Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-30, 16:57   #9
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Självklart skall jag hjälpa dig med det. Men Walschaert och Lintz är helt olika uppbyggda, de bygger inte ens på samma princip. Men jag tror att Lintz slidstyrning kan vara betydligt lättare att modellera och animera än Walschaerts.

F.ö, Lan, anledningen till att den ser "amerikansk" ut är nog av skorstenens utseende, med den lilla bubblan längst ned. I den sitter en turbin som blir av att snurra av rökgaserna som kommer upp och den slår då sönder större glödande bitar till mindre genom att slunga upp dem i bubblans "tak", eller i alla fall släcka dem. Därav namnet gnistsläckare. Dessutom sitter längst upp på skorstenen ett nät som har samma uppgift, att fånga gnistor. I bakkanten på skostenen sitter en liten plåtpryttel, en skopformad sak sk. rökskärm som tar fartvinden och pressar den uppåt, och med den rökgaserna. Alla dessa specialsaker var väldigt vanliga under världskrigen, särskilt då det andra, då man vid den tiden hade svårt att få fram kol och fick elda med ved eller torv. Båda dessa var mycket energifattigare och gav mycket kraftigare gnistbildningar jämfört med kol och därav fick man ha massor av extrasaker runt skorstenen. Detta stödjs också av det faktum att tendern har en påbyggnad av trä, för att få plats med mera ved, eller kanske torv. Dock så är jag ganska säker på att just detta loket var vedeldat, vilket var vanligast på privatbanorna.
Tack så mkt Korvtiger, det låter lovande att få lite hjälp om det finns behov.

Angående det historiska - jag har för mig att den här ritningen skall vara hur loket såg ut runt 60-talet.
Jag har hittat cirka 4 foton på den här loktypen och inte ett enda ser faktiskt lika ut - de tycks ha ändrat utseende från tid till tid...

Vad jag planerar att göra är att ta bort den övre tratten på skorstenen, gnistsläckaren, eftersom den iaf skulle behöva göras transparant med alfa maskning vilket är onödigt komplicerat.
När det gäller om lok 10 var vedeldat så har det varit både och enligt bilderna jag såg. Den här påbyggnaden är nog dock för kol tror jag - enligt en bild jag såg av ett vedeldat lok så var den utbyggnaden bredare, ända ut till kanten - den här träpåbyggnaden är bara i mitten av tendern. Tillbyggnaden för ved verkade också gå lite längre bak men det hela är svårt att avgöra....

Det tycks ha ändrats en hel del genom åren. T.ex. så har jag inte hittat någon bild där de har tre pucklar som ritningen har - så jag tänker ta bort den som är närmast hytten då denna måste kommit till senare av någon anledning. Lustigt nog så tycks denna tredje puckel tillkommit EFTER att man bytte till ellyktor i fram - så min plan är att ha kvar ellyktorna (det sitter ju en elgenerator mellan hytten och tredje puckeln).

För övrigt - finns det någon Trainz standard på hur många mm över spåret som ett smalspårskoppel skall vara? Vilken koppelhöjd håller t.ex. de fåtal 891mm vagnar som finns?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat