Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-09, 08:29   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

I stora drag ser det jättebra bra ut, men jag reagerar på att texturen på marken ser pixlig ut på nära håll. Den är inte alls i samma skala som den på banvallen. Det kan vara så enkelt som att vrida på scale vredet i surveior, annars får man göra texturen i högre upplösning. Det finns ingen orsak att vara rädd för typ 1024x1024 texturer den kommer ändå att ligga i minnet på grafikkoret en gång oavsett hur mycket den används.

Sedan kan det vara värt att fundera på om man skall göra 2-3 texturer som går bra att blanda för att bryta upp enformigheten. Problemet är att det här tar tid, och ni har ganska mycket bana att bygga så det får väll bli en avvägningsfråga.

Jag har lagt med några bilder ifrån ett testskott jag gjorde för att texturera en sågverksplan. Det jag vill visa är dels skillnaden med högupplösta texturer, dels effekten man kan få av att blanda flera texturer för att bryta upp enformigheten. Man ser också att den plogfåre textur som jag har använt för att göra hjulspår vid virkesintaget egentligen har för dålig upplösning.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (151.8 KB, 127 visningar)
Filtyp: jpg progress2.jpg (146.9 KB, 127 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat