![]() |
Fler virtuella tågbolag...
Som chef på Karlfors Lokaltrafik skulle det vara trevligt med lite konkurrens.
Det är inte speciellt svårt att bilda ett nytt tågbolag, och om du tycker det kan du säkert få hjälp på forumet. Någon som är intresserad??? Jag vet att det redan finns en liknande tråd om detta, men skulle gärna se lite fler operatörer. Förresten, vad har hänt med SVTTL? |
Citat:
|
Citat:
|
Men visst..., om några vill och är hyfsat överens om hur det ska gå till är det ingen omöjlighet att starta upp SVTTL igen.
|
Citat:
|
Hm...att driva SVTTL och samtidigt driva ett eget bolag är kanske inte det bästa.
|
Nej, jag vet...
|
Citat:
1. SVTTL ger ut aktiviteter på t ex KMJ eller JBJ. 2. Man tjänar bara lön på de egna aktiviteter man kör. Ju fler kilometer man kör desto mer pengar tjänar man. och högre rang får man. Exempel: Om man bara kör 3-5 km om dagen så har man rang som växlare och tjänar därmed bara 150 VSEK, men kör man t ex 50 till 200 km per dag så kankse man har en rang som lokledare och tjänar 300 VSEK. Du kör precis så lite eller så mycket du själv vill. 2. Man måste efter avslutad aktivitet spara utvärderingsloggfilen (Save evaluation) och bifoga den i ett mail den till den som är ansvarig för SVTTL. Dels som ett bevis på att man kört aktiviteten, dels som en "lönespecifikation" 3. Man får minuspoäng om t ex man kört mott rött, gått i nödbroms etc. 4. Ju mer man kör desto mer pengar tjänar man (d vs man tjänar inga pengar på AI-trafiken). Har man däremot fler egna förare i sitt bolag så blir det fler utvärderingsloggfiler att maila till SVTTL = Mer pengar. Allla lokförare hamnar sedan på en "10 i topplista" på SVTTLs hemsida där den som kör mest också har den högsta rangen och den högsta lönen! Då kanske SVTTL skulle bli rättvisare och enklare att sköta. |
Citat:
Det skulle iofs inte blir som SVTTL var förut med bolag som kör och tjänar pengar själva. Men att låta alla förare vara egna delar är intressant. Om vi bara är några som vill köra MSTS på det här sättet går det ju att börja direkt. Jag sätter mig helst inte in i att göra aktiviteter men hemsidan och tekniken för att hålla reda på hur, vad, vem och när det körs gör jag gärna. Det bästa vore väl om alla får en timlön för körning och sen lägger man på lite pengar för tidig ankomst och tid över och drar bort för sen ankomst och hastighetsöverträdelser. Även svårighetsnivån på aktiviteten måste vara med, så att man får mer pengar för att precis klara en svår aktivitet än att köra in mycket tid på en lätt. För att få se intresset för detta: PM:a eller maila mig eller skriv i den här tråden så kan SVTTL bli verklighet igen. |
Hej Viktor!
Behövs hjälp med hemsidan så hojta till, gör mitt bästa för att hjälpa!:);) Activitiy Editor hänger sig stup i kvarten hos mig vilket inte gör det lämpligt för att bygga i! Om tillräckligt med folk anmäler sig så kör jag gärna. |
Citat:
Aktiviteter finns det ju många redan nu som vi kan börja med och sen kan man ju alltid betala virtuella pengar till den som gör en bra aktivitet också. |
Kan man sälja aktiviteter? Lek med tanken att en aktivitet tar 1 timme att köra. Den som köper den och kör den kommer att få en inkomst på 100 kr (siffrorna tagna helt ur luften.). En som gör aktiviteter kan sälja en aktivitet för kanske 300 kr vilket innebär att föraren efter tredje 'turen' börjar tjäna pengarna själv....
|
Citat:
Jag menade att de som gör aktiviteter kan få en summa virtuella pengar av SVTTL för att de har gojrt en aktivitet som sedan alla förare på SVTTL kan köra. Om det däremot kommer in väldigt många dåliga och likvärdiga aktiviteter blir det naurligtvis inget bra. Då är det ju bara att kvittera ut pengar, så jag tror att om man ska betala pengar till de som gör aktiviteter så får det vara om det är brist på aktiviteter eller om de är väldigt bra. |
Inflation?
Men man måste ju även kunna förlora pengar. Annars kommer man bara tjäna pengar hela tiden tills alla är miljonärer. Man kanske skulle kunna göra att man får räkningar varje månad?
|
Citat:
|
Men alla företag har alltid ett kontor som oftast ligger i en byggnad som företaget betalar hyra för.
Varför inte bygga upp det ordentligt, med hyra, löner, arbetsgivaravgifter, egna SIFO/TFÖR system samt allt annat som tillhör järnvägstrafiken på det ekonomiska planet. Desto mer verklighet, ju roligare är det, tyckar iaf jag. |
Nu har jag börjat med det "Nya nya svttl". Det kommer att heta STS, och är en förkortning av Svensk TågSimulator. Jag har börjat med att göra två aktiviteter, för att se hur det kommer att se ut. De finns att ladda ner här: http://www.djmylongi.net/sts/downloads/STS_1.zip.
De första aktiviterna kommer att vara X2000 på KMJ, men senare blir det även andra tåg och andra rutter. |
Måste få fråga - får andra personer utanför STS (som t.ex. jag) göra aktiviteter, eller måste man "gå in" i STS först?
