![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | ||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]() Citat:
1. En AI lägger sin egen tågväg (lägger växlar och låser dom, om de är lediga), utan att titta på vad andra har för sig. Resultatet blir att det kommer att finnas en klarerare för varje AI, som inte pratar med varandra. En AI manipulerar INTE signaler. 2. När en tågväg är lagd, eller delvis är lagd, börjar AI att köra efter signalbeskeden. Så det är viktigt att man har signalerat rätt. 3. Efterhand som AI passerar växlarna i tågvägen låses dom upp. Det bör bara finnas EN klarerare, eller åtminstone klarerare som kan "prata" med varandra. Och det är DU som är klareraren. Det är DU som ska ge förutsättningarna för att trafiken ska fungera. Till detta finns det många komponenter till hjälp. Men en bra start är, att välja rätt signaler och placera de rätt (se verkligheten). Sen är det klarerarens uppgift att släppa iväg tågen vid rätt tidpunkt. Citat:
om du läser ovanstående svar, så förstår du att 12 st AI aldrig kommer att fungera om de får jobba självständigt. Så här ska det gå till. 1. Lägg tågvägar (paths) med hjälp av ett kommando. Finns flera att välja på. 2. Använd en autopilot som bara kör efter signalbesked. Finns också flera att välja på. Här kan man använda ett AI commando (DriveTo) också. När tågvägen är lagd så ser AI målet, och allt är ok. Men detta gäller bara om hela tågvägen är lagd, fram till målet. Använd inte en AI, om AI inte kan se målet. Du förstår nu varför, AI kommer själv att försöka hitta sin egen väg. I det svenska signalsystemet, som betatestas just nu, kommer det att finnas möjlighet att definiera blocksträckor, tågvägar och växelvägar. En AI-förare/autopilot kan ALDRIG ta sig in på en blocksträcka från något håll, utan tillåtelse från tkl (tågklareraren). Här har man full kontroll över blockriktningen. I en och samma riktning kan tågen också köa, om blocksträckan är indelad i flera sektioner.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2010-03-24 klockan 10:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Tack för ditt svar Sven-Olov.
Förstår nu varför det kan uppstå fler o fler konstigheter för varje AI-förare jag lägger till ![]() Ska prova detta med Paths och Autopilot. Börjar titta på det senare idag. Om jag sedan får det att funka är en ju annan sak ![]() En liten kommentar bara till ditt svar till CGD. 1. En AI lägger sin egen tågväg (lägger växlar och låser dom, om de är lediga), utan att titta på vad andra har för sig. Resultatet blir att det kommer att finnas en klarerare för varje AI, som inte pratar med varandra. En AI manipulerar INTE signaler. Jag har sett när ett tåg "snor" en växel från ett annat tåg som fått grönt ljus. Nu var detta på en sträcka där signalen som visade grönt satt ca 1km före den aktuella växeln. Tåget som "snodde" växeln hade sin signal strax före växeln. Trodde i min enfald att ett grönt ljus var det samma som att växlarna framöver vart låsta. Men så var det inte i det här fallet. Vart går gränsen för när AI låser en växel. En km är kanske för långt ifrån? Jag behöver läsa på mer om hur det fungerar i verkligheten... Mvh Leif Senast redigerad av Leif den 2010-03-24 klockan 14:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
|
![]() Citat:
När en signal visar kör, betyder det inte automatiskt att växlarna är låsta. Det betyder att tågvägen är fri från hinder till nästa signal. När ett objekt (oftast ett tåg, men det kan vara andra objekt också, t.ex. en industri) har låst en växel kan inget annat objekt sno den. Samma objekt som har låst den måste också låsa upp den så att andra kan få tillgång till den. Det finns en gräns för hur långt en AI-förare kan se (jag kommer inte ihåg just nu hur långt) och det gör det hela mer besvärligt. Men som sagt, om du signalerar rätt så uppstår inte det problemet. Det bör alltid finnas en skyddande signal före en växelväg (undantaget är om man använder äldre typ av svensk signalering). För en tågväg/blocksträcka är det ett måste.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2010-03-24 klockan 14:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]() Citat:
![]() En fråga i sammanhanget är hur många växlar framöver ett AI styrt tåg kan låsa. Maximalt som jag sett är 3st. Någon som vet? Mvh Leif Senast redigerad av Leif den 2010-03-24 klockan 15:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Hur som hellst så ska man inte bygga en bana som är beroende av detta, men jag tycker att frågan är berättigad och ska besvaras. Jag har mina kontaker hos Auran, så jag ska ta reda på hur det förhåller sig. Om ingen annan kan svara?
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Läs vidare min förklaring på hur AI-piloter kontra växlar och signaler fungerar, hur man använder dom, och hur man undviker problem. Det svaret har jag gett, men du slutade tydligen att läsa efter citerade mening.
