![]() |
Mötande tåg
Vad händer om man i en aktivitet har lagt in mötande tåg som är olika snabba, krockar de då eller stannar det snabbare vid en stoppsignal som om det ligger bakom eller vad händer?
/Viktor http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1790195049.jpg http://w1.500.telia.com/~u50025335/ |
Hur ändrar man deras snabbhet då?
//Erik... |
Jag har inte ändrat tågens snabbhet, tänk dig ett godståg och ett X2000. Det är ungefär 100km/h i skillnad i fart.
/Viktor http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1790195049.jpg http://w1.500.telia.com/~u50025335/ |
Jo, det förstås, trodde du mena att ´man kunde ändra hur lång tid det skulle ta för tåget att köra sträckan
//Erik... |
Nej, naturligtvis inte.
Finns det någon annan med ett bra svar?[8] /Viktor http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1790195049.jpg http://w1.500.telia.com/~u50025335/ |
Signalsäkerhetssystemet i MSTS är uppbygt liknande som "in real life". Man kan inte få grönt in på ett block där det står ett "objekt".
Om det är en stillastående vagn eller om det är ett rullande tåg tar inte systemet hänsyn till. Med andra ord, har man ett godståg framför en X2'a så kommer X2'an få kör vänta stopp, när han kommer fram till nästa signal får han vänta till nästa block blir fritt och därefter kör vänta stopp igen... http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1419101949.gif HP Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
Det går att tala om hur bra AI-tågen ska köra.
När du är i "service editorn" kan du under "Expected player performance" sätta ett värde från 1 till 100. I hjälpen till editorn kan man läsa följande Expected Player Performance The expected player performance is the efficiency with which the player is expected to operate the train. This value is expressed as a percentage of perfection. So, for example, 100% efficiency would indicate that you expect the player to operate the train at an optimum level from the moment the Activity starts until completion. This would allow no room for error whatsoever. A performance level of 50 - 60% is a good guideline for most users. A beginning engineer attempting a very difficult Activity would likely operate at less than 50% while a seasoned veteran might operate at 75 to 85%. The expected efficiency is used primarily to calculate traffic patterns. When you use the time acceleration model to check your Activity the Player Service runs at the rate you set in the Expected Player Performance field. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Inget svar på frågan, men när jag precis hade köpt MSTS la jag in mötande tåg i en aktivitet. Jag tänkte dock inte på att jag lade dom på samma spår... Så i en kurva möttes vi på samma spår, körandes emot varandra i full fart. Det vart en riktig smäll... [B)]
http://members01.chello.se/averdahl/rc4.gif Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
Oj,oj,oj! Det gäller att tänka på att när man gör aktiviteter.
/Viktor http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1790195049.jpg http://w1.500.telia.com/~u50025335/ |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:49. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009