Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-05, 15:42   #6
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Snyggt!

Glad om den finns i testversion innan semestern, Ha! Det tog mig ett år att bygga min första modell, en låda på fyra hjul (Läs: G3/Gs vagn) så med den här takten så är du definitivt inte långsam på att bygga!

Får man fråga vad det är för 3D-program du kör? Antar att du skall köra den genom Blender till Trainz och animera den på vägen.

Balansen mellan jämna former och lågt polygontal är alltid klurigt, men man skall inte fega alltid. Datorerna blir ju bara kraftfullare och det brukar inte vara något problem att köra lok med 70 000 polys. Sålänge de inte förekommer i samma utsträckning som gräs och träd på ekans banor så gör det nog inget med en 15 000 polys för ett ånglok. På min TGOJ Y3a så siktar jag mot 10 000, ligger på 7500 nu, utan att ha speglat kolv- och slidstyrningen. Kan upplysa om att pannan och hjulen har 24 segment, domarna och skorstenen, 16 och lyktorna har 12 segment på densamma.
Personligen tycket jag att du kan kosta på dig 10 segment på dina lyktor, för mig är de nämligen en väldigt stor del av ett (svenskt) loks utseende.
Tack för berömmet Korvtiger.
Jag kör Truespace, ett numera nerlagt 3D program. Microsoft köpte upp det och dödade det - man skulle ha en konkurrent till Sketchup men när konjunkturen dog 2008 så högg man ju av allt, därmed Truespace och t.ex. Train Simulator 2....

Tanken är att exportera via antingen 3DS eller Collada till Blender och sen dra in det i Trainz den vägen - det har funkat med mina lador så jag antar det går igen. Själva animeringen av hjul och slidstyrning räknar jag med att få göra i Blender.

När det gäller polygoner så räknar tyvärr Truespace inte polygoner. Det närmaste är väl faces och där ligger jag på cirka 3700 stycken för både loket och tendern nu, men då är tendern ospeglad och loket inte klar dealjerat så jag kan väl räkna med runt 10 000 kanske totalt. Jag skall dock försöka banta den lite innan också.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat