Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-10, 21:24   #17
Conny_87
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: kungsängen
Inlägg: 88
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Sparkfot: Både rätt och fel! Bana 1 saknar "baliser", där finns signalerna i slingor mellan rälerna. Kolla precis där stationen börjar, där ligger det en 3-5 slingor som går fram och tillbaka mellan rälerna.
2:an och 3:an har kvar impedanslådorna. Och dessa ligger lite överallt längs banan. Även i depåerna har vi sådana.

Angående utropen (utan att ha djupdykt i den frågan) så är det någon form av meterräkning. När man är ute och provkör vagnar (eller rangerar) i depån så kommer ofta stationsutropen ut i högtalare och på skyltarna. Detta kräver dock att man har lagt in en destination. Då kommer oftast (inte alltid) första efterföljande station när man kört tillräckligt långt. Tar man över ett tåg från en förare som ankommit depån kan man få upp vilken station som helst om han/hon inte lagt in "transport" koden.
Tåget har alltid koll på hur långt den åkt och vart den är. Och det gör ju att vi som pillar i tågdatorn mellan varven ser rätt mycket fakta.
Som en lite kul grej kan påpekas att tack vare tågets fullständiga kontroll på vart den är så kunde vi hitta en matarstation som var felaktig.
GPS används inte i tunnelbanevagnar.
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat