Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-16, 10:39   #1
dj henke
Member
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Sweden
Inlägg: 67
Skicka ett meddelande via MSN till dj henke
Standard vad gör jag för fel?

Jag undra vad jag gör fel.
alla mina saker jag har gjort till trs blir vita i spelet.
jag har lagt alla texturer(filerna är tga) i mappen som im filen och gmw filen ligger i och har gjort en config.
vad gör jag för fel[8]

Henke
dj henke besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 12:25   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev dj henke

Jag undra vad jag gör fel.
alla mina saker jag har gjort till trs blir vita i spelet.
jag har lagt alla texturer(filerna är tga) i mappen som im filen och gmw filen ligger i och har gjort en config.
vad gör jag för fel[8]

Henke
Har du även skrivit ett sånt här textdokument. Till varje tga-fil.
Den första här på bilden heter back.

tga-filen heter back och textdokumentet heter samma sak som tga-filen, men på slutet texture. Som här. back.texture
I den står det.

Primary=back.tga
Tile=st

back här, byter du ut mot vad din tga-fil heter.



Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 13:08   #3
dj henke
Member
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Sweden
Inlägg: 67
Skicka ett meddelande via MSN till dj henke
Standard

hej bengan
har så där som du sa.
undra vad felet kan va??
jag använder mig av UVW Mapping på den här modelen.
kan det va felet?

Henke
dj henke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 13:12   #4
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

UWV mappningen är det inte nå fel på.

Vad har du för texturstorlek? Är du säker på att du sparat .tga bilden som "uncompressed"?

Tänk på att om texturen inte upprepas kan "Tile=none" vara bra, då riskerar man inte att få några texturblödningar:

Primary=back.tga
Tile=none

Sist men inte minst, .gmw filen kan du ta delete på, den används inte av Trainz på något sätt.

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 13:16   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Har inte en aning.
Gmax och texturer är helt nytt för mig.
Har bara för mig, att jag missade någonstans ovan med namnen och fick bara fram vita föremål i Trainz.

Bättre att en expert får svara vidare på det här, än en lekman som jag inom området, men jag har för mig att det blir så där. När tga-filen heter någonting annat, än vad det står i texture-filen.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 15:20   #6
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

.texture.txt filen måste ha samma namn som på texturen du använt i gmax, men sen till trainz kan du döpa om texturen och ändra texturnamnet inne i .texture.txt filen (dock EJ .txt filens namn).

Men det är som sagt lätt att göra något fel någonstans och då blir resultatet vita modeller inne i Trainz.

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 15:28   #7
dj henke
Member
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Sweden
Inlägg: 67
Skicka ett meddelande via MSN till dj henke
Standard

Hej
var en ganska lätt model att bygga så ska göra om den[]

Henke
dj henke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 15:31   #8
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej.

Normalt behöver man inte skapa texture.txt filerna själv, det gör GMax åt dig. Använder man resource collector i GMax så kopieras alla .tga filer man använt över också.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 18:18   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Var ändrar man någonstans för att få fram none vid Tile.

Primary=back.tga
Tile=st

Primary=back.tga
Tile=none

och var någonstans för resource collector i gmax.

Kommer inte åt burken just nu, som jag har gmax installerat på. Så jag kan inte kolla efter det själv nu och glömmer säkert bort att kolla upp det senare. Kanske denna tråd, påminner mig om det senare.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 19:17   #10
dj henke
Member
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Sweden
Inlägg: 67
Skicka ett meddelande via MSN till dj henke
Standard

Hej den här?



Henke
dj henke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 19:36   #11
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Ja.

Man gör så här:
1) exportera din mesh
2) Välj recource collector
3) Klicka på browse vid output path och kolla att den pekar på mappen dit du nyss exporterade.
4) Kolla att radiobutton står på copy
5) Klicka begin. Då kopieras alla filer .tga som används över.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009