Ämne: JBJ R2
Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-11, 08:45   #363
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Lite filosofiska tankar runt uppdateringar av rutter...

Man skulle kunna skilja på "patchar" och "versionsuppgradering", om man vill. I min värld är då en patch nått som man släpper som löser ett mindre problem av något slag, medan en versionsuppgradering tillför nya funktioner/saker.

Man kan ju mycket väl planera att släppa patchar, om man anser att det aktuella statuset är fullgott. Men, så den skicklige landskapsbyggare Hawk är, så finns det saker som han gärna vill putsa till, just för att det är inspirerande och roligt att göra. På toppen på det, så delar han gärna med sig till omvärlden av det arbetet. Som sagts tidigare, man behöver ju inte lägga på patchen. Min uppfattning är nog dessutom att första-utgåvan av Hawks rutter håller högre klass än de flesta andra rutter och inte på något sätt en är ogenomtänkt rutt, vilket man i hastigheten kan uppfatta att du Byggare Bob tycker.

I fallet JBJ2, så är nog jag av den åsikten att det är versions-uppdatering vi pratar om. Som påpekats tidigare, JBJ2 är väsensskilt jämfört med JBJ1, men betänk oxå att JBJ2 blev egentlgen klar 2004 och idag skriver vi 2007. I stort sett är det ju "bara" nya spår i rutten jämfört med 2004 års version. Tack vare snabbare datorer och bättre kunskaper att göra resurssnåla rutter, så är ju faktiskt möjligheterna större idag än 2004, se bara på NMJ. Därav att det finns fog för en versions-uppdatering, om Hawk skulle tycka det är vettigt att göra.

Sen måste jag vara lite fyrkantig avslutningsvis. Som jag nämnde tidigare, sett utifrån mitt eget perspektiv... Den dag det finns en ny simulator av en ny generation blir inte MSTS långlivad i min dator, oavsett vilka MSTS-projekt som råkar pågå. Man må tycka att MSTS inte på något sätt blir sämre för at det kommer nya grejjer, men mitt eget intresse för MSTS kommer garanterat trilla ner på fot-knöls-nivå den dagen. Kanske finns det fler som tänker så av MSTS-utövarna, vad vet jag. Så, min åsikt är att JBJ2 bör komma ut så fort som det är möjligt, oavsett om det finns förbättringspotentialer eller ej i nuvarande skick.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat