulgt med innleggene og har tolket det slik at det kan være greit og ikke kjøpe TSW forløpig . Hva sier dere som har kjøpt ?

jorgen3 2017-03-19 21:53

Har kört en hel del i helgen och har väl en del åsikter om den. (Nivå 9)
Gått igenom alla scenarion och Tuterials samt en del Service mode
Finns både fördelar och nackdelar med den.

Allmänt

Programmet har inte kraschat för mig en enda gång och det känns som att det är rätt stabilt. Jag gillar hur de har gjort menyerna etc.
Men varför ska man logga in varje gång manuellt förstår jag inte. Manual

Först det positiva
Grafiken är otroligt bra på alla plan. Det finns nu träd på alla bergen så långt man kan se.
Ts2017 så är det kalt på bergen några kilometer från dig sedan så dyker de bara upp på berget när man närmar sig (gäller högsta grafik inställningarna)
i TSW så dyker inget upp framför dig med hus och träd, de är redan på plats när du kan få syn på dem.

Träden rör sig med vindarna.
På 2017 så blev det ryck när han läste in ny grafikdata det blir det inte här. Det kan rycka till men mycket mindre än 2017

Detaljerna på loken husen är väldigt bra. I mörker så är de belysta vägarna och stationerna samhällen husen väldigt fint gjort.
Finns lite fel med bländande sol som kan uppstå men i grunden är jag väldigt nöjd med grafiken.

FPS är ett problem som är större för en del och mindre för en del som vi läser om i forumet. Men vill man ha 60 fps då ska man nog hitta på något annat att göra än att köra TSW.
Många ligger mellan 20-40 som det verkar. Vi får se om de ska göra något åt det.

Vädret
Här har man fått till det mesta man vill. Sol till Snöstorm.
Just snöstorm ger en bra känsla tycker jag. Man vill nästan ta på sig dunjackan när man använder sig av den. Träden rör sig vinden tjuter snön kommer i vågor etc
Är väldigt nöjd med vad som finns. I framtiden vill man kanske att snön ska lägga sig så att man får ploga snö....

Aktiviteterna scenarion
Jag gillar dem, har nu kört alla av dem. Att man börjar på backen och tar ett lok och kopplar den till tåget och kör iväg. Sättet de visar vad du ska göra är väldigt enkelt och lättförstått.
Och det kan behövas för att slå om alla strömbrytare som krävs på loken innan man kan köra.
I 2017 så var det bara att köra iväg men här krävs mycket mer för att tåget ska rulla. Spelet har blivit en simulator.

Man får även en känsla att det inte är tid på ai tågen utan att det är du som triggar igång ai tåget att göra ett möte etc. Men här är jag osäker men det känns så.

Service mode
Testat 2 stycken och väljer man tåg så hamnar man direkt i hytten och kan köra iväg (rakt igenom rutten) Man väljer väder först och vilket tåg (som då går på olika tider på dygnet)
Man kan även välja att stå och titta på tågen som passerar , men tänk att ta en tid när det går tåg där du står.
Man kan även vara på en station och stå och titta och då kan du gå in i ett tåg och ta över det och köra när det är tidtabell att det ska rulla.
Man möter Ai tåg när man även är på service mode. Men jag får känslan att det kör rakt fram och att det inte uppstår "möten" med dem så att man får vänta.

Hud i Loket
Den har allt jag vill ha. Lutningar och hastighet och lägen för broms och gas. F1 så försvinner den.
Men även nu kan vi se nästa hastighets förändring och nästa signal(vad den visar) i skärmen. Man kan välja på 2 sätt hur den ska visas. 1: Antingen att den är längst upp till höger (jag gillar det)
eller 2: att de är som prickar som rörs sig beroende på tåg kurv förändringar, Men en nackdel här är att signalen ofta döljs av hastighetsförändringen. (jag missade en signal pga av detta)
trycker man Ctrl 1-7 så dyker de upp eller försvinner som man vill.
Men man ska inte alltid lite på grönt för det har lurat mig flera gånger för det var en restriktiv hastighet så man ska titta på signalen i förväg för att veta säkert vad nästa signal visar.
Men i grunden kan man köra på ett rätt bra sätt med denna hjälp. Stor förbättring mot TS2017 tycker jag.

Signal rules
Länk signal rules csx

Normal Speed - The normal speed for the railroad line,
Limited Speed - A speed less than Normal Speed for use with higher speed turnouts (switches). This speed is defined by individual railroads and ranges anywhere from 40 miles per hour (64 km/h) to 60 miles per hour (97 km/h).
Medium Speed - Original concept for a standard "reduced" speed normally set to 30 miles per hour (48 km/h) and can range as high as 40 miles per hour (64 km/h). This is the typical speed for diverging movements through interlockings and is also the speed trains are limited to when approaching a Stop or Restricted Proceed-type signals.
Slow Speed - 15 miles per hour (24 km/h) while within the limits of an interlocking and 20 mph when not in the limits of an interlocking. This is used for trains negotiating complex trackwork at interlockings.
Restricted Speed - Regulatory definition of no greater than 20 miles per hour (32 km/h) outside interlocking limits, 15 mph within interlocking limits.

Ai tågen
Nu så i nerförsbackarna så rullar de eller använder dynamiska bromsarna som viner. I 2017 så gick motorerna för fullt även i nerförsbackarna.
Det man saknar är att de inte tutar för vägarna och att strålkastarna lyser för kort avstånd så det är först när man är 50m från loket man ser ljuspunkterna på loket.

Tågen
Gillar jag verkligen. Jag gillar ju även stora amerikanska tåg så det underlättar väl gissar jag. De har fått med mycket inställningar som inte ens Run8 har.
Lysen och fläktar och även fartkontroll etc. Kan nog inte vara så mycket mer detaljerat tror jag.
Finns problem att man får uteljud inne i loket (alla dörrar och fönster stängda) när man varit bak i tåget och tittat med kamera 2, hoppas de löser det, är rätt jobbigt ljud (väsande ljud).
Ljuden i loket finns fördelar och nackdelar med men jag tycker det går att jobba rätt mycket med det.
Lysena på tågen är ganska bra eller jämfört med Ts2017 jättebra.
De lyser som man förväntar av dem (men kanske något svagt) Men om man tittar på dem själv utifrån så försvinner ljuspunkterna på loket efter 50-100m inte så fint (har anmält detta)

Fysiken på tågen
Bromsar. Upplever jag hyfsat nära verkligheten tror jag. Möjligt att de tar för tidigt när man börjar bromsa men de tar inte så väldigt bra så man måste planera bromsningen i förväg.
Lossningen av bromsen kan ta flera minuter om man bromsat hårt innan. Och så är det ju i verkligheten.
Läst på forumen att folk har problem att få iväg tågen men den har ju inte väntat tillräckligt lång tid så att bromsen släpper på alla vagnarna.
Om man inte har DPU i tåget som kan fylla på luft. Här får jag en känsla att loken där bak inte gör det.

Testa scenario powering America part 2 om ni vill testa bromsarna på ett koltåg. Det är inte så lätt kommer ni att märka.

Rullnings friktion av tågen.
Det krävs nästan ingenting i nerför för att det ska rulla. 0,2 promille räcker. Här kan jag nästan känna att det rullar för bra.
När man är på toppen av Sandpatch så kan man rulla lätt in i Cumberland, och det är ju en bit.
Tågen har ju i verkligheten rätt stort vindmotstånd i 50 mph (80 km/h) på vissa vagnar (double stack car) men jag vet inte om den finns med nu.

Nackdelar
På vissa delar känns det som vi fått en Beta 2
Fysiken på loken är rent bedrövligt. Man kan köra 60 mph i uppförs backen när det borde ha gått 20 mph.
Testade med 2 sd40-2 och 60 double stack i 1,5 promille uppför. Kunde köra i 55 mph. I run8 så gick det 15 mph samma förutsättningar.
Cruise kontroll på loken är också en klart störande del.

Man ville ha en simulator som skulle jobba som i verkligheten men nu är det långt långt dit. Har påtalat detta för dem.
Jag klagade på betan men de har inte fixat detta än.

Även när man drar av på gasen i uppförsbacke så blir det fel.
Tåget stannar efter dubbelt så lång tid som Run8.
Har aldrig fått loken att slira. känns som det är rätt mycket detaljer att fixa innan den blir bra här.

