|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2017-03-17, 07:48 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
|
Utvärdering av TSW
Körde igår i 3-4 timmar och gick igenom alla tutorials och lite växling på bangården och ett scenario då man körde ett tåg på linjen.
Ett av scenarion skulle man köra ut lok till tågen till väntande lokförare. Men en av förarna var lite missnöjd för loket jag kom med var felvänt (sd40) så han fick köra baklänges...... ------------------------------------------------------------- I stort är det en jättebra produkt men känns inte riktigt klar. Jag gillar 90 % av simulatorn. Man känner sig om en lokförare verkligen. Man går på marken med ficklampa och får ibland starta upp loket och köra den till tåget och köra väg med tåget. Plus är så mycket så det går ju inte att ta upp. Men frameraten är en stor potatis på nätet nu. Mycket refunds nu på forumen. Jag är rätt nöjd ändå. Jag kör på max på alla inställningar och har då i skogen mellan 20-30 i framerate (beroende på min dators inställningar green mode or sport mode) Har jag 20-30 så störs jag inte så mycket. Men när det kommer under 15-10 eller under då blir det ett stort problem. (Har Geforce GTS 980M I7-6820 2,7 Gz 16 Gb minne) Minus Vill säga att fysiken är fel på vissa delar. 1a: Tågen rullar bra vad jag kan känna i nerförsbackar 1b: Tågen bromsar mycket bättre än betan men jag tror ändå inte tillräckligt bra, måste gräva lite djupare här. 3a Men loken kraft är helt fel. Körläge 1 då ska inte hastigheten fastna på 10 mph eller körläge 2 fastnar den på 18 mph. Så var ju betan också. 1c: Sedan är det kraften när man fått upp hastigheten. Jag hade ett 60 vagnars tåg med 4 lok och jag hade körläge 4 fastän lutningarna skiftade mycket. när det är 15 promille och 60 vagnar ska man inte kunna köra 40 mph på bara körläge 4. Helt omöjligt 2: Ljusen på loken är helt borta på 200m eller mer när man tittar på sitt eget tåg. Det är jättesnyggt på nära håll men inte på långt håll. Det är ju ett problem med många tågsimulatorer. Run8 är här jättebra. Man kan se på ett tåg på 2000 meter avstånd utan problem på natten Men har inte testat något natt mode än så länge i TSW. 3: Saknas många grejer på loket som fanns på betan. Glömt vad den heter men det ska finnas en anordning på sista vagnen som skickar in lufttrycket till loket. Det verkar vara borttaget nu. 4: Även när man gör nödbroms ska en larmgrej gå till som gör att man måste vänta i 1 minut innan man återställer bromsen etc (även glömt vad den heter) 5: Ljudet i hytten var högt ibland fastän fönstren var stängda måste vara en bugg. 6: Ljudet på tåget ska höras på ett längre avstånd än det gör nu. Står jag på en kilometers avstånd så ska tåget höras. 7: Tangent kommandon saknas på återtagning tågbroms (kan saknas även andra grejer) Ska göra en ny utvärdering om x antal dagar då man testat mera. |
|
2017-03-17, 14:12 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
|
Manual till TSW
Manual till Train sim world med info Simulatorn och om loken vagnar kortkommandon tidtabeller etc
Länk Har man åsikter om TSW kan man skriva här (buggar etc) https://forums.dovetailgames.com/forums/train-sim-world-csx-heavy-haul.21/ Även submit a ticket är en modell. (jag har tagit upp här loken som stannar upp vid 10 mph och att på svenska tangentbord går det inte att ta tillbaka autobrake) Fick tillbaka svar på autobromsen We have a potential fix for this issue that will be released over the coming days. Lite småkul video (han går ur loket han kör och går till bakre loket och sedan fortsätter han att gå i tåget fastän det går i 60 mph) Senast redigerad av jorgen3 den 2017-03-17 klockan 17:26. |
2017-03-17, 21:46 | #3 |
Medlem
|
Jag kanske är naiv eller så men hade förbeställt spelet genom DTGs 20%-rabatt. Men med tanke på att jag har hört om alla fel, samt det faktum att min PCs grafikkort är alldeles för svag (Den överhettar i TS utan hjälp av extern kylning i form av en bordsfläkt, samt har laggat enormt mycket i Watch Dogs & Wolfenstein när de kom ut 2013) så har jag nu begärt en återbetalning av spelet! Jag må fatta fel beslut i impulsköp och lockpriser, men jag borde hålla vad jag har lovat mig själv: att vänta till att köpa spelet tills en route editor och mer content släpps ut till TSW, och att jag har en bättre PC. Tills dess så stannar jag hos TS för det är ruttbygge jag gör. Har dessutom noll intresse för amerikanskt järnväg!
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
2017-03-18, 18:03 | #4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 801
|
Hej!
Nu har jag provat. Det känns mer som spel än tågkörning. I stora bangården med massor av vagnar så blev röd FPS, det belastar grafikkortet mycket tyvärr. Ute i naturen visar grön 30 i FPS. Jag tycker bättre om TS20xx. Lite besviken faktiskt. Jag låter framtiden utvisa, så får vi se. |
2017-03-18, 18:52 | #5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 801
|
En sak till, TSW kräver dyra snabba datorer tycker jag är synd för de som har knapert med ekonomi.
|
2017-03-18, 22:04 | #6 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
|
|
2017-03-18, 23:21 | #7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
|
Detta med fps är ju lite svårt. Vi vill ha fina lok vagnar (mycket polygons) och fin natur och svajande träd etc och tågen ska vara realistiska (går åt en del datakraft för detta) och vi vill ha bra fps på våra datorer.
Går ju inte ihop detta. Men kör man Run8 med den naturen (eller brist på den) så har man 100 i fps. Vet när Railworks kom då hade jag mellan 1-5 i fps på min dator och jag kunde inte köra den på flera år tills jag köpte en ny dator. Då var det ju MSTS som vi använde oss av och den var "lättkörd" Det är ju samma här som jag ser det att ska utvecklingen gå framåt måste vi hänga på med ny hårdvara. Men sen går det kanske att otimera den mera men om dovetail gör det genom att göra simulatorn sämre tycker jag det inte är värt det. För om några år så har vi kommit kapp den hårdvara mässigt ändå. Men sen förstår jag inte folk som vill ha 60 fps, tittar man på tv är det 25 fps tror jag. |
2017-03-18, 23:30 | #8 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
|
Citat:
Det stora problemet med optimeringen just nu är när man har en stor consist, kör du ett lok ute i skogen så får jag lätt 50 - 60 fps men direkt du drar på några vagnar som är 1km långt så går fps direkt ner till 15 - 20... Dom kommer troligtvis att fixa optimering osv i framtiden utan att folk med ''Värsting datorer'' nu ska behöva uppgradera för att kunna spela det.... |
|
2017-03-18, 23:53 | #9 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
|
Citat:
Cpu räknar väl på vagnarna hur de bromsar och hur de rullar i ner och uppförsbackar. Såg att även en annan skrev om detta i Trainsim.com |
|
2017-03-19, 16:46 | #10 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
Citat:
När det gäller TS har jag läst just precis det i alla år, dvs det viktigaste är CPU medans man kommer undan med en billig GPU då dess betydelse anses mer eller mindre sekundär i sammanhanget. Av en helt annan anledning köpte jag ett Nvidia Titan X (Pascal) och plockade ur mitt gamla GTX980. Då kunde jag konstatera att med samma CPU som tidigare men nu med ett nytt grafikkort så var skillnaden i fps väääldigt stor mellan dom två korten. Vad jag kom fram till var att "CPU är viktigare än GPU" är mer en myt än sanning och att den myten fortfarande lever och många vägrar att släppa den. Sanningen är att CPU och GPU har betydelse. Det är lätt att lockas av att köpa en bra CPU och snåla med GPU:n då myten säger så, men då skjuter man sig själv i foten. Jag skrev om det på UKTS men det blev pajkastning på en gång och jag blev ifrågasatt hur jag kunde vara så fräck att skryta om grafikkortet. Jag skröt aldrig utan ifrågasatte sanningshalten i myten.
__________________
Mvh, Roger |
|
2017-03-19, 18:45 | #11 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
Dom senaste dagarna har jag funderat väldigt mycket kring vad problemet kan bestå utav.
Och i yttersta ändå så finns det inte sådär super mycket saker som det kan bero på. Jag använder på daglig basis spel gjorda i UE4, och kör dom på högsta inställningarna, med riktigt bra FPS. Det är också AAA-titlar, med mycket högre polycount än vad jag kan tänka mig att TSW har. Så därför kan jag enbart dra slutsatsen att den dåliga FPS:en beror på dålig kodning ifrån DTG:s sida. Synd att dom kompilerat en sådan skit kod, nu får dom ju sätta sig och gå igenom kod rad för kod rad, för att hitta felet. Har vi otur så kan det ta ett par månader för dom, beroende på hur stort kodteamet är. Nä, jag är faktiskt riktigt besviken på att dom släppte det i det här skicket, med kvarvarande buggar ifrån betan, och så oerhört dålig FPS. Grafiken och fysiken är jag nöjd med, och ser potential för utveckling. Men jag hade högre förväntningar för produkten. |
2017-03-19, 19:02 | #12 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
|
Jeg har fulgt med innleggene og har tolket det slik at det kan være greit og ikke kjøpe TSW forløpig . Hva sier dere som har kjøpt ?
