Dag 6 - Tisdag
Vilken toppendag
Dagen börjar med uppvaktning i rummet klockan 6

Sedan går mitt tåg från cst kl: 08.07. När jag kommer fram till Västerås hämtar en anställd på Bombardier i Västerås upp mig och kör mig till verkstan. Där jag blir rätt besviken. Finns verkligen inget att göra... Det är rätt tråkigt att bara glida runt när man redan haft chansen att göra det. Så jag sitter mest inne i RC hytten som nu fått sin stol och fönsterrutor samt att den fått sin individmärkning =) På tors ska den ut i testhallen.
Efter lunch letar jag upp Glenn som varit borta fram tills lunchen och berättar att det inte finns så mycket att göra i verkstan. Han ringer då till Kent (?) och kollar om jag får följa med ut på en provtur (Kent arbetar som provare, som provar att allt funkar på tåget innan det lämnas över till kunden.) Det visar sig att jag ska få följa med på en kort provtur i en X2a
Vi går till provhallen där jag får en varselväst och sedan går vi ut på testspåret (ett spår utanför verkstan som leder ut till stambanan som man kör tågen på när man testar dom). Vi klättrar in i manövervagnen där vi träffar Kent (?) och en annan kille. Kent frågar då som om det vore det vanligaste i världen;
Ska du eller jag köra?
Då säger Glenn att han tycker att jag ska köra, så jag sätter mig bakom spakarna på tåget. Vi måste dock vänta några minuter på en lokförare som ska hoppa in i drivenheten innan vi kan köra. Sen berättar Kent hur jag gör, så jag slår från parkeringsbromsen, trycker ner "pedalen" med fötterna sedan lägger jag i gasen. Tåget börjar efter några sekunder rulla och det är 15km/h på provområdet och 30km/h utanför. Så jag kör ut tåget och gasar sedan upp till 30, sen testar jag de olika bromsarna. Sedan kommer vi till en växel som leder till stambanan. Vi ska tydligen växlas in på stambanan med tågets andra ände så att vi ska passera med hela tåget och sedan stanna.
Jag passerar och bromsar sedan, sen avaktiverar vi hytten och går igenom hela tåget till drivenheten där vi träffar lokföraren. Vi ringer upp till fjärren och ber dom om att få växeln ändrad, vilket vi får gaska fort och sedan rullar vi ut på stambanan. Lokisen kör en bit och stannar sedan och släpper av oss (mitt på stambanan) och vi går in till verkstaden och lokisen fortsätter. Antagligen var loket klart eller så =)
Så det var riktigt spännande! Och jag har fixat så att jag får vara med testgänget imorrn med

Så hoppas jag får köra mer då
I väntan på växelomläggning
Hytten på "öresunds X2orna"
Har inga foton på när jag kör, för vi filmade istället för att fota.