![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Member
|
![]()
Jag undra vad jag gör fel.
alla mina saker jag har gjort till trs blir vita i spelet. jag har lagt alla texturer(filerna är tga) i mappen som im filen och gmw filen ligger i och har gjort en config. vad gör jag för fel[8] ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Den första här på bilden heter back. tga-filen heter back och textdokumentet heter samma sak som tga-filen, men på slutet texture. Som här. back.texture I den står det. Primary=back.tga Tile=st back här, byter du ut mot vad din tga-fil heter. ![]() Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Member
|
![]()
hej bengan
har så där som du sa. undra vad felet kan va?? jag använder mig av UVW Mapping på den här modelen. kan det va felet? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
STW-member
|
![]()
UWV mappningen är det inte nå fel på.
Vad har du för texturstorlek? Är du säker på att du sparat .tga bilden som "uncompressed"? Tänk på att om texturen inte upprepas kan "Tile=none" vara bra, då riskerar man inte att få några texturblödningar: Primary=back.tga Tile=none Sist men inte minst, .gmw filen kan du ta delete på, den används inte av Trainz på något sätt. /Tomas ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Har inte en aning.
Gmax och texturer är helt nytt för mig. Har bara för mig, att jag missade någonstans ovan med namnen och fick bara fram vita föremål i Trainz. Bättre att en expert får svara vidare på det här, än en lekman som jag inom området, men jag har för mig att det blir så där. När tga-filen heter någonting annat, än vad det står i texture-filen. Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
STW-member
|
![]()
.texture.txt filen måste ha samma namn som på texturen du använt i gmax, men sen till trainz kan du döpa om texturen och ändra texturnamnet inne i .texture.txt filen (dock EJ .txt filens namn).
Men det är som sagt lätt att göra något fel någonstans och då blir resultatet vita modeller inne i Trainz. /Tomas ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Member
|
![]()
Hej
var en ganska lätt model att bygga så ska göra om den[ ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
![]()
Hej.
Normalt behöver man inte skapa texture.txt filerna själv, det gör GMax åt dig. Använder man resource collector i GMax så kopieras alla .tga filer man använt över också. /Lars ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Var ändrar man någonstans för att få fram none vid Tile.
Primary=back.tga Tile=st Primary=back.tga Tile=none och var någonstans för resource collector i gmax. Kommer inte åt burken just nu, som jag har gmax installerat på. Så jag kan inte kolla efter det själv nu och glömmer säkert bort att kolla upp det senare. Kanske denna tråd, påminner mig om det senare. Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Member
|
![]()
Hej den här?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
![]()
Ja.
Man gör så här: 1) exportera din mesh 2) Välj recource collector 3) Klicka på browse vid output path och kolla att den pekar på mappen dit du nyss exporterade. 4) Kolla att radiobutton står på copy 5) Klicka begin. Då kopieras alla filer .tga som används över. /Lars ![]() |
![]() |
![]() |