Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-12-02, 16:12   #1
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard Mötande tåg

Vad händer om man i en aktivitet har lagt in mötande tåg som är olika snabba, krockar de då eller stannar det snabbare vid en stoppsignal som om det ligger bakom eller vad händer?

/Viktor

http://w1.500.telia.com/~u50025335/
vl besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-02, 16:38   #2
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Hur ändrar man deras snabbhet då?

//Erik...

Erik Götborg besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-02, 16:40   #3
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Jag har inte ändrat tågens snabbhet, tänk dig ett godståg och ett X2000. Det är ungefär 100km/h i skillnad i fart.

/Viktor

http://w1.500.telia.com/~u50025335/
vl besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-02, 16:51   #4
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Jo, det förstås, trodde du mena att ´man kunde ändra hur lång tid det skulle ta för tåget att köra sträckan

//Erik...

Erik Götborg besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-02, 16:54   #5
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Nej, naturligtvis inte.

Finns det någon annan med ett bra svar?[8]

/Viktor

http://w1.500.telia.com/~u50025335/
vl besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-02, 16:56   #6
hp
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 591
Skicka ett meddelande via ICQ till hp Skicka ett meddelande via MSN till hp
Standard

Signalsäkerhetssystemet i MSTS är uppbygt liknande som "in real life". Man kan inte få grönt in på ett block där det står ett "objekt".
Om det är en stillastående vagn eller om det är ett rullande tåg tar inte systemet hänsyn till.

Med andra ord, har man ett godståg framför en X2'a så kommer X2'an få kör vänta stopp, när han kommer fram till nästa signal får han vänta till nästa block blir fritt och därefter kör vänta stopp igen...



HP
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
hp besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-02, 16:58   #7
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det går att tala om hur bra AI-tågen ska köra.

När du är i "service editorn" kan du under "Expected player performance" sätta ett värde från 1 till 100.

I hjälpen till editorn kan man läsa följande


Expected Player Performance

The expected player performance is the efficiency with which the player is expected to operate the train. This value is expressed as a percentage of perfection. So, for example, 100% efficiency would indicate that you expect the player to operate the train at an optimum level from the moment the Activity starts until completion. This would allow no room for error whatsoever.

A performance level of 50 - 60% is a good guideline for most users. A beginning engineer attempting a very difficult Activity would likely operate at less than 50% while a seasoned veteran might operate at 75 to 85%.

The expected efficiency is used primarily to calculate traffic patterns. When you use the time acceleration model to check your Activity the Player Service runs at the rate you set in the Expected Player Performance field.


___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-02, 17:32   #8
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Inget svar på frågan, men när jag precis hade köpt MSTS la jag in mötande tåg i en aktivitet. Jag tänkte dock inte på att jag lade dom på samma spår... Så i en kurva möttes vi på samma spår, körandes emot varandra i full fart. Det vart en riktig smäll... [B)]


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-12-02, 18:40   #9
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Oj,oj,oj! Det gäller att tänka på att när man gör aktiviteter.

/Viktor

http://w1.500.telia.com/~u50025335/
vl besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
HJÄLP får inte igång min rutt :o( Trigger MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 10 2003-01-06 17:56
Mötande tåg Dson Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 9 2003-01-06 16:08
Mötande tåg i aktiviteter Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 4 2002-09-30 17:54
mötande tåg Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2002-09-03 20:31
Önskar hjälp med mötande tåg. Lasse Eldare MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2002-07-24 16:14



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009