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Jag ser dig som en mycket duktig man Svenolov och läser allt du skriver. Ibland kan det kanske, via nätet, bli svårt att förmedla vad man verkligen säger.
Vad jag förstår från ditt inlägg arbetas det på en lösning. Men idag går det inte att undvika låsning av växel. Om jag har fel ser jag gärna en bättre förklaring för detta ser jag som ett av det största problemet när jag använder Trainz. Att jag kritiserar Auran beror på att jag tycker de i allt högre grad ger oss mindre funktioner i spelet men däremot ger möjligheter till andra att genomföre de de möjliggjort. Ett annat exempel som ställer till det för mig i Trainz är trasiga koppel. I reklamen inför TS2009 stod att det nu fanns en funktion som lagade trasiga koppel. Om man kör i Cab mode och har för hög fart går kopplet sönder och sedan går det inte att fortsätta. Jag frågade Auran om detta och fick svaret att de bara möjliggör regler men att någon annan måste skriva reglerna. Jag anser att Auran även skulle skriva reglerna. Tyvärr kan jag inte detta, och måste därför förlita mig till vad andra vill och ännu finns det ingen som har skrivit en koppelregel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jodå, det går att undvika låsning av växlar med de regler och kommandon som finns idag. Det kan vara lite omständigt ibland, men det kommer bättre saker snart. Jag återkommer med förslag till lösninger och vad man ska tänka på när man använder AI-piloter, i denna tråd. Under kommande helg ska jag ladda upp min gamla autopilot (anpassad till TS2009/10) med tillbehör, som jag gjorde för TRS2004. Det kommer nya saker tillsammans med det nya signalsystemet senare, men den gamla piloten "is still going strong". Ja, det är sant att Auran bara ger oss verktyg och funktioner, till oss som programmerar, men det är bra verktyg. Det har hänt mycket mellan version 06 och 09. Det pratas väldigt lite om detta stora lyft, medan det pratas desto mer om CM, DLS, patch/installations problem etc. Du får skriva en önskelista på vad du skulle vilja ha, och posta den i forumet för Scenarios och scripts så kanske det händer något.
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Jag har plockat ihop en liten demo där man löser samma problem på olika sätt. Det är en liten station med ett mötesspår, där 2 tåg från ett håll ska möta ett tredje tåg från andra hållet. Det är väldigt tätt mellan signalerna, men de är rätt placerade. Jag har gjort det kompakt för att man ska få en bättre överblick av vad som händer.
Finns att ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?p=207402#post207402 Förutsättningar för scenariet. BR Class 37 och Rc4 ska mötas på stationen och Ue ska utföra växling på stationen. BR Class 37 måste köra genom stationen först, för att mötet ska fungera bra. Beskrivning av alla scenarier. B9 1 - AI beslutar själv - 1 Alla försöker ta sig till respektive destination, på egen hand (Navigate To). Ingen kommer fram till målet inom rimlig tid. B9 1 - AI beslutar själv - 2 Alla försöker ta sig till respektive destination, på egen hand (Navigate To). Class 37 och Rc4 får hjälp med vilken väg de ska köra (Navigate Via > Navigate To). Alla kommer fram till målet med viss tvekan. B9 2 - BR får hjälp av tkl - 1 Rc4 och Ue tar sig på egen hand till respektive destination (Navigate Via > Navigate To). Class 37 får hjälp av tkl (Path Command) och körs med en autopilot som bara respekterar signaler. Alla kommer fram till målet utan tvekan. B9 2 - BR får hjälp av tkl - 2 Rc4 och Ue tar sig på egen hand till respektive destination (Navigate Via > Navigate To). Class 37 får hjälp av tkl (Path Command och MSL Dispatcher) och körs med en intelligentare autopilot. Endast ett kommando (Driver Command) krävs, och autopiloten kör mera mänskligt. B9 3 - Alla får hjälp av tkl Alla får hjälp av tkl (Path Command och MSL Dispatcher). Signalen från lastplatsen är dessutom förreglad mot infartssignalen, för att Ue inte ska blockera huvudspåret i onödan. B9 4 - Demo växling Ue utför växling med hjälp av MSL Dispatcher samtidigt som tåg passerar stationen. Man kan även köra Ue manuellt, utan några ändringar i sessionen (Surveyor).
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2010-04-02 klockan 12:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
|
![]()
Mycket bra svenolov. Skall bli intressant att se dina lösningar på problemet.
Har själv upptäckt att ju fler AI tåg ju mer hyss får dom för sig även om dom inte korsar varandras spår i motsatt riktning. Får ibland en känsla av att dom läser av kommandona fel. Har även upptäckt att dom inte alltid läst av en trackmark dom paserat, var vid det automatiskt kör ihop sig.