Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   vad gör jag för fel? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=8364)

dj henke 2005-01-16 10:39

vad gör jag för fel?
 
Jag undra vad jag gör fel.
alla mina saker jag har gjort till trs blir vita i spelet.
jag har lagt alla texturer(filerna är tga) i mappen som im filen och gmw filen ligger i och har gjort en config.
vad gör jag för fel[8]

http://www.geocities.com/jan_karrback/tags/SJ_V5b.gif Henke

Bengan 2005-01-16 12:25

Citat:

quote:Tidigare skrev dj henke

Jag undra vad jag gör fel.
alla mina saker jag har gjort till trs blir vita i spelet.
jag har lagt alla texturer(filerna är tga) i mappen som im filen och gmw filen ligger i och har gjort en config.
vad gör jag för fel[8]

http://www.geocities.com/jan_karrback/tags/SJ_V5b.gif Henke
Har du även skrivit ett sånt här textdokument. Till varje tga-fil.
Den första här på bilden heter back.

tga-filen heter back och textdokumentet heter samma sak som tga-filen, men på slutet texture. Som här. back.texture
I den står det.

Primary=back.tga
Tile=st

back här, byter du ut mot vad din tga-fil heter.

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9097120739.jpg

Bengan

dj henke 2005-01-16 13:08

hej bengan
har så där som du sa.
undra vad felet kan va??
jag använder mig av UVW Mapping på den här modelen.
kan det va felet?

http://www.geocities.com/jan_karrback/tags/SJ_V5b.gif Henke

Tomas 2005-01-16 13:12

UWV mappningen är det inte nå fel på.

Vad har du för texturstorlek? Är du säker på att du sparat .tga bilden som "uncompressed"?

Tänk på att om texturen inte upprepas kan "Tile=none" vara bra, då riskerar man inte att få några texturblödningar:

Primary=back.tga
Tile=none

Sist men inte minst, .gmw filen kan du ta delete på, den används inte av Trainz på något sätt.

/Tomas

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7817211010.jpg

Bengan 2005-01-16 13:16

Har inte en aning.
Gmax och texturer är helt nytt för mig.
Har bara för mig, att jag missade någonstans ovan med namnen och fick bara fram vita föremål i Trainz.

Bättre att en expert får svara vidare på det här, än en lekman som jag inom området, men jag har för mig att det blir så där. När tga-filen heter någonting annat, än vad det står i texture-filen.

Bengan.

Tomas 2005-01-16 15:20

.texture.txt filen måste ha samma namn som på texturen du använt i gmax, men sen till trainz kan du döpa om texturen och ändra texturnamnet inne i .texture.txt filen (dock EJ .txt filens namn).

Men det är som sagt lätt att göra något fel någonstans och då blir resultatet vita modeller inne i Trainz.

/Tomas

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7817211010.jpg

dj henke 2005-01-16 15:28

Hej
var en ganska lätt model att bygga så ska göra om den[:p]

http://www.geocities.com/jan_karrback/tags/SJ_V5b.gif Henke

LLJ 2005-01-16 15:31

Hej.

Normalt behöver man inte skapa texture.txt filerna själv, det gör GMax åt dig. Använder man resource collector i GMax så kopieras alla .tga filer man använt över också.

/Lars

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4198194921.jpg

Bengan 2005-01-16 18:18

Var ändrar man någonstans för att få fram none vid Tile.

Primary=back.tga
Tile=st

Primary=back.tga
Tile=none

och var någonstans för resource collector i gmax.

Kommer inte åt burken just nu, som jag har gmax installerat på. Så jag kan inte kolla efter det själv nu och glömmer säkert bort att kolla upp det senare. Kanske denna tråd, påminner mig om det senare.

Bengan.

dj henke 2005-01-16 19:17

Hej den här?
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7638191620.JPG


http://www.geocities.com/jan_karrback/tags/SJ_V5b.gif Henke

LLJ 2005-01-16 19:36

Ja.

Man gör så här:
1) exportera din mesh
2) Välj recource collector
3) Klicka på browse vid output path och kolla att den pekar på mappen dit du nyss exporterade.
4) Kolla att radiobutton står på copy
5) Klicka begin. Då kopieras alla filer .tga som används över.

/Lars

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4198194921.jpg


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:37.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009