Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gör Det Själv Järnväg, GDSJ (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=8829)

Mazz 2005-04-06 22:28

Gör Det Själv Järnväg, GDSJ
 
4 bifogad(e) fil(er)
Har jobbat lite granna med en parantes vad gäller RE-arbete... Började egentligen som testpplattform för ScaleRail när den kom, sedan finns det en projektide runt omkring rutten, men den ideen ruvvar jag på lite granna...

Vadå, Gör det Själv? :eek: Jo, den här rutten kommer bestå av följande saker:
  • Färdigt modellerad terräng. Rutten är byggd från en Norsk DEM-ad terräng.
  • All spårläggning klar, ScaleRail används
  • Alla gantrysar på plats, alla linjer elektrifierade
  • Grundset av marktexturering
  • All signalering på plats.
  • Järnvägsövergångar
  • Platforms och sidings
Allt som har med tdb är mao på plats, men resten får du göra själv! Vill du, låter du bli sånt som har med tdb o göra och kan då dela aktiviteter etc mad andra som kanske byggt sin version med intakt tdb. Vill du göra om nått i spår etc, gör så. Var försiktig med signalerna bara.

Väljer du att behålla tdb, så är det de statiska objekten du har o göra med då. Inget, förutom ovan sagda, finns placerat i rutten.

Hela rutten är tillgänglig att utan särskilt tillstånd förädla till just din version av rutten och lägga upp för nedladdning.

Ruttens ide:

En bibana nånstans i Sverige som sammanlänkar ett industrisamhälle, med något slags producerat jox, du bestämmer. I banans andra ändstation, finns en hamn, naturligtvis tänkbar som slutdestination för din transportuppgift.

I mitten korsas GDSJ av en enkelspårig SJ-linje, naturligtvis bereder det möjlighet att om du så tycker, slutdestinationen för dina varor är ute i stora världen, via SJ.

Utmed Sj-linjen finns även ett större industriområde, där kan du kanske hitta inspiritation från nån större stads industriområde med järnvägsanslutnming. Du bestämmer, spåren finns där.

Trafiken och aktiviteterna kommer ju då att kretsa runt trafik-uppgifterna på bibanan, inklusive växling. Tågen på SJ-linjen göre sig nog bäst som AI-tåg, då körsträckan annars (sth 130) inte blir så väldigt lång...

Eftersom det handlar om enkelspåriga linjer, så blir det såklart inte 50 tågrörelser samtidigt, men ett o annat tåg ska man kunna möta, det finns några små mötestationer utmed sträckan.

vad återstår?

Bifogat är då en bild på banorna och spårläggningen ska färdigställas fram til dess två slutstationer, samt hamnen. Tar inte så lång tid.

I vanlig ordning, så blir det ju skarpa kanter när RE gör skärningar eller banvallar i terrängen... Dessa ska mjukas till, eller förses med bergstextur. Denna operation kan nog ta lite tid.

Signalsättning och andra markers. Rutten är ju väldigt liten, räkna med kanske 3-4 mils körsträcka på bibanan, så signalsättningen ska nog inte ta så jättelång tid.

Så, att få ut den i april kan kanske vara optimistiskt, men under maj bör kunna klaras hoppas jag.


Huvudsyftet med rutten är dels att få användning av sånt jag ändå hade i datorn, bäst att det kanske kommer til nytta... Andra syftet är att kunna erbjuda ett alternativ för dom som kanske inte tycker att spårläggning och signalsättning är det allra mest festligaste att roa sig med... Här är det gjort redan. Liten rutt, men tror ändå att den kan erbjuda lite kul körningsmöjligheter... Möjligtvis är X2 inte rätt tåg för den här banan, vad vet jag.. det bestämmer du... :)

knebert 2005-04-06 22:40

Hej!

Tycker detta låter som en jättebra idé. Här finns ju alla möjligheter till en massa olika sorters banor.

Perfekt för oss som inte är så haja på det här med spårläggning och signaler.

MVH Kenneth

Hawk 2005-04-06 22:41

:cool: Hej

Låter ju kul.
Men om man nu vill ha lite vägar på rutten, så torskar ju TDB...;)

Mazz 2005-04-06 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
:cool: Hej

Låter ju kul.
Men om man nu vill ha lite vägar på rutten, så torskar ju TDB...;)

Japp, det stämmer... Funderade lite hur jag ska göra där...

Järnvägsövergångarna är ju som dom är, där måste jag lägga vägarna eftersom det hör till signalering till dessa. Så, förmodligen lägger jag in ett grundkit av vägar, som man kan nöja sig med om man vill... Eller oxå tar man det negativa att tdb ändras... Vägar gör ju ganska mycket på identiteten av rutten likaväl, så det blir ju ett val man får göra...

Bra kommentar, tack! :)

Basse 2005-04-06 23:13

Låter mycket bra!
Skoj för många nybörjare (eller alla) eftersom det inte är så jätte mycket som ska göras för att få en egen rutt, dom som vill kan ju alltid lägga om spåren som sagt?
Så kanske man kan få se allas varianter av rutten senare också :)

vfp420b 2005-04-06 23:19

Det låter mycket bra:D

Erik.H 2005-04-08 12:59

Bästa idén jag har hört på länge.

Det skulle vara verkligen till stor hjälp, för de som är nyfikna på RE... :D :D

Olaf Lindström 2005-04-08 18:02

Bra initativ Mats!
 
Hej!:D

Jag ger verkligen denna iden tummen upp, kommer börja bygga så snart denna plattform släpps och det är efterlängtat!:p

Gillar verkligen att man kan ge banan sin egna look vilket gör att den kan bli varierad trots samma spårplan!:)

Pierre 2005-04-08 20:17

Detta är en verkligt bra idé och jag hoppas alla som haft problem med spårläggning, nu tar chansen och testar att bygga en rutt! Kommer bli väldigt skoj att testa dom olika versionerna....

Mazz: Om du har lust och tid, så kanske du kunde göra en GDSJ-smalspår efter denna? Det vore inte heller dumt!

Basse 2005-04-08 21:03

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Detta är en verkligt bra idé och jag hoppas alla som haft problem med spårläggning, nu tar chansen och testar att bygga en rutt! Kommer bli väldigt skoj att testa dom olika versionerna....

Mazz: Om du har lust och tid, så kanske du kunde göra en GDSJ-smalspår efter denna? Det vore inte heller dumt!

De skulle vara fint det :) Men det finns inte så många delar i Scale Rail paketet till smal-spår än.. eller?
När jag började med en smalspårsrutt tänkte jag ha scale-rail men efter att ha upptäckt att det inte finns många spår till smalspår än så la jag ner det. Om man inte gör i vanligt spår dårå :)

Mazz 2005-04-11 21:01

Tack för alla inspirerande kommentarer! :)

Angående smalspår, så med tanke på de fina smalspårsfordon som börjar fylla på i MSTS, så hade det varit kul om jag tänkt på att lägga in smalspår i rutten... Men, när jag kollar, så blir det inte bra i den här versionen, det skulle bli för mycket spår då... Möjligtvis skulle man kunna tänka sig nått litet, för atmosfärens skull... Men, räkna inte med det... Men, faller det väl ut det här, så kan man ju alltid göra en motsvarighet, fast med smalspår...

Har dock inte inventerat SRNG-spåren än, får göra det...

Arbetet har gått vidare med den södra delen, som nu är nästan framme vid sin slutstation. Va lite trickigt där, med för stora backar i den första tänkte sträckningen, så det blev en del backa innan det blev bra. Bilder kommer senare.

Pierre 2005-06-12 09:29

Hur går det Mazz?
Det var ett tag sen vi hörde om denna rutt...

Mazz 2005-06-12 19:01

Jodå, det går framåt, även om det va LLJ som fick mina begränsade RE-timmar senaste tiden... Banan är nu dock lagd fram till den ena sista ändstationen, den andra grenen återstår. Fokus för mig nu är 3D-bygge och GDSJ. Mycket för att det är närmast inom räckhåll att bli klart, LLJ får vila sig lite nu. (Om inte nån ide dyker upp som behöver in i LLJ.. jaja, man är som man är..)

Traingoal 2005-06-14 19:51

Hej Mazz:)

Har jag fattat rätt,kan man pynta rutten med
buskar,träd och lite blommor t.ex??
Eller palmer:D hehe.

Ser i övrigt framemot utgivningen av rutten.
Ta det lugnt,känn dig inte pressad.
Väntar gärna:):)

(Psst Trevlig sommar)

Mvh. bengt

Mazz 2005-06-14 21:05

Japp, helt rätt!

