![]() |
Lindfors-Bosjöns Järnväg
1 bifogad(e) fil(er)
Satt och bläddrade i Staffan Mörlings bok Skogsbana, och läste om de fjädrande boggier som Albert Bergström konstruerade (sid. 52 ff). Satt mig och snickrade ihop en sådan, med animerad fjädrande gång (lura ögat - rälsen är ju plan). Funderar på lite vagnar och ev. lok ur boken - vi får väl se framöver?
|
Hej LAn
Det är en mycket snygg för att inte säga delikat boggie. Hur lurar du ögat emd fjädringen tro? MVH / BjornL |
Citat:
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Många spännande projekt väntar under kommande vinter(vintrar)? Snubblade över några intressanta "Taggar" i CCP när jag jobbade med SWE Track (se bild). Speciellt den sista "Use super elevation" gör att spåret följer terrängen även i sidled. Hur man sen får tåget att följa spåret vet vi inget om än. Men det kommer säkert!? Som Svenolov säger, det finns där, det är upp till oss att upptäcka det!!!!! |
Kul när det dyker upp saker som står på önske, och att göra listan utan att man säger ett knyst.
Stort tack Lennart, det här var jätteväkommet. |
Det finns ett kinesiskt (tror jag att det är) lok inbyggt som har "fjädring". Man har helt enkelt fått boggien att gunga med i hjulens rotationsanimation, så att de rör sig samtidigt som loket rör sig. På det sättet behövs inga externa script, allt finns ju redan färdigt, bara att animera.
|
Krängande gång!
5 bifogad(e) fil(er)
Experimentet med fjädrande boggier och vagn med krängande gång löste jag på följande sätt:
själva vagnen är en pytteliten svart kub placerad så att den döljs under vagngolvet, Kuben tillsammans med alla attachmentpunkter(som måste döpas till t.ex. a.r.shake/a.bog0)) är sedan länkade till b.r.shake mitt i vagnen och som är animerad över 30 frames där allt vickar mycket lite i x- och y-led. Det som är f.d. bodyn är nu en boggi som är animerad p.s.s. Denna är sen fäst i a.bog2 i origo. Även dess shadow är animerad p.s.s. Obs att denna boggi har anim-dist satt till 6 ggr mer än de riktiga boggierna. Detta kan man variera för att få önskade gångegenskaper. Sen fattas ett bra slamrande gnisslande ljud som grädde på moset. Jag laddar upp detta här eftersom det är experimentversionen, så kan ni själva utforska det hela! |
Är kommentarer överflödiga???
1 bifogad(e) fil(er)
Jag inbillar mig att jag gör ett ganska hyfsat jobb med det jag gör, men responsen är inte den bästa. Kan bero på det "Bautastenstunga" Signal och säkerhetssystem som nyss ramlat ner i Downloads. Jag får väl förmoda att det är där alla är just nu?
Har fått bra respons från alla i Tyskland som jag har kontakt med, så jag kanske emigrerar rätt vad det är!? Det är en betydligt större, och mer positiv, marknad än den svenska! En bild, som kanske blir den sista? Bosjöbanans förtsta grusvagn, 1912. Grusskrov var av nöden tvungna när man anlade en ny järnväg, om än så liten och smal som LBJ: |
Mycket snyggt LAn! Jag prövade Flakvagnen och måste säga att det såg mycket häftigt ut. Jag älskar "skrutt banor" detta gör ju så att man måste sätta sig och bygga en! :O
|
Får skylla på mitt FCT, som har sinkat mig. Då nedladdningen har gått i snigelfart, så att man inte har kunnat använda Trainz och som har gjort, att man ligger efter med tester av det nya signalpaketet.
Men det är ingen bra ursäkta, för att responden har varit låg. Då man ändå har följt tråden, utan att skriva något. Har i vart fall, redan laddat ner vagnen, men inte installerat än. Så man är lite nyfiken på, vad du nu har hittat på. Kul att responden finns i Tyskland iallafall och skam vore annars. Förr i mina ögon, så är det väl världens mest tågtokiga land. Nyfiken. Vilket forum är du på och skriver i Tyskland? |
Hej LAn
Nu har även jag hunnit provköra vagnarna. Det blir en helt annan känsla när de inte glider fram, mycket snyggt! MVH / BjörnL |
110816 Testlok och testvagnar
2 bifogad(e) fil(er)
Fick lite tid idag till mitt lilla Bosjöprojekt, som är det enda jag håller lite igång så att jag inte tappar hantverksgreppet helt. Utgående från Stefan Jungs Henschel-lok Fabia tänkte jag experimentera med krängande gång då och då för att få erfarenheter inför det mycket avlägsna bygget av Petter och Lotta som ju var O&K-lok med axelföljd C, för att inte belasta de klena 8 kg's rälerna. Den mellersta axeln saknade hjulflänsar för att förbättra kurvtagningen men ändå behålla god adhesion. Bosjöbanan är en tekniskt mycket intressant liten järnväg tack vara den framsynte Ing. Albert Bergström.
Rekomenderar varmt boken Skogsbana av Staffan Mörling! |
Det är bra att du inte har lämnat oss helt åt vårt öde, Lennart.
Bosjöbanan? Är det en bana som du håller på med? I så fall så är det mycket välkommet, om du tänker ladda upp den så småningom. Jag vet att det är många som bygger bra banor, men att det sällan laddas upp bra banor. Ja, jag låter som alla andra, egoistisk och krävande, men jag saknar bra svenska banor som är "färdiga". Var får man tag på boken Skogsbana av Staffan Mörling? |
Citat:
Helt lägga av med Trainz går inte men att gå ner på ett projekt som får ta den tid det tar passar nog mig bra just nu. Du, Svenolov, är ju bra på att ha en boll i taget i luften, inte som jag som försöker bolla 50-boll, det går inte! Några av mina förfäder jobbade på cirkus så det ligger kanske i blodet??? |
Ser mycket fint ut! Du gör rätt i att bara ha ett prjekt igång nu.:)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:24. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009