Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-08, 22:42   #1
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard DONJ - är detta rätt väg?

Hej

Jag har en fråga till er skickliga ladskapsdesigners som har mer erfarenhet än jag.

Jag skulle gissa att banvallen längs stora delar av banan såg ut som det ser ut på Jädraås bangård idag.

Så jag har fotograferat stationsgruset i Jädraås och gjort en marktextur av den.

Sedan testade jag att skinna om Korvtigersspår (sorry Korvtiger men det är bara ett test) till ungefär samam ballasttextur och detta blev resultatet.

Vad tycker ni, ser det vettigt ut och är det rätt väg att göra om banan efter detta utseende på spår och banvall. OSA....

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2011-09-08 21-18-50-39.jpg (260.3 KB, 147 visningar)
Filtyp: jpg Namnlöst-1.jpg (285.6 KB, 147 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-08, 23:11   #2
rely
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Jag är kanske inte så bra på att bygga landskap men jag tycker helt klart att du är på rätt väg (eller ska man säga spår?) med spåret.
Gammal 2011-09-09, 07:52   #3
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Det där är rätt sätt att jobba på! Ser väldigt bra ut. Själv är jag rätt värdelös på att bygga landskap, men med lite växtlighet och stenar mm kommer det att se väldigt naturligt ut.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 08:29   #4
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

I stora drag ser det jättebra bra ut, men jag reagerar på att texturen på marken ser pixlig ut på nära håll. Den är inte alls i samma skala som den på banvallen. Det kan vara så enkelt som att vrida på scale vredet i surveior, annars får man göra texturen i högre upplösning. Det finns ingen orsak att vara rädd för typ 1024x1024 texturer den kommer ändå att ligga i minnet på grafikkoret en gång oavsett hur mycket den används.

Sedan kan det vara värt att fundera på om man skall göra 2-3 texturer som går bra att blanda för att bryta upp enformigheten. Problemet är att det här tar tid, och ni har ganska mycket bana att bygga så det får väll bli en avvägningsfråga.

Jag har lagt med några bilder ifrån ett testskott jag gjorde för att texturera en sågverksplan. Det jag vill visa är dels skillnaden med högupplösta texturer, dels effekten man kan få av att blanda flera texturer för att bryta upp enformigheten. Man ser också att den plogfåre textur som jag har använt för att göra hjulspår vid virkesintaget egentligen har för dålig upplösning.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (151.8 KB, 127 visningar)
Filtyp: jpg progress2.jpg (146.9 KB, 127 visningar)
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 17:39   #5
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Hej Bear

Tack för tipsen. Jag trodde att man var begränsad till 128*128 pixels för marktexturerna.

När jag nu gör om den med 1024*1024 så blir det ju mycket bättre och passar också ihop med en lätt anpassad ballasttextur.

Att göra olika varianter av detta är något vi kmmer att ta oss tid med, för tid... det tar ju DONJ.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2011-09-09 16-25-20-15.jpg (154.4 KB, 110 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 20:27   #6
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Tycker att gruset ser väldigt bra ut på sista bilden. Värt minst ett AB+ enligt den gamla skolans värdering.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 22:50   #7
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Kul att se vad ni med gemensamma erfarenheter kommer fram med. Jag ser små naturliga "knixar" i spåret också, ihop med PEVs Swayer kan det bli ett rejält lyft för "HiFi modelling".

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 23:18   #8
stina
Medlem

Reg.datum: May 2004
Thumbs up Tycker att det ser...

Tycker att det ser riktigt bra ut.. har inte riktigt följt med i DONJ:s alla downloadobjects.. du lägger ner ett riktigt bra jobb bjornl.. har blivit lite ambivalent.. ska jag köra en svensk bana med bl.a DONJ objects eller ska jag köra Märklin-stuk?.. men hinner nog med båda.. i takt med höstens inträde blir det ju mer o mer inneaktiviteter...

Senast redigerad av stina den 2011-09-09 klockan 23:20.
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13.