Pyntning av träd, palmer och vad man vill ha gör man efter eget tycke o ideer. Samma sak med byggnader, förståss. I den mån det kommer att vara några objekt i rutten, så kommer dom antingen vara egenhändigt gjorda eller med från upphovsmannen tillstånd att re-distrubiera. Tanken är ju att rutten ska vara helt fri att bygga vidare på, utan att behöva nått tillstånd eller nått. Bara o tuta o köra som om rutten va din egen.

Ska ta några rejäla tag på rutten tänkte jag, så den blir färdig snart. Å andra sidan så är det ju sommar o sol snart, så då sitter ni väl ändå inte o bygger i RE? :p

knebert 2005-06-14 23:14

Hej!

Jodå, en del bygger fast det är sommar och sol och bad!!!

Man måste ha något att göra nu när vädret är som det är...
Men man kan ju hoppas att det blir lite sommar i år ochså, det har ju som bekant inte varit mycket av den varan de senaste åren...
Annars får man väl ta en sista-minuten :)

MVH Kenneth

Mazz 2005-07-31 11:36

5 bifogad(e) fil(er)
Kommit en bra bit nu, södra linjens slutstation är helt klar, inklusive två tänkta industriområden. Linjen måsta ju ha nån transportuppgift...

Norra linjen är helt framme vid sin slutstation, där en hamn ska anläggas. Spårplans-skissen är klar, ska bara lägga ut dom oxå...

Några bilder sä länge:

Basse 2005-07-31 14:01

Hej!
Ser riktigt bra ut! Kommer bli skoj att pyssla lite med denna rutt sedan:)

Pierre 2005-07-31 22:30

Ser otroligt bra ut Mazz!

Här har du en till, som vill börja bygga på den...

Erik.H 2005-08-03 21:21

Jättefina bilder. Det blir verkligen ett rent nöje när man kan börja bygga själv på rutten!. Men så har jag en fråga ochså: Vad tror du STH kommer att ligga runt? Är lite av en fart dåre ;)

knebert 2005-08-03 22:21

Jag vill ochså
 
bygga på denna rutt...

Ser kanon ut!

Keep up the good work!

Mazz 2005-08-04 01:11

4 bifogad(e) fil(er)
Härligt att det finns bygg-sugna... :)


mrdaddydj: Sth blir som mest 130 km/t och det på stambanan. PÅ bibanan (vilket nog egentligen är huvuddelen av rutten) så lär högsta sth bli inte mer än 80 km/t, så gas-glada kanske inte för utlopp just i denna rutt... :D

Tanken är dock att med sth 70-80, så blir det mer åka per tidsenhet... Från punkte til punkt med 70km/t, så har man o göra i 40 minuter iallafall och det utan stopp... Rutten är ju inte på så många tiles, så jag tänkte att det blir mer värde på det sättet. Växla och tågmöten tror kanske blir mer den här spårläggningens starka sidor... Fast, det är klart, det går ju alltid att bygga ut stambanan senare om man vill... Minsta radie på stambanan är 700m fast oftast 1000m, så möjligtvis tål den högre sth. Tror dock 1000m radie är ok för 130 i verkligheten, kunnig får gärna rätta mig.
Men, stambanan finns mest för att det ska bli intressant korsande AI-trafik att ta hänsyn till för bibanan.

Bilderna är från bibanan, där anledningen til sth 80 syns ganska väl, det är hyggligt kurvigt...

Olaf Lindström 2005-08-04 09:01

Längtar efter att sätta tänderna i denna, synd att man inte kan expandera senare om du sätter signalerna...
Vore kul att ha en liten egen avstickare i rutten!:D

Mazz 2005-08-04 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av vr98olli
Längtar efter att sätta tänderna i denna, synd att man inte kan expandera senare om du sätter signalerna...
Vore kul att ha en liten egen avstickare i rutten!:D

Å andra sidan, om man ändå vill göra saker som ändrar tdb, så tar en ny signalsättning inte så jättemycket tid att göra på en sån här relativt liten rutt. Av den anledningen släpper jag två versioner, en med signalerna på plats och en utan. Så, har man ideer om förlängning eller förändring, då är det bara att göra! Vill man, kan jag hjälpa till med signalsättningen.

:)

Mazz 2005-08-05 00:59

1 bifogad(e) fil(er)
:) liten stämmningsbild...