Samt, kan man vara både Lokförare och aktivitetsskapare? Får man då köra sina egna aktiviteter? |
Citat:
Men jag vill inte hindra dig (och andra) från att göra aktiviteter och köra både egna och andras. Just nu är jag inne på att man gör grupper av aktiviteter (som på SVTTL) där man kan välja vilket tåg man köra och möter/går förbi de andra. Det går ju också att ha flera sådana grupper av aktiviteter och helt fristående. |
2005-07-14 - Läget på STS
STS ligger nu i startgroparna men jag har mycket att göra just nu och kommer inte att börja med några aktiviteter eller lägga ut någon hemsida innan sommaren är slut. Men jag har en del tankar och planerna blir bättre och mer genomtänkta hela tiden. Jag har sagt det förr med SVTTL, men jag säger det igen: är det någon som har frågor, idéer eller önskemål så berätta dem här och nu så kan det vara utrett/finnas med från början på STS. |
Tjenare alla,
Jag har lite förslag på hur man kan få det att fungera med virtuella bolag. Obs bara förslag. Alla bolag startar med samma pengar i bolaget exempelvis 10000000 vsek, pengar är ett lån från staten/banken som tar betalt för lånet. Pengar ska användas till inköp av till registra bolaget 500kr, hyra kontorslokaler, inköp av tåg och vagnar samt service verkstad eller om vill lägga detta på ngn annan som tar betalt. Allting ska kosta pengar. Alla kan tjäna pengar på samma vilkor eller förlora pengar på samma vilkor. Staten är den har hand om det utlånade kapitalet, som tar ta betalt för lånet räntan följer den verkliga. Staten kan ej gå konkurs. För kunna tjäna pengar som måste ngn betala pengar till dom som tjänar pengar, att alla linjer som trafikeras mellan olika städer. För att få fram ett rättvist system så kan man ta en stad i KMJ och på pappret döpa om den till en verklig stad för att få fram en befolkningsmängd. Sen att få fram resandetmellan olika städerna kan man använda olika aktier på börsen som riktvärde, en avstämmningsperiod på två veckor där man kollar värdet på kursen om det har gått upp så har resandet ökat och tvärtom. För att få fram antalet från början så räknar man om värdet på börsen (generalindex den 1 september) för få ett startvärde sedan rullar det på. Den som betämmer vilken stad som är vilken, kan man göra via omröstningar på forumet. Alla förutsättningar ska följa dom verkliga samhällets lagar. Att köra godstå måste ju oxå fungera, då den allmänna konjekturen styras av generalindex på börsen samt oljepriset styr bränslekostnaden och lönekostnaden styrs av dom verkliga fackets avtal. Innan jag börjar köra tåg måste jag regga bolaget hos STS, sedan måste jag ha ett kontor där jag adminstera mitt bolag, jag måste ha personal som sköter detta. Kontoret hyr jag av ett fastighetsbolag eller köper själv ett fastighetsbolag som hyr till andra sen måste jag ha något att köra på lok/vagnar det måste jag hyra av banken som tar betalt, sen måste jag betala för att kunna köra på banan, ju fler som kör desto dyrare, tillgång/efterfågan banavgifter tar banverket hand om som även betalar underhåll av banorna. För att tjäna pengar så måste jag ha något att köra från ett företag till ett företag, men förtaget måste existera av ngn som vill ha något fraktat, men kan ju alltid sälja till hamnen som köper allt till dåligt pris. Staten,Banken,börsen och banverket är bara finansiella instrument som styrs av spelet och ingen deltagare, Tanken från min sida är att det skulle kunna bli roligt att delta, även om man inte kör själv (TYP Tycoon New York City) där man inkluderar allt möjligt. Mina ideer är hämtade ifrån gamla SVTTL och lite egna ideer, jag tycker att det var synd att det lades ner. Är detta ideer som kan funka, |
Ja, absolut! :cool:
En stor fråga är om vi ska låta alla ha var sitt bolag eller bara vara förare i ett gemensamt bolag eller kanske båda delarna? Problemet blir att vi inte är så många som kör MSTS så att vi ska få många förare till STS tror jag är omöjligt. Dert var ju också en av de delarna som misslyckades i Pursches SVTTL att förarna inte gjorde nått och var ibland påhittade namn eller kompisar som inte ens visste om att de var med. Om vi ska köra med bolag håller jag helt med dig. Att man måste regga sitt bolag, få/låna pengar, köpa kontor, köpa tåg, anställa personal, köpa underhåll. Att ha variabler som passagerarmängd och priser som styrs asv börsen kan vara lite krångligt men i Excel kan man ju göra väldigt mycket. Börsen är ju bara en siffra att räkna efter men det blir värre om vi ska ha variabler för kvalitet, service och hastighet men det går säkert också att lösa. Om vi istället låter medlemmarna i STS köra tåg och skicka in en screenshot från utvärderingen av sin aktivitet kan vi få mer jämnhet och verklighet eftersom alla måste göra det som händer i bolaget och inte bara köpa och köra. Det vore kul att få ihop lite alternativ så kan vi göra en omröstning på forumet och se vad som lockar mest. |
Hur går det med STS? Har inte hört något om det på länge.. antar väl att
det inte blev nått med det. :( |
STS-projektet står stilla just nu pga tidsbrist för min del.
Det har inte heller varit något direkt gensvar eller entusiasm runt virtuella tågbolag under sommaren men om inte MSTS slutar utvecklas när det gäller rutter m.m. och det finns lite bolag som vill in på en gemensam marknad kan jag kanske starta upp det nån gång. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:01. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009