![]() |
Hur blir man "konstruktör"?
Jag har gjort lite vagnar till Säröbanan med gmax och börjar behärska programmet något sånär. Nu skall jag börja bygga ångloken (som ju är en helt annan femma) och har hittat en alldeles outsinlig källa till lärdom, nämligen Aurans två CD "Content creation art source" Där finns bl.a. det läckra ångloket PB15, bumpmappat, härligt texturerat med oöverträffad "interior". gmax-filer finns med som man kan okulärbesiktiga - jag lär mig massor varje dag. Stort hopp om att Säröbanans ånglok kan vara ute framåt jul. Ni andra "konstruktörer" som har andra svenska favoriter borde studera dessa två CD så får vi säkert massor av svenskt materiel framöver!?
En givande "bygghöst" önskar: |
Var skulle man kunna hitta dessa två cd...?
|
Ett enkelt fel som kan undvikas med ånglok
Jag kollade också en hel del på PB15 loket när jag ville ta reda på hur man skapar ljudfiler till ett ånglok och hittade ett "slarvfel". Är nu lite osäker men det verkar som om man har missat att "kvarta" mellen maskineriet på höger och vänster sida.
Ett ånglok har vevarna på drivaxeln förskjutna 90 grader mellan resp sida för att minimera problem med att maskineriet hamnar i dödläge. Nåt att tänka på om man ska bygga ett ånglok till Trainz/Mats |
Citat:
Gissar Bengt |
|
Säröbanans ånglok nr 1§2 på gång?????
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Byggt drivboggi, löpboggi och bakre löphjul. Börjat på panna, hytt, sidotankar och kolbox. "Nödtexturering" med PB-15-texturer (för att se hur det ser ut). Återstår chassi, texturering, rendering, attachment points, animering m.m. och skrivande av alla dessa "config, sound,shadow, art och enginespec. Fungerande koppel med script (som på mina vagnar)? Jag sa väl inte vilken jul loken skulle komma ut? Orginalet och "kopian": |
Citat:
Men jag håller med dig "fura", skall det va riktigt ska det!!! |
Ser ju riktigt bra ut än så länge! :)
|
Grymt!!
Är det den ända bilden på ångloket... Borde väl finnas mer i nätet! |
Citat:
Sen började jag lägga kopplingar för animeringen på resp sida, när det var klart "kvartade" det högra maskineriet innan jag kopplade ihop dom med en gemensam dummy. /Mats |
Citat:
Tack fura! |
Walschaerts slidstyrning
2 bifogad(e) fil(er)
Håller som bäst på med drivboggin till lok 1§2, som var kompoundlok med olika cylinderdiameter och Walschaerts slidstyrning. Har försökt sätta mig in i vad alla delar heter, men hittar rätt lite på svenska (Nordisk familjebok ger en del).
Jag har kommit fram till följande delar: koppelstång, vevstake, vevsläng, exenterstång, kuliss, kulissfäste slidstötstång, lyftstång, länkstång, tvärstycke, gejdrar, kolvstång, slidstång, cylinder, slidskåp. Kan någon detta bättre så är jag tacksam för upplysningar! Här är en tysk version och så långt jag kommit hittills: Tacksam för upplysningar! LAn |
Sånt kan du!!;)
Riktigt bra och väldigt snygga "ånghjul"! |
Det du har so far är en från höger till vänster en koppelstång - vevstake - tvärstycke med tillhörande glidplan
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
bifogar en bild på en tidigare, misslyckad version med (nästan alla delar). Vore tacksam att få dom svenska namnen (har bara tyska och amerikanska) om Du orkar göra dig besväret? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:23. |