-------------------------------------------------------------------------
Slutsats
Tror väldigt mycket med denna simulator ändå. När version 2-3 då kommer jag nog klart att överge TS2017.
Jag gillar den nu till 90% men det är mycket klagomål i forumen nu och det är FPS biten och fysiken som folk klagar mest på nu.

PS det ryktas en en patch i forumen på 215 mb men vad den ska fixa är det ingen som vet nu DS

Totte 2017-03-19 22:11

Hej!
Jag provkörde nattåg container. Gick bra att köra. En anmärkning jag har är bangårdsbelysningen lyser igenom förarhytten (som att köra tåg utan lokets tak).:visslar:

Fippe 2017-03-19 22:23

Om man går in på diskussion på steam så skriver DTG_Caldera följande!

Optimisation Feedback & Status Update
Hi all. We’re very aware that some people are having better optimised TSW experiences than others, so here’s where we’re at.

Anyone posting detailed, constructive information about their experience – good or not so good – ideally in the Technical Support forum or to our Customer Support[dovetailgames.kayako.com] team is really helping us to isolate and triage.

From there, we’ll then be investigating those collated and reported optimisation issues. They will take time to work through, as we look at what type of PC setups are experiencing specific problems.

So while we don't have the detailed fix info you'd likely want yet - and it would be wrong to attempt a timeline for this right now - we are absolutely looking to make updates to the build.

Thank you for posting. While we can’t reply to everyone, we are reading and collecting and as you can see from Update 1: Test Build on Friday, we’re looking to update as we go.

jorgen3 2017-03-21 18:01

1: Vad är eran erfarenhet gällande friktionen på tågen.
Min erfarenhet är att de rullar väldigt lätt. 0,2 promille räcker för att tåget ska öka i hastighet. Nerför så får man bromsa för fullt.

2: Eran erfarenhet gällande loken. Jag tycker de är alldeles för kraftiga. Man kan ofta köra 55-60 mph uppför 15 promille.

För jag läser att folk tycker tågen går tungt och fattar ingenting. En fick köra med drivmode 4 för att hålla 25mph nerför?????

Skulle vara roligt att höra vad ni har för erfarenheter gällande detta

Marcus Gustavsson 2017-03-21 18:08

Citat:

Ursprungligen postat av jorgen3 (Inlägg 306371)
1: Vad är eran erfarenhet gällande friktionen på tågen.
Min erfarenhet är att de rullar väldigt lätt. 0,2 promille räcker för att tåget ska öka i hastighet. Nerför så får man bromsa för fullt.

2: Eran erfarenhet gällande loken. Jag tycker de är alldeles för kraftiga. Man kan ofta köra 55-60 mph uppför 15 promille.

För jag läser att folk tycker tågen går tungt och fattar ingenting. En fick köra med drivmode 4 för att hålla 25mph nerför?????

Skulle vara roligt att höra vad ni har för erfarenheter gällande detta

För min del så fungerar tågens fysik utmärkt. På min dator så känns det tämligen realistiskt.

jorgen3 2017-03-22 22:31

Tack Marcus. Inget större intresse verkar det som kring fysiken i TSW då tolkar jag det som folk är nöjda (bara jag som är missnöjd).


För övrigt har jag nu fått veta att aktiviteterna har trigger point.
Så man kan t.ex. bestämma att när du köra över en växel då startar ett tåg som kör emot dig så att det uppstår en mötes situation.
Man kan styra aktiviteterna mycket bättre på detta sätt än Ts2017

jorgen3 2017-03-22 22:32

lyckades att få iväg det 2 gånger och nu går det inte att radera....

jorgen3 2017-03-24 03:22

Har lite funderingar kring fps i TSW
Körde ett scenario powering America 2 (lastat koltåg i regn)
Ett av de tyngre aktiviteterna rent fps mässigt.

När jag körde max på inställningarna då hade jag ungefär 20 och
ungefär 30 på lägsta inställningarna.
Kollar man på Cpu (vid ultra) så går
cpu 0 90-100%
cpu 1 30-40%
Cpu 2 70 %
cpu 3,4,5.6,7= 40-50 %
DPGU 40 % (grafikkortet väl)

Är det detta man menar delvis att det inte är optimerat fullt ut.
Man utnyttjar inte de 8 kärnorna i Cpu.
Har även läst det på nätet.

Jag gissar att det är Cpu 0 som styr Fps i detta fall. När den når 100% så kommer de andra inte att gå för fullt.

Nightsearch 2017-03-25 18:53

Gjorde en recension på Youtube häromdagen, ifall någon är intresserad :)
Det enda jag glömde nämna är Levelsystemet som jag inte alls förstår syftet med. Men annars tror jag att jag fick med alla mina tankar :)

https://youtu.be/kgVFSRthdnQ

Torbjörn H 2017-03-26 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av Nightsearch (Inlägg 306454)
Gjorde en recension på Youtube häromdagen, ifall någon är intresserad :)
Det enda jag glömde nämna är Levelsystemet som jag inte alls förstår syftet med. Men annars tror jag att jag fick med alla mina tankar :)

https://youtu.be/kgVFSRthdnQ

Jag har tittat på din recension, efter att ha kört TSW i 16 timmar kan jag nog instämma i dina tankar och slutsatser, vi får väl hoppas att det går att optimera och förbättra i framtiden, nog borde det finnas potential. Annars är det som sagt snyggt att titta på i alla fall.
En sak som däremot gjorde mig lite förtvivlad, du nämnde att det inte kommer att ges ut några ånglok till TSW. Jag som hade hoppats på att det verkligen skulle gå att göra realistiska ånglok i TSW! Där ser man, verkligen synd, jag skulle tro att t ex Smokebox lok och Meshtools G2 är kanske så långt man kan komma TS.

Torbjörn

Rogge 2017-03-26 17:44

Det finns en patch här: http://dovetailgames.kayako.com/

jorgen3 2017-03-26 18:48

Har testad den och den gör skillnad ibland.
Hade 40 fps i någon aktivitet men i en annan så blev det 20 (som förut)
Men det går åt rätt håll.
Risk att de nu förstör den fina grafiken för att få ut mer Fps.
We have found some issues with the render distances for Splines and Foliage to be set too far out and have reduced these to more appropriate settings for a decent performance improvement.
Är det risk nu att bergen är kala framför en som det är på Ts2017


Railroad engineers perspective of TSW


En rätt intressant video om TSW Han djupdyker i grafiken och har hittat konstigheter. Textures på lok och vagnar (bara en även vid Low i inställningarna typ) Lod på lok och vagnar (verkar bara finnas 1) som kan förklara en del varför fps är rätt dålig.
Han är väldigt kritiskt mot TSW, för mycke anser jag. Men det finns mycket buggar....
Jag själv har gjort lite tester med grafiken. Har man kort tåg så är det grafikkortet som är begränsningen, har man långt tåg så är det Cpu som är begränsningen verkar det som.

Sen en video som förklarar en del av fysik problemet med TSW
(Tåg rullar för lätt uppför men inte vid omstart i backen)

Fippe 2017-03-26 19:24

Jag gick in på diskussionen på steam och då hade en grabb skrivit detta!
Jag testade att kopiera in följande saker i config-dokumentet och detta resulterade i att min fps ökade med ca 10-15fps! Inte en så stor skillnad men det är iaf något att hänga i granen.

I have been using the following setting which can only be achieved via editing the GameUserSettings.ini, as otherwise TAA is forced off - likewise once set if you go into the in-game display/graphics setting and make any change it will force off TAA.

file location:
C:\Users\YourUserNameHere\Documents\My Games\TS2Prototype\Saved\Config\WindowsNoEditor\Ga meUserSettings.ini

Remember to make a backup of the GameUserSettings.ini before making any changes!

This gives me good detail without the blandness and lack of TAA of the low preset.


under the heading of [/script/ts2prototype.ts2gameusersettings]

ViewDistanceQuality=0
AntiAliasingQuality=3
ShadowQuality=1
EffectsQuality=1
FoliageQuality=3
PostProcessQuality=1
TextureQuality=3
OverallQualityLevel=0


under the heading of [ScalabilityGroups]

sg.ViewDistanceQuality=0
sg.AntiAliasingQuality=3
sg.ShadowQuality=1
sg.EffectsQuality=1
sg.FoliageQuality=3
sg.PostProcessQuality=1
sg.TextureQuality=3

Fippe 2017-03-26 23:01

Här kommer 2 videor på ett bugg och även när jag gasar upp GE AC4400W i 160KM/H!