Inte mycke kvar nu av spårläggningen, jobbar med hamnen i den norra delen av rutten. Som synes, så är det bra med spår vid änd-stationerna, så det är bara o gnugga geni-knölarna för att finna kul trafik-ide... :D Sannolikt, så har bibanan transporter som även i betydande omfattning belägger trafik på stambanan... Plats för intressant AI-trafik, alltså... Stambanan avslutas i båda ändar med för mig sedvanlig "spår-kvast", som ni blev bekant med i KMJ. Här utvecklad så att den är tillräckligt lång för att få plats med 3 blocksträckor för nya AI-tåg, så dessa kan "födas" till världen på ett kontrollerat sätt. 2 spår för "födsel" och 1 spår för AI-tåg ut ur denna världen. Denna "kvast" ska ju vara utanför ruttens "verkliga" område och bör betraktas som MSTS-teknisk yta. Kan kanske läggas under mark, för att markera det... Fast, det bestämmer du ruttbyggare själv... :D

Av spårläggning återstår då at bli klar med hamnen, industriområdet vid stambanan samt att sammanbindningsstationen ska justeras lite granna, så den fungerar bättre. En annan av de små stationerna ska oxå justeras då det blev för kort längd på mötes-spåren för at vara vettigt.

Efter spårläggnmingen stundar trimmning av "vassa kanter" i terrängen, samt en grund-marktexturering. Den slipade ruttbyggaren kanske mark-texturerar själv, men i släppet så ska det vara så att man kan använda de som ligger. Sen är det bara signalsättningen som ska till...

mmm... just det... Dokumentation oxå, förståss... En pdf-fil kommer med, som beskriver hur mina tankar har varit på stationernas uppbyggnad och spårens användning. det har ju legat till grund för hur spårplanen är llagd, så det kan ju vara bra att veta. Om du ruttbyggare sen vill använda spåren till annat, så är ju det bara att göra...

Så här nära har det aldrig varit...

Basse 2005-08-05 10:43

Börjar närma sig release alltså, det låter mycket bra ^^
Kommer nog bli väldigt lyckat det här. :)

Mazz 2005-08-07 02:03

4 bifogad(e) fil(er)
Lite att fundera på... Ja, alltså, hur ni ska lägga upp industrier o hamnen,
alltså... Jag vet inte, jag har bara lagt spåren... :D

Närå, det finns en del tankegångar för bangårdarna. tanken här är ju en
ganska stor hamn, med flera pirar. Bangården nere til höger är avsedd främst
för växling och uppställning av de vagnar som har med hamntrafiken att göra.
Där är det inte klart riktigt än, som kanske syns. Uppe till mitten-vänster så
är godsbangården för ankommande/avgående godstrafik, samt uppställning
även där. de vänstaste spåren är persontrafiken, både uppställning och själva
stationen med dess perronger. Lokstation / postterminal (eller nått... ni
bestämmer..) finns vid infarten nere till vänster av stationen.

Loopen ska inte generera några tyngre problem, den har många stickspår som pathen slutar i.

Spårläggningen är planerad så att ni kan dra nytta av 4 tiles för norra
stationen och dess hamn, så det bör inte bli bekymmer med antal objekt,
trots hyggligt med spår. ScaleRail har fortfarande inte tillräckligt med bra
spårdelar, så att man kan bygga lika objekteffektivt som xtracks, men det går
ihop sig ändå.

Självklart finns det inga dynamiska spår i denna rutt.

Edit: Värt att notera... ScaleRail saknar en del fiffiga o bra spårdelar...
Mycket kan man "bygga förbi" när man lägger från början, andra saker är
svårare... En eftergift för detta är att det saknas korsningar och
stoppbockar. Jag har då använt mig av xtracks-korsning, samt original
stoppbock. Stoppbocken kanske inte är hela världen, den finns ju hos alla
ändå... Men, korsningarna är lite synd (6-graders, samt 12 graders), då det
krävs xtracks installerat enbart för dessa... Å andra sidan, har man ScaleRail
installerat, så har man sannolikt xtracks oxå, eftersom man då ändå har
anammat std tsection. På sikt (kanske innan ni hinner relesa nån rutt på
denna... :) ) så hoppas jag på en uppdatering av ScaleRail...

EDIT: Jag tog mig friheten att lägga in radbrytningar i texten för att göra
den mer lättläst utan att behöva scrolla från vänter till höger när man läser
den pga alla bilder. /Roger :)

Olaf Lindström 2005-08-07 22:09

Hej Mats!

Annars så kan jag tillverka en sådan där bock à svensk modell!:)
Det vore fräckt på både KMJ o alla andra svenska rutter.
Någon som vet mått?

Edit:
Vad har du för program när du visar överblick av tiles'en?

Mazz 2005-08-07 22:20

Citat:

Ursprungligen postat av vr98olli
Hej Mats!

Annars så kan jag tillverka en sådan där bock à svensk modell!:)
Det vore fräckt på både KMJ o alla andra svenska rutter.
Någon som vet mått?

Edit:
Vad har du för program när du visar överblick av tiles'en?

Ja, gärna! :cool:

Jag tror jag har mått nånstans, ska rota lite i gömmorna. Har även bilder på "gammelbock", kanske kan komma till användning då!

programmet som jag använder för överblicken är det underbara programmet Mosaik. Tok-bra för textureringen, men även vid spårläggningen så använder jag det för överblickens skull. Den laddar upp en rutt på 2 röda, så det är helt suveränt att jobba med och snabbt får man en uppfattning att man bygger åt rätt håll. Rekommenderas!

Erik.H 2005-08-08 00:30

Jag kom en fråga jag tänkte ställa dig, Mats.

Det var det hur du tror i % som blir dubbel och enkelspår.
Jag välkommnar alla rutter med mycket enkelspår, så att man kan göra fina aktiviteter med många tågmöten alias K-Möte ;)
Mvh

Mazz 2005-08-08 00:45

Här pratar vi om en rutt som enbart är enkelspår, även stambanan. Förvisso delar bibanan och stambanan banvall en bit såsom dubbelspår, men linjerna separeras utan möjlighet till utnyttjande av dubbelspår...

Så, tågmöten vid mötesstationerna är definitivt aktuellt. Blir en liten sanitets-check så att det sitter automatiska växlar på rätt ställen, så just tågmötena fungerar. På LLJ hade jag en sträcka med tre stationer och det va riktigt trevligt att få det fungera med tågmöten. Man får tänka på bara att inte skicka iväg orimligt med tåg på sådana sträckor, då kan det korka igen... men, så är det ju i verkligheten oxå, inte så intensiv trafik på enkelspårs-sträckor...

Mazz 2005-08-14 23:30

1 bifogad(e) fil(er)
Ta mig tusan... Nu ligger dom där, allihopa... :) Spårarbetet nu klart, vad gäller själva bygget, i allafall. Har tidigare haft rutten ute på en tidig alfa och fick bra synpunkter, dessa är oxå införda. Men, mycket i spårarbetet är gjort sedan dess, så nu ska den ut på ny alfa-sväng.

Under tiden kommer jag roa mig med gantrys och finjusteringar i terrängen, för att reducera de tråkiga kanterna som RE behagar fixa åt en... Vägar ska därefter sättas ut, funderar lite granna vilka vägar man ska använda, några förslag?

Tja, sen efter det och justeringar från alfa-testar-rapporter, så ska väl i princip den signalfria versionen kunna släppas väldigt snart... Signalsättning lär inte ta så lång tid och ett stående erbjudande från mig blir att signalsätta en färdigbyggd rutt ifall man gjort saker som ändrar tdb... Kanske inte egentligen så stor ide att släppa en signalsatt version? Bäst är ju som vi alla vet att signalsätta som det absolut sista momentet...

Sista industriområdet, förresten... Om ni kan hitta det i bilden, den kommer med inspiritation från verkligheten, faktiskt... :) Gissa varifrån

Olaf Lindström 2005-08-15 10:49

Hej Mats!

Först ett stort grattis för en oerhört fint byggd rutt hitills!:)
Ska bli riktigt kul att sätta tänderna och försöka släppa en egen version av denna rutt sedan.

-Några frågor från min sida är ungefär hur lång tid det tagit dig med byggnation av spår och ev. releasedatum?(svårt att säga?)

-El överallt eller bara vissa sträckor?(har för mig det gick å ändrå någonstans enligt vad jag såg på forumet!?)

-Bangårdsbilder, möjligt att se?

Mazz 2005-08-15 12:03

Citat:

Ursprungligen postat av vr98olli
Hej Mats!

Först ett stort grattis för en oerhört fint byggd rutt hitills!:)
Ska bli riktigt kul att sätta tänderna och försöka släppa en egen version av denna rutt sedan.

-Några frågor från min sida är ungefär hur lång tid det tagit dig med byggnation av spår och ev. releasedatum?(svårt att säga?)

-El överallt eller bara vissa sträckor?(har för mig det gick å ändrå någonstans enligt vad jag såg på forumet!?)

