Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om tågsimulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Många färdiga byggnader från Sverige och hela världen kan detta vara något? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30962)

Rasmus96 2011-09-25 19:21

Många färdiga byggnader från Sverige och hela världen kan detta vara något?
 
Hej hittade detta av en slump när jag kollade på google earth.

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/

Ni kanske redan viste om detta? Det står även att man kan ladda ner modellerna. Modellerna är bilar ,Fartyg,Flygplan,Tåg och byggnader. Vet inte riktigt hur detta fungerar och om det funkar i spelen Railworks/Train simulatror, MSTS, Trainz? Men med detta kanske man kan bygga mer verklighetstrogna städer?

Rasmus96 2011-09-25 19:51

5 bifogad(e) fil(er)
Här är några tåg jag hittade det finns flera tåg. Det står under bilden att man kan ladda ner modellen.

Rasmus96 2011-09-25 20:33

8 bifogad(e) fil(er)
Här är även lite byggnader just dessa är från Stockholm. Därför jag visar detta är för att ni ska se lite vad som finns och om man kan ha användning av sånt i simulatorerna?

GBSF 2011-09-25 22:09

Dethär skulle ju kunna vara ett enormt lyft för Tåg-sim!

EDIT; Kolla nu, finns ju alla från tågstationer till pizzerior!

bönan 2011-09-25 22:11

Det enda som behöver göras är alltså att få in det i simulatorn, och de försök jag har gjort under eftermiddagen har inte varit framgångsrika...:rolleyes:

Basse 2011-09-25 22:22

Du kan exportera Sketchup modeller till t.ex. 3DsMax för att sedan exportera till simulator. Det största problemet ligger i att det nästan är mer jobb att fixa till modeller än att göra de från grund. Sen kan de alltid fungera som referensmaterial inne i editorn medan man bygger samma typ av modell. De är inte riktigt lämpade för direkt export till simulator, då pratar jag om själva tågen och detaljrika modeller. Hus går alldeles utmärkt (med tillstånd)

Rasmus96 2011-09-25 22:55

Japp finns mycket kul. Det här med tillstånd vet jag inte riktigt finns ju en "Hämta modellen/ladda ned" knapp på alla modeller så tror att man kan använda de då? Fast jag vet inte riktigt. Men visst vorre det kul med typ Stockholms statshus eller något annan känd svensk byggnad. Skulle bli mycket roligare att bygga riktiga städer i Tåg-sim då. :)

Mazz 2011-09-25 23:09

Sannolikt kan man få tillstånd att som i vårt fall använda modellerna som freeware i tågsimulatorer. Kollat lite på 3ds-hämta-hem modeller idag i annat sammanhang och de flesta påpekar att de inte får läggas upp i någon form på annat ställe, än med deras medgivande. Det gäller nog även i förädlad form så som i tågsimformat. Men, jag har svårt att tro att någon skulle säga nej faktiskt, har man än gång lagt upp en modell så är det formodligen för att det ska komma till glädje i ej kommersiella sammanhang. Så ser man bara till att ha med referenser till grundkällan, så blir nog ursprungsmakaren bara glad skulle jag gissa på.

Nästa sak som kan stöka till det för oss kan mycket väl vara komplexiteten på modellerna. Som Basse mycket riktigt påpekar, så kan det vara mycket jobb att få till det. Dessa modeller kanske (eller till och med sannolikt) har en helt annan division på antalet polygoner än vad vi önskar oss. Som kuriosa, jag hämtade hem en fotboll. Ja, en sån där rund ni vet, som ett antal människor springer o jagar på en gräsplan. (dom skulle ha flera bollar....) Den hade det blygsamma antalet av dryga 22000 polygoner, ungefär som mitt D-lok har just nu. Så, bara polygonstädning kan ta en kolossal tid.

Sen kan det ju mycket väl finnas objekt som kan passa som handen i handsken eller som sagt kan tjäna som master för en egen modell. Så möjligheten är intressant ändå, skulle vara kul om nån får en framgång i detta.

lan 2012-02-25 18:50

Nya rön!
 
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 246071)
Sannolikt kan man få tillstånd att som i vårt fall använda modellerna som freeware i tågsimulatorer. Kollat lite på 3ds-hämta-hem modeller idag i annat sammanhang och de flesta påpekar att de inte får läggas upp i någon form på annat ställe, än med deras medgivande. Det gäller nog även i förädlad form så som i tågsimformat. Men, jag har svårt att tro att någon skulle säga nej faktiskt, har man än gång lagt upp en modell så är det formodligen för att det ska komma till glädje i ej kommersiella sammanhang. Så ser man bara till att ha med referenser till grundkällan, så blir nog ursprungsmakaren bara glad skulle jag gissa på.

