Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Jag har också kämpat med låsta växlar och signalering på enkelspårade banor. AI loken låser växlar för de lok man själv kör. Jag tycker det är dåligt att Auran inte har kunnat fixa till detta ännu. Jag brukar ta upp loket som låser växeln och välja stopp train sedan får jag ta över det lok jag kör och lägga om växeln och köra för att sedan byta lok igen och välja att det skall fortsätta. Om det är två AI lok som kör löser datorn det. Men jag tycker det fungerar sämre i TS2009 än vad det gjorde i TRS2006. Naturligtvis borde Auran kunna programmera så att AI loken inte låste växlar i förväg.
|
Det är INTE dåligt av Auran! AI förarare är bra många gånger, men man måste veta hur de fungerar.
1. En AI lägger sin egen tågväg (lägger växlar och låser dom, om de är lediga), utan att titta på vad andra har för sig. Resultatet blir att det kommer att finnas en klarerare för varje AI, som inte pratar med varandra. En AI manipulerar INTE signaler.
2. När en tågväg är lagd, eller delvis är lagd, börjar AI att köra efter
signalbeskeden. Så det är viktigt att man har signalerat rätt.
3. Efterhand som AI passerar växlarna i tågvägen låses dom upp.
Det bör bara finnas EN klarerare, eller åtminstone klarerare som kan "prata" med varandra. Och det är DU som är klareraren. Det är DU som ska ge förutsättningarna för att trafiken ska fungera. Till detta finns det många komponenter till hjälp. Men en bra start är, att välja rätt signaler och placera de rätt (se verkligheten). Sen är det klarerarens uppgift att släppa iväg tågen vid rätt tidpunkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Leif
Det är väl bara att (motvilligt) acceptera att AI inte kan hantera alla situationer som uppstår ute på banan. Ett komplett ställverk med en AI tågklarerare vore något det  . Då kunde man ju även välja att vara tågklarerare över sin egen bana. Kunde vara nog så knivig uppgift.
Vad gäller mitt problem så ser det ut som jag löst det. Jag lade in en trackmark (strax före rödljuset på bilden) som alla berörda tåg kör via. Detta följs sedan av "Release junction" kommando mot den aktuella växeln. Inga låsningar så här långt...
Hur många AI förare kan man ha igång på en bana tro? Just nu har jag 12st igång. Börjar få en känsla av att fler o fler konstigheter (låsta växlar, kreativa vägval via servicehalllar, övertagande av växel framför nosen på annat tåg) uppstår för varje AI jag lägger till. För det kan väl aldrig bero på brister i banbygget  .
Bygger vidare o lär gör
/Leif
|
Leif,
om du läser ovanstående svar, så förstår du att 12 st AI aldrig kommer att fungera om de får jobba självständigt. Så här ska det gå till.
1. Lägg tågvägar (paths) med hjälp av ett kommando. Finns flera att välja på.
2. Använd en autopilot som bara kör efter signalbesked. Finns också flera att välja på. Här kan man använda ett AI commando (DriveTo) också. När tågvägen är lagd så ser AI målet, och allt är ok. Men detta gäller bara om
hela tågvägen är lagd, fram till målet. Använd inte en AI, om AI inte kan se målet. Du förstår nu varför, AI kommer själv att försöka hitta sin egen väg.
I det svenska signalsystemet, som betatestas just nu, kommer det att finnas möjlighet att definiera blocksträckor, tågvägar och växelvägar. En AI-förare/autopilot kan ALDRIG ta sig in på en blocksträcka från något håll, utan tillåtelse från tkl (tågklareraren). Här har man full kontroll över blockriktningen. I en och samma riktning kan tågen också köa, om blocksträckan är indelad i flera sektioner.