-Bangårdsbilder, möjligt att se?

Tack så mycket! :)

Jättesvårt att uppskatta hur lång tid det har tagit, då man jobbar ryckvis beroende på hur tillgänglig tid ser ut och vad det är för annat skoj man har o pyssla med, LLJ har ju även den fått ett antal arbetspass under sommaren. Som ni vet har jag ju under den här byggtiden även roat mig med lite 3D-byggande, men det får just nu stå lite vänt tills den här rutten kommer ut, som nu har odelat fokus att bli klart. Effektiv tid kanske kan vara ett hundratal timmar kanske? Det tar ju betydligt längre tid att bygga med ScaleRail än det tar att bygga med Xtracks, då Xtracks är ett i det närmaste "komplett" spårpaket och mycket effektivt att bygga med. Dessutom är faktumet att jag bygger utan dynamiska spår också en parameter som adderar tid. Metoden är att jobba med de tillbuds stående raka spårdelarna, som absolut kunde vara fler, det skulle underlätta oerhört. Skulle önska mig t.ex rak-spår som går från 2,1m till 2,9m, som komplement til den 2,6m-bit som redan finns. Men, lika viktig är de olika radierna som finns till buds och 1-graders-spåren, för att få ihop 2 spår som ska mötas... Nåja, det va lite utsvävning det...

Det blir elektrifierat i hela rutten, varenda spår. Det gör jag av den anledningen att det är ju mycket enkelt att avlägsna de gantrysar som man vil ha bort själv, det tar inte lång stund ens om man vill ta bort för hela bibanan. dxet är ju inte jag som ska bestämma var det ska vara elektrifierat eller ej... :)
Det är det ena, sen så för att få den trådlös, är nått som jag inte kan göra här i "rårutten", för det är upp till var och en av ruttbyggarna att utföra i så fall. Som beskrivet på andra ställen, så är det en åtgärd som måste göras absolut sist, då det tar bort möjligheten att göra meningsfull rebuild efter åtgärden. Eller i samband med signalsättningen kan man säga, då det inte bör göras nån rebuild efter att signalerna sitter på plats. Gör man en rebuild efter att man utfört "avelektrifieringen", så blir resultatet att dessa spår försvinner ur tdb och är bara "dumma" objekt.

Bangårdsbilder kommer... :) Ska bara göra klart gantry-sättningen och marktexturen så det ser trevligare ut.

(märkte du hur effektivt jag undvek prat om release-datum? :D )

Olaf Lindström 2005-08-15 15:13

Jo, det märkte jag!;)
Hoppas du är lika effektiv att bygga och att livet ger dig mycket tid att bygga!:)
Lycka till!:p

Mazz 2005-08-16 21:31

5 bifogad(e) fil(er)
Några stämmningsbilder, norra station och hamnen nu gantry-satt o klar.

knebert 2005-08-16 22:26

Kanon!!!
 
Hej!

Jag har berömt denna rutt innan, men mina rosor tar ej slut :)

Tycker det ser helt suveränt ut. Jag kommer lätt att bygga på denna bana. Jag har en del ideér som kan blomma ut på denna bana...(Bara jag får Re till att fungera :( )

MVH Kenneth

Mazz 2005-08-16 22:39

3 bifogad(e) fil(er)
Tack Kenneth, härligt att det finns ideer!

Hade två eftersläntarbilder som ville med och en bild på lutningen i rutten... På bibanan kommer det som mest att vara 20 promilles lutning och på stambanan 13 promille, med undantag för ett kortare där det är 18 promille. Borde således inte vara några större problem att övervinna dessa lutningar, även om banan ändå kommer sätta förarna som kör "riktigt" på lite prov, eftersom lutningar upp o ner är varierat, då det är en verklig terrängmodell det kommer ifrån.

I en annan tråd fick jag bra information om uppmärkningen av lutningarna oxå, så det ska finnas med skyltar på så rätt ställen som möjligt när rutten släpps. Ska faktiskt bli intressant själv att köra och utnyttja den informationen, tror jag... :)

Pierre 2005-08-17 10:31

Ser mycket bra ut Mazz!

Ja, här är en som också kommer göra sin version av denna rutt. Och stationsnamnen har jag redan klara...

Basse 2005-08-17 10:38

Ser riktigt bra ut!
Jag har också en del idéer som jag ska testa på denna rutt.
Som Pierre har jag "nästan" alla namn klara. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009