Nästa sak som kan stöka till det för oss kan mycket väl vara komplexiteten på modellerna. Som Basse mycket riktigt påpekar, så kan det vara mycket jobb att få till det. Dessa modeller kanske (eller till och med sannolikt) har en helt annan division på antalet polygoner än vad vi önskar oss. Som kuriosa, jag hämtade hem en fotboll. Ja, en sån där rund ni vet, som ett antal människor springer o jagar på en gräsplan. (dom skulle ha flera bollar....) Den hade det blygsamma antalet av dryga 22000 polygoner, ungefär som mitt D-lok har just nu. Så, bara polygonstädning kan ta en kolossal tid.

Sen kan det ju mycket väl finnas objekt som kan passa som handen i handsken eller som sagt kan tjäna som master för en egen modell. Så möjligheten är intressant ändå, skulle vara kul om nån får en framgång i detta.

Efter Bengans "uppkastningar", i Trainz Download,av stora Stockholmbyggnader var jag tvungen att utforska dessa!

Resultatet blev följande:
  1. Modeller gjorda med "Googles Ketchup" är mycket polygonsnåla!!!
  2. Mängden texturer däremot är enormt!!!!
Jag dissekerade "Gasverksvägen Hjorthagen" som är en liten byggnad, för att se hur den var exporterad. Resultatet ser ni på bilderna! Men detta är nog ändå framtiden att framställa byggnader enkelt! Man kan ev. minska storleken på vissa texturer och få ned storleken ytterligare!

sealpower 2012-02-25 20:43

Har sketchup slutat att ha onödiga "invändiga" ytor på alla polygoner numera eller är det exportverktygen som förbättrats avsevärt på sistone?

Hus och annat fyrkantigt är sketchup rätt bra att använda men på grund av dess natur, mitt mellan solid- och ytmodelleringsprogram, är dess definition av en cirkel och andra "runda" föremål lite för exakt för våra syften.

Basse 2012-02-25 21:10

För hus fungerar det säkert helt okej. Det jag märkt när jag testat är att det skapas väldigt många extra verts, och texturen är lite speciellt lagt på modellerna.
Men ser man till att få bort allt "skräp" från modellen går det säkert helt ok om man också får tillstånd av skaparen.

lan 2012-02-26 09:32

Analys av "Globen - by Stefan Larsson"
 
2 bifogad(e) fil(er)
Förvisso ett vackert bygge men resultatet av min analys ger betänkligheter!? Bilderna får tala!

sealpower 2012-02-26 20:47

Det du, det var inte dåligt "inpinkat" det :rolleyes:

lan 2012-02-27 14:00

Mera Ketchuperier!!!
 
2 bifogad(e) fil(er)
På Google Sketchups Warehouse finns många snyggt gjorda byggnader, bl.a. Falköping Cenral, ett mycket fint och detaljerat bygge med mycket snygg texturering! Men, när man exporterar den till Trainz med Ruby Exportern så blir reslutatet nedslående. Begrunda dessa bilder och siffror så förstår ni nog att det är helt oandvändbart i Trainz. Det finns sätt att minska ner detta till rimlig nivå men jag tror ingen har lust för det är ett jättearbete!!!

Mazz 2012-02-27 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 257230)
På Google Sketchups Warehouse finns många snyggt gjorda byggnader, bl.a. Falköping Cenral, ett mycket fint och detaljerat bygge med mycket snygg texturering! Men, när man exporterar den till Trainz med Ruby Exportern så blir reslutatet nedslående. Begrunda dessa bilder och siffror så förstår ni nog att det är helt oandvändbart i Trainz. Det finns sätt att minska ner detta till rimlig nivå men jag tror ingen har lust för det är ett jättearbete!!!

Det gäller väl inte bara Trainz, det är väl alla nuvarande tågsimulatorer som det blir mastigt för? ;)

När man väl fått in modellen i sin 3D-miljö, med alla 300.000+ polygonerna och givet att den är måttriktig så har man ju en suverän bas att snabbt bygga upp en tågsimulatorvänlig ny modell, genom att använda den importerade geometrin som bas och snappa en ny modell till de vertex som redan finns på rätt plats. Det är ganska snabbt gjort.

Om texturen är användbar eller inte får man väl ta ställning till från fall till fall, men jag menar att det bör vara en suverän bas för att snabbt få en modell gjord jämfört med att bygga den från scratch. Nu utgår jag från att den importerade modellen håller en hög måttriktighet så man kan ta koordinaterna rakt upp o ner, annars spricker resonemanget.

Bara en stilla fundering, utan att själv ha importerat nått o analyserat.

:)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:20.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009