Bugg som inte låter mig springa ifrån loket på ena sidan när jag står på en växel

Gasar upp GE AC4400W

Tycker det är lite tråkigt att dom inte har lagt in en ordentlig urspårningsfysik... :tumner:

jorgen3 2017-03-31 20:40

Nu fungerar svenska tangentbordet igen. Lokbroms och tågbroms fungerar
 
Nu fungerar svenska tangentbordet igen. Lokbroms och tågbroms fungerar.
Senaste update 3 beta så har de fått till detta.

De har nu även börjar att använda cpu olika kärnor äntligen.
Testade och nu är framraten ungefär 10-20 fps bättre än när de släppte TSW.
Ligger nu mellan 30-45 i skogen (ultra på allt).

Ser även att nu används kärnorna mycket mera
cpu0 100% cpu 1 40 % cpu 2 70 % cpu 5-6 också 70 %
betydligt bättre än förut.
Finns mycket kvar att förbättra men de jobbar på bra nu för att försöka få till TSW

Ska man ladda ned detta får man göra det lite manuellt enligt länk nedan.
Gör man inte det så borde den komma i slutet på nästa vecka som en officiell version om den fungerar bra. Men man ser i forumet att en del har problem med den.

Länk

Totte 2017-04-01 09:51

Hur vet man om uppdateringen är installerad?

Fippe 2017-04-01 12:10

Jävlar vilken skillnad det blev, gick från 20fps på ultra nere i Cumberland till 40/60 FPS riktigt bra uppdatering! Det är fortfarande inte perfekt men vilken skillnad!

jorgen3 2017-04-01 14:03

Totte nu är jag inte vid datorn.
Men i steam där du startar tsw ska det stå en 3 (och några bokstäver)i namnet om du fått den installerad.
Tror att tågbromsen har fått nya tangenter än vi är van vid.

Fippe 2017-04-01 15:17

Citat:

Ursprungligen postat av jorgen3 (Inlägg 306572)
Totte nu är jag inte vid datorn.
Men i steam där du startar tsw ska det stå en 3 (och några bokstäver)i namnet om du fått den installerad.
Tror att tågbromsen har fått nya tangenter än vi är van vid.

Steam --> Bibliotek --> Högerklicka TSW --> Egenskaper --> Betas --> Välj u3tb

Bromsarna är annorlunda ifrån TS20xx, I TSW är det Å <-> ¨ och Ö <-> Ä

jorgen3 2017-04-05 20:22

De jobbar på rätt bra nu Dovetail.
Men allt blir inte rätt för dem, lysena på loken Es44 blev ju jättekonstig i senaste beta versionen. Hoppas de snart börjar titta på fysiken.

Train Simulator Update 3 should have a full release later this week and we are hard at work on Update 4 which will be distributed as a test build probably around Friday.

Marcus Gustavsson 2017-04-05 20:49

Citat:

Ursprungligen postat av jorgen3 (Inlägg 306649)
De jobbar på rätt bra nu Dovetail.
Men allt blir inte rätt för dem, lysena på loken Es44 blev ju jättekonstig i senaste beta versionen. Hoppas de snart börjar titta på fysiken.

Train Simulator Update 3 should have a full release later this week and we are hard at work on Update 4 which will be distributed as a test build probably around Friday.

Tyvärr brukar det ju vara en effekt i spelutvecklingen. När man släcker ner en bugg, så dyker det upp en annan på grund av konflikter i koden. Sedan åtgärdar man det, så dyker det upp ytterligare en.

Men den senaste uppdateringen upplever jag som fullständigt lysande, trotts dom på tok för starka lyktorna.
FPSen har ju ökat på ordentligt, och tangentbordet fungerar äntligen.

jorgen3 2017-04-05 22:01

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 306650)
Men den senaste uppdateringen upplever jag som fullständigt lysande, trotts dom på tok för starka lyktorna.
FPSen har ju ökat på ordentligt, och tangentbordet fungerar äntligen.

