Ämne: Målning m.m.
Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-01, 15:38   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tony_j Visa inlägg
Okej, kanon. Förstår hur det ska vara men filen blir inte en tga när jag kör edit in explorer.

Det blir en config.txt som du sa
Sen blir det en hs.im fil
och en hs.texture fil.
Har även bytt username och antar att man även ska byta asset-filename men utan att få en tga fil.

//Tony
Okej då förstår jag vad som är problemet.

config.txt är en configurationsfil, vanligt text som beskriver objektet..
hs.im är själva 3d modellen.
hs.texture är texturen. I det här fallet är den inte en tga fil utan ett äldre obfuskerat format.

För att få ut en TGA fil ur texture filen så hämtar du ned texture viewer härifrån http://members.optusnet.com.au/~villaump/pevsoft.htm den sägs kunna göra den konverteringen.

Sedan kan du ersätta .texture filen med tga filen och en textfil som heter hs.texture.txt som innehåller typ följande, evnetuellt några rader till om du behöver transparens:

Primary=hs.tga
Tile=st


Om du vill ha transparens:

Primary=hs.tga
Alpha=hs.tga
AlphaHint=masked
Tile=st

Då kommer Alpha lagret i bilden att användas som alpha i spelet.

Hoppas att detta hjälper dig vidare.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat