Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-11, 08:45   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Lite filosofiska tankar runt uppdateringar av rutter...

Man skulle kunna skilja på "patchar" och "versionsuppgradering", om man vill. I min värld är då en patch nått som man släpper som löser ett mindre problem av något slag, medan en versionsuppgradering tillför nya funktioner/saker.

Man kan ju mycket väl planera att släppa patchar, om man anser att det aktuella statuset är fullgott. Men, så den skicklige landskapsbyggare Hawk är, så finns det saker som han gärna vill putsa till, just för att det är inspirerande och roligt att göra. På toppen på det, så delar han gärna med sig till omvärlden av det arbetet. Som sagts tidigare, man behöver ju inte lägga på patchen. Min uppfattning är nog dessutom att första-utgåvan av Hawks rutter håller högre klass än de flesta andra rutter och inte på något sätt en är ogenomtänkt rutt, vilket man i hastigheten kan uppfatta att du Byggare Bob tycker.

I fallet JBJ2, så är nog jag av den åsikten att det är versions-uppdatering vi pratar om. Som påpekats tidigare, JBJ2 är väsensskilt jämfört med JBJ1, men betänk oxå att JBJ2 blev egentlgen klar 2004 och idag skriver vi 2007. I stort sett är det ju "bara" nya spår i rutten jämfört med 2004 års version. Tack vare snabbare datorer och bättre kunskaper att göra resurssnåla rutter, så är ju faktiskt möjligheterna större idag än 2004, se bara på NMJ. Därav att det finns fog för en versions-uppdatering, om Hawk skulle tycka det är vettigt att göra.

Sen måste jag vara lite fyrkantig avslutningsvis. Som jag nämnde tidigare, sett utifrån mitt eget perspektiv... Den dag det finns en ny simulator av en ny generation blir inte MSTS långlivad i min dator, oavsett vilka MSTS-projekt som råkar pågå. Man må tycka att MSTS inte på något sätt blir sämre för at det kommer nya grejjer, men mitt eget intresse för MSTS kommer garanterat trilla ner på fot-knöls-nivå den dagen. Kanske finns det fler som tänker så av MSTS-utövarna, vad vet jag. Så, min åsikt är att JBJ2 bör komma ut så fort som det är möjligt, oavsett om det finns förbättringspotentialer eller ej i nuvarande skick.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 10:51   #2
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Lite filosofiska tankar runt uppdateringar av rutter...

Man skulle kunna skilja på "patchar" och "versionsuppgradering", om man vill. I min värld är då en patch nått som man släpper som löser ett mindre problem av något slag, medan en versionsuppgradering tillför nya funktioner/saker.

Precis så är min tanke också.
Kan det vara det kankse olyckliga ordvalet av hawk;"patch" som ställer till det.

Jag håller med om att Hawk gör bra bättre rutter än de flesta, men ordvalet "Patch" blir i mina ögon en felkorrigering.
Versionsuppgradering eller "update" vore isåfall ett bättre ordval.
  Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 01:21   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Liten lägesrapport.

Signalsättningen har nu nått fram till 50% -sträcket, så det tar sig.

Där det glesar ut, är där enkelspåret tar vid. Betydligt snabbare att signalsätta, doch har jag ju de två stora stationerna kvar att göra åsså.

Den lösning som valdes vad gäller kort avstånd mellan signaler vid stationer, som gjorde att det inte hanns med att stanna om utfartssignalen (+mellansignalen) stod i stopp, anser jag nu att det fungerar bra.

Infarts-signalen ger ju nu "Kör 40" istället för "Kör vänta stopp" och man får i blocksignalen innan beskedet "Kör vänta Kör 40". Tror att rutten nog kommer att hålla nu för att köra utan track monitor och utan att överskrida varken rött ljus eller hastighet, om man inte fumlar förståss... Att man ser signalerna på ordentligt avstånd underlättar ju det med, förståss...

äventyret fortsätter...
Bifogade bilder
 
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 18:12   #4
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Question

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Liten lägesrapport.

Signalsättningen har nu nått fram till 50% -sträcket, så det tar sig.

Där det glesar ut, är där enkelspåret tar vid. Betydligt snabbare att signalsätta, doch har jag ju de två stora stationerna kvar att göra åsså.

Den lösning som valdes vad gäller kort avstånd mellan signaler vid stationer, som gjorde att det inte hanns med att stanna om utfartssignalen (+mellansignalen) stod i stopp, anser jag nu att det fungerar bra.

Infarts-signalen ger ju nu "Kör 40" istället för "Kör vänta stopp" och man får i blocksignalen innan beskedet "Kör vänta Kör 40". Tror att rutten nog kommer att hålla nu för att köra utan track monitor och utan att överskrida varken rött ljus eller hastighet, om man inte fumlar förståss... Att man ser signalerna på ordentligt avstånd underlättar ju det med, förståss...

äventyret fortsätter...
Swe bra ut, den valda lösningen för kort signalavstånd är mycket tilltalande. Bör även kunna användas om mna vill tigtha till några block på linjen fast då kan mna använda en kör 70 signal istället. Det enda som skulle göra att man behövde TM är väll om det inte kom upp några orienteringstavlor för stationerna. Men det antar jag är inplanerat(?). Lycka till med frotsättningen, det ser bra ut.

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 00:47   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Några bilder står ni väl ut me? Signalsättningen rullar på...
Bifogade bilder
     
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 00:56   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

äsch, det får bli en bunt till, det har ju varit snålt me bilder ett tag...

Nästa pass blir jag klar med den här delen av rutten, bara hamnen kvar i princip.
Bifogade bilder
     
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 08:36   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 841
Smile

Hej!
Jättehärligt, Mazz! Ska bli kul att få köra där.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009