![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Lite filosofiska tankar runt uppdateringar av rutter...
Man skulle kunna skilja på "patchar" och "versionsuppgradering", om man vill. I min värld är då en patch nått som man släpper som löser ett mindre problem av något slag, medan en versionsuppgradering tillför nya funktioner/saker. Man kan ju mycket väl planera att släppa patchar, om man anser att det aktuella statuset är fullgott. Men, så den skicklige landskapsbyggare Hawk är, så finns det saker som han gärna vill putsa till, just för att det är inspirerande och roligt att göra. På toppen på det, så delar han gärna med sig till omvärlden av det arbetet. Som sagts tidigare, man behöver ju inte lägga på patchen. Min uppfattning är nog dessutom att första-utgåvan av Hawks rutter håller högre klass än de flesta andra rutter och inte på något sätt en är ogenomtänkt rutt, vilket man i hastigheten kan uppfatta att du Byggare Bob tycker. I fallet JBJ2, så är nog jag av den åsikten att det är versions-uppdatering vi pratar om. Som påpekats tidigare, JBJ2 är väsensskilt jämfört med JBJ1, men betänk oxå att JBJ2 blev egentlgen klar 2004 och idag skriver vi 2007. I stort sett är det ju "bara" nya spår i rutten jämfört med 2004 års version. Tack vare snabbare datorer och bättre kunskaper att göra resurssnåla rutter, så är ju faktiskt möjligheterna större idag än 2004, se bara på NMJ. Därav att det finns fog för en versions-uppdatering, om Hawk skulle tycka det är vettigt att göra. Sen måste jag vara lite fyrkantig avslutningsvis. Som jag nämnde tidigare, sett utifrån mitt eget perspektiv... Den dag det finns en ny simulator av en ny generation blir inte MSTS långlivad i min dator, oavsett vilka MSTS-projekt som råkar pågå. Man må tycka att MSTS inte på något sätt blir sämre för at det kommer nya grejjer, men mitt eget intresse för MSTS kommer garanterat trilla ner på fot-knöls-nivå den dagen. Kanske finns det fler som tänker så av MSTS-utövarna, vad vet jag. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Guest
|
![]() Citat:
Precis så är min tanke också. Kan det vara det kankse olyckliga ordvalet av hawk;"patch" som ställer till det. Jag håller med om att Hawk gör bra bättre rutter än de flesta, men ordvalet "Patch" blir i mina ögon en felkorrigering. Versionsuppgradering eller "update" vore isåfall ett bättre ordval. ![]() |
|
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
|
![]()
Liten lägesrapport.
Signalsättningen har nu nått fram till 50% -sträcket, så det tar sig. ![]() Där det glesar ut, är där enkelspåret tar vid. Betydligt snabbare att signalsätta, doch har jag ju de två stora stationerna kvar att göra åsså. Den lösning som valdes vad gäller kort avstånd mellan signaler vid stationer, som gjorde att det inte hanns med att stanna om utfartssignalen (+mellansignalen) stod i stopp, anser jag nu att det fungerar bra. Infarts-signalen ger ju nu "Kör 40" istället för "Kör vänta stopp" och man får i blocksignalen innan beskedet "Kör vänta Kör 40". Tror att rutten nog kommer att hålla nu för att köra utan track monitor och utan att överskrida varken rött ljus eller hastighet, om man inte fumlar förståss... ![]() äventyret fortsätter... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
/Magnus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
|
![]()
Några bilder står ni väl ut me?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
|
![]()
äsch, det får bli en bunt till, det har ju varit snålt me bilder ett tag...
![]() Nästa pass blir jag klar med den här delen av rutten, bara hamnen kvar i princip. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Jättehärligt, Mazz! Ska bli kul att få köra där. ![]() |
![]() |
![]() |