|
2017-03-19, 22:53 | #13 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
|
Har kört en hel del i helgen och har väl en del åsikter om den. (Nivå 9)
Gått igenom alla scenarion och Tuterials samt en del Service mode Finns både fördelar och nackdelar med den. Allmänt Programmet har inte kraschat för mig en enda gång och det känns som att det är rätt stabilt. Jag gillar hur de har gjort menyerna etc. Men varför ska man logga in varje gång manuellt förstår jag inte. Manual Först det positiva Grafiken är otroligt bra på alla plan. Det finns nu träd på alla bergen så långt man kan se. Ts2017 så är det kalt på bergen några kilometer från dig sedan så dyker de bara upp på berget när man närmar sig (gäller högsta grafik inställningarna) i TSW så dyker inget upp framför dig med hus och träd, de är redan på plats när du kan få syn på dem. Träden rör sig med vindarna. På 2017 så blev det ryck när han läste in ny grafikdata det blir det inte här. Det kan rycka till men mycket mindre än 2017 Detaljerna på loken husen är väldigt bra. I mörker så är de belysta vägarna och stationerna samhällen husen väldigt fint gjort. Finns lite fel med bländande sol som kan uppstå men i grunden är jag väldigt nöjd med grafiken. FPS är ett problem som är större för en del och mindre för en del som vi läser om i forumet. Men vill man ha 60 fps då ska man nog hitta på något annat att göra än att köra TSW. Många ligger mellan 20-40 som det verkar. Vi får se om de ska göra något åt det. Vädret Här har man fått till det mesta man vill. Sol till Snöstorm. Just snöstorm ger en bra känsla tycker jag. Man vill nästan ta på sig dunjackan när man använder sig av den. Träden rör sig vinden tjuter snön kommer i vågor etc Är väldigt nöjd med vad som finns. I framtiden vill man kanske att snön ska lägga sig så att man får ploga snö.... Aktiviteterna scenarion Jag gillar dem, har nu kört alla av dem. Att man börjar på backen och tar ett lok och kopplar den till tåget och kör iväg. Sättet de visar vad du ska göra är väldigt enkelt och lättförstått. Och det kan behövas för att slå om alla strömbrytare som krävs på loken innan man kan köra. I 2017 så var det bara att köra iväg men här krävs mycket mer för att tåget ska rulla. Spelet har blivit en simulator. Man får även en känsla att det inte är tid på ai tågen utan att det är du som triggar igång ai tåget att göra ett möte etc. Men här är jag osäker men det känns så. Service mode Testat 2 stycken och väljer man tåg så hamnar man direkt i hytten och kan köra iväg (rakt igenom rutten) Man väljer väder först och vilket tåg (som då går på olika tider på dygnet) Man kan även välja att stå och titta på tågen som passerar , men tänk att ta en tid när det går tåg där du står. Man kan även vara på en station och stå och titta och då kan du gå in i ett tåg och ta över det och köra när det är tidtabell att det ska rulla. Man möter Ai tåg när man även är på service mode. Men jag får känslan att det kör rakt fram och att det inte uppstår "möten" med dem så att man får vänta. Hud i Loket Den har allt jag vill ha. Lutningar och hastighet och lägen för broms och gas. F1 så försvinner den. Men även nu kan vi se nästa hastighets förändring och nästa signal(vad den visar) i skärmen. Man kan välja på 2 sätt hur den ska visas. 1: Antingen att den är längst upp till höger (jag gillar det) eller 2: att de är som prickar som rörs sig beroende på tåg kurv förändringar, Men en nackdel här är att signalen ofta döljs av hastighetsförändringen. (jag missade en signal pga av detta) trycker man Ctrl 1-7 så dyker de upp eller försvinner som man vill. Men man ska inte alltid lite på grönt för det har lurat mig flera gånger för det var en restriktiv hastighet så man ska titta på signalen i förväg för att veta säkert vad nästa signal visar. Men i grunden kan man köra på ett rätt bra sätt med denna hjälp. Stor förbättring mot TS2017 tycker jag. Signal rules Länk signal rules csx Normal Speed - The normal speed for the railroad line, Limited Speed - A speed less than Normal Speed for use with higher speed turnouts (switches). This speed is defined by individual railroads and ranges anywhere from 40 miles per hour (64 km/h) to 60 miles per hour (97 km/h). Medium Speed - Original concept for a standard "reduced" speed normally set to 30 miles per hour (48 km/h) and can range as high as 40 miles per hour (64 km/h). This is the typical speed for diverging movements through interlockings and is also the speed trains are limited to when approaching a Stop or Restricted Proceed-type signals. Slow Speed - 15 miles per hour (24 km/h) while within the limits of an interlocking and 20 mph when not in the limits of an interlocking. This is used for trains negotiating complex trackwork at interlockings. Restricted Speed - Regulatory definition of no greater than 20 miles per hour (32 km/h) outside interlocking limits, 15 mph within interlocking limits. Ai tågen Nu så i nerförsbackarna så rullar de eller använder dynamiska bromsarna som viner. I 2017 så gick motorerna för fullt även i nerförsbackarna. Det man saknar är att de inte tutar för vägarna och att strålkastarna lyser för kort avstånd så det är först när man är 50m från loket man ser ljuspunkterna på loket. Tågen Gillar jag verkligen. Jag gillar ju även stora amerikanska tåg så det underlättar väl gissar jag. De har fått med mycket inställningar som inte ens Run8 har. Lysen och fläktar och även fartkontroll etc. Kan nog inte vara så mycket mer detaljerat tror jag. Finns problem att man får uteljud inne i loket (alla dörrar och fönster stängda) när man varit bak i tåget och tittat med kamera 2, hoppas de löser det, är rätt jobbigt ljud (väsande ljud). Ljuden i loket finns fördelar och nackdelar med men jag tycker det går att jobba rätt mycket med det. Lysena på tågen är ganska bra eller jämfört med Ts2017 jättebra. De lyser som man förväntar av dem (men kanske något svagt) Men om man tittar på dem själv utifrån så försvinner ljuspunkterna på loket efter 50-100m inte så fint (har anmält detta) Fysiken på tågen Bromsar. Upplever jag hyfsat nära verkligheten tror jag. Möjligt att de tar för tidigt när man börjar bromsa men de tar inte så väldigt bra så man måste planera bromsningen i förväg. Lossningen av bromsen kan ta flera minuter om man bromsat hårt innan. Och så är det ju i verkligheten. Läst på forumen att folk har problem att få iväg tågen men den har ju inte väntat tillräckligt lång tid så att bromsen släpper på alla vagnarna. Om man inte har DPU i tåget som kan fylla på luft. Här får jag en känsla att loken där bak inte gör det. Testa scenario powering America part 2 om ni vill testa bromsarna på ett koltåg. Det är inte så lätt kommer ni att märka. Rullnings friktion av tågen. Det krävs nästan ingenting i nerför för att det ska rulla. 0,2 promille räcker. Här kan jag nästan känna att det rullar för bra. När man är på toppen av Sandpatch så kan man rulla lätt in i Cumberland, och det är ju en bit. Tågen har ju i verkligheten rätt stort vindmotstånd i 50 mph (80 km/h) på vissa vagnar (double stack car) men jag vet inte om den finns med nu. Nackdelar På vissa delar känns det som vi fått en Beta 2 Fysiken på loken är rent bedrövligt. Man kan köra 60 mph i uppförs backen när det borde ha gått 20 mph. Testade med 2 sd40-2 och 60 double stack i 1,5 promille uppför. Kunde köra i 55 mph. I run8 så gick det 15 mph samma förutsättningar. Cruise kontroll på loken är också en klart störande del. Man ville ha en simulator som skulle jobba som i verkligheten men nu är det långt långt dit. Har påtalat detta för dem. Jag klagade på betan men de har inte fixat detta än. Även när man drar av på gasen i uppförsbacke så blir det fel. Tåget stannar efter dubbelt så lång tid som Run8. Har aldrig fått loken att slira. känns som det är rätt mycket detaljer att fixa innan den blir bra här. ------------------------------------------------------------------------- Slutsats Tror väldigt mycket med denna simulator ändå. När version 2-3 då kommer jag nog klart att överge TS2017. Jag gillar den nu till 90% men det är mycket klagomål i forumen nu och det är FPS biten och fysiken som folk klagar mest på nu. PS det ryktas en en patch i forumen på 215 mb men vad den ska fixa är det ingen som vet nu DS Senast redigerad av jorgen3 den 2017-03-20 klockan 00:15. |
2017-03-19, 23:11 | #14 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 801
|
Hej!
Jag provkörde nattåg container. Gick bra att köra. En anmärkning jag har är bangårdsbelysningen lyser igenom förarhytten (som att köra tåg utan lokets tak). |
2017-03-19, 23:23 | #15 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
|
Om man går in på diskussion på steam så skriver DTG_Caldera följande!
Optimisation Feedback & Status Update Hi all. We’re very aware that some people are having better optimised TSW experiences than others, so here’s where we’re at. Anyone posting detailed, constructive information about their experience – good or not so good – ideally in the Technical Support forum or to our Customer Support[dovetailgames.kayako.com] team is really helping us to isolate and triage. From there, we’ll then be investigating those collated and reported optimisation issues. They will take time to work through, as we look at what type of PC setups are experiencing specific problems. So while we don't have the detailed fix info you'd likely want yet - and it would be wrong to attempt a timeline for this right now - we are absolutely looking to make updates to the build. Thank you for posting. While we can’t reply to everyone, we are reading and collecting and as you can see from Update 1: Test Build on Friday, we’re looking to update as we go. |