Kan bara hålla med. Nu när jag hade en körning hade jag fps på 50 (ultra) TAA
tror knappt att trainsimulator 2017 har det.

Marcus Gustavsson 2017-04-17 04:19

Om man kör med Windowed Fullscreen i inställningarna, så kan man sätta fullscreen istället, för att öka på FPSen.
För mig ökade den rätt markant faktiskt, men det verkar variera från dator till dator.
För mig gick den nämligen från drygt 30 stabilt, med allt på ultra, till 45 som lägst, med allt på ultra.

jorgen3 2017-04-17 07:05

En grej jag har märkt med uppdatering 3 är att Fps har åkt upp men på bekostnad över grafiken.
Skrev förut att nu har bergen har skog redan när du ser berget.
Men nu är de kala och de skogs bekläs när man närmar sig berget.

Fattar inte att jag inte får bestämma sådant. Men det är så viktigt att man ska kunna köra på Ultra med 60 fps.
Men ultra är kanske nu medium (i speed tree) i tidigare versioner.

Jag hoppas man ändrar sig här så jag får bestämma sådant och då får jag kanske 40 fps istället. Blir intressant vad de ska göra i uppdatering 4 (som jag antar kommer)

Marcus Gustavsson 2017-04-17 12:42

Citat:

Ursprungligen postat av jorgen3 (Inlägg 306777)
En grej jag har märkt med uppdatering 3 är att Fps har åkt upp men på bekostnad över grafiken.
Skrev förut att nu har bergen har skog redan när du ser berget.
Men nu är de kala och de skogs bekläs när man närmar sig berget.

Fattar inte att jag inte får bestämma sådant. Men det är så viktigt att man ska kunna köra på Ultra med 60 fps.
Men ultra är kanske nu medium (i speed tree) i tidigare versioner.

Jag hoppas man ändrar sig här så jag får bestämma sådant och då får jag kanske 40 fps istället. Blir intressant vad de ska göra i uppdatering 4 (som jag antar kommer)

Det är faktiskt inte ett problem som jag stött på, jag har träd på bergen på ett väldigt långt avstånd.

jorgen3 2017-04-17 20:38

Du har nog rätt. Jag testade i 3,5 versionen med kamera 8 som var flera kilometer före tåget och då såg jag det (när man flög på 100 m höjd framåt). Testade lite snabbt idag från loket och då kunde jag inte se problemet.

jorgen3 2017-05-16 20:45

Dovetail jobbar vidare med TSW.
De vill fixa till den innan de gör nya funktioner i den.
Den var någon som skrev att det var en alpha program vi fick i December
och nu släppet av TSW var det en beta program.
Kan nog hålla med att det var så. De fick väldigt mycket åsikter och fel i december men det var inte så mycket de fixade till släppet nu i mars.

Men det känns nu som de håller på att beta av listan med fel som det skrivs om. Men det kommer nog att dröja till vintern innan vi kan säga att TSW har fått alla funktioner. Editorer Multiplayer någon bana till etc.

Tror inte att Dovetail räknade att få så mycket kritik över TSW när de släppte den. Framförallt över FPS men de andra massor av felen har fått TSW i dåligt dager. Men den blir nog bra till slut hoppas jag. Såg att bara 100 tal spelade TSW per dag mot ca 2000 st TS2017.... Trainz a new era 100 st Länk

Länk Dovetail fel forum TSW
------------------------------------------------------------------

Hi Jack,

Multiplayer is still very much one of our primary goals and definitely is still coming to TSW, right now however we are focusing on improving the core product and making sure that we have laid the groundwork for multiplayer to be as enjoyable an experience as possible for our players upon its release.

We'll have more definitive news at a later date :)


The troottle problems (train cruise control)
-----------------------------
Hi Silent night,
Thanks for raising this, appreciate the feedback!
We are aware of this issue and are looking into it currently, hopefully we'll be able to address it in an upcoming update.
- Jay

The psycics problems
-----------------
DTG_James [utvecklare]
Straight from the dev team:
We are aware of the issue and it's on our list to investigate, it's a complex issue but we are working with engineers to understand it and improve it. Unfortunately, we can't give a solid timeframe for when a resolution for this issue will be released.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:55.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009